سیل در اروپا

بارش شدید باران در شمال غرب اروپا باعث طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل‌های ویران‌گر شده که بر اثر آن تاکنون بیش از یکصد نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر دیگر هم مفقود شده اند.

به گزارش مشرق، بیشترین میزان خسارت در آلمان وارد شده و مقامات این کشور می‌گویند دست کم ۱۰۳ نفر جان باخته‌و صدها تن دیگر مفقود شده‌اند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که در واشنگتن به سر می‌برد خواستار اراده جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شده است. او گفته بیم آن را دارد که در روزهای آینده ابعاد گسترده‌تری از فاجعه روشن شود.

ابعاد سیل و ویرانی های ناشی از آن گسترده گزارش شده و دستگاه های ذیربط هنوز آمار و ارقام مشخصی از میزان خسارات اعلام نکرده اند. 

این دررحالیست که در منطقه اهرویلر واقع در غرب آلمان سرنوشت یک هزار و ۳۰۰ تن معلوم نیست، شبکه تلفن همراه قطع شده و امکان برقراری ارتباط با ساکنین منطقه وجود ندارد. روستای شولد با جمعیت تقریبی ۷۰۰ نفر هم زیر آب رفته و سد در نزدیکی مرز بلژیک در معرض طغیان قرار دارد.

در شهر ارفتشتات سیل ده‌ها خانه را ویران کرده است. مقامات محلی می‌گویند مردمی که در سیل گرفتار بودند برای دریافت کمک تماس گرفتند اما امکان خدمات رسانی نبود.

سیل ویرانگر در شمال غرب اروپا؛ بیش از ۱۰۰ کشته و خسارات فراوان

راجبر لوانتز، وزیر امور داخلی این ایالت در مصاحبه‌ای با بیان اینکه شمار قربانیان احتمالا طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت گفت: «تا وقتی برای مدت طولانی خبری از افراد ندارید... باید از بدترین حالت بترسید.»

این در حالی است که با ادامه بارش باران در مناطقی از غرب آلمان، سطح آب رودخانه راین و رودهای منشعب از آن همچنان به صورت خطرناکی در حال بالا آمدن است. در تصاویر منتشر شده خیابان‌ها و خانه‌ها زیر آب دیده می‌شوند، در شرایطی که خودروها در آب غوطه‌ور هستند و درختان از ریشه درآمده‌اند.

حدود ۹۰۰ سرباز برای کمک به عملیات نجات و آواربرداری در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده مستقر شده‌اند.

کشورهای همجوار نیز وضع مشابهی را تجربه کرده‌اند. سیل در بلژیک ۱۴ کشته برجای گذاشته و خسارت هایی را در لوگزامبورگ، سوئیس و هلند وارد کرده است. گزارش‌ها حاکیست که هزاران نفر از شهر ماستریخت هلند تخلیه شده‌اند.

همچنین در انگلیس جاری شدن سیل باعث تخلیه خانه‌ها و مسدود شدن محورهای مواصلاتی در پایتخت شد. اداره آتش‌نشانی لندن اعلام کرد که دیروز بالغ بر یک هزار تماس در ارتباط با جاری شدن سیل دریافت کرده است. اداره آب انگلیس هم اعلام کرد که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تماس پیرامون مشکلات فاضلاب دریافت کرده است. یک سخنگوی اداره آب گفت: هرچند لوله‌های ما طوری طراحی شده‌اند که با بیشتر شرایط بد جوی سازگار باشند اما بارندگی دیروز به حدی بود که لوله کشی فاضلاب به سرعت پر شد.

سیل ویرانگر در شمال غرب اروپا؛ بیش از ۱۰۰ کشته و خسارات فراوان

از جمله مواردی که خبر ساز شد، نفوذ فاضلاب به خانه نوازنده ملکه انگلیس در منطقه اعیان نشین کنزینگتون است. «برایان می» در یک پیام اینستاگرامی با لحنی تند نوشته که فاضلاب اجناس گرانبهای او را در منزل درنوردیده است.

دانشمندان معتقدند که دمای زمین تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر به نسبت سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماههای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.

از سویی بر اساس مطالعات شرکت بیمه سوئیس ره، افزایش مهارنشده تغییرات آب و هوایی در نیم‌قرن آینده، می‌تواند تولید ناخالص داخلی را بین ۴ تا ۱۸ درصد کاهش دهد. این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت با تحقق اهداف توافق آب و هوایی پاریس (و افزایش دمایی کمتر از ۲ درجه سانتیگراد) ۴ درصد خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس