کارشناس مسائل منطقه: خروج نظامیان آمریکا از قطر یک نوع فریب نظامی است

صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه انتقال نیروها یا تجهیزات آمریکایی از یک کشور به کشور دیگر سال‌هاست که توسط واشنگتن انجام می‌شود، گفت: خروج نظامیان آمریکا از قطر یک نوع فریب نظامی است.

به گزارش مشرق، صدرالحسینی در تشریح دلایل انتقال پایگاه آمریکا از قطر به اردن افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در منطقه غرب آسیا با آن روبه‌رو هستیم و از گذشته هم شاهد انجام آن بوده‌ایم، جابه‌جایی نیروهای ایالات متحده در سطح خاورمیانه است.

او ادامه داد: این جابه‌جایی‌ها در برخی اوقات به جهت تعویض نیروهای قدیمی و ورود نیروهای تازه نفس انجام می‌شد و در برخی اوقات هم به جهت تعویض تسلیحات یا تعمیر آنها صورت می‌گیرد و اساساً به صورت دوره‌ای این اقدام عملیاتی می‌شد اما حالا با توجه به وضعیت فعلی منطقه و خروج ایالات متحده از افغانستان، ما در حال مشاهده پیام‌های متناقض هستیم.

وی افزود: واقعیت این است که دکترین نظامی ایالات متحده به نوعی در حال مخابره سیگنال‌های فریب به تمام دنیا است. آنها از یک سو بخش اعظمی از نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند و به جای آن سنتکام را وارد افغانستان می‌کنند و در جای دیگر هم می‌بینیم که نیروهای خود را از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌کنند. تمام این مسائل در چارچوب یک سناریوی کلی از سوی واشنگتن به اجرا در می‌آید.

او ادامه داد: به یاد داریم که چندی پیش وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد سامانه‌های پاتریوت و همچنین سامانه تاد را از کشورهایی مانند عراق، قطر، کویت و عربستان خارج کرده است که همین موضوع به یک مساله و حتی چالش مهم برای هم‌پیمانان عربی آمریکا تبدیل شد اما در شرایط فعلی آنچه آمریکایی‌ها در سر دارند این است که نمی‌دانند پس از خروجشان از منطقه چه اتفاقی در کشورهای میزبان رخ خواهد داد. آنها حتی نمی‌دانند مواضعی که اشغال کرده بودند به دست کدام گروه می‌افتد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: واقعیت این است که طی سال‌های اخیر جریان‌های رادیکال زیادی در سراسر منطقه تقویت شدند که ایالات متحده کنترل  اصلی خود بر روی آنها را تا حدودی از دست داد. به همین دلیل آنها نمی‌دانند که آینده این جریان‌ها و مدل کارکردشان در منطقه چه خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس استراتژی که آمریکایی‌ها در دستور کار قرار داده‌اند، مخابره سیگنال‌های مقطعی و به عبارتی گویاتر "شوک‌های آنی" به منطقه است.

او ادامه داد:‌ به عنوان نمونه دو روز پیش ایالات متحده اعلام کرد که بخش اعظمی از تجهیزات و تسلیحات زرهی و هوایی خود را از قطر به اردن منتقل کرده است. باید توجه داشته باشیم که اردن اساساً یکی از شرکای مهم ایالات متحده در منطقه به حساب می‌آید، اما اینکه چرا از قطر خارج شده‌اند دو دلیل عمده دارد.

این کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با ایلنا گفت: معتقدم برنامه دولت جدید آمریکا در مورد غرب آسیا بسیار نامعلوم است اما باید توجه داشته باشیم که راهبردهای آنها در منطقه هیچ تغییری نکرده است. اقداماتی که آنها در سطح منطقه کلید زده‌اند و همچنین جابجایی‌هایی که در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه انجام می‌شود تا حدودی برای اقناع افکار عمومی و مالیات دهندگان آمریکا مهندسی شده است.

وی افزود: در همین راستا رسانه‌ها و اتاق‌های فکر ایالات متحده سعی می‌کنند تا دلیل انتقال تجهیزات و نیروهای آمریکا از قطر به اردن را به دلیل تهدید ایران جلوه دهند. این سناریو یک طرح قدیمی است که طی چند سال گذشته چندین بار مورد استفاده قرار گرفته اما خروجی خاصی نداشته است.

او ادامه داد: آنها می‌گویند که تهدید راکتی و موشکی متحدان ایران در منطقه به نوعی است که احتمال دارد آمریکایی‌ها را هدف قرار دهند اما باید متوجه بود که جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته به هیچ وجه هیچگونه تعدی و هجمه‌ای علیه کشورهای منطقه و همسایگان خود نداشته است این در حالی است که تهران بارها اعلام کرده که برای تامین امنیت مرزها و همچنین حاکمیت خود اگر تهدیدی صورت بگیرد، آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

وی افزود: نکته دیگر این است که مولفه‌های موجود نشان می‌دهد راهبرد آمریکا بر اساس افزایش حضور آنها در منطقه به شکل مهندسی شده خواهد بود، ولی از یک سو ما می‌بینیم که آمریکایی‌ها نیروهای خود را خارج می‌کنند و از سوی دیگر داده‌ها حاکی از آن است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) از جهت کیفی و اطلاعاتی به هیچ وجه کاهش نیرو نداشته و همانند گذشته مشغول به کار خود است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: در این میان باید توجه داشت که بازی‌های ایالات متحده در منطقه آن هم در دوره جو بایدن به شدت با ترامپ فرق می‌کند. دموکرات‌ها به نوعی در چندین فاز بازی می‌کنند تا بتوانند سیگنال‌ها ی غلط مخابره کنند تا کشورهای هدفشان در منطقه را با خطای محاسباتی روبه‌رو کنند لذا معتقدم خروج نظامیان آمریکا از قطر و انتقال تجهیزات آنها به اردن یک نوع فریب نظامی، امنیتی و رسانه‌ای است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    12 5
    آمریکایی که دهنشو باز کرد یعنی میخواد دروغ بگه، این یک اصل غیر قابل تغییره!
    • دریا US ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 6
      یعنی صداقت در سخنان سیاستمدارن ایران موج میزنه
  • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    مسئولین سیاسی و بخصوص نظامی بسیار هشیار باشند . اینکه امریکا از ترس ایران پایگاه مهمی مثل العدید را ترک میکنه یک حرف بچگانه واز روی بیسوادی و نادانیست . البته علاوه براین پایگاه مهم که درقطر و نزدیکی ایرانه بلکه در کنار اون یعنی در الظفره ابوظبی هم یک پایگاه بسیار بزرگ ومهم دیگرهوایی نیز وحود دارد - پس نظامیان ما باید از طرق مختلف تمام حرکات و جابجاییهای دشمن رو رصد کنند و زیر نظر داشته باشند . مراقب باشید با توجه به درگیریهای مقاومت در عراق و سوریه بر علیه امریکا و احتمال پاسخ دشمن برای ترساندن و حتی ضربه زدن به ایران در عمق خاک ما غافلگیر نشویم . امریکا تمام راههای مختلف رو مد نظر دارد تا در درگیری احتمالی آسیب کمتری ببیند وتلفاتش نیز به حداقل برسد ویکی از این راهها جابجایی نیروها و تجهیزات برای سردرگمی فرماندهان نظامی ماست . پس هوشیار باشیم و بیش از گذشته کوچکترین حرکتها رو هم زیر نظر بگیریم وهمیشه خود را برای یک تک هوایی سنگین ازتمام جهات آماده کنیم البته بدون ترس و دستپاچگی . ما با توکل به خدا و توسل به ائمه (ع) و هوشیاری و درست استفاده کردن از امکانات نیروهای مقاومت در منطقه میتوانیم ضربات دشمن را به حداقل برسانیم و ضربات کشنده به دشمن وارد کنیم که ان شاالله دشمن تا ابد از یاد نبرد و در تاریخ ثبت شود . . باورمان بشود که ما میتوانیم البته اگر بخواهیم و ایران عزیز برایمان اصل باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس