ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نمایه

ذبیح الله مجاهد تاکید کرد اگر آمریکایی‌ها بخواهند مداخله‌ای در افغانستان انجام دهند یا آنکه حملات هوایی ترتیب دهند، بدون شک برایشان عواقبی دارد.

سرویس جهان مشرق - اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از افغانستان می تواند نقطه پایانی بر بی ثباتی در افغانستان باشد. از زمان اعلام خبر اخراج نیروهای اشغالگر، تغییر محسوسی در سیاست جنگی طالبان ایجاد شده است، از جمله روی آوردن به جنگ منظم و نیز گسترش جنگ در جغرافیای وسیع، استفاده از ذخیره نیروها و تمرکز بر ولایت‌های شمالی نیز بخشی دیگر از تاکتیک طالبان برای تحولات پیش رو است.

البته پیشروی‌های نظامی و سیاسی طالبان در خاک افغانستان در برخی رسانه‌های دست راستی غربی و دست چپی در داخل ایران به گونه ای دیگر ترجمه می‌شود؛ برخی از تحلیل‌گران طالبان را با یادآوری مجاهدین در دهه نود میلادی تفسیر کرده و آن‌ها را با گروه های سلفی در منطقه غرب و شمال آفریقا مقایسه و آن‌ها را هم ردیف با داعش درجه بندی می کنند.

اما واقعیت‌های میدانی افغانستان متفاوت است. در بسیاری از ولایات و ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها) مردم خسته از نتایج دولت دست نشانده آمریکایی به استقبال مجاهدین طالبان آمده و راه را برای آزاد سازی شهرها باز می‌کنند، البته در برخی از شهرهای شمالی و نیز کابل نگرانی‌هایی از آینده نیز وجود دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به «مشرق» می گوید: برخی از طالبان دیو ساخته و بسیاری از اقداماتی که ما در گذشته محکوم کرده ایم را به گردن ما می اندازند، آقای مجاهد ادامه می‌دهد که طالبان با داعش متفاوت است؛ البته شاید تندروی هایی در گذشته انجام شده؛ اما ما هم با تجربه تر شده و برخی اشتباهات را تکرار نمی کنیم.

فقر، بیکاری، کرونا، بی ثباتی و فساد سیاسی در افغانستان بی‌داد می کند، دولت اشرف غنی زی برای حل این بحران ها چشمش تنها به سوی آمریکااست؛ رئیس جمهور افغانستان در ماه جاری به واشنگتن سفر کرده و دست یاری به سوی بایدن دراز کرد؛ اما در اتفاقی جالب توجه کاخ سفید حتی گوشه چشمی هم به حکومت مرکزی در کابل نداشته و با سردی دست اشرف غنی را رد کرد؛ سقوط ساکنین ارگ ریاست جمهوری در کابل درس های عبرت زیادی برای بسیاری از حکام منطقه و دولت های وابسته به بیگانه دارد.

ذبیح الله مجاهد به مشرق می گوید:ما می خواهیم دولت مستقلی تشکیل دهیم؛ جهان باید به ما احترام بگذارد؛ همان قدر که ما به آن ها احترام گذاشته ایم؛ او می گوید دیگر نمی خواهد دولتی در افغانستان روی کار باشد که نوکری بیگانه را بکند.

سرنوشت افغانستان در ابهام است، گزینه های زیادی روی میز تحولات در کابل چیده شده است، از جنگ داخلی خانمان سوز تا ایده تشکیل امارت اسلامی، طالبان وعده داده که افغانستان را بار دیگر تا مرز فروپاشی در جنگ پیش نخواهد برد؛ ذبیح الله مجاهد می گوید: امارت اسلامی صبر استراتژیک دارد! روی کار آمدن طالبان در افغانستان سوالات زیادی را  در ذهن مخاطب ایرانی به عنوان همسایه دیوار به دیوار با کشور افغانستان ایجاد کرده است؛ بسیاری از این دست سوالات را از ذبیح الله مجاهد پرسیده ایم، سخنگوی طالبان و درواقع دیپلمات این گروه می گوید: ما عوض شده ایم.

به دنبال جنگ نیستیم/ هیچ کشور خارجی امارت اسلامی را تامین مالی نمی‌کند/ طالبان صبر و حوصله سیاسی دارد/ نسبت به گذشته با تجربه‌تر و پخته شده‌ایم و اشتباهات را تکرار نمی‌کنیم/ ایران به ما اعتماد کند/ با القاعده هیچ رابطه‌ای نداریم

در ادامه گفتگوی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با مشرق از نظرتان می‌گذرد:

** در خبرها آمده که طالبان به بیش از ۸۳ درصد خاک افغانستان تسلط یافته است، آیا به‌زودی شاهد رسیدن این گروه شما به چند شهر باقی‌مانده بزرگ از جمله کابل خواهیم بود؛ یا آنکه طالبان برای فتح این شهرها صبر استراتژیک دارد؟

بله؛ امارت اسلامی بیش از ۸۳ درصد خاک افغانستان را زیر تسلط خود دارد، در این مناطق امنیت به‌صورت کامل تأمین‌شده و تلاش داریم باقی‌مانده مناطق را از وجود ناامنی؛ جنگ و گرفتاری نجات دهیم؛ اما آزادی آن‌ها در وقت خود صورت خواهد گرفت؛ زیرا پروسه سیاسی نیز در جریان است.

 اگر راه‌کار سیاسی کارآمدی ایجاد شود، ممکن است مسائل باقی‌مانده حل‌شده و نیازی به جنگ بیشتر نباشد؛ اما اگر نتوانیم اختلافات را از راه سیاسی حل کنیم، از راه‌حل نظامی استفاده می‌شود؛ اما اقدام نظامی گزینه مطلوب و منتخب ما نیست، زیرا جنگ ممکن است طولانی‌مدت شود؛ ما تمایل داریم از راه سیاسی و در کوتاه‌مدت مشکلات را حل کنیم.

** اگر آمریکایی‌ها تا مهلت قانونی (۱۱ سپتامبر) از افغانستان خروج نداشته باشند، آیا طالبان به‌صورت نظامی علیه مواضع آن ها عمل خواهد کرد؟

بله، بدون شک حضور آمریکایی‌ها بعد از پایان سپتامبر در افغانستان غیرقانونی است، ما در مذاکرات دوحه به آمریکایی‌ها وقت دادیم تا در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج شوند. بعدازآن تاریخ ماندن آمریکا در افغانستان خلاف تعهد دوحه است، البته آمریکایی‌ها در حالت خروج هستند و ما نمی‌خواهیم علیه دشمنی که در حال عقب‌نشینی است، عملیات نظامی انجام دهیم.

 اما اگر آمریکایی بخواهند مداخله‌ای در افغانستان انجام دهند یا حملات هوایی ترتیب دهد، بدون شک برایشان عواقبی دارد؛ در حال حاضر ما صبر و حوصله خواهیم داشت. بعد از تاریخ تعیین‌شده برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان (در ماه سپتامبر) دیگر بهانه‌ای برای حضور آمریکایی‌ها وجود ندارد و پس‌ازآن امارت اسلامی و مردم افغانستان تصمیم جدی خواهند گرفت.

**آمریکایی ها به زودی پایگاه بگرام را تخلیه می کنند، به نظر این اتفاق پیروزی بزرگی برای شما محسوب می‌شود؛ به هر حال مردم افغانستان خاطرات خوشی از آن منطقه نظامی ندارند.

پایگاه نظامی بگرام یکی از نقاطی است که به همه کشور ضرر رسانده است؛ از این پایگاه تمام افغانستان را بمباران کرده‌اند. مردم افغانستان در این پایگاه شکنجه شدند؛ تخلیه بگرام از دستاوردهای خوب مردم افغانستان است. ما در حال حاضر در حالت عملیات نیستیم، اما در شهرستان های مختلف نیروهای دولتی دسته‌دسته به سمت ما آمده و تسلیم می‌شوند ما به همه‌کسانی که به سمت امارت اسلامی آمده خیرمقدم می‌گویم.

امروز که با شما صحبت می‌کنم؛ حدود ۱۳ ولسوالی در ولایت تخار و بدخشان از حضور دشمن تسویه شده و نیروهای آن‌ها سلاح‌هایشان را تحویل داده‌اند. باز لازم است تأکید کنم که ما تلاش نداریم جنگی برپا شود؛ یا دایره آن افزایش‌یافته، یا حتی جنگ شدیدتر شود؛ اما اگر در نقطه‌ای لازم شد و دشمن حمله کند؛ دفاع از ساحات خود را الزامی می‌دانیم.

به دنبال جنگ نیستیم/ هیچ کشور خارجی امارت اسلامی را تامین مالی نمی‌کند/ طالبان صبر و حوصله سیاسی دارد/ نسبت به گذشته با تجربه‌تر و پخته شده‌ایم و اشتباهات را تکرار نمی‌کنیم/ ایران به ما اعتماد کند/ با القاعده هیچ رابطه‌ای نداریم

 ** این روزها بسیاری علاقه دارند بدانند که منابع مالی گروه طالبان را چه کسی تامین می کند، روایت های متفاوتی از این مساله وجود دارد.

مسائل مالی امارت اسلامی افغانستان الحمدالله بر عهده ملت ماست، در ۲۰ سال گذشته اهل خیر (خیرین) و مردم عادی به ما کمک کرده و بسیاری از تجار حامی ما بوده‌اند. امارت اسلامی افغانستان از یک روش فوق‌العاده استفاده کرده و مصارف خود را کنترل می‌کند. ما نان‌وآب مجاهدین را نمی‌دهیم؛ آن‌ها خود هزینه غذایشان را تأمین می‌کنند و یا حتی البسه‌ای به مجاهدی نداده و آن‌ها با همان لباسی که بر تن دارند مبارزه می‌کنند. در مورد اسلحه نیز مجاهدین از سلاح‌های ابتدایی استفاده کرده و حتی شما شاهدید که ما از بشکه‌های روغن مین می‌ساختیم تا تانک‌های آمریکایی را از بین ببریم. ما با ابتدایی‌ترین وسایل با دشمن مقابله کردیم تا جهاد ادامه پیدا کند.

ما پول و توانایی زیادی نداریم؛ تنها در مورد مهمات مجبور به خرید و صرف هزینه بودیم که در بسیاری از موارد با سلاح و مهمات غنیمت گرفته‌شده از دشمن به جهاد ادامه دادیم. مردم نیز به ما دستگیری (یاری) کرده و هیچ دولت خارجی؛ امارت اسلامی را تأمین مالی نمی‌کند. ملت ما با بازوی خود این مبارزه بزرگ را تا اینجا رسانده است.

** پس از خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان آیا طالبان توانایی تأمین امنیت کامل در افغانستان را دارد؟ به نظر همسایگان شما از جمله ایران، چین و پاکستان و حتی تاجیکستان به حق نگران امنیت مرزهایشان هستند.

بله ما توانایی کامل داریم تا امنیت را بر پا کنیم، مردم با ما در حفظ امنیت همکاری می کنند. در ۸۳ درصد خاک کشور امنیت کامل برقرار است؛ کسی ترس آن را ندارد که به جان یا مال او آسیبی وارد شود. مجاهدین در تأمین امنیت به‌صورت شبانه‌روز فعال هستند و تمام ساحاتی که تحت کنترل امارت اسلامی است؛ امنیت کامل دارد. همچنین امارت اسلامی نقاط مرزی را تحت کنترل خود داشته و همسایگان اطمینان خاطر داشته باشند که امنیت کامل در مرزها  برقرار است.

** برخی معتقدند تأسیس دوباره امارت اسلامی در کابل افغانستان را در معرض جنگ داخلی قرار می‌دهد؛ چقدر با این دست تعابیر موافق هستید؟

این واقعیت ندارد؛ برخی با نظام اسلامی اختلاف‌نظر دارند؛ و برخی ممکن است امارت اسلامی را قبول نداشته باشند و شاید ازاین‌پس بشنوید که برخی علیه امارت اسلامی قد علم کرده‌اند و یا مخالفت داشته باشند. اما ما اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی به کسی آسیب نمی‌رساند؛ و اجازه جنگ داخلی در افغانستان را به هیچ گروهی نمی‌دهیم.

 کسانی که آزرده هستند و یا با ما مخالفت دارند بدانند که آغوش نظام اسلامی به‌سوی آن‌ها باز است. ما آن‌ها را خواهیم پذیرفت و از استعداد آن‌ها برای آبادانی کشور استفاده خواهیم کرد. ما به سمت جنگ داخلی نمی‌رویم، افغانستان پیش‌ازاین نتایج تلخ جنگ داخلی را تجربه کرده است. دشمن هم درک کرده است جنگ و کشته شدن راه‌حل نیست پس آن‌ها نیز با ما همراه خواهند شد.

برخی مسلح شدن تعدادی از گروه‌ها را به‌عنوان خیزش مردمی مطرح می‌کنند درحالی‌که این گروه‌ها از مردم نبوده؛ بلکه گروهی از اربکی ها هستند که جریان‌هایی خاص آن‌ها را مسلح کرده‌اند. ما خبرداریم که همین دست افراد نیز به خانه‌های خود بازگشته‌اند. امروز در تخار و بدخشان بسیاری از شهرها را تصرف کردیم؛ اما در آنجا هیچ خیزش مردمی را ندیدیم، بلکه مردم به استقبال ما آمده و گل به گردن ما انداختند. مردم افغانستان دیگر جنگ نخواسته و با مجاهدین خود یک‌سو هستند.

** طالبان فعلی با طالبان دهه نود متفاوت شده است؟ خیلی ها در افغانستان نگران برخوردهای امارت اسلامی هستند؛ از جمله اجرای حدود شرعی. رسانه های غربی نیز به این موضوع دامن می زنند که طالبان یعنی بازگشت به عقب در افغانستان.

امارت اسلامی با امارت سابق متفاوت است؛ ما باتجربه و پخته‌شده‌ایم؛ ما ورزیده شده و مشکلات را درک کرده‌ایم؛ ما باحوصله‌تر شده‌ایم. بسیاری از رهبران ما سنشان بیشتر شده بر همان اساس باتجربه‌تر نیز شده‌اند. آن‌ها بیشتر مطالعه کرده و از اوان جوانی بیرون آمده پس طبیعی است که متفاوت شده باشیم.

** پس قرار است درزمینه اجرای قوانین شرعی چگونه عمل کند؛ ازجمله مساله زنان و یا تحصیل و نیز رابطه امارت اسلامی و اقلیت‌های دینی از جمله شیعیان.

در مورداجرای قوانین شرعی، هرگاه این نظام ساخته شود ما قوانینی را تصویب کرده و با کمک پلیس اجرا و جریان عملی شدن آن تعقیب می کنیم. باید عقب‌ماندگی‌ها از طریق محاکم جبران می‌شود.

درزمانی که نظام ساخته شود تمامی قوانین شرعی مانند سایر کشورهای اسلامی اعمال خواهد شد. در مورد زنان و اقلیت‌های مذهبی؛ همه قابل قدر است؛ حقوقی که اسلام به زنان داده است را ما متعهد به اجرای آن هستیم؛ ما تلاش می‌کنیم حقوق اسلامی زنان تأمین شود. متأسفانه تا به امروز نسبت به حقوق زنان در جامعه توجه نشده است. در مورد اقلیت‌های دینی نیز ما متعهد به حفظ و تأمین حقوق آن‌ها هستیم، زندگی آرامی خواهند داشت؛ عزت و اعتقادات آن‌ها در امنیت خواهد بود و از حقوق شهروندی به‌خوبی استفاده خواهند کرد.

 رابطه طالبان در آینده با ایران چگونه خواهد بود؟

رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران برادرانه خواهد بود؛ ما می‌خواهیم کشورهای همسایه با یکدیگر رابطه دوستانه داشته باشند. ما با ملت ایران که خانه مهاجرین ماست و مرز مشترک با ما داشته و اشتراکات فرهنگی فراوان با افغانستان دارد؛ انتظارات رابطه حسنه داریم. ما می‌خواهیم ایران به ما اعتماد داشته باشد و ما بر همان اساس به آن‌ها اعتماد کنیم. در حال حاضر رابطه دیپلماتیک مناسب با ایران داشته و دفتر سیاسی چندین سفر به تهران داشته و نتایج مناسبی از این مذاکرات داشته‌ایم.

** ایران برای مبارزه با داعش هزینه‌های فراوانی داده است؛ طبیعتا تمایل ندارد دوباره این گروه تروریستی در کنار مرزهایش رشد و تکثیر کند، برخی می گویند ظهور طالبان یعنی به روی کار آمدن مجدد داعش در افغانستان.

داعش از فتنه‌هایی بود که در جهان اسلام پدید آمده و به‌تمامی آن آسیب رساند؛ تمام کشورهایی اسلامی از داعش ضرر دیده‌اند. ما نیز با از ظهور داعش ضرر دیده و جنگ‌های فرسایشی با آن‌ها داشتیم.

ما با القاعده تماسی نداریم؛ زمان اقدام علیه نیروهای شوروی با القاعده همکاری کردیم؛ ولی فعلاً آن‌ها حضور ندارد و اغلب افغانستان را ترک کرده و به کشورهای عربی رفته‌اند. ما ۲۰ سال است که با القاعده تماسی نداریم.

به دنبال جنگ نیستیم/ هیچ کشور خارجی امارت اسلامی را تامین مالی نمی‌کند/ طالبان صبر و حوصله سیاسی دارد/ نسبت به گذشته با تجربه‌تر و پخته شده‌ایم و اشتباهات را تکرار نمی‌کنیم/ ایران به ما اعتماد کند/ با القاعده هیچ رابطه‌ای نداریم

**آیا طالبان تضمین می‌دهد که خاک افغانستان پایگاه گروه‌های رادیکال مذهبی نشود؟

امارت اسلامی افغانستان در تماس با کشورهای همسایه و ملل دور و نزدیک اطمینان خاطر داده که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد؛ ما اجاره نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده شود؛ در این مسیر ما جدی و متعهد هستیم.

این به سود مردم افغانستان نیست که کشورشان پایگاه نیروهای خارجی شود. ما می‌خواهیم کشورهای همسایه منافع یکدیگر را حفظ کنند و پشتیبان هم باشند؛ تا به امروز افغانستان به خاطر جنگ ویران‌شده و ما اجازه نمی‌دهیم که بهانه‌ای برای جنگ باشیم؛ افغانستان باید آباد شود و از کشورهای همسایه می‌خواهیم در بازسازی افغانستان سهیم شده و با کشور ما تبادل تجاری داشته باشند.

** از وقتی که در اختیار مشرق قرار دادید، سپاسگزاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 195
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    توبه گرگ مرگ است.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      49 33
      بله اگر مراد از گرگ آمریکا و ایادی جنایتکار ش باشند که البته از نظر کاسه لیسان غرب اینطور ی نیست!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      8 72
      زنده باد طالبان
    • عبدالرحمن IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      37 17
      گرگ تر از امریکا هم مگر هست ؟صدها هزار نفر از مردم افغانستان توسط بمب های هواپیماهای جنگی امریکایی کشته شدند . داعش را در عراق و سوریه و افغانستان بوجود اوردند . الان هم امریکا در حال غارت معادن و ثروت افغانستان است .
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      18 6
      وقتی دنبال جنگ واسلام نیستی بگو فقط پست مقام وحکومت وپول وبیت المال را میخواهیم والا دوباره مثل اول میشویم
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      16 7
      تو افغانستان گرگ زیاده . دولت افغانستان فاسد و دزد . احزاب هم فاسد و دزد . همه در حال دزدی هستن
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      15 5
      امریکا 20 ساله مثل گرگ در حال غارت معادن و ثروت مردم مظلوم افغانستان است
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      19 11
      مردم افغانستان اکثرا اهل سنت هستن و افکارشون شبیه طالبان است . باور نداری یک سفر به انجا بکن . اگر مردم افغانستان دشمن طالبان بودن طالبان نمی توانست اکثر شهرها را بدون جنگ فتح کنه .
    • SE ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      16 20
      از انگلیس و امریکا گرگ تر هم داریم ؟ همین انگلیس بود که افغانستان را از ایران جدا کرد همین امریکا هست که به دنبال نابودی زبان فازسی در افغانستانه ! حالا بشین بی بی سی انگلیسی نگاه کنید
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 3
      تو قراناسم امریکا و انگلیس نیومده اسم ابولهب و ابوجهل و ابوسفیان اومده که اینا دنباله رو همونان و جنایاتی که اینا میکنن روی امریکا و انگلیس رو سفید میکنه
    • عبدالله IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 2
      18:33@ وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إلّا وَ هُم مُّشْرِكونَ (یوسف106) و بیشترشان به خدا باور ندارند مگر آنکه مشرک باشند
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      4 7
      مصاحبه خوبی بود. پاسخ های منطقی ای هم به سوالات داده شده بود. مشرق تشکر بابت اطلاع رسانی. به امید روزی که دست متجاوزگر و آغشته به خون آمریکا از کشورهای اسلامی بریده بشود. و تمام مسلمانان در سایه برادری و آموزه های اسلام، تمدن نوین اسلامی رو ایجاد کنند.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      8 2
      امریکا به راحتی از کشوری خارج میشود ؟ خروج امریکا از افغانستان و توسعه طالبان نقشه ای امریکایی است. هر چند که دولت افغانستان هم نوکر امریکا است. باید پیدا کرد فریب اصلی کجاست. امریکایی ها شاید مستقیم پول طالبان را ندهند و تجاری که ادعا میشود تامین کننده هزینه های طالبان هستند ماموران سیا هستند
    • SE ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      1 0
      آمریکا از هیچ کشوری خودش خارج نشده مگر وقتی که شکست خورده باشد. از ژاپن و کره خارج نشده اما از ویتنام و سومالی خارج شد.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    34 40
    شما تندروی را بذارید کنار یه مقداری به ظاهر و شکل و شمایل خودتونم برسید تا اونوقت شاید باهم دوست شدیم .
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      31 26
      جنابعالی هم یک کمی بی ادبی را بذاری کنار بد نیستا!!
    • SE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      49 43
      یعنی شکل و شمایل و محاسن و لباس اسلامی را تحمل نمی کنید. درد شما اسلام است. خود رسول الله را هم تحمل نمی کردید.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      40 11
      ظاهرشون ایرادی نداره این لباس سنتی مردم افغانستان هست
    • یک افغانستانی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      6 6
      کسانی که میگویند اهل سنت چهره شان شبیه به طالبان و داعش و ... هست. اشتباه می کنند. مگر احمد شاه مسعود اهل سنت نبود؟ ولی چرا چهره او شبیه به داعش و طالبان نبود؟ احمد شاه مسعود هم اهل سنت بود ولی سالها تا زمان شهادتش در مقابل افراطیت و سلفی گری ایستاد و مقاومت کرد
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    30 56
    با اتحاد با طالبان می توانیم داعش و القاعده و امریکا و صهیونیست و وهابی را نابود کنیم. زینده باد افغانیستان زینده باد ایران
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    26 33
    قول بدید سفارت ما را اشغال و سفیران ما را نکشید هر کاری از دستتان بر میآید بکنید
    • SE ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      16 23
      قول می دهم تا ساده لوحانی هستند که مثل شما هنوز نمی فهمند کشاتار دیپلماتهای ایران کار پاکستان بود و نه طالبان، همیشه خطر در کمین دیپلماتهای ما باشد.
  • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    26 36
    من از دیدن تصاویر بازرسی بانوان افغانستانی توسط سربازان آمریکایی به شدت غمگین می شم. امیدوارم جوانان افغان همت کنند و با اتحاد وهمدلی تحت لوای اسلام عزیز عزت و کرامت رو به کشور رنجور افغانستان برگردونند. وما در آینده نزدیک شاهد آبادانی سرزمین عزیز باشیم.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      19 19
      شما دردتان با بانوان چیه با نوان داخل را به این شکل در آوردید بگذارید آنه مثل ما نسوند
    • SE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      16 17
      الان خیلی از بانوان ایرانی الان عروسکهای باربی متحرک هستند . پیشرفتی از این بزرگتر لازم است؟
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      11 8
      سربازهای امریکایی بارها به زنان افغانستان تجاوز کردن متاسفانه رسانه ها این جور اخبار را مخفی می کنند . تو عراق هم به زنان عراقی تجاوز کردن
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    20 18
    بابام وضع شما افغانهااز ما بهتره ما با ۲۰۰ تومان یک کیلو آشغال گوشت میخریم در آفغانستان با ۱۸۰ یک گوسفند میشه خرید
    • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      17 9
      خداشفات بده بیچاره امنیت وسلامتی دو تا نعمت هستن اونوقت تو به فکر اشغال گوشتی من همیشه برای سلامتی مریضایی مثل تو دعا میکنم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    48 26
    مردم افغانستان به 1400 سال پیش خوش امدید
    • میثم IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      16 32
      برگشت به 1400 پیش که خوبه امریکایی ها که میخوان ما رو به 4000 سال پیش برگردونن دوره نمرود بردگی مدرن جهانی (نظم نوین جهانی)
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      12 8
      مردم افغانستان کلا همینجوری هستن باور نداری یک سفر برو افغانستان . زن هاشون نقاب می زنند
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      6 0
      فعلا که ما به عصر سنگی برگشتیم نه برق داریم نه آب نه صنعت نه تجارت و و و و …
  • FR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 10
    رضا جان کاش پیشت بودم سر و صورتتو نوازش میکردم تا آروم می‌شدی ازت می‌پرسیدم دردت چیه
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      13 3
      دردش حماقتهایی امثال شماست
  • مانی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    22 7
    لااقل یک عذرخواهی بابت شهادت دیپلمات ها بکنند و خسارت ان را بپردازند.
    • SE ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      10 25
      برای برای خدا می داند چندم: گناه سازمان اطلاعات پاکستان را به گردن طالبان نیندازید. شهادت دیپلماتها به دستور آمریکا و توسط پاکستان و برای جنگ انداختن بین ایران و طالبان انجام شد. هدفی که هنوز هم شما تعقیب می کنید.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    23 8
    منافع برخی کشورها در بودن طالبانه!
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      9 14
      منافع امریکا هم در بودن داعش است داعش صدبرابر بدتر از طالب است عراق و سوریه را نگاه کن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    14 18
    قطع و یقین پایان کار اشرف غنی آمریکایی بسیار نزدیکه و حکومت افغانستان از آن طالبان خواهد بود
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    16 9
    نه حکومت فاسد آمریکایی و نه حکومت استبدادی امارت اسلامی. رای مردم افغانستان فقط جمهوری اسلامی
  • Owen Wilson IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 1
    Wow !
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    43 12
    افغانستان از چهار قوم بزرگ تاجیک پشتون هزاره و ازبک و چند قوم کوچکتر تشکیل شده که سرنوشت ملت را همین مردم باید تعیین کنند نه گروهی مسلح بی اصل و نسب مثل طالبان
    • SE ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      8 21
      طالبان از همه این گروهها الان عضو دارد. هر چند بدنه سنتی آن پشتون است.
  • NL ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    36 18
    خوبه ما با طالبان میتونیم به نانو ، سلول های بنیادی و فناوری هایه هایتک دست پیدا کنیم .. طالبان چند ساله دیگه میخواد به کره مریخ و قمر های مشتری انسان بفرسته ما میتونیم ازش کمک بگیریم
    • SE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      10 32
      به بالاتر از آنها می رسیم. جامعه سالم اسلامی. خانواده سالم. حاکمیت حیا و عفت و غیرت. یعنی کیمیای سعادت انسانی. کره ماه رفتن چه فایده ای برای انسان دارد؟
    • US ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      10 8
      افغانستان در حال حاضر در نانو و تکنولوژیهای پیشرفته ای که شما گفتید هیچ توانی ندارد اما افغانها ملت زحمت کش و باهوشی هستند که اگر امنیت در آنجا حاکم شود می توانند پیشرفت کنند. افغانستان پر از معادن و ذخایر معدنی است. دخالت شوروی و آمریکا این ملت را به خاک سیاه نشانده. ضمنا هیچ کس حق ندارد به لباس و فرهنگ دیگران توهین کند.
  • حسین IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    34 15
    طالبان در هر صورت یک گروه تروریستی است ایا باعث بد نامی نظام نمیشه که با چنین گروهی رابطه (عادی) داشته باشه
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      22 5
      شده خیلی وقته
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      9 13
      همه کشورها با طالبان رابطه دارند قطر امریکا عربستان پاکستان ترکیه.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      6 9
      طالبان تروریسته ؟ پس چرا دفتر توی قطر و عربستان و ترکیه داره ؟ چرا امریکا بارها با طالبان مذاکره کرده ؟ چرا دولت افغانستان با طالبان مذاکره کرده ؟
    • كفشنده IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      13 5
      مجاهدین خلق(منافقین) هم توی خیلی از كشورا از جمله عشقتون امریكا دفتر دارن، ولی از نظر ما مثل خود سفلیت تروریست هستن!
  • وطن پرست DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    19 6
    پس چرا دنبال تصرف افغانستان هستید؟ با مذاکره سیستم اینده افغانستان رو انتخاب کنید به رای بزارید.
    • یک افغانستانی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      18 6
      این روز ها خیلی می شنویم که بسیاری از مناطق بدون درگیری ارتش عقب نشینی کردند. دولت اشرف غنی درست هست که سرسپرده آمریکا هست ولی از طرفی بشدت دولت تندروی پشتونگرا و ضد شیعی و ضد تاجیک ها نیز تا بدین جای کار بوده. اشرف غنی میداند که عمر دولتش دوامی ندارد و بزودی باید برود . به همین علت بدون هیچ مقاومتی مناطق مختلف در شمال افغانستان را تسلیم طالبان که هم نژادش هستند می کند.طالبان بزودی وارد مذاکرات خواهد شد ولی هدفش تصرف حداکثری مناطق شیعه نشین و البته تاجیک نشین قبل از مذاکرات است. تا شیعیان و تاجیک های آریایی تبار نتوانند در مذاکرات آینده هیچ گونه ادعایی بکنند. سردار محمد حسین جعفریان که سالها در پنجشیر حضور داشت هم کاملا حقیقت میگفت اشرف غنی میداند رفتنی هست بنابراین قلبا از اینکه طالبان بعنوان یک گروه اساسا پشتون تبار بتواند اقوام غیر پشتون و شیعیان شمال افغانستان را تضعیف و فرسوده کند رضایت دارد.
    • SE ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      12 17
      همان مذاکره ای که به حاکمیت کرزای و غنی منجر شد تا ابد برای افغانستان کافیست. لعنت خدا بر هر کس به هر عنوان و با هر لباس و مسلک که از دموکراسی و حاکمیت ارباب رسانه و دجال آخر الزمان دفاع کند.
  • US ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    14 8
    خوشحالم که دارید برمی‌گردید به تنظیمات کارخانه
  • US ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    17 14
    به‌به. نزدیکان فکری شما در کشور دوست و برادر قدرت گرفته‌اند. تبریک.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 1
    با توجه به قرارداد 25 ساله جمهوری اسلامی ایران با چین و راهبرد نگاه به شرق، نیاز هست تا حد امکان دولتی منطقی و پاسخگو در افغانستان مستقر باشد. ضعف های فرهنگی و فقهی _ شریعتی که در جهانبینیِ دینی- اجتماعی طالبان وجود دارد حاکمیّت مطلق این گروه در افغانستان چالش بزرگ امنیتی برای کشورمان خواهد بود. حتی اگر برخی سرکرده های طالبان هم در گفته خودشان برای همزیستی مسالمت آمیز در امارت اسلامی مد نظرشان، صادق باشند نفوذ بیگانگان، بافت اجتماعی و فرهنگی افغانستان و مسائل و مشکلات و پیچیدگی هایی که بعد از تشکیل حکومت، تصاحب و تثبیت قدرت به وجود می آید، عواملی اند که هر کدام می تواند طالبان را از کنترل اعضا میانه رو آن خارج کند و به پناهگاه و یا جولانگاهی برای تندرو ها، القاعده و داعش تبدیل نماید. البته به همین تغییر رویه برخی اعضای طالبان هم باید مشکوک بود. احتمالا کشورهای آمریکا، پاکستان، قطر و حتی ترکیه با همراهی ناتو سعی در ایجاد یک چالش بزرگ منطقه ای دیگر برای جمهوری اسلامی، جبهه مقاومت و کشورهای نزدیک به آن یعنی چین و روسیه هستند. از همین رو تسلط طالبان بر افغانستان می تواند سوریه ای جدید باشد. با این تفاوت که کشورهای چین و روسیه خطرات امنیتی آن را به دلیل قرابت جغرافیایی، بیشتر احساس خواهند کرد. با این وجود، موضع گیری علیه گروه طالبان به نوعی تحریک آنهاست و می تواند یک تصمیم پرهزینه برای منافع کشورمان باشد. ثبات منطقه و امنیت افغانستان زمینه ای برای شکوفایی اقتصادی است و قطعا با توجه به عقبه طالبان، این گروه نمی تواند امنیت پایدار را تضمین کند. شاید با گذر زمان، بتوان موضع صریح تری در مورد تحولات افغانستان گرفت. بنابراین سیاست کنونی جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط قابل فهم است.
  • عمار DE ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    19 7
    افغانستان ازآن برادران وخواهران افغانستانی ماست آنها خودشان بایدتصمیم بگیرند وانشاالله که باایجادیک دولت مردمی ومستقل رنج چندین ساله آنان به اتمام برسد
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    20 5
    جوجه رو آخر پائیز میشمارن
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    21 4
    تا ببینیمو تعریف کنیم
  • یک افغانستانی هستم IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    35 3
    بله طالبان با داعش فرق دارد. ولی مشرق نیوز کاش بجای من این سوال ها را از این جناب سخنگو می پرسیدی. 1- مواضع طالبان در قبال عربستان سعودی چیست ؟ 2- آیا سفارتخانه های انگلیس و آمریکا پس از تشکیل امارت اسلامی طالبانی شان باز می مانند یا تعطیل می شوند ؟ 3- حوزه های علمیه شیعیان باز می مانند یا تعطیل میشوند ؟ 4- عربستان سعودی در حال ساختن 6 مرکز بزرگ به اصطلاح اسلامی در شهر های مختلف برای تربیت دینی مردم محلی افغانستان است که تا حد زیادی پیشرفت فیزیکی داشته است.موضع ایشان را در مورد این مرکز و وهابیت جویا میشدید ؟ 5- نظر طالبان در مورد جنگ سوریه و یمن چیست ؟چرا طالبان انصار الله را یک گروه کافر میداند ؟ در حالی که انصار الله یمن هم در حال مبارزه با اشغالگران هستند. و البته سوالات دیگر. مشرق نیوز لطفا چاپ کنید.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      4 15
      1- عربستان دهسال است با طلبان قطع رابطه کرده است. 2- طالبان قطع قطع رابطه با هیچ کشوری را ندارد و قبلا هم از محل سفارتخانه ها در کابل به خوبی نگهداری کرد. با آنکه سفیر و کامندی در آنها حضور نداشت. 3- ه در بیست سال قبل و چه حال همه مراکز فرهنگی و تبلیغی شیعیان به فعالیت خود ادامه دادند حتی حوزه ها و حسینیه ها. 4- عربستان وهابیت معتدل طالبان را رقیب برای خوش می داند. برای همین مدارس مزبور را تماما در مناطق تحت کنترل دولت اشرف غنی ایجاد کرد. البته در کنار آن مسیونر های مسیحی هم مدارس زیادی را تاسیس کردند و به طور گسترده برای ترویج مسیحیت تلاش می کنند. 5- طالبان هیچ نظری برای یمن و سوریه نداده است اما پیام تسلیت آنها در شهات حاج قاس سلیمانی گویای دروغ بودن ادعای مزدوران انگلیسی مثل شما است.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    24 1
    سلام یک سوال منطقی: اگر طالبان بعد از این که بر خر مراد سوار شد و افغانستان را تصرف کرد تمام میانه روهای خود را حذف کند مثلا همین سخنگو را برکنار کند یا اصلا بکشد، می خواهید یقه چه کسی را بگیرید؟ آنها خواهند گفت که ما کسانی که می خواستند ما را مطیع مشرکان ایرانی کنند برکنار کردیم. ما هم باید ناخنمان را بجوییم و بگیم این خودم کردم که لعنت بر خودم باد. خواهش می کنم فقط بفرمایید برای این مرحله چه سناریویی دارید؟
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 9
      اگر احتمالا بچه شما بزرگ شد و جانی از آب در آمد چه می کنید؟ همین الان می روید او را می کشید؟ قضاص قبل از جنایت ممنوع. ضمنا طالبان در حکومت قبلی و فعلی خود نشان داده به شعارهایش وفادار است. همین سبب اعتماد مردم به آنها شده است.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    22 7
    به روباه میگن شاهدت کیه؟میگه دمم.جوجه رو آخر پاییز میشمارن
  • CA ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 22
    یه سوال دارم از کسانی که از طالبان ایراد میگیرند. اگر یک کشور خارجی می اومد کشور شما رو اشغال میکرد آیا قبول میکردید که این اتفاق بیفتد؟ من با تمامی دیدگاههای طالبان موافق نیستم ولی وجه مشترک جلوگیری از لشگر کشی نظامی و اشغالگری خارجی هست که البته در جنایت علیه بشریت کاملا شناخته شده هست. آیا با اسلحه و نظامی گری و اشغالگری دمکراسی برقرار میشود؟ در ضمن یک کشور لیبرال که بر اصول برده داری استوار هست میتواند برای کشور دیگری دمکراسی بیاورد؟! کدوم احمق این چیزها رو باور میکنه؟ البته به نفع ایران هست که در افغانستان و تمامی کشورهای اطراف صلح برقرار شود و تمامی رفتار آمریکا تا زمان یازده سپتامبر جهت ایجاد جنگ داخلی و یا خارجی در اطراف ایران هست تا به اصطلاح خندق سیاسی در مرزهای ایران ایجاد کند. برای همین ایران به هیچ عنوان از هیچ گروه سیاسی نه تنها در افغانستان بلکه در هیچ کشور همسایه حمایت نمیکند و هدف ایران جلوگیری از ایجاد فتنه توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها هست برای همین از این دیدگاه به افغانستان نگاه میکند. مثلا مانور نظامی مشترک آذربایجان با ترکیه را در همین رفتار منطقه ای آمریکا و صهیونیست ها ارزیابی میکند. آمریکایی ها نخواهند توانست بعد از ترک این منطقه مرزهای سوخته در اطراف ایران باقی بگذارند و هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. صهیونیست ها با وسوسه های لیبرالی بعد از یازده سپتامبر خواهند دید که مهره دیگری در کیسه ندارند که با آن علیه ایران بازی کنند ولی ایران دارای کارت های فراوان برای شکست لیبرالیسم هست
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 16
    طالبان مثل اینکه عوض شده اند و این بسیار خوبه همین طوری بمونن
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 4
    سلام از حضور رسانه ای مشرق در تحولات افغانستان باید تقدیر کرد و تحولات افغانستان را باید تا تثبیت امنیت در افغانستان پیگیری کرد امنیت افغانستان از امنیت سوریه برای ایران کمتر نیست و رصد تحولات افغانستان برای دیپلماسی ایران واجب اندر واجب است و ما امیدواریم سخنان سخنگوی طالبان در آینده با واقعیت گفته شده هماهنگ باشد انشاالله و توکل الله.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    23 2
    اینقدر خوب بود که آدم نگران میشه!
  • پوریا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    12 21
    بیایید ایران رو هم بگیرید ما به شما اعتماد داریم طالبان جان
    • ناشناس IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      4 0
      غلط کرده بتواند چپ چپ نگاه ایران کند کشور ایران شیرانی دارد که هیچ کس جرعت نگاه کردند بد به ایران را ندارد جوانان ایران خیلی هوشیارنند اگر امریکاه قدرت داشت افغانستان وعراق را گرفت به ایران حمله کند چقدر هزینه کرد داعش را به وجود اورد اما چیشد ایران شیعه را کسی جرعت ندارد وحتا فکر حمله کردن را توذهنش به وجودبیارد
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    25 5
    به شهر شهرِ افغانستان حمله مي كند، بعد مي فرمايد: دنبال جنگ نيستيم. خو ملت رو رها كنيد خودشون تصميم گيري كنند
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 21
      پس چه جوری باید بگیرند؟ خود مردم الان از آنها استقبال می کنند و ارتش فورا تسلیم می شود و یا عقب نشینی می کنید. دارید می سوزید از دیدن نحوه واقعی فتوحات اسلامی
    • DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      9 6
      فتوحات اسلامی؟
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    10 2
    قیافه های برزخی دارند
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      7 2
      اکثر مردم کشورهای سنی مذهب همین قیافه را دارن یک سفر به عربستان و پاکستان و افغانستان برو
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 5
    تنها راه حل مراجعه به ارای عمومی است .در صد ر اسلام هم اگر به ارای عمومی مراجعه شده بود مشکلی پیش نمی امد .اهل بیت ع محبوب مردم بود.از نظر نظامی حفظ یک کشور از فتح ان سخت تر است .
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    13 1
    اگر طالبان دست از پا خطا کند بهانه می دهد تا هزاره ها مستقل شوند.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 5
    آمریکای جنایتکار از منطقه خارج شه وکشورهای منطقه دست از نوکری آمریکا بردارند کشورهای منطقه با همدلی مشکلات رابر طرف میکنند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    14 3
    نظرشون در مورد آب برق و تلفن و اینترنت و هواپیما و اتومبیل و یخچال و دیگر ساخته های کفار چیه ؟ مثلن آیا اسب را جایگزین اتومبیل خواهند کرد ؟
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 3
    امیدواریم هم وطن کشی در افغانستان تمام شود و سایه عقاید خود وارد عصر مدرن شود. واز کشتن هم وطن و ناموس خود دست بردارن. ولی باید مواظب باشن دوباره بازیچه سازمانهای اطلاعاتی امریکا و پاکستان نشن. باید با ایران متحد شن نه پاکستان. پاکستان کشور عجیبیه خود پاکستان رو هم سازمانهای اطلاعاتی و پولهای کشورهای دیگه اداره میکنه.
  • محمدجواد IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    8 0
    اول نظرشو در مورد آل سعود بپرسید.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 1
    طالبلن به ایران اطمینان میدهند و خواستار اعتماد هستند . که نکند ایران از قوم و زبان و مذهب و منطقه ای. مانند دیگر کشورها که نیروهای مقاومت محلی را حمایت نموده . در افغانستان هم چنین شود . که ادضاع خیلی فرق میکند .. شاید پاکستان هم تلویحا نگران همین است
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 0
    امیدوارم جنگ تمام شود و همه آوارگان افغان به کشورشان برگردند
  • انسانیت IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 1
    انسان اشرف مخلوقات است آن گاه باید بر سر چیز هایی که از اشرف مخلوقات بی ارزش ترند مثل قدرت و .....خون بریزد؟
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 2
    گویا عاقلانه فکر میکنند.اگر تفکرات وهابی و تند روی افکار اهل سنت نسبت به شیعه را کنار بگذارند.حداقلش کنند.ظاهر را درست کنند.این مو و ریش بلند کوتاه کنند.یکم سبیل بگذارند.لباسها هم یکدست و جمع و جور شود.مثل همین سخنگو.انوقت مردم و دنیا از اینها نمیترسند.الان ظاهرشان ترسناک هست.اینو که میتونن درست کنند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 3
      چه مشکلی با ریش داری؟ از مرد ها می ترسی؟ شما همانها نیستید که از مردهای زن نما در کنکور هنر اشتید دفاع می کردید؟ بگو با خدا دشمنی داری.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 3
      احمد شاه مسعود هم اهل سنت متدینی بود .چرا او قیافه برزخی و داعشی نداشت ؟ مشرق نیوز چاپ کنید.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      4 4
      شما چشم برزخی دارید و فهمیده اید احمدشاه مسعود از طالبان متدین تر بود؟ از شیعیان محله افشار کابل بپرسید. تا بگویند همین مسعود با آنها چه کرد.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 0
      ۱۲:۱۰ کاملا درست است احمد شاه مسعود و محمد قسیم فهیم رئیس استخبارات حکومت ربانی، در جنایتی که علیه مردم افشار کردن ننگی است بر پیشانی ان ملعون ها دولت اشرف امریکایی هم دست کمی از انها ندارد
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 8
    زنده باد شیرمردان طالبان امریکا جنایتکار جایی در منطقه ندارد باید تاوان خون حاج قاسم و تمامی انسان های بی گناه که زندگیشان را نابود کرده بدهد را پس بدهند پیروزی نزدیک است
  • GB ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 1
    مثل اینکه آقای ظریف جز برنامه‌اش ءداشته که روز آخر طالبان رو به رسمیت بشناسه یه لگد بزرگ بزنه به همه.
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    5 4
    روحانی بیچارمون کردی
  • رامان IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    به امید روزی که مردم افعانستان روی خوش زندگی را ببیند واقعا بدبختی دیدند ان شاءالله بازهم فدای مطامع افرادی نشوند من فقط به فکر این ملت ستمدیده ام
  • Faiz IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    طالب وامریکا به هم دوست هستن طالب از طرف پشتون ها ویا همان پشتو زبان ها هست که می خواهند زبان فارسی را از افغانستان حذف نما ید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس