به گزارش مشرق صفحه منتسب به صادق آملی لاریجانی در توئیتی نوشت: مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی فرزند موسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی و شاگرد جمعی از بزرگان حوزه علمیه قم از جمله مرحوم امام خمینی قدس الله سره بودند.

تأملات موشکافانه فلسفی و خصوصاً آشنایی با برخی جریان‌های فلسفی در مغرب زمین در آثار ایشان نمایان است

به خصوص در دو کتاب به نام «کاوش‌های عقل نظری» و «کاوش‌های عقل عملی» که به نظر می‌رسد این دو کتاب، بر اساس مشابهت با کتاب‌های کانت اسم‌گذاری شده است. نقد عقل عملی [Critique of practical Reason ] و نقد عقل نظری [Critique of Pure Reason].

در هر حال «کاوش‌های عقل نظری» کتاب دقیق و منظمی است اما کاوش‌های عقل عملی اینطور نیست، شاید هم تا حدی به این سبب است که برگرفته از درس‌های ایشان است.

ما در موارد متعددی در بحث‌های اصولی و به خصوص در بحث فلسفه اخلاق به آراء ایشان اشاره کرده و آنها را بررسی کرده‌ایم خداوند روح ایشان را قرین رحمت واسعه خود قرار دهد.

آملی لاریجانی در فلسفه اخلاق به آراء چه کسی مراجعه می‌کند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    استادش
  • مهدی مختاری IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    زیاد مهم نیس
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    فردی که اولین بار در فقه شیعه ولایت فقیه را با دایره اختیارات حکومتی خیلی جامع بحث کرده ملا احمد نراقی ره صاحب معراج السعاده هست که امام خمینی ره هم بعدها همین نظریه را دنبال و پیاده کردند و در درسهای ولایت فقیه خود در نجف در سال 48 به آرای این فقیه بزرگ که حقا فخر شیعه بوده استناد فرمودند. این جناب مهدی حایری آمدند آرای فاضل نراقی در مورد ولایت فقیه را جلوی خودشان قرار دادند و شروع کردند هر جمله ای فاضل گفته ایشان گفتند خیر اینجور نیست! حالا اگر باز نقد بود مشکلی نیست همیشه آرای صاحب نظران و اندیشمندان متفاوت هست ولی امان از وقتی که انسان حب و بغض شخصی خود را در نقد علمی دخالت بدهد و با استدلال های ضعیف صرفا بنای مخالف خوانی داشته باشد. مثل آن بنده ی خدا که تا وقتی قائم مقام رهبری بود 700 صفحه در شرح اختیارات وسیع ولی فقیه نوشت. وقتی کنار رفت آن نوشته ها را جمع کرد و شروع کرد در مقید و محدود بودن اختیارات فقیه نوشتن ونظریه دادن!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    دکتر حایری یزدی از مخالفان جدی مشی سیاسی امام بود و خودش در خاطراتش به این نکته تصریح کرده
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    همیشه فکر می کردم چرا اخلاق صادق لاریجانی اینجوریه تازه فهمیدم از چه کسی درس می گرفته!
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    انسان ها اهسته اهسته تغییر پیدا میکنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس