تل آویو

پس از زمزمه‌هایی درباره اختلاف مقامات تل‌آویو درباره پروژه خط لوله نفتی با امارات، رسانه‌های عبری‌زبان خبر دادند که این اختلافات تشدید شده و کار به دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی کشیده شده است.

به گزارش مشرق، همزمان با بروز اختلافات در همکاری‌های اقتصادی تل‌آویو و ابوظبی، منابع عبری‌زبان خبر دادند که کسنولگری تازه‌افتتاح‌شده رژیم صهیونیستی در امارات با کمبود مالی مواجه است.

تعلیق فعالیت‌های «صندوق‌ آبراهام»

روزنامه صهیونیستی «گلوبز»، چهارشنبه، در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه خبر داد که فعالیت‌های «صندوق آبراهام» که در دوران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به منظور سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی و کشورهای سازشگر افتتاح شد، به حال تعلیق در آمده است.

بر اساس این گزارش، از زمان به قدرت رسیدن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا در بیستم ماه ژانویه، فعالیت‌های صندوق مذکور همزمان با استعفای «آرییه لایتستون» مدیر این صندوق به حال تعلیق درآمده است.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با این روزنامه عبری‌زبان گفت که کاخ سفید علاقمند به اجرای «توافق‌های آبراهام» (توافق عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی) و توسعه آن‌هاست؛ اما دولت آمریکا بر بُعد دیپلماتیک متمرکز خواهد بود.

طبق این گزارش، این مقام آمریکایی نیز تعلیق فعالیت‌های صندوق یادشده را تا زمان نامعلوم تأیید کرد. این در حالی است که یک مقام صهیونیست در این خصوص گفت که از سرگیری فعالیت‌های این صندوق در دستور کار مذاکرات میان تل‌آویو و واشنگتن مطرح نیست.

روزنامه گلوبز در ادامه خاطر نشان کرد که این تحولات در ماه مارس گذشته موجب شد تا امارات تأسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژه در فلسطین اشغالی را اعلام کند؛ اما دو طرف از آن زمان تاکنون جزء رایزنی‌هایی درباره چگونگی سرمایه‌گذاری متقابل، پیشرفتی در این زمینه نداشته‌اند.

اختلافات اقتصادی ابوظبی و تل‌آویو

این روزنامه همچنین خبر داد که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی امیدوار بودند که در سفری برنامه‌ریزی شده به امارات و پیش از انتخابات در سرزمین‌های اشغالی بیانیه‌ای در این خصوص صادر کنند؛ اما اختلاف میان امان و تل‌آویو مانع برداشته شدن این گام شد.

گلابس تأکید کرد که این صندوق هنوز عملا تأسیس نشده است و چشم‌اندازی برای ایجاد آن در آینده وجود ندارد. آن هم درست در زمانی که ابوظبی در حال برانداز کردن رفتار کابینه جدید رژیم صهیونیستی و توان آن برای توسعه طرح‌های اقتصادی و تجاری است.

بر اساس این گزارش، شرکت «موانئ دبی العالمیه» (بنادر جهانی دبی) در انتظار تحولاتی احتمالی در ارتباط با مناقصه توسعه بندر «حیفا» است و قصد دارد در آن مشارکت کند؛ اما نقطه اختلافی در دستور کار دوجانبه در ارتباط با طرح خط لوله نفت تل‌آویو به اروپا وجود دارد؛ طرحی که بر اساس آن، خط لوله‌ای از فلسطین اشغالی به امارات کشیده می‌شود و به ابوظبی این اجازه را می‌دهد که از راه فلسطین اشغالی به اروپا نفت پمپاژ کند.

گلوبز در ادامه خبر داد که در کابینه تل‌آویو درخواست‌هایی مبنی بر لغو این توافق با امارات وجود داد چراکه «تامار زاندبرگ» وزیر محیط‌زیست این رژیم و چند وزیر دیگر با این طرح مخالف هستند از این رو قرار است دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

این روزنامه اذعان کرده است که این اختلاف جدید و روزافزون درباره این طرح موجب تیرگی روابط تل‌آویو و ابوظبی می‌شود. از سوی دیگر باعث شد که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به امارات دیدارش را با برخی بازرگانان سرشناس اماراتی لغو کند.

یک منبع در حوزه بازرگانی در امارات به این روزنامه عبری‌زبان خبر داد که عقب‌نشینی تل‌آویو از توافق نفتی امضاء شده به روابط اقتصادی دو طرف ضربه خواهد زد و عامل بازدارنده‌ای برای شرکت‌های اماراتی در آینده خواهد بود.

کمبود مالی کنسولگری رژیم صهیونیستی در امارات

گلوبز همچنین خبر داد که هیأت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در امارات با کمبود ملموس مالی مواجه است.

طبق گزارش این روزنامه محل اقامت رسمی «ایلان اشتولمن» سرکنسول رژیم صهیونیستی در امارات مبله نیست و در خانه‌اش تخت ندارد و بر روی رخت خوابی ساده می‌خوابد.

امارات و رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر گذشته با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافقی موسوم به آبراهام را امضاء و رسما روابط دیپلماتیک خود را عادی‌سازی کردند.

پس از امضای این توافق، روابط دو طرف در مدت زمان کوتاه شاهد پیشرفت‌ چشمگیری بود تا جایی که ابوظبی و تل‌آویو با اعزام چند هیأت در زمینه‌های مختلف توافق همکاری امضاء کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس