فرودگاه

ترکیه برای بر عهده گرفتن فرودگاه کابل افغانستان شروطی را تعیین کرده است.

به گزارش مشرق، طی هفته های اخیر و با تسریع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که تا سپتامبر تکمیل خواهد شد، موضوع تامین امنیت فرودگاه کابل از سوی ترکیه تبدیل به یکی از موضوعات مهم افغانستان شده است.

ترکیه اعلام کرده که با 500 نیرویی که در افغانستان دارد این کار را انجام خواهد داد و نیروی جدیدی به افغانستان اعزام نمی کند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به استان دیاربکر با اشاره به این موضوع گفت: مذاکرات خود را با بایدن انجام داده و تصمیم خود را گرفته ایم.

بر این اساس ترکیه در تامین امنیت فرودگاه نقش آفرین خواهد بود.

بر اساس گزارشی که رسانه های ترکیه منتشر کرده اند، ترکیه پس از رایزنی در سطوح مختلف سیاسی و نظامی با مقامات آمریکایی چند شرط را برای طرف آمریکایی و اروپایی گذاشته است.

در این خصوص، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه ترکیه 6 سال است در موضوع امنیت فرودگاه کابل نقش آفرینی می کند گفته بود: همانطور که اردوغان در نشست ناتو اعلام کرد ما بعضی شروط و موضوعات داریم. اگر شرایطمان تامین شود می توانیم ماموریت خود را ادامه دهیم. در این چارچوب، تماسهایمان با کشورهای مختلف دنبال می شود.

بر این اساس، ترکیه از طرف آمریکایی خواسته است که در این ماموریت، پاکستان نیز حضور داشته باشد. همچنین از ناتو خواسته شده که با وجود خروج از افغانستان، حمایت لجستیک و تسلیحاتی از ترکیه در افغانستان را بر عهده داشته باشند.

استفاده از زیرساختهای فرودگاه بین المللی کابل از سوی ترکیه نیز یکی دیگر از شروط این کشور ذکر شده است.

سالانه مبلغی بین 80 تا 120 میلیون دلار برای تامین امنیت فرودگاه کابل هزینه می شود که ترکیه خواهان دریافت این مبلغ در ازای حفاظت از فرودگاه شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    8 9
    بزودی معلوم میشه عضو سینوسی ناتو یعنی ترکیه در غیاب سایر همپالکی های ناتویی در فرودگاه کابل چند مرده حلاجه شب درازه وقلندر بیدار
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      13 6
      ترکیه نبود آبرو برا خاورمیانه نبود آلپ ارسلان نبود اسلامی نبود
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      14 3
      تو ادلب و عفرین و لیبی و قره باغ معلوم شد چه خبره؟؟؟؟؟ همونجور که اونجا مدعی شدید باتلاق میشه و نشد اینجا هم ضایع میشید.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 5
    بازم ترکیه یه کاری کنه .از مدعیان داخلی و آمریکا و (رهبران جهان اسلام ) سعودی و اتحادیه منفعت (اروپا) که دیگه فهمیدن تریاک نمیصرفه همون نفت خوبه کاری ساخته نیست.به سلامت مدعیان....
    • رامین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      5 2
      مدعیان رهبری جهان اسلام که عربستان باشه و اون یکی دست نشانده انگلیس و امریکا که تو ظاهرا هم بدجور دشمنی امریکا میکنه در حال اب ریختن در اسیاب امریکا هستند و جنگ های مذهبی بین مسلمین.... خداوند هردو کشور رو نابود کنه
  • RO ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 0
    فرودگاه کابل مونتاژه
  • فرزند ایل اینانلو IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    در افغانستان جمعیت زیادی از ترکها زندگی می کنند شامل ازبک ، ترکمن ، افشار ، بیات ، خلج و غیره به اضافه اینکه ترکیه یک کشور مسلمان است هم به لحاظ قومیتی و هم دینی در افغانستان از مقبولیت برخوردار است و می تواند نقش مثبتی بازی کند
    • فرزند ایران IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      1 7
      همه اینها که نام بردی کمتر از ۱۲ درصد جمعیت افغانستان هستند ،اکثریت آنها پشتو ،تاجیک ،هزاره است
    • فرزند ایل اینانلو IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      8 1
      نمیدانم شما از کجا آمار گرفتی کمتر از 12 درصد هستند جهت اطلاعت هزاره ها هم جزو اقوام ترکتبار دسته بندی میشن در ثانی من تاکید بر مسلمان بودن ارتش ترکیه که وجه اشتراکش با مردم افغانستان هم هست کردم شما آن را نخواستی ببینی ؟
  • TR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    پاکستان نباید در این مسله دخیل باشد چون بعد این از طریق راه قانونی انتحاری و طالع روان میکند برای ما یعنی کشوری که از کوه های بلند هزاران کیلو مواد انفجاری وارد کشور ما میکند وقتی امنیت میدان هوایی دستش باشه چیکار میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس