جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ایران گردی "دلتا" تازه آغاز شده/ ادامه روند کُند واکسیناسیون / ویروس منحوس دوباره غافلگیرمان کرد!+ نقشه و نمودار

درحالی که وزیر بهداشت چندی پیش خبر از مدیریت کم هزینه پیک پنجم داد روز گذشته حسن روحانی اعلام کرد ویروس دلتا غافلگیرانه از مبادی غیررسمی خود را به قلب کشور رسانده است.

به‌گزارش مشرق، تایید رسمی آغاز پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس جهش یافته هندی یا همان دلتای خودمانی از سوی رئیس دولت درست زمانی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان براین باورند که غافلگیری مجدد مسئولان مربوطه دراین زمینه بیانگر این نکته است که احتمالاً باید منتظر آغاز پیک ششم نیز باشیم.

حسن روحانی، روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: علی‌رغم تمهیدات و اقدامات انجام شده، وارد پیک پنجم بیماری شده‌ایم، اما نکته مثبتی که در گزارش‌ها درمورد ویروس جهش یافته هندی ملاحظه شده این است که فاصله بین ابتلا و بستری و همچنین بستری و فوت زیاد است و درآمار مرگ و میر نسبت به گذشته شرایط بهتر است.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور همه اقدامات نظارتی و کنترلی در مرزهای کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه مسیرهای غیر مجاز به ورود ویروس به کشور کمک کرده و اکنون ویروس دلتا خود را به قلب کشور رسانده است.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان بااشاره به اظهار نظر چندی پیش وزیر بهداشت مبنی بر مدیریت کم هزینه پیک پنجم و سخنان روز گذشته حسن روحانی معتقدند: این اظهار نظرها بیانگر این نکته است که ویروس دلتا تازه ایران گردی خود را آغاز کرده و احتمالاً دوباره باید منتظر آغاز پیک ششم در میانه پیک پنجم باشیم؛ دقیقاً اتفاقی که در بهار ۱۴۰۰ تجربه کرده‌ایم.

این گروه تاکید دارند: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد هفته‌های پایانی تیرماه بدون تردید شرایط نا مناسبی در پیک پنجم تجربه می‌شود به این دلیل که علاوه بر کندی روند واکسیناسیون به دلایل مختلف شاهد عدم تناسب انجام تست‌های غربالگری در بخش‌های مختلف نیز بوده‌ایم و در عین حال هم هموطنان که اغلب از ادامه محدودیت‌های کرونایی خسته شده‌اند تقریباً به پروتکل‌ها بی‌توجه شده‌اند.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که به استناد سخنان رئیس دولت میزان توجه و رعایت پروتکل‌ها به حدود ۶۶ درصد رسیده است که در شرایط فعلی با توجه به قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالای ویروس جهش یافته می‌تواند در ۱۴ روز آینده برای نظام بهداشت و درمان کشورمان دردسرساز باشد، دردسری که به گفته وزیر تاب‌آوری نظام سلامت در این دوره تضمینی ندارد.

از سوی دیگر با درنظر گرفتن اهمیت انجام تست‌های گسترده و واکسیناسیون همگانی به‌عنوان دو راهکار اساسی برای مدیریت کم‌هزینه پیک پنجم همانطور که سعید نمکی وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرده بود؛ کارشناسان معتقدند در هر دو زمینه متاسفانه سرعت عمل نداشتیم که این روند می‌تواند در چند روز آینده برای کشور هزینه‌ساز باشد.

به گفته این گروه اگرچه رئیس دولت از فاصله میان آلودگی افراد تا بستری و احتمالا مرگ آنها در نوع جهش یافته ویروس ابراز خرسندی کرده است اما واقعیت امر اینجاست که میزان سرایت ویروس دلتا بسیار بالاست و به همین دلیل درصورت مسلط شدن این نوع از ویروس کرونا در شهرستان‌ها روند تصاعدی مراجعه به مراکز درمانی و کاهش امکان ارایه خدمات مناسب به بیماران خود به خود میان مرگ و میر را افزایش می‌دهد .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خراسان رضوی

 بر اساس آخرین رنگ‌بندی نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستانهای مشهد و بنیالود (طرقبه و شاندیز) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات روز سه‌شنبه نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون۲ شهرستان خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند، هشت شهرستان نیشابور، کاشمر، گناباد، تربت‌حیدریه، بردسکن، سبزوار، سرخس و قوچان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد هستند. 

بر این اساس شهرستانهای تربت‌جام، تایباد، فریمان، زاوه، رشتخوار، مه‌ولات، چناران، فیروزه، کلات، درگز، باخرز، خواف، بجستان، جوین، جغتای، داورزن و فیروزه در وضعیت زرد قرار دارند. 

سید کاظم فرهمند؛ قائم مقام بهداشت خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: طی هفته اخیر تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز در این استان افزایش یافته و  تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا، تعداد مراجعان در بخش سرپایی و تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در خراسان رضوی دیروز به ۲۷۴ نفر افزایش یافت که با احتساب آنها تعداد کل بستری شدگان کرونایی در بیمارستانهای استان به ۸۵۵ نفر رسیده است.

فرهمند ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۲ بیمار بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی در حال درمان هستند و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز بطور میانگین به حدود ۱۲ نفر در روز افزایش‌ یافته است.یکی از علت‌های افزایش تعداد فوتی های ناشی از کرونا در مشهد ارجاع بیماران بدحال به این کلانشهر و مراجعه بیماران از سایر استانها به این شهر است. 

قائم‌ مقام مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی افزود: هم‌اکنون برخی از بیماران کرونایی استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان و سیستان‌ و بلوچستان برای مداوا به مشهد مراجعه کرده اند و بسیاری از آن‌ها در این کلانشهر منزل دارند.

وی ادامه داد: تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز ویژه کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت‌ به هفته‌های گذشته ۲ برابر شده‌ و این درحالی‌ است که ۴۰ درصد از نتیجه آزمایشات پی‌.سی.آر و رپید تست این بیماران مثبت است.خراسان‌ رضوی در حال ورود به موج پنجم شیوع کرونا با نوع غالب ویروس هندی ‌است و تمام تلاش ما این است کندتر و با تاخیر وارد این موج شویم و این در حالی است که  هنوز در دامنه موج چهارم شاهد افزایش تعداد مبتلایان بودیم.

استان خراسان جنوبی 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۶۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۶ بیمار جدید شامل ۱۹ بستری و ۲۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۸ مورد از بیرجند، شهرستان‌های سربیشه و نهبندان هرکدام ۸ مورد، از فردوس ۳ مورد، شهرستان‌های خوسف، درمیان و قاینات هر کدام ۲ مورد و از شهرستان‌های بشرویه، طبس و سرایان هرکدام یک مورد جدید از بیماری کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:همچنین از ۸۶۳ تست سریع کرونا در شبانه روز گذشته ۱۹۰ مبتلای جدید شناسایی شد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۱۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۶ نفر  دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم است.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۳ هزار ۳۳۶ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که۲۲ هزار و ۴۰۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با ۲ مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۲۹ نفر افزایش یافت.

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۷۳۴ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۳۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۶۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۸۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۵ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۴۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۴ هزار و ۹۴۴ مورد رسیده است.

وی به فوت ۹ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

استان زنجان

محمدرضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از افزایش مبتلایان سرپایی در سطح استان خبر داد و گفت: متاسفانه آمار موارد مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشی تا پایان روز گذشته به ۸۴ هزار و ۷۲ نفر رسیده و این در حالی است که  این آمار نسبت به روز گذشتش ۸۵ نفر افزایش داشته است.

وی افزود: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان ضعیف شده و درخواست ما از مردم این است که از دورهمی‌ها و مجالس خودداری کنند.

این مسئول تاکید کرد: اگر شرایط به این روند پیش برود ورود به پیک پنجم کرونا دور از انتظار نخواهد بود.

استان ایلام

 محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی‌های استان ۸۰۸ نفر است.

وی افزود: ۲۳ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری‌های استان به ۱۰۶ نفر رسید.

کریمیان یادآور شد: از بستری‌های جدید ۶ نفر مربوط به دهلران، چهار نفر مهران، چهار نفر ایوان، سه نفر ایلام، سه نفر چرداول، ۲ نفر آبدانان و یک نفر دره شهر است‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز، دهلران، آبدانان و بدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند.

استان قزوین

با وجود اینکه انجام واکسیناسیون در بین گروه‌های حساس مانند بیماران خاص، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای جلوی افزایش میزان فوتی و مرگ‌ومیر کرونایی در استان را گرفته، اما نزول آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۶۶ درصد زنگ خطر افزایش اپیدمی کرونایی در دیار مینودری را به صدا درآورده است؛ به طوری که از روز گذشته برگزاری تجمعات خانوادگی از جمله مراسم ترحیم و عروسی ممنوع شد و تصمیم‌گیری درباره برپایی مراسم مستلزم حضور و تجمع مردم به قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا سپرده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از افزایشی شدن آمار بستری و فوت کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر خبر داد و اظهار داشت: بعد از اینکه در روز گذشته آمار مرگ‌ومیر کرونایی ما علی‌رغم ۲ برابر شدن میزان ابتلا صفر شد، در شبانه‌روز ۳ فوت کرونایی در شبکه بهداشت و درمان استان ثبت شد که یک جهش قابل ملاحظه بعد از ۵ روز بدون فوتی یا با حداقل فوتی بود.

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین میزان بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در ۲۴ ساعت اخیر ۲۳ نفر ثبت شد که ۱۰ درصد نسبت به روز ماقبل افزایش داشته است و میزان بستری‌های روزانه ما هم ۵۴ نفر ثبت شد که ۳ نفر از روز قبل بیشتر بود. ضمن آمار بهبودیافتگان کرونایی ما در شبانه‌روز گذشته هم ۳۶ نفر بود که از روز پیش ۲ نفر کمتر بود.

وی ادامه داد: با این حال در ۲۴ ساعت اخیر ۲۵۵ مبتلای جدید بستری و سرپایی در استان قزوین شناسایی شد که این آمار نسبت به روز گذشته ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است و در صورتی که این کاهش تداوم پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که به پیک پنجم بیماری کرونا گرفتار نخواهیم شد.

نامدار همچنین با اشاره به عبور آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی استان از عدد ۳۰۰ نفر یادآور شد: در واقع روند فزاینده مجموع بستری‌های بیمارستانی ما در ۱۵ روز گذشته همچنان ادامه یافته و نسبت به روز ۴ تیرماه که ۱۸۷ بستری داشتیم، ۱۱۷ نفر اضافه شده و در صورت تداوم این وضعیت کلیه تخت‌های سهمیه بیماران کرونایی در پلن A پر خواهد شد.

وی ادامه داد: در نهایت از ابتدای آغاز بحران کرونا در استان قزوین تاکنون ۲۶ هزار و ۹۰۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند که متأسفانه ۱۸۲۸ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • قاسمم IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 3
    دروغ دروغ دروغ بزرگترین دروغ قرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس