کد خبر 1247328
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
واکنش طراح «لباس جنجالی» بانوان المپیکی به انتقادات

طراح لباس بانوان ایران در المپیک با تاکید بر اینکه طرحش طی ۲ سال از تمام مراحل داوری عبور کرد تا نهایی شد، گفت: ورود به این عرصه را بدون مبادله مالی و تنها برای حمایت از کاروان انجام دادم.

به گزارش مشرق، برای نخستین بار در طول تاریخ ورزش ایران طراحی پوشش اعضای کاروان اعزامی به بازی های المپیک توکیو به تیم حرفه ای و متخصص این کار سپرده شد تا بر خلاف همیشه لباس های مورد استفاده ورزشکاران با اقبال و سلیقه عموم همراه شود و کمتر واکنش تندی نسبت به آن ایجاد شود.

با این حال لباس مصوب و نهایی شده برای بانوان اعزامی به توکیو ساعاتی پس از رونمایی با هجمه همیشگی از سوی عموم و به ویژه کاربران فضای مجازی مواجه شد به گونه ای که انجام کار حرفه ای و طراحی برای آن را غیرقابل باور عنوان کردند.

مراسم رونمایی از لباس های طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران همزمان با اعزام اولین گروه ورزشکاران در محل فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد. قطعا اینکه مراسم رونمایی از پوشش مصوب معتبرترین کاروان ورزش ایران که قرار است بیانگر هویت و فرهنگی ملی ایران باشد در مراسمی به این شکل و به نوعی پای پلکان هواپیما انجام شد، نقد بزرگی به عملکرد دست اندرکاران مربوطه وارد می کند که جای هیچ توجیهی ندارد؛ موضوعی که طراح لباس بانوان هم بابت آن گلایه مند است.

مهرنوش تیمورزاده ضمن ارائه گزارشی کامل از پروسه حضورش در طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک توکیو و تاکید بر اینکه از طرح مصوبش جزو طرح های ابتدایی ارائه شده بود، گفت که بابت این موضوع هیچ گونه مبادله مالی با کمیته ملی المپیک نداشته و رقمی را دریافت نکرده است.

واکنش طراح «لباس جنجالی» بانوان المپیکی به انتقادات

یکی از طرح های ارائه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک

* اگر اجازه دهید مرور فعالیت شما برای طراحی لباس اعضای کاروان اعزامی به المپیک آغاز این گفتگو باشد. از چه زمان همکاری و فعالیت در این زمینه را آغاز کردید؟

- تیمورزاده: سال ۹۸ طی فراخوانی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه از همه طراحان و هنرمندان برای طراحی و معرفی ایده های خود جهت لباس ورزشکاران المپیکی دعوت شد. این فراخوان در واقع جنبه رقابتی داشت و باعث شد تعداد زیادی از متخصصان این حوزه وارد عرصه شوند.

* شما هم از همان ابتدای کار طرح پیشنهادی خود را ارائه دادید یا احیانا از اواسط کار به جمع دیگر شرکت کنندگان در این رقابت اضافه شدید؟

- تعداد افرادی که برای پوشش اعضای کاروان ایران طرح پیشنهادی داشتند، زیاد بودند. یکی از آنها من و برندی که در اختیار دارم بودیم که به محض اطلاع از فراخوان آغاز به کار کردم و طراحی های پیشنهادی را برای ارائه را آماده کردم.

* پوششی که در مراسم بدرقه اولین گروه ورزشکاران ایران از آن رونمایی شد را چه زمان به عنوان طرح پیشنهادی ارائه کردید؟ از اولین مرحله یا در مراحل تکمیلی؟

- من در مجموع ۱۵ طرح ارائه کردم که البته در هر دو بخش رسمی و ورزشی بود. حتی برای پوشش ورزشکاران مرد هم طرح پیشنهادی داشتم که خب در مراحل مختلف کنار رفت اما طرح پیشنهادی برای بانوان تا مراحل آخر پیش رفت و در نهایت هم به عنوان پوشش مصوب انتخاب شد.

* انتخاب و نهایی شدن طرح شما به عنوان پوشش بانوان ایران در المپیک نتیجه تصمیم گیری و اعمال نظر چه کسانی بود؟

- طرح هایی که من به عنوان پوشش اعضای کاروان ورزش ایران پیشنهاد داده بودم طی دو سال گذشته در مراحل مختلف داوری و ارزیابی شدند. بعضا جلسات داوری و بررسی طرح ها با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه مد و لباس و مدیران ورزش برگزار می شد. حتی در یکی از نشست های اولیه تعدادی از ورزشکاران هم حضور داشتند و در مورد طرح های ارائه شده توسط من و دیگر همکاران نظر می دادند.

بیشتر بخوانید:

واکنش دبیرکل کمیته به انتقادات از لباس کاروان المپیک

* لباس مصوب و نهایی امروز از ابتدا به همین شکل بود یا تغییراتی در طرح اولیه شده ایجاد شد؟

- کلیات طرح به همین شکل بود اما در جلسات داوری برگزار شده با توجه به استانداردهای بین المللی مورد نظر و معیارهای داخلی تغییرات اصلاحی در آن ایجاد شد. البته در مورد دیگر طرح های پیشنهادی هم تغییرات مورد نظر مطرح می شد اما در نهایت نمونه ارائه شده از طرف برند من با اعمال تغییرات جزئی به عنوان پوشش مصوب انتخاب شد.

واکنش طراح «لباس جنجالی» بانوان المپیکی به انتقادات

یکی از طرح های ارائه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک

* در مورد تغییرات اعمال شده در طرح ابتدایی که اعمال آنها منجر به ارائه پوشش امروز شد، بیشتر توضیح دهید. این تغییرات بیشتر شامل چه مواردی بود؟

- تغییر عمده که نسب به طرح اولیه ایجاد شد در رابطه با رنگ آن بود. طرح اولیه با همین سبک و مدل اما به رنگ مشکی بود. اما در جلسات داوری و کارشناسی با توجه به موقعیت زمانی و مکانی و اینکه بازی ها در روزهای تابستان برگزار می شود و مشکی رنگ مناسبی برای این فصل به حساب نمی آید، خواستار تغییر در رنگ آن شدند.

* یعنی در طرح کلی تغییری ایجاد نشده است؟

- تغییراتی داشتیم اما نه به آن حد که طرح من از حالت اولیه خود خارج شود و شکل جدیدی بگیرد. تغییراتی که اعمال شد خیلی جزئی و با در نظر گرفتن مواردی بود که من به عنوان طراح از آن بی اطلاع بودم.

* لباس مصوب به رنگ فیروزه ای است که با انتقاداتی مواجه شده است. انتخاب این رنگ طبق نظر و سلیقه خود شما انجام شد یا مدیران ورزش و تیم داوری؟

- رنگ منتخب برای کاروان ایران فیروزه ای است و به همین دلیل تاکید روی این بود که از این رنگ برای لباس مصوب استفاده شود. با این حال من این طرح لباس را در سه رنگ سفید که نماد صلح و آرامش است، فیروزه ای که رنگ اصیل ایرانی و به معنای جریان و زندگی است و همچنین ترکیبی از سفید و فیروزه ای ارائه دادم که از میان آنها رنگ فیروزه ای انتخاب شد.

* قاعدتا از عناصر مورد تاکید در رابطه با کاروان ایران مطلع بودید. چرا از همان ابتدا طراحی مورد نظر با این شاخصه ها و ویژگی ها مانند رنگ انجام نشد؟

- همانطور که گفتم ۱۵ طرح ارائه دادم که در هر یک از آنها به نوعی از هویت ایرانی و اسلامی و در راس آنها طرح پرچم کشورمان استفاده کردم. برخی نمونه طرح ها به رنگ فیروزه ای بود. حتی در برخی نمونه های پیشنهادی از طرح جام ارجان استفاده کردم. این طرح را به صورت چاپ روی قسمت برش کمر و مچ دست کار کردیم.

* اتفاقا این جام به خاطر قدمت سه هزارساله خیلی مورد تاکید مدیران ورزش است. چرا طرح های پیشنهادی با این نماد مصوب نشدند؟

- من فقط مامور به ارائه طرح بودم، ارزیابی انتخاب آنها با نظر تیم داوری انجام می شد. طرح ارائه شده با این ویژگی در همان مراحل اول رد شد اما طرح مصوب مرحله به مرحله پیش رفت.

* پس شما تاکید می کنید که به جز رنگ، تغییر کلی دیگری در طرح اولیه که خروجی آن لباس مصوب امروز شده، ایجاد نشد؟

- اصلا؛ تغییرات خیلی جزئی بود. شخصا از همان ابتدا شاخصه هایی مانند هویت های ایرانی و اسلامی و مسائل مربوط در رابطه با قد لباس، مدل آن و حتی جنس پارچه را به خوبی و کامل در طراحی ها اعمال کرده بودم به همین دلیل نیاز به تغییر کلی نبود. تغییرات بر اساس سلیقه و بعضا استانداردهای ورزشی و بین المللی که شاید من کمتر از آن مطلع بودم، اعمال شد اما در کل تغییری در طرح اولیه صورت نگرفت.

واکنش طراح «لباس جنجالی» بانوان المپیکی به انتقادات

طرح اولیه و مصوب پوشش بانوان المپیک که به رنگ مشکی بود

* در مورد شال و حجاب طراحی شده هم توضیح دهید. این بخش از کار هم تغییر داشت؟

- از همان آغاز به کار برای طراحی، تمرکز من در مورد شال و حجاب به گونه ای بود که در عین رعایت اصول اسلامی، برای ورزشکار قابل استفاده راحت باشد. کار به گونه ای طراحی شده که با یک گره از پشت سر، در عین زیبایی حجاب هم به طور کامل رعایت می شود. در این بخش هیچ تغییری نسبت به طرح اولیه نداشتیم.

* نظرات مورد نظر برای اعمال تغییراتی که به آن اشاره می کنید بیشتر توسط چه کسانی مطرح می شد؟ متخصصان حوزه مد و لباس یا مدیران ورزش؟

- هیات داوری لباس ها متشکل از نمایندگان دو حوزه بود که هر یک نظرهای مختلفی را ارائه می دادند. بعضا مدیران ورزش نظر می دادند و گاهی هم کارشناسان حوزه مد و لباس صحبت هایی را مطرح می کردند.

* اینگونه عنوان شده که حتی یکی از نمایندگان مجلس هم به موضوع لباس بانوان ورود داشت و نظراتی را برای اعمال مطرح کرده بود؟

- واقعا هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم. الان از شما این موضوع را می شنوم.

* لباس مصوب برای بانوان المپیکی نتیجه طراحی صورت گرفته و گذر از مراحل مختلف داوری و کارشناسی توسط متخصصان حوزه مد و لباس است. با این حال چرا بازهم با هجمه ای از انتقادها مواجه شده است؟

- هنر و طراحی کاملا بر مبنای سلیقه است، ما ۸۵ میلیون جمعیت در کشور داریم با سلایق و علایق متفاوت، قاعدتا با یک طرح نمی توان نظر مثبت همه را جلب کرد، کما اینکه قطعا اگر طرح دیگری هم مصوب می شد عده ای منتقد آن می شدند. اینکه طرح من از میان تمام طرح های پیشنهادی که تعدادشان کم هم نبود، انتخاب شده باعث افتخار است. ضمن اینکه فکر می کنم بخشی از این انتقادها به خاطر چگونگی نمایش و رونمایی از لباس هاست.

* فکر نمی کنید اگر طرح های دیگر شما که ظاهرا زیبایی خاص خود را داشتند، نهایی می شدند انتقاد کمتری به همراه داشت؟

- به هر حال کارشناسان تصمیم گیرنده بودند. من بر اساس المان ها مورد نظر طرح های متفاوتی را معرفی کردم و برای هر یک از آنها به یک اندازه توضیخ تخصصی داشتم.

* به موضوع چگونگی رونمایی از پوشش مصوب اعضای کاروان ایران اشاره کردید که اتفاقا موضوع مورد نقد هم بود.

- واقعا انتظار چنین مراسمی را برای رونمایی از لباسی که دو سال در عرصه رقابت با دیگر طراحی ها بوده، نداشتم. یک رقابت ملی برگزار شد تا پوشش ورزشکاران نهایی شود. انتظار این بود مراسمی در خورشان و حرفه ای تر برگزار شود. حتی عکاسی از لباس ها هم مورد نقد است. باید از لباس مصوب عکاسی حرفه ای می شد نه اینکه یک عکس بی کیفیت که احتمالا با موبایل گرفته شده، مورد قضاوت قرار بگیرد. علاوه بر این موارد دیگری هم بود که در دامن زدن به انتقادها بی تاثیر نبودند.

* در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

- شخصا در مراسم بدرقه و رونمایی حضور داشتم اگرچه خیلی دیر متوجه شدم. ظهر روز برگزاری مراسم بود که موضوع را به من اطلاع رسانی کردند در صورتی که اگر فرصت بود حداقل عکس های حرفه ای تهیه می کردم. ضمن اینکه چگونگی استفاده از لباس ها توسط برخی ورزشکاران هم جای نقد داشت، من خودم یکی از ورزشکاران را دیدم که دکمه های لباس را بالا و پایین بسته بود. اینها مسائلی است که در بد یا خوب جلوه دادن لباس کاملا تاثیرگذار است اما اصلا توجهی به آنها نشد. شخصا از طرح هایم در تمام مراحل عکاسی حرفه ای انجام دادم، نمی دانم چرا در مورد کاروانی که قرار است به المپیک اعزام شود چنین اقداماتی نادیده گرفته شد؟!

واکنش طراح «لباس جنجالی» بانوان المپیکی به انتقادات

یکی از طرح های ارائه شده برای پوشش بانوان ایران در المپیک

* ظاهرا تصمیم گیری نهایی در مورد لباس کاروان و نمونه مصوب توسط ستاد عالی که متشکل از مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است، انجام شده است. فکر نمی کنید اگر کاری که توسط کارگروه مد و لباس آغاز شد با تصمیم گیری اعضای همین کارگروه هم به پایان می رسید، نتیجه بهتری داشت و با انتقادات کمتری مواجه می شد؟ حتی اگر منجر به انتخاب طرح شما نمی شد.

- در رابطه با طرح های پیشنهادی من و دیگر همکاران جلسات داوری زیادی برگزار شد که در همه آنها مدیران ورزش حضور داشتند. از اینکه تصمیم گیری نهایی در ستاد عالی انجام شد یا کلا توسط چه کسانی صورت گرفت اطلاع زیادی ندارم. موضوع مهم برای من این است که لباس مصوب بارها داوری شد و از فیلترهای مختلفی عبور کرد تا مصوب شد.

* در هر صورت طرح پیشنهادی شما طی دو سال از مراحل داوری مختلفی عبور تا تایید شد اما در نهایت انتقاداتی را متوجه خود کرد. فکر نمی کنید می توانستید طرح بهتر و به قول کاربران زیباتری ارائه می کردید؟

- اولین بار بود که وارد عرصه ملی و بین المللی در مورد لباس ورزشکاران شدم با این حال به این موضوع اشراف داشتم که باید در طراحی خیلی از ویژگی های ایرانی و اسلامی در نظر گرفته شود. تلاش هم این بود با لحاظ کردن این موارد و همچنین در نظر داشتن نظرات افراد حاضر در هیات داوری، بهترین، مناسب ترین، زیباترین و راحت ترین لباس عرضه شود.

* از لباس مصوب و نهایی چه تعداد در اختیار کاروان ورزش ایران قرار دادید؟

- به جز تمام طرح هایی که برای مراحل مختلف داوری نمونه دوزی شدند و تعدادشان حدود 3۰ طرح شد، ۱۶ لباس هم بر اساس طرح نهایی در اختیار کاروان ایران قرار داده شد. هر یک از این لباس ها شخصی سازی شد یعنی بر اساس اندازه گیری انجام شده از ورزشکاران و الگو کشی، آماده شدند.

* قرارداد شما با کمیته ملی المپیک به چه صورت است. چه زمانی منعقد شد و با چه رقمی؟

- این قرارداد تقریبا اواخر سال گذشته نهایی شد. در مورد رقم قرارداد هم باید بگویم برند من با هدف حمایت معنوی و مادی از کاروان ایران در المپیک کار طراحی را آغاز کرد و در یک مسیر و مجموعه منصفانه مورد قضاوت کرد تا اینکه به عنوان برنده انتخاب شد. ضمن اینکه طراحی لباس برای المپیک کاملا «تعریفی»است، این پروسه برای ما دو سال زمان برد. از طرفی قیمت برای فرآیند هنری اساسا معنا ندارد. بر همین اساس با قاطعیت هر گونه مبادله مالی و مادی با کمیته ملی المپیک را تکذیب می کنم. برند ایران زمین حامی مادی و معنوی کاروان ورزش ایران است.

* یعنی بابت کار طراحی انجام شده برای لباس بانوان المپیک و نمونه های ارائه شده، هیچ رقمی را دریافت نکردید؟

- هیچ رقمی دریافت نکردم. حتی سال گذشته عنوان شد که هزینه های حضور در فراخوان و طراحی های که در مراحل مختلف داوری ارائه کردم را به صورت مکتوب اعلام کنم تا آن هزینه ها در اختیارم قرار بگیرد اما این کار را انجام ندادم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    مدل مشکی را بر روی آبی فیروزه ایی گذاشتین زشت شده اگر همون مشکی بود بهتر بود
    • حسین PL ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      با رابطه این مزون طراحی لباس را گرفته و مسائل و پولهایی پشت پرده بوده, چرا این مساله مهم را به مناقصه نذاشتن بین طراحان مختلف و شفاف بودجه نحوه واگذاری را منتشر نکردند ؟
    • شاکی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      اون چند طرح سفید دقیقا شبیه گان های پزشکی بود که برای کرونا می پوشن
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 2
    مشکی و سفید بدون اون کلاه سرشون خوبن
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    دروغ محض هستش . این لباس در یک مزون در شمال شهر طراحی که نه در واقع خیاطی شد و درست دقیقه بعد نود رونمایی شد تا کاری از کسی برنیاد
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    دروغ محض هستش . این لباس در یک مزون در شمال شهر طراحی که نه در واقع خیاطی شد و درست دقیقه بعد نود رونمایی شد تا کاری از کسی برنیاد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 0
    دامن سفید و بالاتنه فیروزه ایی افتصاح
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    10 0
    طرح لباس شما زشت بود انتقادها را بپذیرید
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 2
    نخواهیم شما حمایت کنی چکار باید کنیم؟
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    9 0
    یعنی تمام این طرحها را که دیدم فهمیدم چرا هیچ طراح داخلی ما برند جهانی نمیشود .....واقعا خودتان این طرح ها را قبول میکنید تن کنید ؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    6 0
    افتضاح است
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    9 2
    کی بتو گفته خوب طراحی میکنی و خوش سلیقه هستی؟ بهتره بیایی پیش من لوله کشی اب بکنی. اینجوری شاید در اینده به بدبختی دچار نشی
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    9 1
    بیشتر شبیه هندی ها یا پاکستانی ها هستند،
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    9 0
    واقعا که با این لباسا ابروی ایران رو بردین و بگو هم چرا شما انتخاب شدین چون هیچ پولی نگرفتین مسئولان هم از خدا خواسته یک تیر و دو نشون زدن واقعا همه این عکس هایی که نشون دادن زشته و واقعا با این لباسا ابروی ایرن و ایرانی رو بردن شما برو لباسای کشور های دیگه رو نگاه کن چه طرح های خوشکلی دارن شاید اونوقت یه چیزی از مد سرت شد واقعا به درد اینکار نمیخوری
  • وهاب IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 0
    خدایی با این طرح های افتضاح بهترین کار اینه بدیم از خارج لباس اماده بیارن بپوشن ورزش کار ها یکی از اون یکی زشت تر این همه لباس خشگل تو بازار هست میرفتین یکی اماده میخریدین لااقل
  • SE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 7
    این طراح ها اکثرا ضد دین و پوشش هستند و با این طرحهای مضحک در پی تمسخر پوشش و عفاف هستند
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 0
      ملعون تو هنوزم اینجا میچرخی و با لجن پراکنی آتیش بیار هر معرکه ای هستی؟ تو عمدا با کامنت هات دوست داری توی هر ماجرایی یه سر قضیه رو به دین و ایمان ربط بدی تا اتفاقا دید همه رو نسبت به مذهب و دین و ایمان و اعتقادات سست کنی و شک توی دل مردم بندازی.فقط خدا میدونه تو چه جانوری هستی.
  • ستاره DE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    به نظرم اولی بد نیست، ایشالا برای 3 سال دیگه رو عکس اولی میشه کار کرد.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    نماد ایرانی در طول تاریخ سرو خمیده یا همان بته جغه بوده است به لباسهای ایرانیان از ساسانیان تا صفوی و قاجار توجه کنید از این عنصر استفاده می کردند
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 1
    کلا تمام طرح هایی که زده زشته
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    هیچ رقمی دریافت نکردید درست،ولی بنده خدا آخه این چه طراحی هست چه رنگهایی چه اندازه بی سلیقه به خدا مجانی هم به ادم بدید دوست نداره حتا پرو کنه یه دقیقه چه برسه بپوشه بره المپیک همینه که در صنعت طراحی لباس از در عقب اول هستیم اون هم با این همه تنوع پوشش بومی و محلی که سر تا سر مملکت با انواع رنگ و ذوق و سلیقه اجداد ما برامون ارث گذاشتن.با الهام گرفتن از لباسای محلی و سنتی خودمون میشه طرح های مدرن و پوشیده و شیک و قشنگ ارائه داد فقط باید سلیقه و ذکاوت و هنر و ذوق داشته باشی که خب این طراحان نشون دادن ذوق و هنر و سلیقه و استعداد سیری چند؟؟!!
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      "ز" و"ذ" و همینطور "ح""ه" تو کیبورد نزدیک همه .و اغلاط تایپی هم معمولا به خاطر بی دقتی هست نه بیسوادی. پبر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت افرین بر نظر پاک و خطا پوشش باد اصل مطلب مهم بود که توسط ایشون بیان شد.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    به عنوان کسی که بیست ساله کار طراحی رو به صورت حرفه ای انجام میده ( البته نه لباس ) و تحصیلات آکادمیک در این حوزه داره عرض میکنم خدمت اون دوستانی که فرمودند طراح از خارج از کشور باید بیاریم ای کاش از نزدیک کار طراحان ایرانی رو یک بار می‌دیدند نه طراحان حرفه ای حتی کسانی که به صورت آماتور کار طراحی انجام میدهند چه در حوزه لباس یا فرنیچر یا معماری. خودرو ..... طرح هایی سوی آلبوم این دوستان هست که شما فکر میکنید حتی سالها از آنچه داره توی دنیا ارائه میشه جلو تره ولی یه مشکل اساسی وجود داره و اون هم روحیه هنری غیر مادی و عدم اعتماد به نفس این دوستانه که نمیتونن در مقابل مدیران سیاسی و اقتصادی از ایده هاشون دفاع کنن و توان رایزنی ندارن وقالبا حتی میل به اینکه بخوان با کسی یا چیزی که غیر اخلاقی و با رانت کاری رو انجام میده همکاری کنن ندارن و معمولا در انزوا به کارهای دیگه ای که میل ندارن مثل کارهای ساده اداری یا تدریس میپردازند این در مورد بیش از نود و نه درصد طراحانی که استعداد هنری زاتی در این مورد دارن صدق می‌کنه و کسانی که می‌دونن چجوری پل بزنن و پول در بیارن نوع نگرش مادیشون نشون میده از دنیای هنر فاصله دارن و این ها کسانی هستند که صندوق دویست و شش دویست و پنجاه میلیون دلاری طراحی میکنن یا یک میلیارد برای طراحی لوگوی ساده از شهرداری تهران پول میگیرن در مسابقات هم همینها پیروز میشن و جالبه هنرمندانی که در این جور فراخوانها و مسابقات شرکت میکنن قالبا به خاطر نوع روحیشون حتی اعتراضی هم به نتایج نمیکنن و ترجیهشون سکوت و انزوا هستش و در این مورد هم اگه مردم اعتراض نمی‌کردند مثل هزار مورد دیگه هیچ اتفاقی نمی افتاد و یک گروه اقتصادی و غیر هنری با اتکا به تبلیغات روی دستاوردش پول پارو میکرد
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      دوست عزیز امیدوارم نرنجید ولی متنی که نوشتید پر از غلط دیکته ای هست،کاش علاوه بر بیست سال در حوزه طراحی فعالیت کردن و تحصیلات آکادمیک، کمی هم مطالعه جانبی داشته باشید انقدر فارسی نوشتن شما درب و داغون نباشه هرچند که با مضمون حرفهای شما موافقم و حقیقت رو بیان کردید،آخه حیفه که نگارش شما درست نباشه.باز هم معذرت میخوام،یک نفر آدم با تحصیلات و هنرمند نباید تک بعدی باشه،فارسی میراث معنوی ماست به قدر کافی با واژه های وام گرفته شده از زبان های دیگه از اصل خودش دور شده دست کم در نوشتن اون بیشتر دقت کنیم.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      میبخشید اینکه نوشتید " اغلاط" به جای " غلط ها" در واقع نشان از سواد بالای شما داره که نمی دونید در فارسی جمع مکسر نداریم و این دست جمع بستن های عربی از دوره نثر منشیانه قاجار وارد زبان فارسی شده و واژه های جعلی به حساب میاد چون حتا در عربی هم به کار برده نمیشه مثل واژه های جعلی جمع مکسر: ارامنه ،افاغنه، میادین، اساتید و.... البته اغلاط جناب عالی. به سادگی میشه گفت ارمنی ها و میدان ها چون واژه میدان اصلا فارسی هست و نیازی نیست جمع عربی داشته باشه و همین طور استاد واژه فارسی هست و به اشتباه جمع میبندن اساتید در حالی که همین واژه فارسی وارد زبان عربی شده با تلفظ" استاذ" با ذال. برای جمع بستن واژگان در فارسی " ها" و " ان" داریم که اغلب به خاطر ساده تر شدن تلفظ بیشتر واژه های خارجی که به فارسی راه پیدا کردن با " ها" جمع میبندیم مثل" تلفن ها" نه مثلا تلفنان...و البته جمع بستن با " ی و نون " عربی هم اشتباهه چون واژگان وام گرفته از زبانهای بیگانه وارد هر زبانی که میشن گویشور برای ساده تر بیان کردن اون رو به لحاظ آوایی با لهجه خودش منطبق میکنه و در همه زبان های دنیا رواج داره مثلا ما نمیگیم : " مِغسی" فارسی بیان میکنیم " مرسی" و از این دست که حتی واژه های عربی رو هم با مخرج کلام و غلظت بیان خودشون به کار نمیبریم.اگر دقت میکردید با اصل حرف ایشان مخالفتی نداشتم و تایید کردم محتوای کامنت رو و هزار البته عذر خواهی کردم بابت تذکری که داده بودم.در ضمن در کیبورد بنده بین حرف " غ" و " ق" حرف " ف" فاصله هست! پس " غالبا" درسته نه " قالبا" که ایشون نوشتن.....و نظرتون درباره واژه " ترجیهشون" و "روحیشون" هم سریع تایپ کردن و کج بودن کیبورد هست؟؟! ترجیح شون و روحیه شون درسته و بیشتر که دقت کنی بیشتر هم " اغلاط" پیدا میکنی !! دیگه نمیخوام سرتون رو درد بیارم.اینکه نوشتم " حتا" به جای " حتی" به خاطر اینه که ما در فارسی الف مقصوره نداریم که پایه یا همون کرسی داشته باشه مثل " ی" در عربی.با اینکه واژه عربی هست ترجیح میدم فارسی بنویسم حتا ، لطفن ، غالبن و ... چون ما در فارسی تنوین هم نداریم اونچه میشنویم مینویسیم حتا اگر چنین رسم الخطی یا نگارشی سالیان دراز جا افتاده باشه،خیلی استادان مثل جعفر مدرس صادقی با تاکید همون لطفن مینویسند.فارسی هم میراث و هویت ماست.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      بین ذال و ز حرف ر فاصله هست پس نمیشه گفت سریع تایپ شده استعداد زاتی!!
  • fafa IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اینا چین درست کردین یه مشت ادم بی سواد رو اوردین که هیچی حالیشون نمیشه کلی هم ادعای دکتری شون میشه این طرح هایی که اینجا گذاشتین هیچ کدومشون خوشگل نیستن من توی سایت دیگه طرح هایی که تایید نشده بودن رو دیدم خیلی خوشگل تر از این اشغالا بودن خیر سرمون داریم میریم المپیک جایی که از تمام دنیا میان بعد اونا این لباس های افتضاح رو ببینن به نظرتون درباره ایران چی فکر میکنن؟ همین طوریش که تمام جهان از ایران خسته شدن حالا اینم که قوز بالا قوزه
  • ناشناس IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    لباس های مزخرف و زشت
  • US ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    هیچکدام خوب نبود همشون آشغالن ربط دادن یک لباس به فرهنگ یک کشور با یک پارچه سه رنگ نیست. باید سپرده بشه به یک طراح وگرنه من الان ۱۰ دست لباس تو خونمون بر میدارم تهش پرچم ایران رو با سوزنم شده وصل می کنم و تمام
  • س IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    الان اوضاع ایران خیلی خوبه فقط مشکلی که هست لباس ورزشکاران المپیک ...
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    3 0
    لباس خیلی هم قشنگه فقط یک عده به خاطر حجابی که داره باهاش مخالفت میکنن و بقیه هم بدون اینکه بدونن حرف اونارو تکرار میکنن حالا اگه لباس به جای شال کلاه داشت و قد مانتوش کوتاه بود همون عده ی خاص کلی از لباس تعریف میکردن و هیچ کس هم اعتراض نمی‌کرد.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 0
      اگه خیلی خوشت اومده سفارش بده یه دست برات بدوزن گویا رایگان هم میدوزن! خیلی قشنگه!!راست میگی مخصوصا گل درشت سر شونه چین بالای چین پرچم ایران رو مثلا کار کرده بعد دوباره جلوی سر روی مقنعه پرچم ایران رو کار کرده اگه ولش میکردی دور مچ آستین و به جای جیب و پایین پای شلوار هم پرچم ایران رو کار میکرد،آستینهای چین دار که دیگه خیلی مناسب ورزشکار و المپیک رفتنه !!طراحی شال هم که اصلا معرکه است!!ترکیب رنگ رو هم که دیگه نمیدونیم کجای دلمون بذاریم!! دقیقا شبیه لباس پرسنلی که میشه تن کارکنان سالن همایش و سمینار کرد و یا کارگران محترم سالن های عروسی!! خیلی خوش سلیقه ای! هیچکدام از ما مخالف حجاب و پوشیدگی لباس نیستیم چون به عنوان کشور مسلمان داریم شرکت میکنیم ولی این لباسها واقعا زشتن.لباس قوم ها و لباس محلی جای جای ایران رو یه نگاهی بکن در عین زیبایی پوشیده هستن.میشد از اِلِمان های ملی استفاده کرد البته نه گل درشت و ضایع اینجوری و در عین حال پوشیده و موقر باشه.خیلی بی سلیقه ای...لازم نبود توی لباس حتما پرچم به کار بره،مگه کاروان رژه پرچم دار نداره؟؟ سالها پیش خانم لیدا فریمان پرچم دار کاروان المپیک بود،لباسش خیلی ساده و پوشیده و سفید بود،به دوره خودش از این لباس های مزخرف خیلی جالب تر بود.
  • JP ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    آبی چه مناسبتی با پرچم ایران داره اینم آشنا بازی
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      منظور استفاده چند باره طرح سه رنگ پرچم در لباس هست،اخه یک بار یک اشاره هم میکرد کافی بود نه اینکه ده جا نماد پرچم رو کار کنه انقدر بی سلیقه و واضح،یک اشاره کوچک کافی بود یک نماد ساده،به لباس طراحی شده ژاپنی ها نگاه کن چقدر ساده است عکس پرچم رو ده جا روی لباس کار نکردن فقط از رنگش استفاده کردن سفید و قرمز.تازه نسبتا پوشیده هم هست.باید سلیقه داشته باشی ،ذوق و هنر داشته باشی،اینا به درد یک رویداد ورزشی نمیخوره واقعا، کسانی که سالها طراحی لباس و مد کردن میفهمن.به طرف گفتن رنگ فیروزه ای ببین چی طراحی کرده؟ اگه بلندی مانتو ها تا مچ پا بود و استین ها چین نداشت و تفکیک رنگ به شکل شلوار سفید و مانتوی فیروزه ای نبود و شال انقدر روی سر لق نمیزد و دست و پا گیر نبود،بهتر بود،با کمی سلیقه میشد اِلِمان پرچم عزیز کشورمون رو هم به کار برد.نه اون تکه اریبِ سنگینِ مسخره روی سرشونه و تازه لباس خانم ها که اصلا ساز دیگه ای میزنه با کت و شلوار آقایون همانگ نیست،برای همینه که این بی سلیقگی بیشتر به چشم میاد،رنگ فیروزه ای رو میشد با کمی رنگ طلایی در لباس ترکیب کرد.ما فدای پرچم کشورمون و خاک مون میشیم معلومه که برامون عزیزه،ایشون میگه پول نگرفته در واقع لطف شده به کسانی که بودجه هنگفت کنار گذاشته شده برای این بخش از هزینه های المپیک،رو بذارن توی جیب مبارک و بزنن به بدن،شما فکر کردی اونا هزینه درنظر گرفته شده برای طراحی لباس رو برمیگردونن یا در جای ضروری دیگه برای همین کاروان و ورزشکاران خرج میکنن؟؟!خیر،در واقع این طراح محترم هنر و سلیقه ی نداشته ی خودش رو به بهای گزافی فروخته به کسانی که چقدر هم خدا خدا میکردن با حداقل هزینه فقط یک گونی تنِ این بنده خداها بکنن بفرستن المپیک لابد با بودجه اش هم خودشون برن بچرخن توی توکیو ،اوزاکا،هوکایدو و.... سوغاتی بخرن برای خانواده هاشون،اینا چیزایی نیست که قبلا تجربه نکرده باشیم!! این طراح چه آشناشون بوده چه غریبه فرقی نداره،باید مدرکی که گرفته در اینباره،بره با آب جوب بشوره.و دوباره از اول بره طراحی بخونه سالها ببینه ذائقه بصری خودش رو تقویت کنه پرورش بده و خلاقیت پیدا کنه.یک کلمه میگفته توی این فرصت کم نمیتونم چیز خوبی ارائه بدم دیگه دارش که نمیزدن! آبروی ملت هم اونجا جلوی چشم میلیونها آدم،پرچم نمیشد!!!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    اینا فقط اومدن که ایرانی توی دنیامضحکه جهان کنن که موفق بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس