کد خبر 1241742
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲
جنایت فرانسه در اجرای صدها آزمایش اتمی در مجمع الجزایر «پُلی نِزی»

افشای گزارشی در مورد آزمایش اتمی فرانسه در پُلی نِزی، رسوایی جنجال برانگیز حقوق بشری جدیدی را برای دولت این کشور گشود.

به گزارش مشرق، فرانسه در ماه‌های اخیر با بازگشایی و افشای پرونده‌های جنایت علیه حقوق بشر در نقاط مختلف جهان مواجه شده که چالش‌های جدی را برای پاریس رقم زده‎اند.

فرانسه پس از پرونده‌های نسل کُشی در «روآندا» و جنایت‌های بشری علیه «الجزایر» در زمان استعمار این کشور، اکنون با پرونده جدیدی مواجه است که پاریس را به نقض حقوق بشر از طریق انجام آزمایش‌های اتمی در شرایط خطرناک متهم می‌کند.

به گزارش «wionews»، براساس اسناد و گزارش‌های موجود، تقریبا همه جمعیت منطقه «پُلی نِزی» به شدت از تشعشات ناشی از آزمایش بمب اتمی «Centaure» فرانسه در جولای ۱۹۷۴ قرار دارد.

گزارش وب سایت «Disclose»، براساس بررسی‌های انجام شده در مورد سطح تشعشات اتمی در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۴ در مناطق مختلف «پُلی نِزی»، سطح تابش ناشی از این آزمایش اتمی ۲ تا ۱۰ برابر بیشتر از میزان تخمینی کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد.

از نکات مهم این گزارش، تابش اتمی بیش از ۵ میلی ثانیه به ۱۱ هزار نفر از ساکنان جزایر «تاهیتی»، «توریا» و «گامبیر» از جمله ۶ هزار کودک زیر ۱۵ سال است.

تعداد آزمایش‌های اتمی فرانسه در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۶ در جزایر «Fangataufa» و «موروروآ» ۱۹۳ مورد اعلام شد.

براساس گزارش محرمانه‌ای که طی بررسی ۲ ساله انجام شد، ارتش فرانسه هنگام انجام آزمایش‎ها، تخلیه پیشگیرانه را انجام نمی‌داد.

ضمن اینکه تحقیقات نشان می‌دهد که ساکنان جزایر «مانگاروا» در مجمع الجزایر «گامبیر»، پس از انجام آزمایش‌های اتمی فرانسه به شکل قابل توجهی به سرطان و تیروئید مبتلا شدند.

انتشار گزارش مذکور سبب تشکیل جلسه‌ای توسط دولت فرانسه با حضور «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور این کشور شد.

نماینده «پُلی نِزی»، حضور در این جلسه را مشروط به عذرخواهی دولت فرانسه کرد و به همین دلیل غایب این نشست بود.

آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ در پُلی نِزی (گروهی از هزار جزیره اقیانوس آرام و بخشی از قاره اقیانوسیه  در مثلث پلی‌ نزی که یک گوشه آن هاوایی، گوشه دیگر نیوزیلند و دیگری جزیره ایستر است، هستند؛ مهم‌ترین جزایر پلی‌نزی، فیجی، ساموآ، تونگا و پلی‌نزی فرانسه نام دارند؛ بزرگترین کشور پلی‌نزی نیوزلند است) انجام شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    تاریخ و تمدن مضحک مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان امروزی غرب وحشی سراسر وحشیگری و درندگی ست.! ممکن نیست دوره ای از حیات ننگین این وحشی ها را بررسی کرد و شاهد جنایتی علیه بشریت نباشیم. ننگ بر این تمدن دروغین ,ننگ بر چنین حقوق بشری, ننگ بر درندگان غربی که جز دروغ و خیانت و قتل عام ونسل کشی چیزی برای گفتن و دیدن نداشتند و ندارند ونخواهند داشت. وهزاران ننگ بر به ظاهر روشنفکران ایران زمین که بدون هیچ سواد ومطالعه تاریخی قبله آمال وآرزوهای خود را چنین وحشی های بی سروپایی قرار دادند.و لایق چیزی جز سواری دادن مجانی به این وحشی ها نیستند.مـــــــــــــــــــــرگ بـــــــــــــــر وحـــــــــــــــــــــــــشـــی هـــــــــــــــــــــای زمـــــــــــــــــانـــــه و در راس همه انگل یس خبیث و اون مـــــــــــــــــاده روبــــــــــــــــاه پــــیــــــــــر زالو صفت اوراق (هزار شیپورچی هر شب به یک لانه) و امــــــــــــریــــــــکای وحــــــــــــشـــــی و تــــــــــــــرامـــــــــپ حــــــــــــــــــــــــرامـــــــــــــزاده
  • دیدگا IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    3 0
    سه کشور خبیث اروپایی از جمله فرانسه از اقدام ایران برای غنی سازی20 درصد اورانیوم ابراز نگرانی کردند!! چرا که می تواند در ساخت سلاح هسته ای یک قدم محسوب شود!! حرومزاده های تاریخ! شما خودتون ساختید و دارید و بکار بردید و مردم بیگناه رو از بین بردید حالا از اقدام ایران ابراز نگرانی میکنید؟؟!! اینقدر ابراز نگرانی کنید تا جونتون درآد!!
  • حیدر صالح IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    جناب ظریف و هم فکران می خواهد این وحوش فرانسه را از سبک زندگی ایرانیها راضی کند! اینها هرگز راضی نمی شوند مگر اینکه تجزیه ایران و چند پایگاه نظامی و تسلط کامل بر ایران داشته باشند
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    فرانسه در تمام دنیا جنایت های زیادی انجام داده دقیقا اسمش مثل انگل لستان و آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس