کد خبر 1246697
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
اعتدال نداریم؛ بی‌آبی یا سیل!

وقتی در سرزمینی هم خشکسالی داریم و هم سیل ویرانگر یا حتی در بخش کوچک‌تری از این سرزمین مثل یک استان در لحظه واحد گرفتار هر دو بلیه هستیم، افکار عمومی آن منطقه خود را واجد یک تناقض ارزیابی می کند و...

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: وقتی در سرزمینی هم خشکسالی داریم و هم سیل ویرانگر یا حتی در بخش کوچک‌تری از این سرزمین مثل یک استان در لحظه واحد گرفتار هر دو بلیه هستیم، عموماً افکار عمومی آن سرزمین یا منطقه خود را واجد یک تناقض ارزیابی می‌کند و این پرسش را پیش می‌کشند که آیا این هر دو بلا را باید به حساب دست تقدیر و جبر روزگار گذاشت یا می‌توان از مدیران یک دوره یا حتی یک بازه زمانی طولانی در کشور مطالبه‌گری کرد که پس تدبیر شما برای جلوگیری از کم‌آبی و ممانعت از خسارات سیل کجاست؟!

شاید پاسخ به این پرسش کمی دشوار باشد، زیرا انتظار از یک سرزمین بزرگ که یک جای آن خشک و یک جای دیگر سیل‌گون نباشد، انتظار درستی نیست، اما آیا ممانعت از کم‌آبی با برنامه‌ریزی دقیق علمی ممکن نیست؟ و آیا کاستن از خسارت‌های سیل نشدنی است؟ این فقط ایران نیست که اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد. اگر این واقعیت را بپذیریم و با نگاه به اقلیمی که داریم، از کارها و تدبیرهای به ظاهر کوچک و متوسط مثل مجوز دهی به چاه‌های آب عمیق و مجوز دادن به استخرسازی ویلاهای شخصی، جلوگیری کنیم تا کارهای بزرگ مانند تغییر بنیادین کشاورزی سنتی به نوین و احداث صنایع آب‌بر در مراکزی به جز استان‌های خشک مرکزی و تغییر الگوی مصرف آب در شهرها و روستاها، آیا باز هم گرفتار کم‌آبی غیرقابل تحمل

و کنترل می‌شویم؟ در بخش سیل و خسارت‌های همیشگی آن نیز کارشناسان همیشه بعد از وقوع سیل یادآور می‌شوند که گاهی باید یک مسیل را نیم قرن یا بیشتر حفظ کرد برای سیلی که در کمتر از نیم ساعت می‌آید و می‌رود! و این یک تدبیر حکومتی و دولتی می‌خواهد و نمی‌توان از مردم منطقه‌ای که سال‌ها مسیل روستا یا شهر و سرزمین خود را خشک و بدون آب دیده‌اند انتظار داشت که کم‌کم به حریم مسیل و رودخانه نزدیک نشوند و خانه‌سازی و باغ‌کاری و کشاورزی در مسیل نداشته باشند. آن پنجاه سال را برای این نیم ساعتی که همه چیز با سیلی که خانه خود را نمی‌یابد ویران می‌شود، باید تدبیر کرد و هر منطقه‌ای باید مسیل مشخص خود را برای بروز سیلابی که حتی در فرض هرگز نمی‌آید حفظ کند. مهم‌تر از همه اینکه وزارتخانه‌های مرتبط باید برنامه‌ای مشخص برای ذخیره‌سازی و حفظ آب سیل‌ها و جلوگیری از هدر رفت آن‌ها که شامل ورود به دریا یا مناطق بلااستفاده می‌شود، به کار بگیرند.

اکنون که همزمان با خشکسالی و سیل در ایران، مناطق دیگری از جهان نیز یا گرفتار خشکسالی و گرمای شدید هستند یا گرفتار سیل ویرانگر، مثل کانادا و آلمان و یا گرفتار هر دو، بیشتر از همیشه معلوم می‌شود که کار مدیریتی برای این دو مهم کار آسانی نیست و کشورهایی که به مدیریت و پیش‌بینی دقیق وضع آب‌وهوا و تکمیل زیرساخت‌ها شهره هستند نیز در دام هر دو بلیه ویرانگر می‌افتند، اما حساب سرزمین ایران به عنوان یک اقلیم خشک و نیم‌خشک از بقیه جداست و باید مدیران مملکت برای اینکه در آینده همزمان تصویری از خشکسالی قابل‌پیشگیری و سیل قابل هدایت مقابل دیدگان مردم قرار نگیرد، طرح‌های دقیق علمی و همه‌جانبه را تهیه و عملی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    باید آب سیلاب را برای زمان خشکسالی ذخیره کرد
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 1
      در دمای 50 درجه؟ خیر. این نشدنی است.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      مخازن زیر زمینی بزنید کاری ندارد که مدیریت ما مشکل دارد راه حل وجود دارد
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    5 1
    بفهمید عذاب خدا است. نه فقط برای ایران. کل دنیا الان در گیر بزرگترین خشم خدا بر بشر است و اگر توبه نکنبد و برنگردید وضع باز هم بدتر خواهد شد.
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      امان از دوست نادان خدا یه چیزی به انسان هدیه داده به اسم علم دشمن دانابه از دوست نادان
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 1
      خدا لعنتت کنه ، مردم خوزستان چه گناهی کردن؟ توضیح بده اگه جرأت داری
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 1
    فاجعه مدیریت از سالها پیش وجود داشته و نهادی قدرتمند همزمان هم طرح انتقال آب رو اجرا کرده و هم بر روی همون رود سدهای متعدد در مکانی نامناسب ساخته.کسی براش مهم نبوده که اگر اب را منتقل کنی سد رو برای چی می سازی؟مدیران همه ارگانها بی مسئولیتی کردند و هیچ گاه بازخواست نشدن که چرا روی معدن نمک سد ساختن؟ چرا در گرمای ۵۰ درجه اندیمشک و شوش سد کرخه رو ساختن که عمق کم و سطحی گسترده داره و عملا اب تبخیر میشه نه ذخیره. تنها راه حل هم انتقال اب از یک حوزه به حوزه دیگه بوده ولی این کار مشکل رو از یک حوزه به حوزه دیگر منتقل کرده، استانهای ذی نفوذ اصفهان و یرد و قم اب خوزستان و لرستان و کهکیلویه را منتقل کردن ولی با اون صنایع پرمصرف و کشاورزی خودشون رو تقویت کردن،این کار نوعی استثماره
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      بعد از انقلاب هیچ آبی از خوزستان جایی منتقل نشده و تمام طرحهای انتقال آب متوقف شده است. اما تفکرات قومیتی سبب افزایش دیوانه وار زمینهای زیر کشت نیشکر و 250 هزار هکتار برنج در خوزستان شد و کسی هم به این حضرات نگفت که تنها آب و هوای گرم و مرطوب برای کشت نیشکر کافی نیست و خاک دارای سیلیس و نفوذ پذیری بالا لازم دارد و خاک رسی برای کشت انبوه نیشکر مناسب نیست. در نتیحه پیش دبی آب کارون که قبل از کشتزارهای نیشکر 120 مترمکعب بر ثانیه بود بعد از عبور از این کشتزارها به 20 مترکعب کاهش یافت. و آن فاجعه در خرمشهر و آبادان پیش آمد. کسانی که خوزستان را با کوبا و اندونزی اشتباه گرفتند و کوچکترین مطالعه پتروفیزیکی و خاک شناسی انجام ندادند عامل این فاجعه بودند.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      هیچ آبی به اصفهان منتقل نمیشه. بس کنید دروغگویی رو. بس کتید فرافکنی رو. ۲۰ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهاتون رو با بی کفایتی هدر دادید در کشاورزی آنوقت مسئولین دیگر استانها را مقصر اعلام می کنید. الان ۱۴ ماه است زاینده رود آب ندارد شما مدام از بردن آب سخن می گویید. کدام طرح انتقال آب اجرایی شد؟ شما باید پاسخ بدهید‌ تمام سدهای خوزستان در سال ۹۸ از آب سرریز شدند. با اینهمه آب چه کردید؟ بنده به شما پاسخ می دهم. با بی کفایتی مزارعتان را غرقابی آبیاری کردید همه هدر رفت!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      رو که نیست سنگ پای قزوینه. طرحهای متعدد انتقال آب اجرا شده و ااره میشه. تمام مسئولین دارن میگن آب داره منتقل میشه شما می گید نمیشه؟! چرا تو اصفهان باید برنج بکارند؟ چرا با آب خوزستان و لرستان و چهارمحال و کهکیلویه باید در اصفهان کارخانه کاشی و دوب آهن که پرمصرف اند بسازند؟ به نطر من بهترین راه حل به جای انتقال آب ،انتقال کارخانه ها از اصفهان و یزد و قم و ... به سواحل سیستان و بوشهر و خوزستان و هرمزگان است.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 0
    امیرالمؤمنین علی علیه السلام : نادان را در دو حالت بیشتر نخواهی دید یا افراط یا تفریط
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 1
    مدیریت نداریم. مشتی ریشو کشور و مردم را مسحره کرده اند و نمایش می دهند
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 0
      از جمله یکیشم خودتی، که همه رو ریشو میدنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس