کد خبر 1245831
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰

به گزارش مشرق سید یاسر جبرائیلی در رشته توئیتی محورهای بحثی که در نشست با رئیس‌جمهور منتخب ارائه کرده است را منتشر کرد و نوشت:

کسری بودجه، باعث شده است که مسئله دولت از "پیشرفت کشور" به "اداره دولت" تقلیل یابد. راهکارهایی هم که بعضا برای تامین مالی دولت ارائه می‌شود نظیر گران کردن ارز، گران کردن بنزین و حامل‌های انرژی، فروش نفت و صرف درآمدهای آن برای امور جاری و مانند اینها، تحمیل هزینه‌های اداره دولت به مردم، یا هزینه از جیب مردم برای اداره دولت است. در صورتی که فلسفه وجودی دولت، ارتقای سطح رفاه مردم و پیشرفت کشور است.

در بیش از ۵۰درصد کشورهای جهان، بالغ بر ۸۰درصد بودجه از محل مالیات تامین می‌شود. متاسفانه این نرخ در کشور ما حدود ۳۰درصد است. میانگین جهانی نرخ مالیات بر تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶درصد است، اما در کشور ما این رقم حدود ۷درصد است.

طبقه ثروتمند در کشور ما مالیات نمی‌دهد و فشار مالیاتی روی تولیدکنندگان و حقوق‌بگیران است. در سه ساله منتهی به پایان ۹۸، بالغ بر ۱۰ میلیون میلیارد تومان به حساب حدود ۴هزار نفر واریز شده است که هیچ کدام پرونده مالیاتی ندارند.

نظام مالیاتی کشور باید به صورت اساسی متحول شود. لایحه PIT باید به سرانجام برسد. CGT باید اجرا شود. اگر می‌خواهیم از فعالیت‌های غیرمولد جذابیت‌زدایی کنیم، راهش اصلاح نظام مالیاتی است.

سازمان‌هایی با اهمیت بسیار کمتر از سازمان امور مالیاتی، مستقیما زیرنظر رئیس‌جمهور هستند. این حوزه به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که در برخی کشورها، ثبت اسناد و ثبت احوال زیرمجموعه دستگاه مالیاتی هستند؛ یعنی هم شرکت‌ها و هم افراد در سازمان امور مالیاتی متولد می‌شوند.

انتزاع سازمان امور مالیاتی از وزارت اقتصاد و ارتقاء آن به معاونت رئیس‌جمهور، ایجاد اشراف اطلاعات اقتصادی برای این سازمان، و اجرای مالیات‌های PIT، CGT، PST و FST به صورت هوشمند از اقدامات ضروری است.


پیشنهادات جبرائیلی در جلسه اقتصادی‌ها با رئیسی


پیشنهادات جبرائیلی در جلسه اقتصادی‌ها با رئیسی

پیشنهادات جبرائیلی در جلسه اقتصادی‌ها با رئیسی

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 0
    کاملن درسته ،حتی بایدتمام ۸۰میلیون ایرانی مالیات بدهندوکد مالیاتی داشته باشند از بچه یک روزه تا پیره زنه ۱۰۰سال،معافیت مالیاتی غیر قانونی شود ،البته،بایدازآنها کوچکترین واحد،مثلا یک ریال،اخذ شود
  • ایرانی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    3 3
    خب عمل کنند دیگه
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      9 0
      هنوز روحانی رئیس جمهوره
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 0
      انجام موارد بالا بجز یک دولت قوی، نیاز به قانون داره که انتظار میرود مجلس انقلابی خیلی زود این قوانین را تصویب کند(مثل مالیات بر مجموع درآمد،مالیات عایدی برسرمایه و..) و انشاالله دولت انقلابی هم به بهترین نحو اجرا کند،ونکته مهم در کنار مالیات این هست که مردم باید اثرات مالیات دادن را در زندگی شون ببینند که این مستلزم کوچک سازی دولت،افزایش کارایی و بهره وری دستگاههای اجرایی و همچنین شفافیت هست
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    10 0
    مالیات مالیات مالیات. خصوصا از نجومی بگیرها و سلبریتی های بی خاصیت
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    آقای جبراییلی من تا بحال خیلی به مطالب شما توجه داشتم ولی این سخنان که فکر کنید این دولت فربه که ۳ برابر نیاز خود نیرو و ساختمان دارد و همچنین شرکت های دولتی را بتوانید از مالیات از ثروتمندان صرفا اداره کنید بیشتر تخیل است چطور آن کشورهایی که مثال زدید صرفا به مالیاتش توجه کردید یارانه انرژی و سوخت یارانه های متعدد دیگر قانون کار ضد کار انحصار بیش حد دولت در اقتصاد بعلاوه دولت فربه و پر خرج بله اگر به اصلاح است همه با هم باید اصلاح شود در اروپا سن بازنشستگی دعوا سر ۶۵ سال یا ۶۷ سال است اینجا ما به بهانه های عموما واهی مثلا نقاش ساختمان با ۲۰ سال سابقه دنبال بازنشسته کردن افراد هستیم اقای جبراییلی ما کلی تلاش کردیم آقای رئیسی رئیس جمهور شود ولی اگر شما و آقای خاندوزی و چند فرد دیگر بیشترین کلامتان مالیات باشد که البته اگر متوازن با سایر امور باشد بسیار خوب است بجای کمک به آقای رئیسی عدم موفقیت ایشان را رقم خواهید زد
  • DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    5 0
    مالیات فوتبالیستها، بازیگرها و سلبریتی ها، آقازاده های بنفش و سبز، وکلای همیشه مدعی و پتروشیمی هارو بگیرید. کشور به خوبی اداره خواهد شد.
  • مجتبی US ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    کی می خواهد اجراش کند؟ اگر به اقتصاد دانهای دولت روحانی بدید دنیا را آب ببرد اینها را خواب می برد! کار اجرایی مدیریت جهادی می خواهد. دولت سیزدهم به معاون اول آن شناخته خواهد شد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه کسی سکان دولت را به دست می گیرد.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 5
    فرضا مالیات رو‌گرفتی، ارز مملکت رو چطور میخوای جور کنی دانشمند؟
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 0
      الآن هم مشکل ارز نیست مشکل هزینه کرده ضمنا زبان صحبت با تحریمیهای زورگو همان زور است که بحمد الله اهرمهاش هست می شود هدفمند فشار آورد و ...
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    فقط آقاي جبرائيلي علوم سياسي نخوندن؟؟!!!خيلي خوبه توي همه چيز سررشته داره
  • م IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    بهترین گزینه رییس سازمان امورمالیاتی جناب آقای غلامرضا حیدری کرد زنگنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس