کد خبر 12440
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۳

محمد شجاعي گفت: مشکل علوم انساني روز، جهل به جايگاه انسان در رشته‌هاي علوم انساني است، چرا که عقبه آن به هيچ وجه بر اساس تعريف دقيقي صحيح از انسان پايه‌گذاري نشده و پيشرفت انسان هرگز تعريف دقيقي نشده است.<BR>

به گزارش مشرق، محمد شجاعي مدير موسسه منتظران منجي در نشست «علوم انساني غرب و کاستي‌هاي انسان‌شناسي» که در غرفه باشگاه خبري «توانا»، برگزار شد، گفت: تعريف غرب از انسان، حقيقت ‌وجودي او را مدنظر قرار نمي‌دهد و تعريفي که از انسان شده و انسان را يک موجود يک سر و دو پا دو گوش صرف مدنظر قرار گرفته است.
وي افزود: مشکل علوم انساني روز، جهل به جايگاه انسان در رشته‌هاي علوم انساني است، چرا که عقبه آن به هيچ وجه بر اساس تعريف دقيقي صحيح از انسان پايه‌گذاري نشده و پيشرفت انسان هرگز تعريف دقيقي نشده است.
شجاعي در پاسخ به اين سئوال که علوم انساني در جهان امروز در حال توسعه و در حال توليد و صادر شدن به کشورهاي ديگر است، چه خدمتي به بشرکرده است و آيا توانسته است معضلي از معضلات بشر را درمان کند، گفت: اگر اين علوم داراي تعريف درست و دقيق بود بايد مي‌توانست به بشر خدمات ارائه دهد و مشکلاتي بشر را کم کند؛‌ باعث تقويت هنجارها شود و بشر را به سوي شادي،‌ خوشبختي رهنمون سازد.
اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: کشورهاي غربي که توليدکننده علوم هستند بايد کمترين مشکلات را علي‌القاعده داشته باشند ولي اکنون مي‌بينيم که ناهنجاري انساني در کشورهاي توليد کننده علم در وضع استثنايي قرار دارد.
وي افزود: وضع اقتصاد رو به زوال غرب در آمريکا و اروپا بيشترين آمار بيماي‌هاري روحي و رواني در کشورهاي توليد کننده علوم وجود دارد، ‌يک هفتم جمعيت جهان آنها گرسنه هستند لذا جامعه‌شناسان، روانشناسان،‌اقتصادانان اين کشورها بايد بگويند که علم آنها چه کمکي به جهان کرده است.
مدير موسسه منتظران منجي با بيان اينکه اگر علوم انساني در اين زمينه موفق بوده بايد به بشر کمک مي‌کرد. اذعان داشت: چون علوم بر اساس شناخت دقيق و صحيج از انسان پيشرفت نکرده بنابراين دست بشر از هر موضوع ديگري به اندازه ماهيت انسان باز نبوده و براي خودش يک مشت تعاريف غلط و باطل گسترش داده است.
شجاعي در خصوص اينکه با ارائه يک مدل تخصصي در مورد شناختن حقيقت انسان، گفت:‌براي اين مقوله از يک اصل انساني، فکري و عقلي که همه عقل‌ها در آن مشترک هستند استفاده مي‌کنيم، اين اصل اصل اصالت تخصص است يعني انسان در برخورد با هر مشکلي و هر موضوعي 4 مرحله تعريف، راه‌ندازي،‌ بهره‌برداري و اصلاح و تغيير بعد از خرابي پشت سر مي‌گذارد، به شناسايي انسان بپردازيم.
وي افزود: به هر حال در هر مرحله نياز به راهنماي سازنده اين سيستم است و در درجه‌ بعدي نياز به همکاري متخصصاني که از طرف سازنده نمايندگي مجاز داشته باشند، هست، مانند، کامپيوتر، ‌موبايل، تلويزيون که هنگام خرابي و تعميرات به نمايندگي آنها مراجعه مي‌شود.
مدير موسسه منتظران منجي با بيان اينکه مشکل اصلي از آنجايي شروع شد که اصل اصالت تخصص را در مورد هر موجودي پذيرفتيم جز در مورد انسان! که مهمتين مخلوق عالم است، بيان داشت: در مورد انسان اصل اصالت تخصص را کنار گذاشتيم و گفتيم خدا که سازنده انسان است، در مورد آن اظهار نظر نکنند يا نمايندگاني از جانب او نبايد در اين مورد اظهار نظري کنند و انسان را به عنوان يک موش آزمايشگاهي خواستيم بشناسيم.
وي با بيان اينکه علوم جديد با روش سعي و خطا جلو مي‌رود، گفت: اين ماجرا را در طول تاريخ بشر داشتيم در رشته‌ هاي مختلفي نظير اقتصاد، روانشناسي،‌ مديريت،‌ت عليم و تربيت نقض نظريه‌هاي قبلي را همواره شاهد بوديم.
شجاعي در خصوص اينکه بشر با مطالعات 8 هزار ساله در امر پزشکي هنوز با پيچيدگي شناخت اعضاي بدن دچار است، خاطرنشان کرد: اگر بپذيريم که بايد به سراغ سازنده برويم قطعا مي‌توانيم علوم انساني ديني داشته باشيم.
وي در پاسخ به اين سؤال که نقش وحي در اين قسمت در کجا قرار دارد افزود: در 4 مرحله گفته شده سازنده داراي اولويت دارد و در مورد ابعاد زندگي انسان خداوند تبارک و تعالي بيشترين سهم را دارند لذا درقرآن مي‌فرمايد «بگو که فقط خدا مي‌تواند شما را هدايت کند».
مدير موسسه منتظران منجي در ادامه بيان داشت: چون خداوند اين سيستم را خلق کرده ما بايد توجه داشته باشيم اين قرآن را همان کسي فرستاد که الکترون و نوترون، ستاره، ‌انسان را خلق کرده است در واقع يک کتاب به عنوان کاتالوگ در خارج داريم که نقش راهنما را ايفا مي کند، قرآن است.
وي اظهار داشت: وقتي بشر را ساختار و جوابش در ابعاد مختلفي مانند اجتماعي، سياسي، اقتصادي، رواني،‌خانوادگي و تربيتي در قرآن بيان مي‌شود چه طور مي‌توانيم از جامعه شناسي استفاده کنيم اگر اين کار را بکنيم معنايش هوس بودن خلقت و ناتواني خداوند است.
اين مدرس دانشگاه با بيان اينکه در تفسير قرآن اطلاعات طبقه‌بندي شده زيادي براي استفاده در بخش‌هاي مختلف جامعه شناسي، انسان‌شناسي، روان شناسي، و اقتصادي و امثالهم وجود دارد اذعان داشت: در مورد مسائل جامعه‌شناسي قرآني،‌ خداوند تبارک و تعالي براي جوامع عمر وحيات، تقدم و تاخر،‌فرهنگ قائل است و يک سلسله اصول ثابت براي جامعه‌ها بيان مي‌کند و براي هر جامعه‌اي يک سلسله مقررات وجود دارد.
وي افزود: از آنجايي که نظام ما، نظام جواني است فرصتي براي بيان اسلام، قرآن، فقه نداشتيم و فقيهان ما براي فقه فردي، اجتماعي تنظيماتي را صورت نداده‌اند اينکه در منابع ما وجود نداشته باشد بلکه اساسا فرصت اين کار را براي دانشمند و فقيه ايجاد نکردند.
شجاعي بيان داشت: براي همين مقام معظم رهبري بحث توليد علم را بيان مي‌کنند در بحث‌هاي هسته‌اي و پزشکي که توليد علم داريم، در ابتداي راه هستيم.
وي ادامه داد: اما مسلم است که مي‌توانيم از همين منابع دقيق و علمي که از طرف سازنده بيان شده،‌علم جديد را استخراج کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس