اهداف و محورهای سفر شاه اردن به واشنگتن؛ آیا نقش امان در منطقه پر رنگ می‌شود؟

«عبدالله دوم»، پادشاه اردن به همراه ولی‌عهد خود این هفته راهی ایالات متحده آمریکا شد و دیروز دوشنبه مورد استقبال گرم «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت.

به گزارش مشرق، روزنامه «رأی الیوم» به نقل از منابع دیپلماسی آمریکایی نوشت که این دیدار علاوه بر بخش رسمی، بخش خانوادگی نیز دارد و اظهارات مشترک رسانه‌ها در پروتکل آمریکایی نشان دهنده اهمیت ویژه به این دیدار است و بایدن و عبدالله دوم در برابر اهل رسانه کلمات گرمی را به زبان آوردند.

بر اساس این گزارش، ساعاتی قبل از آغاز این دیدار رسمی، کاخ سفید اعلام کرد که سفر پادشاه اردن به آمریکا به شراکت دائمی و راهبردی بین دو کشور خواهد پرداخت و از اردن به عنوان شریک اصلی و متحد آمریکا یاد کرد. در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است که این دیدار فرصتی برای بررسی چالش‌های که غرب آسیا با آن مواجه است، فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

صنعاء:مذاکرات جدی صلح رفع حصر ملت مظلوم یمن را می‌طلبد

رسانه های رسمی اردن نیز به پوشش نشست سران دو کشور اهتمام ویژه‌ای داشتند و مهمترین عبارت دیپلماتیکی که اردنی‌ها از بیانیه کاخ سفید اقتباس کرده و استقاده کردند این بود که این دیدار نقش رهبری اردن در تقویت صلح و ثبات منطقه را برجسته خواهد کرد.

منظور از این جمله شاید بیش از آن چیزی است که آمریکایی‌ها از اردنی‌ها می‌خواهند به نقش منطقه‌ای و فرصت آن‌ها برای تأثیر گذاری در همه پرونده‌های فرامنطقه‌ای و در رأس آن‌ها پرونده فلسطین اعتبار دهند؛ به گونه‌ای که احتمالا برای مصر نیز در این نقش آفرینی، مشارکتی در نظر گرفته شده و بعدها پرونده عراق و سوریه نیز بدان اضافه شود.

بیشتر بخوانید:

ایندپندنت: اردن آماده ایستادن مقابل عربستان سعودی است

همانگونه که «مروان المعشر»، وزیر اسبق دربار اردن و کارشناس ستاد دموکرات‌های آمریکا گفته، هنوز حاشیه‌های مانور رهبران اردن در خصوص تلاش برای دست‌یابی به اولین امتیازات اقتصادی از دفتر بایدن مشخص نیست، بایدنی که خود را دوست  اردنی‌ها خوانده است. دیگر اینکه سخن گفتن از شراکت راهبردی به معنای امنیتی و نظامی در منطقه و اجرای طرح‌های بزرگ برای ایجاد پایگاه‌های نظامی و انتقال نیروهای آمریکایی به اراضی اردن است و حتی این مسئله قبل از سفیر پادشاه این کشور به واشنگتن مطرح بود.

در این سفر علاوه بر «حسین بن عبدالله»، «جعفر حسان»، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر اردن نیز حضور داشت. 

به نظر می‌رسد که طرف آمریکایی در طول مقدمه‌سازی برای این دیدار اصرار داشت که نشان دهد این سفر نوعی اعتراف به اهمیت جایگاه جغرافیایی سیاسی اردن و استثنائی بودن نقش اردن آن هم بعد از گذشت مرحله طولانی از روابط سرد در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بوده و در عین حال، بر شراکت راهبری تمرکز دارد؛ شراکتی که همه از نتایج آن می‌پرسند و اینکه این شراکت به کجا ختم خواهد شد، به ویژه اینکه از پنج بیانیه رسمی آمریکا، سه بیانیه از سفارت آمریکا در أمان صادر شده و طی آن از شراکت راهبردی سخن به میان آورده است.

با توجه به اظهارات درباره سفر پادشاه اردن به آمریکا که عمدتا این اظهارات آمریکایی است، احتمال دارد که این سفر بعد از دیدارهای پروتکل با بایدن، با اعضای دولت و رهبران در کنگره نیز صورت بگیرد و پیداست که برخی از این نشست‌ها به ویژه دیدار با کمسیون‌های خدمات نظامی کنگره و کمیته روابط خارجی از قبل برنامه ریزی شده است.

رأی الیوم می‌نویسد: «ماهیت این دیدارها با آن کمیته‌ها و شخصیت‌های اردنی به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا نه تنها در مسئله شرط بندی در شراکت راهبردی با اردن بلکه در نقش و طرح نظامی، اقتصادی و سیاسی خود دچار اشتباه شده و هیچ کسی نمی‌تواند الآن آن را رمزگشایی کند».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس