کد خبر 1244201
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
کودک نمایه

با شیوع کرونا و انتقال فضای آموزشی به بستر آنلاین و مجازی، دسترسی کودکان به فضای مجازی بیشتر شده و خطر تاثیرپذیری از محتوای نامناسبی که در آن منتشر می‌شود، بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش مشرق، ناصر امین زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه گفت: با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دهه اخیر، نقش‌آفرینی این پدیده نوظهور در بین عموم مردم به شدت افزایش یافته است. امروزه بسیاری از افراد به این فضای نامحدود دسترسی داشته و روزانه در برابر هجوم مطالب زیادی قرار می‌گیرند که شاید خیلی از آنان برایشان مناسب نباشد.

بیشتر بخوانید:

مزایای طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»

بخش قابل تامل این موضوع، دسترسی کودکان و نوجوانان به اطلاعاتی است که در فضای مجازی بدون هیچ محدودیت سنی منتشر شده و به هیج وجه مناسب این رده سنی نیست. این موضوع در حالی است که در بسیاری از کشورها محدودیت‌های زیادی برای دسترسی کودکان به محتوای موجود در فضای مجازی درنظر گرفته می‌شود. البته با شیوع کرونا و انتقال فضای آموزشی به بستر آنلاین و مجازی، دسترسی کودکان به فضای مجازی بیشتر شده و خطر تاثیرپذیری از محتوای نامناسبی که در آن منتشر می‌شود، بیش از گذشته احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رئیسی درباره فضای مجازی چه می گوید؟

علاوه بر این، نقش‌آفرینی دشمنان در انتقال اطلاعات غلط و جهت‌دار به ایرانیان که سبب ترویج ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌شود، دیگر آسیب بزرگی است که عواقب نامعلوم و تلخ زیادی دارد. هم‌چنین، به دلیل نامحدود بودن فضای مجازی، بستر برای ظهور اندیشه‌های انحرافی و عرفان‌های نوظهور فراهم شده است.

فضای مجازی با رنگ و لعاب دادن به موضوعات مختلف تلاش می‌کند باورها، عقاید و هنجارهای جامعه را به سمتی متفاوت برده و الگوهای غلط را به عنوان ارزش معرفی کند. نمونه این موضوع را می‌توان در شکل دادن ولنگاری فرهنگی مشاهده کرد. اعتیاد به فضای مجازی، اتلاف وقت فراوان، نداشتن چارچوب مشخص، نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات و ... از جمله دیگر آسیب‌هایی است که فضای مجازی به همراه دارد.

در کنار تمام معایبی که ذکر شد، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارای مزایایی نیز بوده است؛ برای مثال، با استفاده از این پدیده، انتقال اطلاعات سریع‌تر و با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد. هم‌چنان فضای مجازی ظرفیتی را فراهم کرده است تا بسیاری از فعالیت‌های خداپسندانه که در جهت ترویج فرهنگ اصیل اسلامی است، در سطحی گسترده و جهانی منتشر شود.

با توجه به تمام این موضوعات، به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری جدی در موضوع فضای مجازی امری ضروری است. لازم است که آسیب‌های این فضا شناخته شده و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان، زمینه‌های جلوگیری از وقوع این آسیب‌ها فراهم شود. هم‌چنین باید ظرفیت‌های مثبت این فضا که زمینه را برای گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی فراهم می‌کند، شناسایی و تقویت شود.
فرهنگسرای اندیشه با همکاری اندیشکده‌ فضای مجازی ژرفا و جمعی از دانشگاه‌های کشور سلسله نشست‌های مجازیِ آسیب‌شناسی فضای مجازی، فرهنگ و رسانه را به صورت زنده برگزار می‌کند. در این جلسات، موضوعات مختلفی درباره فضای مجازی، چالش‌ها، آسیب‌ها و ظرفیت‌های این رسانه از منظر اندیشه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی از سوی این اساتید مطرح می‌شود.

این سلسله جلسات هر روز ساعت ۱۵ برگزار شده و به صورت زنده از طریق پلتفرم‌های داخلی پوشش داده می‌شود. تاکنون موضوعاتی نظیر «محتوای مناسب برای فرزندان در فضای مجازی»، «مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح فرهنگی و فضای مجازی» و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

براساس این گزارش، سلسله نشست‌های مجازی آسیب‌شناسی فضای مجازی، فرهنگ و رسانه کاری مشترک از اندیشکده‌ فضای مجازی ژرفا، فرهنگسرای اندیشه، دانشگاه جامع امام‌حسین(ع)، دانشگاه رفاه، دانشگاه صداوسیما، دانشگاه سوره و جبهه انقلاب اسلامی است که توسط خبرگزاری‌های صداوسیما، میزان، فارس، آنا، تسنیم، مهر، جهان‌نیوز و روزنامه‌های رسالت و جوان و کانال‌های بیداری ملت، خبر فوری، سدید، پخش زنده مذهبی و هر صبح یک آیه پوشش رسانه‌ای داده می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    تو ایران دسترسی بزرگسالان هم به اطلاعات آزاد خطرناکه مگه نه مشرق؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس