پاشینیان

«نیکول پاشینیان» جانشین نخست وزیر ارمنستان طی سخنانی گفت که مقامات آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی و تعیین حدود مرزی با ارمنستان همه تلاش خود را می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از تاس، «نیکول پاشینیان» جانشین نخست وزیر ارمنستان طی سخنانی گفت که مقامات آذربایجان برای جلوگیری از آغاز روند مرزبندی و تعیین حدود مرزی با ارمنستان همه تلاش خود را می‌کنند.

پاشینیان با انتقاد از رفتار باکو در خصوص حل و فصل اختلافات مرزی با ایروان گفت: آذربایجان در تلاش است وانمود کند که ارمنستان مخالف تعیین مرزها بوده و روند مرزبندی‌ها را با مشکل روبرو می‌سازد. در واقع واقعیت خلاف این است. (در حقیقت) جمهوری آذربایجان مخالف تعیین حدود و تعیین مرزها است و با استناد به نقشه‌های جعلی، تلاش می‌کند حضور نیروهای مسلح خود در قلمرو حاکمیت ارمنستان، به ویژه در بخش سوتک - خوزناوار را توجیه کند.

جانشین نخست وزیر ارمنستان در ادامه تاکید کرد: جامعه جهانی و ارمنستان به وضوح مواضع خود را در این مورد مشخص کرده‌اند: عقب نشینی نیروهای آذربایجان از این سرزمین‌ها (بخش‌های مرزی)، عقب نشینی متقابل نیروهای ارمنستان و آذربایجان از مرزها به پایگاه‌های دائمی خود، استقرار مرزبانان روسی یا ناظران بین‌المللی در نواحی مرزی و اقدام به مرزبندی و تعیین حدود مرزی بر اساس استانداردهای بین‌المللی.

وی افزود: پیشنهاد ما روی میز است؛ ما با شرکای روسی خود در همین راستا همکاری می‌کنیم، با این وجود آذربایجان همچنان در مورد پیشنهاد ما سکوت اختیار کرده است.

لازم به ذکر است، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته نسبت به تحرکات مرزی از سوی ارمنستان در منطقه مورد مناقشه به شدت هشدار داد.

این بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پس از آن اعلام شده که طی چند روز گذشته برخی تیراندازی‌ها میان طرفین به همراه کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای مرزی گزارش شده است.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، رویکرد تخریبی از سوی ارمنستان غیر قابل قبول عنوان شده و باکو تاکید کرده که ارمنستان مسئول تنش فعلی در منطقه است.

باکو همچنین با اعلام اینکه نظامیان ارمنستان مواضع جمهوری آذربایجان در «سدرک» واقع در منطقه خودمختار نخجوان را هدف تیراندازی قرار داده‌اند، افزود: ما تلاش ارمنستان برای برهم زدن صلح شکننده در منطقه با تیراندازی دائمی به مواضع جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم.

بالا گرفتن تنش مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی است که باکو-ایروان بعد از جنگ ۶ هفته‌ای که سال ۲۰۲۰ بین طرفین درگرفت، در ماه میلادی نوامبر با وساطت روسیه به آتش بس دست یافتند. در نتیجه این درگیری که به جنگ دوم قره باغ معروف است؛ اغلب اراضی جمهوری آذربایجان که در دهه ۱۹۹۰ اشغال شده بود؛ آزاد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    49 10
    مرزها مشخص است این ارمنستان هست چشم طمع به خاک آذربایجان داره
  • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    28 8
    باز هم دلت کتک میخواد؟؟؟؟!!!!
  • اراز اراز CA ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    38 11
    ارمنستانی وجود ندارد انها همه خاک اذربایجان است و روزی این به ارامنه ثابت خواهد شد
    • US ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      7 27
      (پاسخ به ارس ارس) کاملا درست می فرمایید، سند کل قفقاز تا دربند به نام ایرانی نژادان زده شده است. به امید پیوند دوباره 21 میلیون ایرانی قفقازی (ارانی، ارمنی، گرجی، آسی، تالشی، لنکرانی، لزگی...) با 85 میلیون ایرانی، و اتحاد و یکی شدن دوباره ی دو سوی ارس.
    • مینا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      13 4
      جناب ارس ارس ... همون ایران که بلغور میکنی اسم گذاری کسانی هستش که کل منطقه رو یکجا اسم گذاری کردن "ایران آران ایراق" سه کلمه ای هستش که تو ترکی به مناطق "ایران، قفقاز و عراق" گفته میشه و کاملا هم مسما هستش... یعنی حتی اسمتم ترکی هستش
    • GB ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 24
      (پاسخ به مینا) حقانیت تاریخی هیچ ربطی به مسما داشتن نام ها و واژگان نداره. هیچ لزومی نیست که واژگان دارای مسما باشند تا چیزی رو ثابت کنند. حالا فرض کنیم من بخوام با روش غیر اصولی شما پاسخ بدم: اولا، اگر در زمان حال بخوایم مقایسه کنیم که در زبان استانبولی "ایران، کفکازیا(نه اران)، و ایراک" هستن، دوما اگر بخوایم از دوره باستان صحبت کنیم که در فارسی و پارتی "ایران، اران، و اراک" بوده و نه سخنور ترکی و نه ترک نژاد هم در مناطق اران و آناتولی وجود نداشته (پس اگه به مسما باشه که معلومه تو زبان فارسی با مسما تر هستن) و امروزه هم در این مناطق ترک نژادی وجود نداره... ترک نژاد می خواید برید آسیای مرکزی (قزاقستان، مغولستان ...) ببینیدشون. خنده داری قضیه اینه که شما پان ترکای تجزیه طلب برای واژه آناتولی هم معنی جعلی درست می کنید، درحالی که آناتولی در زبان یونانی باستان(که زبانی مستند هست) و یونانی کنونی معنی "شرق" می ده. کامنت شما مثل بقیه کامنت های پان ترکا فاقد منطق و دانش بود. (تو دنیای جعلی پان ترکا، همه نخبگان، دانشمندان، سرداران،و شعرای تاریخ جهان، ... ترک هستند و بقیه هیچ، و همچنین تو دنیای جعلی پانترکا، سخنوران زبان های ترکی همه ترک نژادند، و 50 هزار ساله که تو مناطق کنونی زندگی کرده اند و بقیه ی ساکنین غیر ترک مهاجرند.) تاریخ ترکی اینقدر سرشار از دروغ و فاقد سندیت هست که در دنیای آکادمیک در گروه شبه تاریخ طبقه بندی میشه (یعنی بی ارزش).
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    6 28
    ترک ها مهاجر هستند و ریشه در کشور آناتولی و منطقه قفقاز ندارند و باید به منطقه مغولستان برگردند
    • پان فارس متوهم US ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      19 5
      این شما هستید مهاجر هستید از هند به خاطر وحشی گری بیرون انداختند شما رو
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    27 7
    پاشینیان، احمق نباش و واقعیت شکست را قبول کن و اینقدر نق نزن. روسیه خائن هم از پس جوانان شیعه آذربایجانی بر نخواهد آمد.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 7
    خوب مردم ارمنستان و ارامنه جهان در مقابل پول خیلی زود تسلیم می شوند وگرنه ارمنستان یک امپراطوری بزرگ بود اما ارامنه ارمنستان بزرگ را مثل قره باغ فعلی در مقابل دلارهای غربی به ترکان عثمانی فروختند
  • DE ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 3
    در حال حاضر جمهوری باکو داره رندی و منافق بازی درمیاره و هر روز جند حرف ضد و نقیض میگن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس