خبر ویژه

یک روزنامه سعودی چاپ لندن نوشت: ایران تمام برگ برنده‌های خود را به‌کار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی با عنوان «آنگاه که ایران تمام برگ برنده‌های خود را به‌کار می‌گیرد»، نوشت: ایران در صدد تحمیل یک واقعیت عینی جدید در منطقه به کمک عراق، سوریه، لبنان و یمن برآمده است. تصمیم ایران مبنی بر ایجاد یک وضعیت جدید در خاورمیانه و شبه‌جزیره عربستان، و افزایش حضور در نوار غزه توسط «حماس» و «جهاد اسلامی» است.

سفر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به بیروت بی‌دلیل نبوده است. او همراه با پیام روشنی به لبنان رفت، مبنی بر اینکه ایران قوی ‌ترین طرف در تحولات در غزه است.

روشن‌تر بگویم، هنیه به بیروت رفت تا بگوید که حماس در هماهنگی با حزب‌الله قرار دارد و خود لبنان نیز زیر نظر حزب‌الله و هماهنگ با گردونه ایران است.

رژه نظامی نیروهای سازمان «الحشدالشعبی» در عراق هم که چند روز پیش برگزار شد، دلیلی بر این مدعا بود که حشد گروهی از شبه‌نظامیان مذهبی همسو با سپاه پاسداران انقلاب ایران هستند. در واقع الحشد، به بخش لاینفکی از ساختار دولت عراق تبدیل شده است. ایران حاضر نیست قلمرو مذاکراتش با آمریکا در وین گسترش یافته و موشک‌های بالستیک و پهپادها و عملکردش در خارج از مرزها را در برگیرد. ایران به روشنی معتقد است آن قدر برگ برنده در اختیار دارد که می‌تواند دولت «جو بایدن» را مجبور به انعقاد توافقی نماید که از یک سو شامل بازگشت به توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ شود و از سوی دیگر منجر به لغو تحریم‌ها گردد.

هنوز معلوم نیست که آیا برگ برنده‌های ایران می‌تواند دولت آمریکا را وادار به گردن نهادن در برابر شرایط جمهوری اسلامی نماید یا نه. ایران تلاش دارد تا با استفاده از موضع روسیه، مواضع خود در سوریه را تثبیت نماید. در همین راستا مسکو درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه تسلیم ایران شد که مدت ریاست جمهوری «بشار اسد» را هفت سال دیگر تمدید کرد.

روسیه، در مسیر نقشه ایران گام برداشت. مشکل مسکو آن است که نمی‌داند دولت آمریکا می‌داند که روسیه خود را در خدمت ایران در سوریه قرار داده و ایران عملاً بر نظام سوریه تسلط دارد و دقیق‌ترین جزئیات مربوط به نهادهای این کشور را در اختیار دارد.

اما سرزمینی که ایران در آن با کمال هوشیاری و هوشمندی نقش بازی می‌کند، یمن است. نشانه‌ای مبنی بر اینکه حوثی‌ها حاضرند از دولتی که در شمال یمن برپا کرده‌اند، صرف نظر کنند، وجود ندارد. برعکس، حوثی‌ها هم‌اکنون در حال تقویت مواضع خود بسر می‌برند و از دو اقدام باز نمی‌ایستند، اولی شلیک موشک‌ها و ارسال پهپادها به سمت عربستان و دومی ‌ادامه حملات‌شان برای تصرف شهر راهبردی «مأرب» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 0
    تحلیل های رسانه دار «امید دانا» در این مواردِ به خصوص، جالب و شنیدنی است!
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 0
    "روسیه، در مسیر نقشه ایران گام برداشت. مشکل مسکو آن است که نمی‌داند دولت آمریکا می‌داند که روسیه خود را در خدمت ایران در سوریه قرار داده و ایران عملاً بر نظام سوریه تسلط دارد و دقیق‌ترین جزئیات مربوط به نهادهای این کشور را در اختیار دارد." این پاراگراف رو روزی سه بار بکوبید تو دهن جواد ظریف که میگفت ایران در سوریه نقشه های روسیه رو پیاده کرد! تا این حد مبتدی، ناشی و مغرض. این آدم هشت سال وزیر خارجه کشور ما بود اونوقت میخواید اوضاع خوب باشه؟
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 1
      ظریف از فایل صوتی خودش نمیتونه مراقبت کنه، میخواد منافع ملی ایران رو تامین کنه؟ زکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس