کد خبر 1246369
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
شهرداری تهران نمایه

۳ اقدام غیرقانونی پول‌پاشی، جذب اتوبوسی نیرو و واگذاری ۱۷۰ ملک در دقیقه نود فعالیت مدیران شهری، شائبه‌های فراوانی ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، بذل و بخشش در شهرداری تهران طی هفته های اخیر حاشیه های زیادی را به همراه داشته و دست و دلبازی مدیران شهری در دقیقه نود سبب گلایه مندی شهروندان پایتخت شده است. شهروندانی که به دلیل کمبود حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوس در تابستان داغ کرونایی امکان رعایت فاصله اجتماعی را ندارند و مدیران کنونی شهری هم در پاسخ به این مطالبه شهروندان، مشکل را از عدم همکاری دولت و کمبود بودجه و منابع مالی اعلام کرده اند.

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

فرسودگی ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی/ نیاز تهران به ۳ هزار دستگاه اتوبوس

بارها مدیران شهرداری کنونی به فرسودگی اتوبوس های پایتخت اشاره داشته اند و اعلام کرده که ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اخیرا با اعلام اینکه  ۵ هزار و ۷۸۶ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران وجود دارد، گفت: که از این تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ دستگاه یعنی ۶۲ درصد به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید از رده خارج شوند همچنین در شرایط عادی، پایتخت حداقل به ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

پایتخت ۱۵۰۰ واگن کمبود دارد

وضعیت مترو تهران و شهر زیرزمینی هم مشابه اتوبوسرانی است و مناف هاشمی معاون شهردار تهران تاکنون چندین با اعلام کرده است: مترو پایتخت ۱۵۰۰ واگن کمبود دارد و حمایت دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی ضروری است.

وی افزود: ما نتوانسته‌ایم اقتصاد حمل و نقل شهری را به هیچ شکلی اصلاح کنیم اگر دولت کمک نکند سال ها طول می کشد مشکل مترو تهران برطرف شود. 

حاتم بخشی و ریخت پاش به جای تسریع خدمت رسانی به شهروندان

کمتر از یک ماه دیگر فعالیت مدیران کنونی شهرداری تهران و شورای پنجمی ها به پایان می رسد ولی در این مدت به جای اینکه روند خدمت رسانی به شهروندان سرعت گیرد، حاتم بخشی و ریخت پاش ها در حال انجام است و شائبه ها در مورد فعالیت مدیران شهری افزایش یافته است. از چوب حراج به اموال شهر گرفته تا ماجرای استخدام ۲۱۰۰ نفر در دقیقه نود ولی در هفته اخیر موضوعات جدیدی هم مطرح شد و خاطر بسیاری از شهروندان را آزرده کرد. چراکه بر اساس براخی اطلاعات منتشر شده در سایت شفاف مشخص شد، مدیران شهرداری امسال میلیاردی از جیب مردم برای نشاط آنها هزینه کرده و این کار خروجی خاصی هم نداشته است.

۱۶.۶ میلیاردهزینه برای رویداد ۱۴۰۰

بر اساس آمار اعلام شده در سایت شفافیت، مدیران شهرداری فقط برای طرح لوگویی موسوم به «تهران ۱۴۰۰» فقط ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است و برای طراحی کلیه امور مربوط به مراسم تهران ۱۴۰۰ بیش از ۱۶.۶میلیارد تومان هزینه شده است. هزینه های این مراسم بسیار عجیب بود و باعث شگفتی شهروندان و اهالی رسانه شد. 

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

البته سید محی الدین فاضلیان، دبیر ستاد رویداد تهران ۱۴۰۰ در رشته توئیت هایی درباره رویداد ۱۴۰۰ گفت: تهران ۱۴۰۰ سرمایه اصلی شهر را مردم و اهالی آن می دانند و بر این باور است که تهران تاکنون از کنار هم قرار گرفتن اقوام، گرایش ها و دیدگاه های مختلف بالنده شده و در آستانه پایان و آغاز قرن مردم را جان می داند.

وی افزود: جوهره اصلی تهران ۱۴۰۰ مبنی بر مشارکت است، مشارکت عموم شهروندان تا مشارکت نهادها و حوزه های تخصصی اعم از معماری، شهرسازی، جامعه شناسی و حوزه های مرتبط با شهر در این رویداد مورد توجه است به نظر می رسد این طرح، طرحی برای ورود تهران به قرن جدید و ایجاد تغییرات و اصلاحات جامع در رویکرد شهرداری به این کلان شهر باشد.

مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچین اعلام کرد: در روزهای اخیر جدولی از مبدایی مبهم پیرامون هزینه‌های تهران ۱۴۰۰ منتشر شده که از سویی منجر به تفاسیر و قضاوتهای غلط و از سویی پرسشهایی شده است.

جدول منتشر شده ساختگی است/ گزارش مبسوط می دهیم

وی ادامه داد: عجالتا می‌گویم جدول منتشر شده نه یک فاکتور رسمی، بلکه جدولی ساختگی از مکاتبات و مراودات اداریی است که تیترهای مبهم و چینشی نامتقارن و غیرقابل استناد دارد؛ هزینه لوگوی تهران ۱۴۰۰ عدد ساختگی ۱.۶ میلیارد نیست؛ تا فردا گزارشی مبسوط از هزینه‌های این کمپین منتشر خواهم کرد.

پرداخت های نجومی برای ثبت تهران به عنوان شهر یادگیرنده/ پول پاشی برای درج خبر

پرداخت ۳۳۸ میلیون تومانی به کمیسیون ملی یونسکو برای «ثبت تهران به عنوان شهر یادگیرنده»، پرداخت ۳۲۶ میلیون تومان برای یک«نمایش‌نامه‌خوانی آنلاین» و یا قرارداد ۳۹۶ میلیون تومانی شهرداری برای توزیع‌ محتوا و درج خبرهای شهرداری در کانال‌ها و صفحات مجازی از دیگر موارد پول پاشی های شهرداری است که پرونده آن طی روزهای اخیر باز شده و اظهار نظرهای مختلفی در مورد آن مطرح است. 

آقای مشاور دست به توئیت شد

البته غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران سعی کرد پاسخ شهروندان و اهالی رسانه را البته نه با مصاحبه یا نشست خبری بلکه ازطریق توئیت در صفحه شخصی بدهد.

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

وی با اشاره به قرارداد میلیونی منتشر شده  مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری با رسانه‌ها در فضای مجازی گفت: بنده استقبال می‌کنم از اینکه شهرداری تهران در یک فرآیند شفاف اطلاعات سازمان را برای عموم مردم دسترس پذیر می‌کنیم و بر طبق این موضوع مردم و رسانه‌ها می‌توانند دسترسی داشته باشند و عملکرد شهرداری تهران را نقد کنند و بدانند بیت المال چگونه هزینه می‌شود.

وی گفت: طبق قانون شهرداری تهران به مرکز ارتباطات این اجازه را داده است که تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان ترک تشریفات کند و هرجایی که لازم بود رقمی صلاح دیده شده باشد قرار دادها بسته شده است.

محمدی افزود: این فعالیت‌ها عموما خاص هستند و اساسنامه‌ای شرکت پیام رسا دارد که در آن درج شده است که فعالیت‌های تبلیغاتی و هنری به تشخیص هیات مدیره و یا با فراخوان با کسانی که بتوانند کار را انجام دهند محدود است می‌توانند ترک تشریفات برایشان انجام بشود با گزارشی که پیوست می‌شود که ما این کار را انجام دادیم.

وی بیان کرد: مثلا در یکی از این قراردادها بیان شده است که برای شبکه اجتماعی توئیتر برای یک فرد مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان داده شده است که این موضوع از اساس دروغ است که چنین چیزی نه ممکن و نه معقول است و قانونی نیست.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: ما برای اطلاع رسانی دقیق و مناسب با بسیاری از رسانه‌ها فعالیت‌هایی را طبق قانون داشتیم و حتی در برخی از روزنامه‌ها ویژه نامه‌هایی منتشر شد که عملکرد شهرداری تهران به خوبی به شهروندان تهرانی گزارش داده شود.

وی در مورد طراحی لوگی تهران هم ۱۴۰۰ گفت: در «ذیل ماده ۳۱ آئین نامه معاملات شهرداری مبنی بر ترک تشریفات در صنایع مستظرفه و از سوی دیگر بند ۳-۵ آئین‌نامه معاملاتی شرکت پیام‌رسا چون شرکت ارائه دهنده برخی خدمات هنری، سمعی، بصری، طراحی، تبلیغات، موسیقی و... است و انجام اینگونه پروژه‌ها بنا به درخواست متقاضی نیازمند استفاده از خدمات افراد خاص با درجه‌بندی‌های متفاوت است قیمت‌گذاری جهت اجرای چنین پروژه‌هایی دارای نوسان بوده و در چارچوب قیمت‌گذاری‌های متداول، اخذ استعلام بها، نظریه کارشناسی و ارزیابی توسط کارشناسان رسمی میسر نیست. لذا انجام چنین پروژه‌هایی با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت‌مدیره به صورت ترک تشریفات قابل انجام است.

می‌گویند که برای سیاه‌پوش کردن شهر در ایام محرم و صفر پول نیست/چطور می‌شود که مبالغی برای بازنشر اخبار شهری اختصاص می یابد؟

سید احمد علوی، منتخب شورای ششم درباره ریخت و پاش های مالی شهرداری به فارس گفت:به عقیده من مشکل مالی وجود دارد، نه برای شهرداری تهران بلکه برای همه جا! اما نکته اصلی توزیع صحیح منابع است. وقتی می‌گویند که برای سیاه‌پوش کردن شهر در ایام محرم و صفر پول نیست، چطور می‌شود که مبالغی برای بازنشر اخبار شهری اختصاص می یابد؟

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

برای نمایش عملکردشان هزینه کردند نه برای مردم

وی افزود: این همان توزیع منابع است، زمانی که منابع محدود هستند ما باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم. به هر صورت می‌توانستند مبالغ هزینه شده  مثلا در مرکز ارتباطات را که بیشتر برای نمایش عملکرد خودشان بوده، در موضوعاتی هزینه کنند که به نفع مردم باشد.

بیانیه جمعی از مدیران شهری دوران قالیباف

جمعی از مدیران شهری دوران قالیباف هم در بیانیه ای با اشاره به اینکه گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر پنجم غیرقانونی است، اعلام کردند: بی عملی، ناکارآمدی و انفعال ۴ ساله گذشته را نمی توان با جوسازی پوشش داد. آنها همچنین در این بیانیه خواسته اند برای پول پاشی شهرداری، استخدام های غیرقانونی و واگذاری ۱۷۰ ملک در دوران فعلی و بسیاری از شائبه های دیگر یک گزارش تحقیق و تفحص تهیه شود.

اقدامات مدیران کنونی شهرداری معطوف به زیر سوال بردن مدیریت گذشته

ناصر امانی متخب شورای ششم هم درباره این موضوع گفت: متأسفانه رویکرد سیاسی مدیریت پنجم شهر تهران با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران کلید خورد و بسیاری از اقدامات معطوف به زیر سوال بردن مدیریت گذشته شهری شد و بسیاری از فرصت‌ها، سوخت.

۳ اقدام غیرقانونی مدیران شهرداری تهران

تنها هنرشان سخن گفتن از گذشته بود

 منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران افزود: مدیریت پنجم شهر تهران در کنار ناکامی‌هایی چون انتخاب شهردار و حمایت نشدن از سوی دولت، تنها هنرش سخن گفتن از گذشته بود!

امانی گفت: با انتخاب شهردار جدید و آغاز فعالیت شورای ششم برنامه ها و رویکردهای مناسبی در شهر اجرایی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در جهت توسعه و تکمی مترو و حمل و نقل عمومی اقدامات موثری انجام دهیم.

چشم پوشی شورای پنجمی ها از اقدامات غیر قانونی در شهرداری/تکرار سریال چشم بندی در بهشت

 حدود یک ماه دیگر هم فعالیت شورای ششم آغاز خواهد شد و به گفته منتخبین شورای ششم قرار است، شهردار جدید تا اواخر نیمه مرداد مشخص شود ولی تا این زمان باید دید مدیران کنونی شهری چه گامی برای پاسخ گویی به مطالبات آنها انجام می دهند و آیا تحقیق و تفحص از ۳ اقدام غیر قانونی اخیر شامل پول پاشی، جذب نیروهای اتوبوسی و واگذاری ۱۷۰ ملک در دقیقه نود زیر ذره بین شورای پنجم قرار می گیرد یا همچنان شورای پنجمی ها مشغول سخن گفتن از گذشته خواهند بود و سریال چشم بندی در بهشت تکرار خواهد شد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    1 0
    مهمترین دستاورد شورای شهر پنجم شهردار این بوده که ثابت کرده اند که اگر تهران شهردار و شورای شهر نداشت ضرر کمتری متوجه شهر و شهروندان می شد.
  • US ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    1 0
    یعنی خدائیش فکر می کنید بین مدیران دوره قبل با این دوره با دوره بعد شورا تفاوتی هست. ؟ شما فقط کنترل کن چند مورد مدیر مشترک در این دوره ها وجود دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس