ادعای ژاپن در خصوص حضور کشتی‌های چین در منطقه مورد مناقشه

رسانه‌های ژاپنی مدعی تخلف چند فروند کشتی چینی و ورود آن‌ها به منطقه مورد مناقشه بین ژاپن و چین شدند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ژاپنی مدعی شدند که دو فروند کشتی چینی روز شنبه در حوالی جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» وارد آب‌های ژاپن شدند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از شبکه خبری «ان‌اچ‌کی»  نوشت که حدود ساعت ۱۲:۰۰ بعد از ظهر به وقت محلی چهار کشتی چینی از کنار آب‌های سرزمینی ژاپن عبور کرده و دو فروند این کشتی‌ها وارد آب‌های سرزمینی ژاپن در نزدیکی جزایر خالی از سکنه سنکاکو شدند. این رسانه ژاپنی مدعی شده که این کشتی‌ها چند ساعت در منطقه ذکر شده حضور داشتند.

توکیو مدعی حاکمیت برجزایر سنکاکو، معروف به جزایر «دیائوودائو» از سال ۱۸۹۵ است در حالی که  پکن استدلال می‌کند که این جزایر به عنوان قلمرو چین در نقشه‌های ژاپن در سالهای ۱۷۸۳ و ۱۷۸۵ مشخص بوده است. چین می‌گوید که این جزایر به طورغیرقانونی توسط ژاپن تصرف شده است.

چین تاکنون واکنشی به این ادعای ژاپن نشان نداده است. این کشور ادعای مالکیت ژاپن بر این منطقه را به رسمت نمی‌شناسد و این جزایر را دیائو وادائو می‌نامد. این جزایر بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم توسط آمریکا اشغال شد، اما در سال ۱۹۷۲  به ژاپن تحویل داده شد.

ژاپن همواره مخالف حضور کشتی‌های چینی نزدیک این جزیره است و آن‌را غیر قابل پذیرش خوانده است. دراین ماجرا نیز دولت‌های آمریکا همواره از ادعای تمامیت ارضی ژاپن بر این جزایر حمایت کرده‌اند.

جزایر سنکاکو به خطوط بین‌المللی کشتی‌رانی نزدیک هستند و از لحاظ ذخایر و حقوق ماهی‌گیری و داشتن منابع بالقوه نفت و گاز اهمیت فراوانی دارند. مالکیت بر این جزایر، همواره باعث تنش در روابط چین و ژاپن و روابط تایوان و ژاپن بوده‌است.

چندی قبل نیز منابع رسانه‌ای از تنش دریایی توکیو و پکن در نزدیکی آب‌های جزایر مورد مناقشه در دریایی چین شرقی و اعتراض ژاپن به چین خبر دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس