کد خبر 1242916
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا امشب درمورد اهداف و دلایل خروج نیروهای این کشور از افغانستان سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امشب (پنجشنبه شب) دلایل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را شرح خواهد داد.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور امشب برنامه‌هایی را برای انتقال هزاران مترجم افغانستانی به خارج از این کشور اعلام می‌کند.

به گفته این مسئول آمریکایی رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود، دلایل خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و پیامدهای بقا در آن را شرح خواهد داد.

کاخ سفید هم اعلام کرده است که هدف سخنرانی امشب بایدن، تشریح چالش‌های امنیتی در افغانستان است.

کاخ ریاست جمهوری آمریکا مدعی شده است که اگر تصمیم خروج از افغانستان اتخاذ نمی‌شد، عواقب بسیار بدی به‌دنبال داشت.

پیش‌تر نیروهای طالبان اعلام کرده بودند تمامی افرادی که در زمان حضور آمریکایی‌ها در خاک افغانستان به نحوی در مخابره خبر و نیز در زمینه مترجمی فعالیت می‌کردند پس از اتمام مهلت حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور باید مجازات شوند.

آمریکا بارها اعلام کرده درحال بررسی نحوه صدور ویزا برای این افراد قبل از ترک کامل افغانستان است؛ وعده‌ای که تا به امروز اقدامی عملی در این زمینه ازسوی آن‌ها صورت نپذیرفته است. حالا مقامات کانادایی اعلام کرده‌اند قصد دارند به این افراد اجازه مهاجرت به کشورشان را بدهند. ولی به گفته منابع خبری هنوز هیچ زمان‌بندی مشخصی برای این اقدام ازسوی آمریکا و کانادا اعلام نشده است.

دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از عملکرد مقامات آمریکایی و کانادایی برای صدور ویزا جهت خروج مترجمان و خبرنگاران افغانستانی به همراه خانواده‌هایشان از این کشور، خواستار تسریع در روند این موضوع شد.

برخی مقامات افغانستانی می‌گویند جان افرادی که در مدت حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان در سفارتخانه‌ها و به‌عنوان خبرنگار و مترجم فعالیت می‌کردند به‌شدت در معرض خطر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس