آمریکا

«بردلی بلانکنشیپ» تحلیلگر ارشد و خبرنگار آمریکایی مستقر در جمهوری چک، از جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده خواست که نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند و به کشور برگرداند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که  طی هفته‌های اخیر خروج نظامیان آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در صدر توجهات رسانه‌های بین‌المللی قرار داشته است، یک تحلیلگر ارشد آمریکایی از جو بایدن خواسته که برای حفاظت از نظامیان این کشور، آنها را از عراق خارج کند.

«بردلی بلانکنشیپ» تحلیلگر ارشد سیاسی و خبرنگار آمریکایی مستقر در پایتخت جمهوری چک با انتشار یک یادداشت از رئیس‌جمهور کشورش، خروج همه نظامیان آمریکا از عراق را خواستار شد.

او در صفحه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «بایدن باید از نظامیان (آمریکایی) در عراق با برگرداندن آنها به خانه دفاع کند».

این خبرنگار و تحلیلگر آمریکایی نوشت: «یک بار دیگر یک پایگاه میزبان نظامیان ایالات متحده و نیروهای عضو ائتلاف در تاریخ هفتم جولای (۱۶ تیر ماه) هدف حملات راکتی قرار گرفتند. اگرچه تا این لحظه کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت اما به دنبال مجموعه حملات ایالات متحده علیه شبه نظامیان حامی ایران، آنها مظنون به انجام چنین حملاتی هستند؛ حملاتی که در گذشته مشابه آن در سوریه و عراق انجام شده است و این سوال را ایجاد کرده که در ادامه چه اتفاقی قرار است بیافتد».

بردلی بلانکنشیپ ادامه داد: «البته اگر سابقه قبلی را مشاهده کنیم، می‌توان انتظار داشت که ایالات متحده علیه هر کسی که اعتقاد باشد مسئول این حمله باشد، تلافی کند. جان کربی سخنگوی پنتاگون پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده معتقد است، توجیه کامل قانونی برای انجام چنین حملات (تلافی‌جویانه) ‌ای را دارد».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیشتر درباره تجاوز ۲۷ ژوئن (ششم تیر ماه) آمریکایی‌ها به مواضع گروه‌های مقاومت در مناطق مرزی عراق و سوریه مدعی شده بود: «ایالات متحده بنا بر مقررات حقوق بین‌الملل در جهت حق دفاع از خود عمل کرد. این حملات برای رفع تهدید ضروری بودند... رئیس‌جمهور این اقدام را برای حفاظت از پرسنل ایالات متحده در عراق انجام داد».

«بردلی بلانکنشیپ» در یادداشت خود با رد اظهارات سخنگوی پنتاگون نوشت: «این یک استدلال شل و ول است چرا که ایالات متحده و متحدانش در حال اشغال غیرقانونی این دو کشور مستقل (عراق و سوریه) هستند. اینجا فقط بحث محکوم کردن کل اشغالگری‌های نظامی ایالات متحده در اطراف و اکناف جهان نیست بلکه مشاهده عین واقعیتی است که هم بغداد و هم دمشق به طور واضح اعلام کرده‌اند از حضور نظامیان ایالات متحده و ائتلافش استقبال نکرده‌اند البته توجیه محکوم کردن این اشغالگری اصلا کار سختی نیست».

تحلیلگر ارشد آمریکایی: بایدن نظامیانمان را از عراق خارج کند

به نوشته او، «دمشق از ابتدای جنگ در سوریه این موضوع را روشن کرده است که ایالات متحده یک نیروی اشغالگر است اما ایالات متحده اعلام کرده که مشروعیت حکومت فعلی سوریه را نمی‌پذیرد و به حاکمیت سوریه به عنوان یک کشور مستقل احترام نمی‌گذارد چرا که (به ادعای واشنگتن) این حکومت یک سوم اراضی کشور را در اختیار دارد».

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «به همنی ترتیب عراقی‌ها هم مدت مدیدی است که علیه حمله غیرقانونی ایالات متحده به کشورشان در سال ۲۰۰۳ اعتراض کرده‌اند؛ حمله‌ای که در آن زمان باعث ایجاد بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی در تاریخ معاصر نه تنها در عراق بلکه در دیگر نقاط جهان شد».

وی در ادامه مطلب خود به قانون مصوب ۱۵ دی ماه پارلمان عراق درباره لزوم اخراج نظامیان آمریکایی اشاره کرد؛ قانونی که دو روز بعد از اقدام جنایتکارانه ۱۳ دی ماه واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه «ابومهدی المهندس» معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی به تصویب قانونگذاران پارلمان عراق رسید.

این خبرنگار ارشد آمریکایی در یادداشت خود نوشت: «پارلمان (عراق) در بغداد ژانویه ۲۰۲۰ با ۱۷۰ رای (موافق) در برابر صفر رای (مخالف)، در واکنش به ترور قاسم سلیمانی ژنرال ارشد ایران و ابومهدی المهندس فرمانده عراقی به اخراج هزاران نظامی اشغالگر ایالات متحده رای داد؛ تروری که به طور آشکار یک اقدام جنگی علیه هر دو کشور عراق و ایران بود. ایالات متحده به این رأی‌گیری بی‌اعتنایی کرد اما پیغام این (اقدام پارلمان عراق) کاملا روشن است و آن این است که ایالات متحده به صورت غیرقانونی در حال اشغالگری در عراق است».

تحلیلگر آمریکایی ساکن جمهوری چک ادامه داد: «از منظر مقررات حقوق و قوانین بین‌الملل، اگر ارتشی به صورت غیرقانونی یک سرزمین را اشغال کند در آن صورت از حق دفاع از خود برخوردار نیست. در نتیجه ادعای ایالات متحده درباره "دفاع از خود" در این موضوع اصلا هیچ پایه‌ای در قوانین و حقوق بین‌الملل ندارد و هدف از بیان آن فقط برای خرسند کردن جنگ طلبان لیبرال است».

به نوشته وی، «دولت بایدن هیچ توجیه قانونی برای بمباران و حمله به شبه‌نظامیان در عراق و سوریه ندارد، اساسا فاقد هر گونه توجیهی است و حتی اگر این شبه نظامیان به ایالات متحده حمله بکنند یا نکنند، هم این موضوع صادق است».

«بردلی بلانکنشیپ» در پایان مطلب خود خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «اگر چیزی که بایدن می‌گوید درست باشد و او واقعا خواهان حفاظت از نظامیان (آمریکایی) است، او باید آنها را به خانه (آمریکا) بیاورد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس