کد خبر 1247964
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

رژیم غذایی سالم دشمن اضافه وزن و چاقی است! آن‌ هم در دورانی که اضافه وزن و چاقی با خوردن غذاهای فست‌فودی و کم‌تحرکی به شدت در میان گروه‌های سنی مختلف شایع شده است. البته برای حل مشکل چاقی و اضافه وزن، رژیم‌های لاغری متنوعی ابداع شده که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند؛ اما با وجود تنوع بالای این رژیم‌های غذایی، به‌سادگی نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ابتدایی‌ترین موضوعی است که هنگام انتخاب رژیم‌های لاغری باید به آن توجه کنید. در صورتی که از رژیم غذایی سالم پیروی نشود، شاید فرد در کوتاه مدت دچار کاهش وزن شود؛ اما قطعا پس از مدتی با عوارض جدی‌تری مانند ریزش مو، افتادگی پوست، مشکلات معده و... روبرو خواهد شد. به همین دلیل است که انتخاب رژیم غذایی سالم از اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با 6 ویژگی بسیار مهم و اساسی رژیم غذایی سالم آشنا کنیم.

6 ویژگی رژیم غذایی سالم

1- هیچ وعده غذایی نباید حذف شود!

یکی از نکات قابل‌توجه هنگام انتخاب رژیم لاغری این است که در رژیم غذایی سالم نباید وعده غذایی حذف شود؛ زیرا با توجه به تحقیقات انجام شده روی افرادی که از رژیم‌های لاغری مختلف استفاده کرده‌اند، کسانی که در رژیم غذایی خود وعده‌ای را حذف می‌کنند، در معرض خطراتی نظیر افزایش چربی‌های دور شکمی و مقاومت بدن در برابر انسولین قرار گرفته‌اند. به‌همین دلیل است که در رژیم غذایی سالم، حذف وعده غذایی توصیه نمی‌شود. متخصصان تغذیه معتقدند تمامی وعده‌های غذایی باید حفظ شده و فقط با نظر پزشک یا مشاور تغذیه از حجم آن‌ها کاسته شود. به عنوان مثال در رژیم‌های غذایی که مشاوران تغذیه  لیمومی به متقاضیان ارائه می‌کنند، به‌طور معمول وعده غذایی حذف نشده و فقط با توجه به وضعیت متقاضی، دستورالعمل لازم ارائه می‌شود.

2- رژیم غذایی سالم شامل تمامی گروه‌های غذایی است

همان‌طور که گفته شد در رژیم غذایی سالم هیچ وعده غذایی حذف نمی‌شود؛ زیرا بدن انسان به تمامی مواد غذایی در وعده‌های غذایی مختلف طی روز نیازمند دارد؛ بنابراین در رژیم‌های سالم باید به منظور پیشگیری از بروز عوارض پس از رژیم، از تمامی گروه‌های غذایی به میزان کافی استفاده شود. بسیاری از افراد پس از پیروی از رژیم‌های مختلف مجبور می‌شوند تا غذاهای مورد علاقه خود را از برنامه تغذیه‌ای خود حذف کنند. در صورتی‌که رژیم غذایی سالم این موضوع را رد می‌کند؛ زیرا معتقد است که تمامی مواد غذایی حاوی مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت بدن ضروری است؛ بنابراین حتی به میزان کم باید از تمامی گروه‌های غذایی استفاده کرد.

3- میوه و سبزیجات فراموش نشود 

میوه‌ها و سبزیجات از جمله مواد خوراکی محسوب می‌شوند که شامل بسیاری از مواد ضروری و مورد نیاز بدن مانند آهن، فیبر، کلسیم و ... هستند. به همین دلیل برای حفظ سلامتی بدن بسیار مهم هستند. از آنجایی که هدف رژیم غذایی سالم حفظ سلامت بدن در کنار افزایش توان سیستم ایمنی است، استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین فرد در طول روز حتما باید از میوه و سبزیجات استفاده کند. از طرفی این مواد خوراکی به دلیل فیبر بالایی که دارند موجب احساس سیری طولانی‌مدت‌تری هم می‌شود. به همین دلیل به شما کمک می‌کنند تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید، در نتیجه در وعده‌های غذایی نیز از حجم غذای کمتری استفاده خواهید کرد.

4- رژیم غذایی سالم باید شامل مواد غذایی در دسترس باشد

از دیگر ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم ، استفاده از مواد غذایی قابل دسترس و همچنین هزینه مقرون به صرفه آن است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال رژیم غذایی مناسب و سالم می‌گردید. قطعا با رژیم‌هایی که مصرف روزانه خاویار و میگو را توصیه می‌کنند و معتقدند که روزانه باید حجم زیادی از آجیل‌ها را مصرف کنید، روبرو شده‌اید! این رژیم‌های غذایی شاید به ظاهر بسیار سالم و مفید باشند؛ اما این مواد غذایی دائما در خانه‌ها یافت نمی‌شوند و برای تهیه آن‌ها نیز باید هزینه نسبتا زیادی را پرداخت کنید. به همین دلیل با وجود فایده بسیار زیادی که دارند، فرد پس از مدتی دیگر این رژیم‌ها را ادامه نخواهد داد. به همین دلیل از ویژگی‌های رژیم‌های غذایی سالم و مناسب می‌توان به استفاده از مواد غذایی مفید، اما قابل دسترس و همچنین مقرون به صرفه اشاره کرد.

5- نوشیدن آب فراوان فراموش نشود

آب از ضروری‌ترین نیازهای بدن است. به گونه‌ای که کمبود آن می‌تواند موجب بروز مشکلاتی نظیر افتادگی و پیری پوست، شکنندگی موها، تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؛ بنابراین در رژیم غذایی سالم نوشیدن آب کافی و مورد نیاز بدن بسیار حائز اهمیت است. اگر جزو افرادی هستید که از نوشیدنی های گازدار استفاده می‌کنید، بهتر است آب را جایگزین آن‌ها کنید. همچنین بدانید که در صورت نوشیدن آب کافی تمایل شما برای خوردن این نوشیدنی‌ها نیز کاهش می‌یابد.

6- حواستان به روغن‌ها در رژیم غذایی باشد

از دیگر نکات حائز اهمیت و ویژگی‌های قابل توجه در رژیم غذایی سالم، روغن مصرفی جهت تهیه غذا است. بسیاری از خانواده‌ها از روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، بذر کتان و... استفاده می‌کنند؛ اما باید بدانید که این روغن‌ها فراوری شده و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مصرف آن‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی مزمن، پوکی استخوان، بیماری‌های خود ایمنی و سرطان شوند. به همین دلیل اگر می‌خواهید از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید، مصرف این روغن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید. سپس روغن‌های سالم مانند روغن‌زیتون و روغن کنجد را جایگزین آن‌ها کنید.

نکته: هر روغنی ممکن است به‌صورت فراوری شده در بازار عرضه شود. به همین دلیل هنگام تهیه آن‌ها بهتر است از طبیعی و سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های غذایی سالم می‌توانید با ورود به لینک زیر، از نظر متخصصان تغذیه لیمومی بهره‌مند شوید.

https://limoo.me/getdietplan


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس