ضرب‌المثلی که بعد از «فتح تهران» در دهان مردم افتاد! - کراپ‌شده

۲۲ تیرماه سال ۱۲۸۸ شمسی، تهران توسط نیروهای مشروطه‌خواه فتح شد. «فتح تهران» یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ معاصر است.

به گزارش مشرق، مظفرالدین قاجار به مردم، مشروطه داد و پسرش محمدعلی زد زیر بساط و فرمان‌های مشروطه را امضاء نکرد و آخر سر، مجلس ایران را به توپ بست و مشروطه‌خواهان را کشت و زندانی کرد و تبعید کرد. به قول خودش: «دستور داده‌ایم به قزاق‌ها هر که نافرمانی کرد، امانش ندهند، هر که فریاد مشروطه‌خواهی سر داد، پوستش را کنده، کاه پُر کنند».

این‌طوری «استبداد صغیر» در تاریخ معاصر ایران شروع شد و عاقبتش چه شد؟ یک‌سال بعد، گروهی از مشروطه‌خواهان از شمال ایران و گیلان به فرماندهی «محمدولی خان تنکابنی» و گروهی دیگر از مرکز ایران و اصفهان به فرماندهی «سردار اسعد بختیاری» راه افتادند به سمت پایتخت و تهران را فتح کردند. «ولادیمیر لیاخوف» فرمانده روسی بریگارد قزاق هم که طرفدار محمدعلی قاجار بود و یک‌سال پیش مجلس را به توپ بسته بود، قشنگ آمد جلوی مشروطه‌خواهان و تسلیم شد و بعد هم فرستادندش برود روسیه تزاری. فاتحان تهران مجلسی در بهارستان تشکیل دادند و محمدعلی قاجار را از سلطنت خلع کردند و پسرش احمدمیرزا، ولیعهد قاجار را به جایش نشاندند و مشروطه و مجلس شورای ملی دوباره برقرار شد.

حالا همین‌طوری راحت آمدند، تهران را فتح کردند؟ نخیر! از ۲ ماه پیش راه افتاده بودند و شهر به شهر آمده بودند و تیرماه در تهران می‌جنگیدند و چند روز درگیری و کشتار بود.

ضرب‌المثلی که بعد از «فتح تهران» در دهان مردم افتاد!

مراسم تشییع یکی از مجاهدان مشروطه

مشروطه‌خواهان ناگهانی!

مشروطه‌خواهان ۲۲ تیر وارد تهران شدند و ۳ روز درگیری شهری بود با ۳ هزار سرباز طرفدار محمدعلی قاجار که توپ هم داشتند. وقتی هم مشروطه‌خواهان پیروز شدند روز شنبه بود و خیلی‌ها همان روز مشروطه‌خواه شدند! «مهدی ملک‌زاده» در کتاب «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران» از «مجاهدان روز شنبه» یاد می‌کند و می‌نویسد: «فتح تهران از پنجشنبه شروع شد و روز شنبه جنگ میان مشروطه‌خواهان و مستبدین با فتح تهران خاتمه یافت و تهران بلکه همه ایران به دست فاتحین ملی افتاد. همان‌ روز صدها نفر از افرادی که در جنگ شرکت نداشتند و در خانه‌های خود مخفی بودند و بعضی از آن‌ها هم از مستبدین بودند به محض شنیدن خبر فتح مشروطه‌خواهان و فرار محمدعلی شاه از سوراخ‌ها بیرون آمده خود را چون مجاهدان ملی، مسلح و ملبس نموده و بنای خودنمایی و اظهار رشادت گذارده و از فداکاری‌های خود در جنگ داستان‌ها سراییدند، ولی به زودی عده‌ای از آن‌ها رسوا شدند و به نام مجاهد روز شنبه معروف شدند».

ضرب‌المثلی که بعد از «فتح تهران» در دهان مردم افتاد!

سردار اسعد بختیاری (سمت راست) و محمد ولی خان تنکابنی (سمت چپ)

پیام تبریک و چاپ عکس در روزنامه

جالب اینکه بسیاری از این مجاهدانِ روز شنبه رجال سیاسی و حتی درباریان بودند که بعدها در دولت مشروطه پست و مقام گرفتند. «احمد کسروی» در کتاب «تاریخ هجده ساله آذربایجان» تعریف می‌کند: «اینان آن کسانی‌اند که همیشه در پیرامون محمدعلی میرزا و پدر بر پدر از درباریان بودند و بیش‌تر ایشان در زمانی که محمدعلی میرزا مجلس را به توپ بست و رشته‌ کارهای کشور به دست لیاخوف و شاپشال افتاد، عنوان وزارت داشتند. هر روز در باغ‌ شاه آن بیدادگری‌های لیاخوف را با دیده دیدند و کالبدهای پیروان میرزا جهانگیرخان و ملک‌المتکلمین را که در راه آزادی‌خواهی جان باخته بودند، تماشا نمودند و این اندازه مردی از خود نشان ندادند که به آن بیدادگری‌ها ایراد گیرند ولی اکنون بی‌درنگ از کار کناره جستند و این از بهر آن کردند که رو به سوی مشروطه بیاورند و دیگر از دسته درباریان بیرون باشند»

و در کتاب «تاریخ مشروطه ایران» نیز تعریف می‌کند: «در این فهرست [نمایندگان مجلس] آن چه می‌باید نیک دید، نام‌های وثوق‌الدوله و مُخبرالملک و دیگر این‌گونه لقب‌داران است... ما می‌پرسیم اینان را دل به کشور و توده می‌سوخت و هواخواه مشروطه بودند؟... اگر چنین است پس چرا در آن کوشش‌ها که دو سید [بهبهانی و طباطبائی] و هم‌دستان ایشان در راه رسیدن به مشروطه می‌کردند اینان همراهی ننمودند و در آن روزهای سخت، کمترین یاوری نشان نمی‌دادند؟ اگر هوادار مشروطه نمی‌بودند پس چگونه اکنون به دلخواه نمایندگی مجلس را پذیرفتند؟ پیداست که اینان را خواست‌های دیگری در دل می‌بوده و یا جز در پی سودجویی نبودند».

و باز روایت می‌کند که فردای روز پیروزی، نامه‌های تبریک بسیاری از طرف کسانی که نقشی در مشروطه نداشتند در روزنامه‌ها منتشر شد و اینان با لباس مجاهدان مشروطه و اسلحه به دست عکس خود را کنار پیام‌های تبریک چاپ کرده بودند.

ضرب‌المثلی که بعد از «فتح تهران» در دهان مردم افتاد!

بسیاری از کسانی که برای مشروطه تلاش کردند پس از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی قاجار دستگیر و کشته شدند

خلاصه اینکه ماجرای انحراف مشروطیت و فاصله گرفتن از مشروطه مشروعه را خیلی‌ها معتقدند دلیلش همین مجاهدان روز شنبه بودند. معلوم است بسیاری از این افراد نزد افکار عمومی لو رفتند و از آن پس ضرب‌المثل «مجاهد روز شنبه» سر زبان‌ها افتاد و هر وقت کسی خودش را بدون اینکه زحمتی کشیده باشد وسط ماجرایی جا می‌کرد و مدعی پیروزی و موفقیت می‌شد، می‌گفتند فلانی «مجاهد روز شنبه» است.

ضرب‌المثلی که بعد از «فتح تهران» در دهان مردم افتاد!

 عکسی از مجاهدان مشروطه. پس از فتح تهران افراد بسیاری ناگهان مجاهد راه مشروطه شدند و عکسی از خودشان در لباس رزم در روزنامه چاپ کردند و پیروزی مشروطه را تبریک گفتند

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۲ تیر مصادف با ۱۳ ژوئیه میلادی و ۲ ذیحجه هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ ولادت عالم مجاهد آیت‌الله شهید «شیخ فضل‌الله نوری» در سال ۱۲۵۹ قمری

ـ رحلت آیت‌الله «سید محمد محقق داماد» استاد بزرگ حوزه علمیه قم در سال ۱۳۸۸ قمری

ـ وفات فقیه مجتهد آیت‌الله «شیخ علی نمازی» در سال ۱۴۰۵ قمری

ـ روز استقلال «رومانی» از امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۷۸ میلادی

ـ درگذشت «رحیم رضازاده ملک» پژوهشگر و مورخ معاصر در سال ۱۳۸۹ شمسی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرامرز IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 2
    سلام من متوجه نشدم اگر این عزیزان در مشروطه نقش اساسی داشتند پس ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی چه نقشی داشتند؟
  • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    10 5
    لکه ننگ نقش روسیه ملعون در سرکوب جنبش مشروطه هیچگاه پاک نمیشود . همانند لکه ننگ به توپ بستن حرم امام رضا توسط روسها . محمد علی شاه . این نوکر روسیه . با همراهی بعضی از روحانیون . شدیدترین ظلم را به مردم ایران کرد و نهایتا به سفارت روسیه پناه آورد . لعنت ابدی بر او باد . ضمنا نگویید روسیه فعلی با شوروی و روسیه تزاری فرق میکند چون : سگ زرد برادر شغال است !!!
    • عبدالله مومن IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      از اول بگو به نیابت از آمریکا به روسیه حمله می کنی و توجیهات نتراش. هههههههههههه
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 0
      جالب اینکه حکومت روسبه از بین رفت اما رژیم انگلیس و آمریکا همان است که بود! بگو از اینکه روسبه حامی جمهوری اسلامی شده عصبانی هستی. ضمنا همان به اصطلاح مجاهدان و فاتحان تهران لیاخوف را مورد تقدیر قرار دادند و گفتند او سرباز واقعی است که به دستور مافوقش عمل کرده!
    • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      آش خورهای روسیه برایشان فرقی نمیکند که آش خور تزارها باشند یا شوروی یا تزار پوتین !! توذده ایها ی سابق شده اند ریشوهای کمونیست فعلی . انگلیس و آمریکا که مدتهاست زرتشان قمصور شده است . الان فعلا این روسها هستند که دارند همه دنیا را به هم میریزند . عجالتا بین چین و آمریکا جنگ راه نیندازند صلوات بفرست . پ . ن : آدم باید خیلی بیغیرت باشه که سهم نفت ملت خودش را ببخشه به صادرات روسیه و خودش کاسه گدایی دست بگیره . الان سهم صادرات ایران و ونزویلا را روسیه دارد میبلعد !! عربستان هم داره باهاش همکاری میکنه !!
  • Armin AT ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    جوک نگو 06:30 روسیه حامی ایران شده است ؟؟ لیاخوف مورد تقدیر مجاهدین مشروطه قرار گرفت ؟؟؟ - روسیه فعلی یار غار صهیونیستها است که چپ و راست فضای سوریه را در اختیار آنان قرار میدهد تا بچه های حزب الله را بزنند . - روسیه فعلی ایران را مهره شطرنج خودش کرده تا با غرب معامله کند . چوبش را مردم ما میخورند . ودکایش را پوتین - روسیه فعلی قرار بود 62 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک بما بدهد 2 میلیون داده . دقیقا شده مثل ماجرای اس 300 اما لیاخوف . لجن ترین شخصیت روسیه تزاری که مجلس را به توپ بست و مجاهدین مشروطه را د رباغ اتابک شخصا اعدام کرد . و با خفت به سن پطرزبورگ بازگشت و در جزیان انقلاب روسیه کشته شد . از نظر شما آدم خوبی بود ؟؟؟ از این تابلوتر نمیشد بگی کارمند روسها هستی !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس