عراق

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به کشته شدن ده‌ها شهروند عراقی در آتش‌سوزی بیمارستانی در ذی‌قار، با طرح مجموعه سوالاتی از عملکرد ضعیف دولت عراق به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق، در واکنش به آتش‌سوزی مهیب شب گذشته در بیمارستان آموزشی «امام حسین» (ع) در استان ذی‌قار و کشته و زخمی‌شدن ده‌ها شهروند عراق، از دولت کنونی این کشور به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» انتقاد کرد.

وی با کنایه به دولت عراق که تمام تلاش خود را برای حفظ جان و مال آمریکایی‌ها در عراق می‌کند، خواست که بخشی از اهتمام خود را صرف حفظ جان عراقی‌ها کند.

وی، امروز (سه‌شنبه - ۱۳ ژوئیه) نوشت: «پس از فاجعه بیمارستان ابن الخطیب [در بغداد]، و از دست دادن ده‌ها نفر از مردم مظلوممان و پس از تشکیل کمیته تحقیق از سوی نخست‌وزیر درباره این حادثه و دلایل آن، با تکرار این حادثه در شهر الناصریه، طی این مدت کم، سوالهای مطرح در آن زمان، اکنون با شدت بیشتری بار دیگر مطرح می‌شود.

آیا اساسا کمیته تحقیقی تشکیل شد یا صرفا تبلیغاتی و رسانه‌ای بود؟ اگر کمیته‌ای تشکیل شد، آیا اعضای آن، افراد متخصصی بودند تا به دلایل این حادثه دست یابند و راهکار بدهند یا یک کمیته صوری برای ساکت کردن انتقادها تشکیل شد؟ اگر این افراد توصیه‌های حرفه‌ای و تخصصی ارائه کردند، آیا دولت به آن گوش داد یا گوش شنوایی نبود و به آن توجهی نشد؟ آیا دولت یک کمیته دیگر برای تحقیق درباره دلایل فاجعه [شب گذشته] تشکیل خواهد داد؟ آیا دولت بدون رسیدگی به شکاف‌های موجود و فساد و اداری و مالی، مسئولیت را به گردن برخی مسئولان بخش بهداشت این استان خواهد انداخت؟ آیا این معقول است که یک فاجعه دوبار، بدون استفاده از دلایل حادثه نخست برای جلوگیری از تکرار آن، رخ دهد؟

نخست‌وزیر و سایرین، تمام تلاش خود را می‌کنند تا  برای حفظ جان آمریکایی‌های و تجهیزات آن‌ها، مانع حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکایی شوند. آیا می‌توانند بخشی از این تلاش را وقف حفظ جان عراقی‌ها کنند؟ آیا این منطقی است که جان مردم برای مسئولان این قدر بی‌ارزش باشد؟ آیا می‌توانند تعهد دهند که این فاجعه برای بار سوم روی ندهد».

وی در پایان این پست طولانی در توئیتر برای کسانی که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده‌اند، پاداش عظیم آرزو کرد و برای همه مردم ذی‌قار و عراق آرزوی اجر الهی کرد.

 آتش‌سوزی مهیب شب گذشته در بیمارستان آموزشی «امام حسین» (ع)، در استان ذی‌قار  به کشته شدن شدن ۸۸ نفر و زخمی شدن ۱۰۰ نفر، منجر شد.

در پی قربانی شدن ده‌ها شهروند عراقی در این بیمارستان،   نخست‌وزیر طی یک نشست فوق‌العاده، مجموعه دستوراتی را صادر کرد که عبارتند از:

۱- اعزام فوری یک تیم از برخی از وزرا و فرماندهان امنیتی از بغداد به استان ذی‌قار برای بررسی اقدامات میدانی

۲- ارسال کمک‌ها و فوریت‌های پزشکی و امداد رسانی از وزارت‌خانه‌های مختلف به استان ذی‌قار

۳- شهید محسوب کردن تمامی قربانیان این حادثه و تسهیل انتقال کلیه بیمارانی که وضعیت آن‌ها وخیم گزارش می‌شود به خارج از کشور

۴- بازداشت مدیر بهداشت ذی قار، رئیس بیمارستان امام حسین (ع) و رئیس آتش‌نشانی این استان و بازجویی ازآنها

۵- اعلام عزای عمومی

۶- آغاز تحقیق فوق‌العاده دولتی برای بررسی دلایل وقوع این حادثه

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس