image-20210708144455-1.jpeg

کمبود برق و خاموشی‌های مستمر امروز، نتیجه هشت سال اهمال دولت روحانی در تشکیل جلسات شورای عالی انرژی است که وظیفه سیاستگذاری کلان حوزه برق کشور را در اختیار دارد.

سرویس اقتصاد مشرق- در هشت سال دولت روحانی، شورای عالی انرژی به تعداد انگشتان یک دست هم تشکیل جلسه نداده است.

نتیجه عدم تشکیل شورای عالی انرژی، مشکلاتی کنونی است که اکنون در صنعت برق کشور رخ داده و به کمبود ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق انجامیده است.

چرا شورای عالی انرژی تشکیل شد؟

بر اساس قانون برنامه سوم توسعه و پس از آن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، کلیه تصمیمات و سیاست‌های انرژی کشور به شورای عالی انرژی واگذار شد.

طبق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال ۱۳۸۹ تصویب شد، دولت مکلف شد ساختار شورای عالی انرژی را به گونه‌ای اصلاح کند که امکان حضور منظم طرفین عرضه و تقاضای انرژی در جلسات شورا و سیاست‌گذاری مشترک آنها در بخش انرژی فراهم شود.

بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژی و تعیین ضوابط و الگوهای آن و همچنین تدوین سیاست‌ها و ضوابط تقلیل آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از تولید و مصرف انرژی نیز ازجمله کارکردهای این شورا محسوب می‌شود.

چه کسی باید شورای عالی انرژی را تشکیل دهد؟

رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور، ریاست شورای عالی انرژی را بر عهده دارند. سازمان برنامه و بودجه هم دبیرخانه این شورا است؛ بنابراین کوتاهی در تشکیل منظم جلسات شورای عالی انرژی در هشت سال اخیر، مستقیماً متوجه محمدباقر نوبخت، اسحاق جهانگیری و حسن روحانی بوده است.

در قالب قانون اصلاح مواد ۲ و ۴ قانون برنامه سوم، شورای عالی انرژی کشور می‌بایست به ریاست رئیس‌جمهور و عضویت وزرای نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شود.

ضعف سازمان برنامه به عنوان دبیرخانه شورای عالی انرژی در زمینه پیگیری امور مربوط به این نهاد یکی از دلایل اصلی عملکرد نامناسب شورا تلقی می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای عالی انرژی کشور، تعیین ضوابط و الگوهای بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله برق است. مسئله‌ای که آمار افزایش مصرف و عدم افزایش تولید در هشت سال اخیر نتیجه نبود شورای عالی انرژی است.

 این در حالی است که شورای عالی انرژی نباید صرفاً کارکردی نمایشی داشته باشد و جلسات آن سالی یک بار برگزار شود. در حقیقت برگزاری منظم جلسات این شورا می‌تواند زمینه‌ای برای سیاستگذاری یکپارچه در حوزه انرژی شود.

شورای عالی انرژی هم‌تراز شورای عالی امنیت ملی است؛ اما کوتاهی دولت روحانی در تشکیل جلسه شورای عالی انرژی و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صنعت برق در هشت سال اخیر منجر به این شد که مشکلات صنعت برق به جای بررسی در شورای عالی انرژی، به معضلی امنیتی تبدیل شود تا شورای عالی امنیت ملی به ناچار وارد بررسی این موضوع شود.

مشخص است که علاقه و تمرکز دولت روحانی بر مذاکرات در هشت سال اخیر سبب غفلت از سایر حوزه‌های مدیریتی کشور شد که موضوع صنعت برق نیز قربانی همین نگاه تک‌بعدی دولت روحانی شد. اگر دولت روحانی از همان سال ۱۳۹۲ با تشکیل منظم جلسات شورای عالی انرژی، مشکلات تولیدکنندگان صنعت برق را احصا و برای رفع آنها برنامه‌ریزی می‌کرد و همینطور با برآورد رشد مصرف برق، متناسب با آن برای افزایش تولید برق ظرفیت‌سازی می‌کرد، اکنون کشور دچار کمبود برق نبود و روحانی بدترین کارنامه را در تولید برق از خود به جای نمی‌گذاشت.

کارنامه سیاه روحانی در صنعت برق

بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافته است که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود.

موفق‌ترین دولت در افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور، دولت احمدی‌نژاد بود که در هشت سال عملکرد خود ظرفیت تولید برق را ۸۵ درصد افزایش داد.

دولت خاتمی هم ظرفیت تولید برق کشور را ۶۶ درصد، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ۶۵ درصد و دولت میرحسین موسوی ۴۲ درصد افزایش داده بودند.

Description: کمترین رشد توسعه برق کشور در دولت روحانی رقم خورد +نمودار

کم‌کاری دولت روحانی در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شده که اکنون پس از دو دهه مجدداً خاموشی‌ها به مردم تحمیل شود.

از آنجا که توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، فرایند کوتاه‌مدتی نیست، این مشکل حداقل تا پایان سال جاری و با تغییر دولت هم دامنگیر مردم ایران خواهد بود و دولت جدید ناچار است فوراً در ابتدای فعالیت خود با سرمایه‌گذاری شدید در صنعت برق، برای سال آینده فکری بکند تا اهمال هشت ساله دولت روحانی را بتواند جبران نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    19 1
    چرا با این افراد که کمر به نابودی کامل ایران بستند برخورد نمی شود؟ تا کی باید این جماعت بزن در رو هر کاری خواستند بکنند وجوابگو نباشند؟ فکر کنم محاکمه و مجازات این جماعت مطالبه عمومی است و بس!!!! جناب اژه‌ای بزرگوار!!! بسم الله بگو وشروع کن و مقدمات محاکمه و مجازات این افراد خیانتکار را آماده کن.
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      12 1
      عالی گفتی خسارت که این افراد به کشور زدند هیچ دشمن خارجی نمی توانست بزنه اینها باید محاکمه ومجازات بشوند
    • محمدایوب IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      9 0
      درود به شرفت محاکمه این مغولان اتو کشیده ریش رنگ کرده. مطالبه. تمام مردم است. آقای اژه ای دران زمان که مرسوم نبود وکسی جرعت محاکمه ابر دزدان را نداشت. ملیجک مغروق استخر کرباسچی را محاکمه کرد حال که بت شکن زمان ابراهیم زمان. ابر دزدان. برادر دزد رییس جمهور که گفته بود دست به اوبزنند جنگ راه میندازه. وبرادر معاون اولش که گنده لات کارگزاران یاد گاران مغروق استخر وداماد ودختر وعروس وزیر وکیل رییس حلال احمر رییس خصوصی زاده. وقبیله دزدان رامحاکمه وزندان کرد. وکار اماده ومحیا رییسان دزد شده. بسم الله. با اختصاص شعبه ای در دادسرا. وسامانه ای جهت شکایت عموم مردم ازروحانی. کار را شروع کنید خدا یادتان.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      4 1
      دولت در 8 سال گذشته در وزارت خارجه و برجام نافرجام خلاصه شده بود و از صنعت و اقتصاد و تولید غافل شد و به همین دلیل در تولید برق و مرغ و غیره با مشکلات عدیده مواجه شدیم.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      4 0
      دولت روحانی رکورددار تورم و جهش ارز و رشد اقتصادی منفی و اختلاس و کاهش سرمایه گذاری خارجی و کاهش تولید برق است.
    • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 1
      هیچ یک از قول هاشون عملیاتی نشد1.ایجاد تقسیمات جدید بر مبنای منطق2.آب برق گاز به تمام جاها3.بهبود اقتصاد و تورم4.توزیع عادلانه ثروت الان پولدار پولداره فقیر فقیره
    • شاکی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 0
      واقعا به عملکرد و این ببخیالی و بی اعتنایی و بی فکری و بی تعهدی و بی غیرتی اینگونه از مدیران و مسئولان فاسد و نالایق سازمانی یا محکمه یا نهادی نیست که رسیدگی بکنن .
    • شاکی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 0
      یعنی ما توی این مملکت هیچ نهاد و سازمان یا محکمه ای نداریم که نسبت به عملکرد و کارایی ایگونه از مدیران و مسئولان فاسد و نالایق رسیدگی بکنن .
    • مظلوم IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 0
      تا این حد دست این عناصر بی عرضه و ابله بازه و قدرت عمل دارن که هر کاری و هر گندی که میخوان بزنن . ایقدر خیال شون راحته . که نباید به جایی و به کسی جوابگو باشن
    • دلخور IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 0
      مطمئن هستم . تمام این داستان خاموشی ها فقط برای گران کردن بی حساب و کتاب نرخ برق هستش . بعدش نوبت اب و سوخت و بقیه موارد
    • مظلوم IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 0
      خدا وکیلی اگر پست و مقامی دوباره به این جور از مدیران بی کفایت و بی انگیزه داده بشه و به اعمال و کارهاشون رسیدگی نشه . عین خیانت و جنایت در حق مردم است
    • SE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 0
      باید محاکمه شوند
    • GB ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 2
      یک جوری حرف می زنید که انگار در یک کشور اروپایی هستید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با کدوم پول نیروگاه بسازند!!!!!!؟؟؟؟!!؟!؟
    • محمدایوب IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 2
      آقا مجتبی ارزنجان. که گفتی اینها به قولشان عمل نکردند. مگر نشنیدی میگن مرده. وقولش. پسر خوب تو اینها یک مرد پیدا کن جایزه داری. اینها برای پیش برد کارهاشون. همیشه از خانمها استفاده کردن. در همین انتخابات. کاندیدشون با خانم می اومد. ظریف رو نگاه کن تاریک باشه با موگرینی اشتباه می گیری. طرف جلوی دوربین ومیلیونها نفر آمد گفت صد روزه. اقتصاد رو درست میکنم. بعد گفت من نگفتم. جهانگیری را خوردم اگر گفتم
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 0
      پس این مجلس به اصطلاح انقلابی چه غلطی می کند !!؟استیضاحی ،سوالی ،اقدامی
    • DE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      استیضاح دراین مدت کوتاه به چه درد میخوره؟ در همین چند هتفه که باقی مونده ، راهکار اینه وزارتخانه ها دست از رفتار جزیزه ای واقماری باهم یعنی اینهمه فاصله و تجرد ازهم بکشن و مثل یک شبکه واحد ، ید واحددر حل مشکلات متقابلا به همدیگه همیاری ، مشاوره ، همقدمی بدن.مثل یک دست که دست دیگه رومی شوره رفتار کنن. اگر این روش رودرپیش بگیرند کلی از مشکلات درهمین مدت چند هفته بخوبی حل میشه. در همکاری وهیاری وزارتخانه ها نسبت به هم خساست نشون ندن. اگر این تبادل همکاری روانجام بدن ، درعمل می بینن که خیلی از گره ها خودبخود باز میشن. هدف سازنده ایجاد اسایش و ارامش خاطر برای مردمه.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      تا وقتی که مردم به این شعور سیاسی برسند که انتخاب رییس جمهور خاله بازی نیست برای 4 ساااااال تمام است بلکه ایشالا به هر شارلانی رای ندهند
  • مصطفی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    10 0
    یک جوری می گید متهم انگار قرار محاکمه ای انجام بشه. والا اگر روحانی کتاب خدا رو هم زیر پا می گذاشت تا آخر دوره حکومت می کرد. امام حسین رو که تحریف کرد مگه چی شد. تاز خودش در کسوت روحانیه. مراجع دین حرفی زدن؟ مملکت رو هم فروختن کسی چیزی نگفت. والا
  • سوخته IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    5 0
    هر سه این خائنین باید بدون محاکمه اعدام شوند
  • محمدایوب IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 0
    قبل ازمحاکمه این بی شرفان باید دستگاههای نظارتی را محاکمه کرد. زیرا فردی را که توان اداره یک خانواده را نداشته. وپسرش با اسلحه پدرش کشته خودکشی شده. وخانواده نابود ونیست شده اثری از آنها نیست. ویکی دیگه خریده. چگونه جور پوزه اداره یک کشور با این همه شوراهای مهم وتصمیم ساز که رییس تمام آنها را یدک می‌کشد. وباتوجه به اینکه کمی بهش فشار میاد بخارش میزنه بالا دادش دزد باید بادش بزنه. یا براش کولر گازی بزنن. یا مثل جیگر بادش بزنن. ونوبخت مواظب باشه خاطرشون مکدر نشه. رنگ ریشش وخواص مصرفی نپره. تایید تا الان کشور رابه ورطه نابودی کشانده. کسی نیست به داد مردم برسه آیا همه راباید به قیامت حواله داد. خدا رحمت کند در زمان شاه فریاد زد به داد ملت برسید. به داد اسلام برسید علما. حالا که علما وقت ندارند وبه عبادت مشغولند. آقای اژه ای الان کرباسچی. ها زادو ولد کردند از روابط نامشروع. بیشمار شدند تو به داد مردم برس دادشان را از ظالمان ونامردان وحرامیان بگیر
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 1
    زنده باد احمدی نژاد - تو همه چی رکوردداره
  • سید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 0
    این یک ماه هم تمام بشه راحت بشیم ، مطمئن باشید اگر دولت بعدی رهایتان گذاشت ، در پیشگاه خداوند باید پاسخگو کارهایتان باشید
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 0
    دولتی مذخرف که در کار و کلام وزرایش کاملا مشخصه!
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 1
    بهترین دولت در زمان جمهوری اسلامی، دولت دکتر احمدی نژاده که حتی دولتهای دیگه قابل قیاس باهاش نیستن
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 2
      حیف که احمدی‌نژاد با حمایت از فرقه انحرافی به تمام کارهای خوبش لگد زد و خودش رو در حد یک اپوزیسیون دسته چندم پایین آورد
  • mojtaba SE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 0
    آنارشیست های اصلاح طلب مثل اردکانیان با این"خوش خدمتیاشون" دارن حکم تیر روحانی رو قطعی تر میکنن ،با این تخریب وتحریک کردنهای مردم.روحانی معلوم ترسییده چون جواب منطقی نداره ,جواب انکار کردن میده و میگه تقصیر من نیست تقصیر جهان گیری و نوبخت است و بخصوص که فهمیده مثل ارباباش که 2 میلیون پایگاه بیشتر نداره مقابل 20 میلیون سردار سلیمانی ها..پاینده ابر قدرت ایران مرگ بر آنارشیست های هرج و مرج طلب .پاینده رهبر عزیزم
  • مسعود IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    دوره خوشگذرانی تمام شد....#محاکمه قاتلین و خائنین و وطن فروشان داخلی.....ونابودکنندگان و بانبان فروپاشی زندگی مردم ابران
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    با سلام عدم تشکیل جلسه شورای عالی انرژی عامل بحران اخیر کمبود برق شناخته شد.قبول، سلمنا! خدا وکیلی تا کی می خواهیم اقتصاد دولتی را با این توجیهات تکریم کنیم؟ نگارنده زندگی را صرفا از ناحیه اسلام و ولایت و ولایت پذیری نگاه کرده و خود را مکلف می دانم. از این منظر اداره اقتصاد ملی را با اسلام و فطرت و قواعد شناخته شده اقتصادی سازگار نمی بینم و در صورت تمایل به ادامه این روند همواره نتایج کمبودها ماهیت اداری و ساختاری خواهد داشت. عزیزان من ، اقتصاد چیزی جز انگیزه نیست و سر منشاء این انگیزه انسان و انسان آیه ای از آیات الهی است . بیایید در پناه اسلام و سیره اهل بیت شرایط انسانی مناسبی برای کسب و کار طراحی و اجرا کرده و پس از آن نتایج حسنه بلوغ انگیزه ها و رسد اقتصادی را خواهیم دید. امیدواریم آیت الله رئیسی در آستانه قرن جدید شمسی تمدن اسلامی را با اتکاء به معارف حقه اسلام و مکتب جعفری معماری و به بشریت مظلوم و خسته عرضه کنند. این رسالت عظیم و بزرگی است و بحکم این کار بزرگ ما ملت در کنار این سید بزرگوار و در ذیل ولایت امام امت از فقر و نداری و هجوم فرهنگی و هزار بلای دیگر از وجب به وجب این خاک و آرمان های آن دفاع می کنیم. حجت بر همه ما تمام شده است. ما اسلام می خواهیم. والسلام
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    وزیر نیرو رو هم اضافه کن، خانواده ش آلمانه، خودش هم حاضر نشده در هتل های درجه یک وزارت نیرو ساکن بشه، در هتل اسپیناس با اجاره دو سوئیت شبی 10000000 میلیون ساکنه، با هزینه های جانبی سالی 6000000000 میلیارد تومن، یعنی ایشون ماهانه 400000000 میلیون حق مسکن دریافت میکنه، دامادش هم توی کار تولید برق انرژیی خورشیدیه، و وزارت نیرو تولید برقش رو خریداری میکنه، وزیری که حاضر به ساخت نیروگاه نشد.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    24 ساعت برق خونه اینا رو قطع کنید، یه خونه هم ندارن، در میرن، می رن خونه های دیگه
  • مسعود IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    #وقت حساب و کتاب فرا رسیده..زمان خندیدن به ریش ما مردم تمام شده...#مرزهای هوایی دریایی و زمینی راببندید...ملت ما تحمل فرار دشمنان داخلی همقسم با دشمن خارجی ندارد یا محاکمه میکنید یا جمع میکنید بساط را
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    این چند سال مدیریت کشور به صورت خیلی افتضاحی بود.از دولت جدید خواهش می کنم دیگر این شرایط اسف بار و غیر قابل تحمل را برای مردم به وجود نیاورند.گروهی از مردم واقعا جانشان به لبشان رسیده و حق هم دارند.دولت جدید باید به فکر مستضعفان و معیشت آنها باشد.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 0
    عدم محاکمه ی این افراد ، جفا در حق مردم است.
  • مسلم IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 0
    خب چرا محاکمه نمیشن چرا کسی کاری نمیکنه مردم که میان تو خیابون میشن عوامل اسرائیل و آمریکا شماهم که کاری نمی‌کنید تکلیف چیه
  • DE ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    با 18000000000 هیجده میلیارد دلار و 65 تن طلا و هزاران میلیارد حقوق نجومی و دهها هزار میلیارد بخور بخور شیتیل و دلالی ...چند تا فرودگاه بین المللی و چند تا نیروگاه میشد بسازیم و چند تا موتور خانه برق اضطراری برای بیمارستانها میشد بسازیم......// دلار جهانگیری !! برق نیوز : هزینه‌های احداث نیروگاه یک مگاواتی// هزینه‌های اولیه -این هزینه مربوط به تهیه محرک اولیه وتاسیسات مورد نیاز برای اجرای نیروگاه است. برای مثال برای تهیه یک مولد یک مگاواتی به صورت استوک هزینه‌ای در حدود ۳.۵ میلیارد تا ۵ میلیارد تومان (در شهریور ماه ۱۳۹۹ با دلار ۲۸ هزار تومانی) برآورد شده است.//-تجهیزات مربوط به بخش بازیافت حرارت مربوط به هزینه تهیه بویلر‌های حرارتی در حدود مقدار ۱۲۵ میلیون تومان برای دو دیگ بخار kcal/hr۵۰۰ برآورد میشود./-علاوه بر هزینه‌های تاسیساتی اشاره شده در مرحله اول هزینه‌هایی برای تهیه زمین و گرفتن تاییدات محیط زیستی نیز بایستی در نظر گرفته شود. /هزینه‌های دوره‌ای -قیمت سوخت که باتوجه به دوره بهره برداری تعین می‌شود که ۵۰ ریال به ازای هر مترمکعب دریافت خواهد شد. -هزینه‌های روغن کاری و فیلتر-هزینه پرسنل‌های حاضر در سایت -تخمین هزینه ها و درآمد‌های سیستم chp در هر طرح با توجه به مشخصات و پتانسیل¬های هرپروژه بصورت رایگان توسط مرکز توسعه تولید پراکنده انجام میشود و مطالعات کارشناسی پروژه با کمک کارشناس بخش بازار برق توانیر انجام می‌شود........
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    3 0
    لعنت بروحانی ودولت انگلیسی ماسونیش
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    ای قوه قضائیه ، ای دولت آینده ، ای مجلس ، اگر انقلابی هستید اینها رو محاکمه کنید . بخدا قسم کاری که اینان کردند بدتر بود از مسئولین دولتهای آخر قبل از انقلاب که این کارها رو نکردند و اعدام شدند . بخدا آنها اگر دشمن بودند آشکار بودند ولی اینان منافق هستند . من نگران مسکن خودم بودم که در خواب هم نخواهم دید ، الان نگران مسکن بچه هام هستم
  • دکتر محلاتی FR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    تقاضای بازداشت، محاکمه و اعدام انقلابی این بی کفایتان غرب گدا و غرب گدا هستیم !
  • یوسف GB ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    آدمهایی که بی بی سی و جریانات داخلیش رییس جمهور تعیین کردند و آمد ورقص وپایکوبی کرد حالا نباید گله کنند
  • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    من موندم این تدبیروامیدبرای داخل کشور هزینه شدیابرای میزبانان آقازاده های مفتخور بیژن میگه کشوررابه کثافت نمیکشیم پالایشگاه سازی را متوقف میکنه اون یکی نیروگاه سازی را متوقف میکنه رییسبزرگشون هم که تولیدکالای داخلی رامحدودوتورم راتولیدمیکنه
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 1
    هر روز که می‌گذرد یکسال از اقتصاد جهانی عقب می افتیم در اینده نزدیک حتی حشرات هم برای خوردن نخواهیم داشت
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      با این تفکرت یک روانشناسی برو البته قبلش از سلامت روانی خود روانشناس مطمئن شو چون با کمک ماهواره و اینستا و .. کم نیستند روانشناسان افسرده خو
  • محمد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    با سلام و احترام مشکلات خصوصا در سطح ملی عموما به یک عامل ختم نمیشه ، بلکه نتیجه جندین عامل است که وقتی همزمان پیش میاد مشکل خودشو بصورت بحران نشون میده. موضوع مشکل برق که الان داریم نتیجه اونو می بینیم هم مسئله ایست که نتیجه چند عامل است که امیدوارم بدون غرض ورزی درج کنید: 1- توسعه شبکه برق و نیروگاه نیازمند دوره های 10 ساله است یعنی چیزی که الان داریم نتیجه تصمیم گیری حداقل 10 سال قبل است . نموداری که روند رشد افزایش ظرفیت تولید مربوط به دولت وقت نیست بلکه نتیجه تصمیامت دولت قبل است . پس واقع بین قضیه رو ببینیم و خوش اومدن و یا ضدیت با یک دولت رو مبنای خبر قرار ندیم. (اگر پیرو راستین سرور آزادگان هستید حداقل آزاده باشید) 2- بوجه وزارت نیرو از محل قبوض حاصل میشد. اما با اجرایی شدن پرداخت یارانه دست وزارت نیرو خالی شد و عملا روند توسعه شبکه برق نیز به همین نسبت به کندی پیش می رود. لذا اون زمان که دولت آقای احمدی نژاد رو ستایش می کردید ( که باید پاسخ گو باشید و فرافکنی نکنید)که پول به دست مردم میده نتیجه اش رو امروز میبینیم. 3- اینجا قصد تایید یا تکذیب هیچ دولتی راندارم اما پس از اعمال تحریم عملا امکان خرید نیروگاه بسته شد لذا کم کاری دولت فعلی به این دلیل مبنای درستی ندارد و باید تحلیل درستی از علل مسائل امروز ارائه دهیم تا مشکل رو حل کنیم . امید وارم تحلیل ها تون رو بر مبنای خیر و صلاح مردم و کشور ارائه بدید و از غرض ورزی و چوب لای چرخ گذاشتن اجتناب کنید ( هرچند دوره این دولت تمام شده ) اما عمیقا برای دولت جدید ارزوی موفقیت دارم چرا که موفقیت مردم و کشور است .
  • GB ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    هشدار جدی درباره وضع وضعیت اقتصادی کشور چرا با وجود رشد تکنولوژی و حرکت گذر زمان اقتصاد ایران به شدت فقیرتر شده کشور ایران توانایی تولید در قالب جهانی را ندارد و بحران های پی در پی گریبانگیر اقتصاد کشور شده علاوه بر مسئله تحریم‌ها و محاصره اقتصادی ایران .آن خطری که بشدت اقتصادی ایران را تهدید می کند رشد اقتصادی چین و تزریق دو و نیم میلیارد جمعیت به اقتصاد جهانی است اقتصاد چین به سرعت در حال رشد است و هیولای چین با نیروی کار ارزان و سیاستها و روش های قدرتمند مناسب برای رشد اقتصادی کشورشان ،فشار بسیار سنگینی به اقتصاد کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند چرا که کشوری مثل ایران توانایی ساخت کالاهایی با تکنولوژی بالا را ندارد و همچنین به دلیل سیاست‌های ضد جهانی سازی در داخل هیچ برند معتبری به جز چند کالای سنتی نظیر فرشو زعفران را ندارد که به قشر مرفه نشین کالای خود را عرضه کند به همین دلیل کشوری مثل ایران رو می‌آورد به خام فروشی و خام فروشی در ازای خرید همان جنس با قیمت بالاتر از چین موجب فقیرتر شدن کشور می شود امروز اژدهای چین در حال ظهور است و آنها تمام کشورهای در حال توسعه را هدف گرفتند با سیاست‌های دامپینگ ای تولید محصولات کشور هدف را نابود می‌کنند و کشور مجبور به خام‌فروشی می‌شود و ارزش های مادی و اقتصادی به سمت چین حرکت می کند باید با این سیاست به شدت وحشتناک مقابله کرد اگر میخواهید بدانید چرا سیاست های اقتصادی شما کشور را بسمت رکود تورمی وحشتناک روانه کرد باید آن را در مسئله تولید چین نگاه کنید دو میلیارد جمعیت که به سرعت در حال رشد هستند و از لحاظ تکنولوژی پیشرفت های چشمگیری دارند این برای اقتصادهای مثل ایران خوب نیست اگر هر چه سریع‌تر فکری نکنیم به یکی از کشورهای فقیر آفریقایی تبدیل می شویم این یعنی جنگ داخلی قحطی و مرگ های فراگیر
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    والا مردم با وجود افتاب تابان برجام چه نیازی به برق در تاریکی شب دارند ؟!!!! برای گرمای روز هم می شود در نبود برق شال بنفش رو به عنوان پنکه استفاده کرد و یا پوستر سلبریتی های بنفشی رو به شکل بادبزن مچاله اش کرد و خود را باد زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس