مولوی امیرخان متقی طالبان

عضو ارشد طالبان گفت: بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ اما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان، کشورهای جهان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که امارت اسلامی افغانستان نظریه داعشی ندارد.

سرویس جهان مشرق - باوجودآنکه در گزارش‌های منتشرشده از عملیات در شهرهای مختلف از سوی طالبان خبری از تعرض به جان و مال شیعیان مخابره نشده است؛ اما رسانه‌های آمریکایی با هراس افکنی سعی در ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل تسنن دارند، در اخبار منتشرشده توسط رسانه‌های خارجی نمایی هول‌انگیز وداعشی از طالبان ارائه‌شده و آن‌ها را گروهی جنایت‌پیشه و خون‌خوار نشان می‌دهد که پس از حاکمیت بر افغانستان شیعیان را به شهادت رسانده و مخالفان را در سیاه‌چاله‌ها به زنجیر می‌کشد. این سیاست کهنه انگلیسی در ایجاد تنش روانی میان مذاهب اسلامی به‌صورت وسیعی تبلیغ می‌شود.

بیشتر بخوانید:
طالبان عوض شده است و به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست/ آن‌ها بدون شلیک گلوله شهر به شهر پیش می‌روند/ مردم افغانستان حرف طالبان را می‌فهمند

اما در صحنه میدانی حوادث دیگری در حال وقوع است، طالبان بدون حتی شلیک یک گلوله بسیاری از ولایت‌ها (به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین) را تصرف کرده و در این میان نه خبری از شیعه کشی است و نه جنایت‌پیشگانی با مدل تروریست‌های صادراتی به سوریه!

نکته مهم آنکه این اولین بار نیست که ایران تجربه تصرف اکثریت شهرهای افغانستان توسط طالبان و حتی حضور آن‌ها را در مرزهای خود را تجربه می‌کند.تحرکات اخیر طالبان در حالی اتفاق افتاده است که ایران نه‌تنها بر اقدامات نظامی آن‌ها اشراف نظامی و اطلاعاتی گسترده تراز هر زمان دیگر دارد، بلکه توانسته طالبان را در رعایت حفظ منافع ایران و همچنین رعایت جان و حقوق اقوام افغانی غیر پشتون و همچنین شیعیان افغانستان ملزم به برخی متعهد نگه دارد. موضع ایران در مواجهه با طالبان جدید ترکیبی از مذاکره؛ هوشیاری؛ اشراف و آمادگی اجرای سناریوهای متعدد و گاه متضاد است. طالبانی ها نیز پذیرفته‌اند که در برابر ایران نمی‌توانند غیرمسئولانه برخورد کنند چون در غیر این صورت، ممکن است با هزینه‌های هنگفتی روبه‌رو شوند.

مشرق اخیراً به فیلمی از سخنرانی‌ یکی از رهبران طالبان دست پیداکرده که در آن مولوی امیر خان متقی از اعضای ارشد شورای راهبری امارت افغانستان و دیپلمات کهنه‌کار طالبان در جلسه ای با سران طوایف هزاره پاسخ‌های قابل‌تأملی به شبهات موجود بر سر آینده افغانستان و رابطه طالبان با شیعیان می‌دهد.

بخش‌های مهم این سخنرانی در جمع بزرگان شیعیان دایکندی (با اکثریت هزاره‌ها) را در ادامه خواهید خواند:

طالبان به دنبال وحدت ملی است

** هم‌وطنان اهل تشیع و اهل تسنن در افغانستان مشترکات زیادی دارند؛ هر دو نظام اسلامی را می‌خواهند؛ هر دو وحدت ملی می‌خواهند؛ همه مردم می‌خواهند وطنشان آباد باشد و مترقی شود؛ در چند سال گذشته مجاهدین امارت اسلامی افغانستان و هم‌وطنان اهل تشیع برخورد خوبی باهم داشتند، امارات اسلامی اهل تشیع را مردم خود می‌داند و از جان و مال و ناموس آن‌ها دفاع می‌کند.

** شما شاهد هستید امارت اسلامی به کسی ضرر نرسانده و از کسی انتقام نگرفت؛ امارت اسلامی نظریه انتقام‌جویی ندارد؛ در ولایت زابل وقتی داعش ظهور کرد؛ این مجاهدین امارت اسلامی افغانستان بودند که با کشته شدن نیروهایش از شیعیان در برابر داعش دفاع کرد.

** در ولایت هلمند چند هم‌وطن اهل تشیع مورد تعرض قرار گرفتند؛ که پس‌ازاین واقعه مجاهدان امارت اسلامی متخلفان را دستگیر و به سزای اعمالشان رساند. امارت اسلامی افغانستان قدر و عزت اهل تسنن و تشیع را به یکسان حفظ خواهد کرد، ما امیدواریم شما از ما شکایتی نداشته باشید.

میخواهند افغانستان مانند عراق شود

** دشمنان اسلام تلاش می‌کنند افغانستان مانند عراق دچار تفرقه شوند؛ و شیعه و سنی در برابر هم صف‌آرایی کنند. خدا را شکر می‌کنیم که سیاست امارت اسلامی باعث شد در ۲۷ سال گذشته میان شیعیان و اهل تسنن اختلاف چشم‌گیری شکل نگرفته است.

** آن گروهی که شکست سنگین خورده‌اند ؛می‌خواهند میلیشیای شیعه در برابر امارت اسلامی ایجاد کرده و شیعیان را در برابر اهل تسنن قرار دهد؛ ما از طریق شما شیعیان به آن‌ها (دولت مرکزی) پیغام می‌دهیم که وقتی ۵۰ کشور با شما بود و تانک و هواپیمای آن‌ها در خدمتتان بود کاری از پیش نبردید؛ حالا با چند تفنگدار چه خواهید کرد؛ مردم فریب دولت مرکزی را نخوردند؛ غمخوار و سرپرست شما امارت اسلامی افغانستان خواهد بود.

** من در کنار شما شیعیان نشسته‌ام؛ آیا سیاست‌مدارانی که در کاخ کابل نشسته‌اند؛ حاضرند به اینجا آمده و با شما گفتگو کنند؟ قطعاً این کار را نخواهد کرد زیرا از شما مردم می‌ترسند. ما مردم را از خودمان می‌دانیم و از مردم نمی‌ترسیم؛ میان امارت اسلامی و مردم اعتماد وجود دارد. مجاهدین امارت اسلامی یک مجاهد ایدئولوژیک و فکری است؛ او به دنبال انتقام‌جویی و منفعت شخصی نیست، بلکه به آبادانی کشورش فکر می‌کند. ما به فکر یک کشور قدرتمند و افغان شمول هستیم.

نمی‌خواهیم نوکر آمریکایی‌ها باشیم

**در جریان هستید که فتوحات زیادی انجام‌شده در تمام این مدت تلاش کردیم که خون‌ریزی نشود؛ خانه‌های مردم تخریب نشود؛ آغوش خودمان را باز کردیم و همه افرادی که تسلیم شدند باعزت و آبرو به خانه‌های خود بازگشتند. امارت اسلامی خانه همه مردم افغانستان است و شامل حال چند گروه خاص نمی‌شود. ما یک‌خانه متحد می‌سازیم. در ولایت اروزگان شش سال قبل مردم مسلح اهل تشیع اسلحه را بر زمین گذاشتند؛ ما به وعده خود وفا کردیم.

** نیروهای امنیتی، پلیس و کسانی که در اداره کابل کار می‌کنند، بدانند ما قسم می‌خوریم که با کشتن آن‌ها خوشحال نخواهیم شد، ما نمی‌خواهیم بعدها خانواده آن‌ها ناراحت شوند. و دنیا و آخرتشان خراب شوند. ما به آن‌ها پیام می‌دهیم که نوکری آمریکایی‌ها عاقبت ندارد.

داعشی نیستیم

** در ولایت‌های مختلف کشور، بسیاری از مناطق اهل تشیع در کنترل امارت اسلامی افغانستان است؛ اما به یک نفر از این عزیزان مورد تعدی واقع نشده است؛ بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ ما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که: امارت اسلامی افغانستان نظریه داعشی ندارد؛ ما با اهل جماعت نزدیکیم و خوشحالیم که به اهل تشیع احترام می‌گذاریم و آن‌ها به خلفای راشدین و مجاهدین احترام می‌گذارند.

**در کابل می‌بینید که انفجارهایی در مناطق اهل تشیع انجام می‌شود و دولت اعلام کرده که کار طالبان است؛ اما اگر امارت اسلامی به دنبال کشتار شیعیان بود این کارها را در مناطق تحت کنترل خود انجام می‌داد. ما تمام مردم افغانستان از هر مذهب و قوم را محترم دانسته و اینجا را خانه همه مردم می‌دانیم. ما می‌خواهیم مشکلات ۴۳ ساله افغانستان حل شود و وطن ما آزاد شود.

فیلم کامل سخنرانی مولوی متقی در جمع شیعیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 131
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    15 1
    لینک دانلودش را بگذارید
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 0
      نرم افزار idm دانلود و نصب کن اتوماتیک گزینه دانلود برا می یاره اینم لینکش https://dl2.soft98.ir/soft/i/Internet.Download.Manager.6.38.Build.25.Retail.Repack.exe
    • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      5 11
      انما المومنون اخوه
  • احسان US ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    72 59
    بسیار انسانهای شریفی هستند. از اینها در کابینه جدید استفاده کنید. در ضمن یاد خبرنگاران شهید ایرانی رو هم دیگه نیارید
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      25 54
      اگر چند مجاهد مثل اینها در خدمت رییسی باشند ایران نجات می باید. در مورد دیپلماتها هم جرات نداریم حرفی بزنیم چرا که دولتی که آنها را کشت دولت نوازشریف در پاکستان بود که بمب اتمی داشته و دارد.
    • مولا IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      45 29
      ولی همینا بودن که احمد شاه مسعود از مبارزان شیعه افغانستان رو ترور کردن.
    • حقگو IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      27 11
      مولا IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ احمد شاه مسعود شیعه نبود ! شیعیان هزاره آریانا_خراسان (افغانستان) هم ازش خون به دل دارند بخاطر کشتار شیعیان
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      11 12
      طالبان هرگز مسوولیت ترور مسعود را نپذیرفت
    • آرامش قبل از طوفان IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      8 11
      احمد شاه مسعود شیعه نبود حقیقتش بعد از بعد از شکست شوروی سابق در افغانستان و اتفاقاتی که تو مجلس افغانستان افتاد بین مجاهدین که گروه های مختلفی از اقوام افغانستان بودن اختلاف افتاد و شروع کردن به کشتن همدیگه قبل از شکست شوروی مجاهدین کاملا متحد بودن پس کشتار شیعیان باید مربوط به دوران پس از شکست شوروی باشه مشرق منتشر کن
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      16 5
      شهید احمد شاه مسعود شیر پنجشیر مذهب حنفی داشت.
    • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 4
      خبرنگاران رو طالبان پاکستان به شهادت رسوندن
  • DE ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    58 12
    چه قیافه های ترسناکی !
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      8 15
      میگن امریکایی ها خیلی از اینا می ترسن.
    • والی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      10 8
      ترامپ و پمپئو کل طالبانیها و آبا و اجدادشون به پشمی و پنبه ای حساب نمیکردند و طالبانیها اونموقع تو سوراخ بودند.
  • DE ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    35 12
    عوض ارشد طالبان گفت: بسیاری تبلیغ می‌کنند که امارت اسلامی دشمن تشیع است؛ اما اعلام می‌کنیم که همه شیعیان، کشورهای جهان و بخصوصی همسایگان ما (ایران) بدانند که امارت اسلامی افغانستان فعلا نظریه داعشی ندارد
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      31 7
      فعلا ندارد تضمینی برای آینده نیست
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 11
      پس قصاص قبل از جنایت نکنید.
  • ایرانی IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    21 18
    دولت خیانتکارافغانستان درنوکری آمریکا گوی سبقت را از الکاظمی عراق و جوجه های سعودی وامارات و سیاست بازضعیف گسیلی خورده حریری لبنان ربوده است
    • یک افغانستانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 1
      متاسفانه بله . از قدریم گفته اند آنکه نان داد دستور هم داد.حقوق و بودجه اکثر بخش های افغانستان از کمک های خارجی تامین میشود به همین دلیل مجبورند از آمریکا تبعیت کنند. ولی از یاد نبریم که همین اشرف غنی اوایلی که آمده بود چقدر شعار های زیبا میداد.ایران هم به گرمی از تشکیل دولت افغانستان در آن سالها استقبال کرد. اتمیدوارم استقبال این روز های ایران از طالبان منجر به نتایجی فاجعه بار تر از دولت اشرف غنی نشود.
  • محمد IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    25 37
    مسلمانان چه شیعه چه اهل سنت بدانند اگر اسلام نبود امروز هیچیک از ما حتی قباهت همجنس گرایی و بی خانوادگی را درک نمی کردیم! حق آن است که با اتکا به اشتراکاتمان مشکلات را حل کنیم، وعلیه هم نباشیم.
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    4 8
    مردم بی اعتماد به دولت فاسد و تعدادی جنگ سالار که بقول یکی از سرشناسان. محترم نزد مردم و حتی طالبان و مجاهد علیه شوروی که برای کندن پول بیشتر از دولت تعدادی را بعنوان خیزش مردمی بدور خود جمع نموده و کاری از پیش نمیبرند و خانه و خانواده با پول های گزاف طی سالیان حضور آمریکا بجیب زده در خارج از کشور مانند دبی دارند .بی اعتماد هستند و برخی نگران برای مهاجرت مقابل اداره گذرنامه و سفارات و کنسولگیری ها بفراوانی روزها را سپری میکنند و مثل مردم کابل که این روزها بدلیل سقوط دکل های انتقال برق پی هم در کنار کم آبی که این شهر شش میلیونی شاید بیست درصد مردم دارای آب لوله کشی سالم و آن هم جاهائی که مردم با تمکن مالی بهتری زندگی میکنند و بقیه با آب تانکرها که از اطراف آب غیر بهداشتی بفروش میرسانند و خیابان و کوچه های خاکی که بحدود نود درصد میرسد و این وضعیت زا نتیجه فساد گسترده در ادارات و شهرداری میدانند در کنار ناامنی مثل انفجارات و قتل ها با عناوین دزدی مثل سرقت موبایل و اتومبیل و غیره . امید به توانائی ایستادگی نظامیان مانند سربازانی که با وجود بی آب و غذائی بدلیل کمبود مهمات که ناشی از فساد و نابلدی در در رده های بالا. بلحاظ مراتب سیاسی و قومی که همه موجب از دست دادن پایگاه ها شده و ادامه دارد و دولتی که با وجود تفاوت نظرها و تفرقه قادر به پشتیبانی و برنامه ریزی مدون دوام دار نیست و بعد از سفر ناکام به آمریکا .ظاهرا این ناامیدی نزد دولتمردان و توابع خاصه بعد از تخلیه پاگاه بگرام که بدون هماهنگی نیمه شب تخلیه شد .بطوریکه مردم وارد آن محل شده و هر آنچه میشد با خود بردند .بیشتر شده . و حتی امیدی بر گردآوری شخصیت های معروف از جمله حکمتیار و دیگران که مدتیست خبری از آنان نیست که کجا و چه میکنند برای شورای صلح جهت مذاکره در دوحه هم . خبری نیست .همه موجب شده که قدرت و روحیه بیشتر و بهتری برای پیشبرد اهداف طالبان صورت پذیرد . البته باید منتظر ماند که آیا آمریکا به حرف خود یعنی خروج کامل عمل میکند و یا با بهانه به شکل دیگری در افغانستان ماندگار خواهند شد .هر چند شایع شده که سفارت آمریکا هم تعطیل خواهد شد .مثل چند کشور دیگر مانند استرالیا . بهر جهت خروج غیر مسئولانه آمریکا مثل تخلیه بگرام که نمونه کوچکی است .حکایت از دسیسه آمریکا برای افغانستان و منطقه اطراف و حتی جهان دارد . داعش
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 1
      چه خبرته مرد حسابی خیلی جدی گرفتی
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    10 23
    به شخصه به عنوان یک شهروند ساده بارها و بارها طی 10 سال گذشته نوشتم که طالبان صرفا افکار رادیکالی داره سلفی تکفیری نیست یعنی کاملا با الشباب بوکوحرام النصره القائده داعش ترکستان شرقی ، سلفی تکفیری های قفقاز و چچن جندالشیطان جیش محمد لشگر طیبه ، جریان حقانی و ... فرق دارد یعنی برخلاف این ها ، طالبان افکار سعودی ندارد این ها حتی به امامزاده های شیعه می رن و متوسل می شن حملات به شیعیان ، حملات به دسته مردم مثل انفجارها در بازارها و یا انفجار مقابل مدرسه دخترانه در مرام طالبان نیست این ها شیوه سلفی تکفیری هاست حملات به منافع سایر کشورها مثل حمله به کنسولگری ما هم اصلا در شیوه سازمانی این ها نیست آی اس آی و گروه هایی در لباس طالبان این کارها را کردند و می کنند و حکومت کابل و دستگاه تبلیغاتی غرب این ها را به طالبان می چسبانند چون طالبان می گوید هیچ اجنبی در خاک ما نباشد و حکومت کابل وجود و پشتیبانیش را از غرب و حضور آمریکا می گیرد در همان حمله به کنسولگری ما اگر طالبان زودتر می رسید خون از بینی ایرانی ها نمی ریخت آن جنایت کار آی اس آی بود حالا طالبان رادیکال باشد وقتی به مردم افغانستان و منافع سایر کشورها صدمه نمی زند و باعث اخراج غرب از منطقه ماست چه ایرادی دارد ؟ اسلام رادیکال خیلی بهتر از فرهنگ کثیف غربه که داره جوانان افغان را نابود می کنه مشکل افغانستان ، طالبان نیست حکومت غربگرای کابله که حضور و پشتیبانی غرب را طلب می کند حتی اگر چنان زشت ملتمسانه پاشن برن آمریکا و افغانستان اگر به صلح و ثبات و آرامش برسد آمریکایی ها دیگر نمی توانند غارت کنند سلاح بفروشن و بهانه حضور داشته باشن و نهایتا به کشورهای همسایه هدف فشار بیاورد همین بحث کشت خشخاش از زمان حضور آمریکایی ها چند برابر شده خیلی خوشحالم که بالاخره رسانه های خودمان دارن حقایق افغانستان را می گن ما با طالبان هیچ مشکلی نداریم از اول هم نداشتیم اما تبلیغات سنگینی همیشه وجود داشته که نشان دهد طالبان گروهی سلفی تکفیریست یک ایرانی در افغانستان گم شود برای او پناه به طالبان امن ترین گزینس باید به جنگ این تبلیغات رفت و نقش آی اس آی و گروه های پاکستانی که برده فکری ریاضن را تبیین کرد باید گفت طالبان افغانستان با طالبان پاکستان فرق دارد باید گفت اگر طالبان شیوه سازمانی و تفکر سلفی تکفیری داشت امروز داعش گوشه رینگ نمی بود .
    • یک افغانستانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      8 3
      مشرق نیوز خواهش میکنم یک مصاحبه با سردار محمد حسن جعفریان از همرزمان شهید سلیمانی که 20 سال پیش به پنجشیر رفته بود تا به احمد شاه مسعود کمک کند تهیه کنید. در این مدت تنها کارشناسی را که حقایق را بصورت عریان و بی پرده بیان میکند ایشان بودند.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 2
      بله محمد حسین جعفریان یک منبع دارای شناخت دقیق از افغانستان است.
  • mojtaba SE ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    9 22
    بنظر میاد هسته مرکزی طالبان به این فرهنگ رسیده که کشورداری نیاز به همزیستی مسالمت آمیز داره و باید از این سیاست برای اهداف ملی پیروی کرد نه از دیدگاه های فرقه ای .و البته باید بدونن که ابر قدرت ایران جواب دروغگوها و چنایتکاران رو خیلی سخت میده و کوچکترین شکی در اشغال افغانستان نمیکنه در صورت کشتار مردم شیعه افغانستان..پاینده رهبر
  • SE ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 26
    دلیل واقعی اصلاح طلبان و تحریک کنندگان مردم ایران علیه طالبان چیست؟ 1-نوکری آنها برای آمریکا و اینکه تحمل به قدرت رسیدن یک نیروی ضد آمریکایی جدید در منطقه را ندارند. 2-نگرانی آنها از کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر. یادمان باشد در دوره قبلی طالبان مرحوم ملاعمر کاشت خشخاش را حرام و ممنوع اعلام کرد. همین مساله سبب کاهش 90 درصدی تولید هرویین در جهان شد و بلافاصله بعد حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان رخ داد و پس از آن تولید هرویین به سه برابر قبل از دوره طالبان افزایش یافت! 3- نگرانی آنها از ارائه یک الگوی موفق بر مبنای شریعت اسلامی که قادر به استقرار حکومت مرکزی هست و فریب نظرات روشنفکران غربزده در برای کشاندن زنان به نمایشگاههای کار و ورزش و... را نخورده است.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 5
      دلیل واقعی اصلاح طلبان و تحریک کنندگان مردم ایران علیه طالبان چیست؟ 1-نوکری آنها برای آمریکا و اینکه تحمل به قدرت رسیدن یک نیروی ضد آمریکایی جدید در منطقه را ندارند./جواب / اینهمه توهین یکجا به ملت ایران تا حالا ندیدم . می گویی اصلاح طلبها نوکر امریکا هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو اصلا اصلاح طلبها را می شناسی؟ یعنی رئیس جمهور و رئیس مجلس سابق نوکر امریکا بودند ما نمی دانستیم ؟ ایا نوه امام که رهبر انقلاب او را مثل پسر دوست می دارد نوکر امریکا است .؟ تنها جوابی که می توانم به تو بدهم این است بگویم . سلام .
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      8 8
      جواب. بله. هر اصلاح طلبی نوکر آمریکا است. چه بداند و چه نداند. جه آگاهانه در خط نوکری باشد و چه فریب خورده باشد.
    • کریم IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 0
      حرف نزن بابا. من خودم اصلاح طلبم
    • ارغنون4348 IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      احسنت.
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 23
    اگر بالاخره بفهمید قتل دیپلماتهای ایران کار سرویس اطلاعات ارتش پاکستان بود و نه طالبان، اگر بفهمید طالبان نه تنها قاچاقچی مواد مخدر نبودند که اصلا به خاطر فتوای ملاعمر در ممنوعیت کشت خشاش بود که تولید هرویین دنیا 90 درصد کاهش یافت و همین دلیل اصلی حوادث 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان بود، اگر بفمید طالبان هیچ دشمنی با شیعه و یا غیر پشتون نداشت و این ما بودیم که با تحریک هزاره ها آنها را به جنگ با طالبان فرستادیم تا مثلا دولت ربانی که آن را دست شانده خودماتن تصور کرده ایم را تقویت کنیم و سبب درگیری بین شیعه و طالبان شذیم، اگر بفهمید طالبان با آنکه وهابی بود اما تکفیری نبود و هیچ جسارتی به حرم منسوب به حضرت علی علیه السلام در مزار شریف نکرد و اتفاقا امنیت عزاداری ها را تامین کرد، و.. آن وقت می فهمید حمایت ما از روز اول از باند اتحاد شمال و جنگ با طالبان چه اشتباه و خطای عظیمی بوده است. الان هم اگر دلسوز افغانستان هستید بین فاطمیون و طالبان اتحادی برای نابودی دولت ضد اسلامی اشرف غنی برقرار کنید.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    13 4
    خدا کنه همه اعضای طالبان مخصوصا اعضای بلندمرتبه ، همچنین تفکری داشته باشند
  • ،،، IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    15 18
    طالبان تا زمانیکه در جهت منافع ما حرکت کند مخالفتی با آنها نداریم
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      15 13
      بعد ادعا دارید مسلمان هستید
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    22 5
    اره خیلی ها اول خیلی حرف ها می زنند به عمل که می رسه پدر ادمو در میارن جای دوری هم نمی خواد بری چهل و سه چهار سال پیش رو با امروز مقایسه کنیم
  • محمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    9 8
    به قول داش مشتی ها که وقتی به اونها می گفتی سلام؛ می گفتند گیریم که علیک حالا ما هم گیریم که این حرفهای این روزها در مورد این آقایان طالبان درست و من بی مقدار هم قصد اظهار نظر ندارم ولی اولا آن امارت اسلامی افغنستان در این روزگار و دوره و زمانه یعنی چه؟؟! و ثانیا حتما و حتما عزیزان بهتر از جان مراقب و مواظب « پوست موزهایی » که از چپ و راست و فت و فراوان می خواهند زیر پای نیروهای دلسوز و متعهد انقلاب در این برهه حساس و سازنده از زمان؛ بیندازند هستند و ما هم به هوشیاری آنان اعتماد داریم و دوست داریم که این اعتماد روز افزون باشد.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      10 11
      این دوره و زمانه یعنی چه؟ یعنی دوره ای که شما سکولاریسم را پذیرفته اید و تحمل حاکمیت اسلامی را ندارید؟
  • بنده خدا RO ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 0
    امیدوارم سر حرفشون بمونن و وقتی کامل قدرت رو در اختیار گرفتن عوض نشن و به توصیه عربستان شیعیان رو آزار ندن. چون خیلیها در روند به قدرت رسیدن شعارهای زیادی میدن اما وقتی قدرت رو کامل قبضه کردن همه چی یادشون میره. طالبان باید بدونن( و البته میدونن) که ایران ۱۴۰۰ با ایران دهه ۷۰ خیلی خیلی فرق داره و بسیار قویتره و بهتره سر به سر کشوری که زمان ترامپ و پمپئو و بولتون( سه تا از تندروترین سیاستمداران آمریکا) پهپاد آمریکا رو زد و پایگاه آمریکا رو موشکباران کرد و اونها جرات پاسخ نداشتن نزاره که واسش خیلی گرون تموم میشه. به هر حال ایران از یک حکومت اسلامی میانه رو( نه وهابی و ضد شیعه) در کنار خودش استقبال میکنه.
  • وحدت IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 13
    الحمدولله.الحمدولله.خوشحالیم ازاین وحدت. ولی شرافتاووجدانی طی این چندسال مدام شیعیان توسط عوامل اسراییل ووهابیت قتل وعام شدند. برمحمد وال محمد صلوات
    • ایرانی شیعه IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      16 0
      قبل از اینکه محمد بن عبدالوهابی زاده شود هم شیعیان کشتار می شدند ، فرقی بین سگ زد و شغال نیست .
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 2
    درباره کشت خشخاش چطور
    • ایرانی شیعه IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      14 3
      مزارع کشت خشخاش در مناطق تحت تصرف طالبان وجود دارد و طالبان ازشون مالیات عشر هم می گیرد ! باتوجه به اینکه تنها محصول صادراتی افغانستان هست طالبان هیچ وقت چنین منفعتی رو تعطیل نمی کند درضمن به فتوای مولوی های دیوبندی و وهابی پاکستان فروش مواد مخدر به شیعیان ثواب هم دارد پس با آمدن طالبان اگر کشت خشخاش زیاد نشه کم نمیشه ...
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    41 9
    کلا مشخص شده مسلمانان با دروغ وارد می شوند و وقتی قدرت گرفتن هر نوع کاری ازشون ساخته است.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 8
      یعنی دولتمردان امریکا و انگلیس و کانادا مسلمون هستن؟!!!!
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 18
      کاملا واضح است که شما با مسلمانان دشمنی دارید. اتفاقا طالبان نه در دوره قبل و نه الان با کسانی که دشمنی با آنها نداشته باشند دشمنی ندارد و امتحان خوبی پس داده
    • ایرانی شیعه IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 6
      مسلمان واقعی هیچ وقت دروغ نمی گه ولی منافقان حاصل سقیفه عهد و پیمان ندارند شما یک نگاهی به فتوحات این پیروان اسلام اموی مانند مغیره بن شعبه و ... بیندازید که از نظر اینها صحابه و الگو هستند به مردم شهر امان می دادند بعد تسلیم مردم همه را کشتار می کردند مانند ماجرای مصعب و فتح کوفه و کشتار سپاه مختار
    • به ایرانی شیعه IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 22
      همه تلاش خود را می کنید تا طالبان را تخریب کنید. اما طالبان بیست سال قبل و همین الان امتحان خود را پس داده و نشان داده اگر شیعیان اقدام علی او نکنند هیچ کاری به کارشان ندارد. بار اولش نیست که هندواه نبریده باشد.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      11 15
      کانادا و گور دسته جمعی کلیسا ها چی؟آمریکا و نرامپ دروغگو و ظالم چی؟اینا که دسگه مشلمون نیستند.
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    31 7
    دشمنان خدا . دوست مردم شیعه نخواهندشد
  • مصطفی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    11 3
    اینا واقعیه؟ یا مثل اینجا که با کلید میان، اونجا با تفنگ میان
  • طالبان IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 19
    جالب است لیبرال ها و اصلاحطلبانی که می گفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران الان می گویند برای دفاع از شیعیان افغانستان برویم علیه طالبان بجنگیم این افراد از کجا تغذیه می شوند
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 0
      فساد طلب های منافق در طی دوران انقلاب همیشه به دهان استکبار نگاه کرده اند و از اون ها خط می گیرند وبلند گوی غرب بوده و خواهند بود. اگر غرب جنایتکار الان بگوید باید طالبان را به رسمیت شناخت از همین حالا نشریات زنجیره ای یکدفعه فرمان را عوض می کنند و مدافع طالبان می شوند.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 8
    یکدست بشید شما مثل عراق چند دسته نیستید
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 17
    جبهه جدیدمقاومت
  • رامین IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    42 5
    خوشحال باشیم یا ناراحت که همه جانبه طالبان داره تطهیر میشه؟ فردا نگن طالبان مهد دموکراسی صلوات
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 26
      خدا کند شما هم روزی به این بلوغ برسید که دموکراسی یعنی حکومت شیطان.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      11 3
      ۰۹:۵۰ نه عزیزم، دموکراسی یعنی این که انسان با انسان هیچ فرقی نداره و همه باید در سرنوشت و زندگیشون تصمیم گیر باشن و البته مهمتر از اون، چند نفر محدود نمیتونن مملکت رو بکنن ارث خانوادگی پدرشون به اسم دین و نژاد و ... :) حالا هم برو بشین به شبکه شادت برس پسرم
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 13
      دموکراسی یعنی انسان ها بنده خدا نیستند و می شود خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. دموکراسی یعنی یک دانشمند با یک عرقخور و معتاد برابر است. دموکراسی یعنی هر کس بلندگویش قویتر و تریبونش بزرگتر باشد آنقدر صدایش را بلند می کند تا رای بیاورد. دموکراسی یعنی هر چه میل انسانها عمل شود هر قدر هم احمقانه و شیطانی باشد. برای همین خدا می گوید اگر از رای اکثریت تبعیت کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد. سوره انعام آیه 116
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    27 5
    احتمال دارد اینها به محض اینکه قدرت را بطور کامل در دست گرفتند و مستقر شدند بر علیه شیعیان اقدام به نسل کشی کنند بهر حال از اینها خیری به شیعیان نخواهد رسید
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 22
      آنها بیست سال پیش حکومت افغانستان را به دست گرفتند و کاری به کار شیعیان نداشند. البته جز برخی گروه های مسلح هزاره که در خدمت دولت ربانی بودند که این ربطی به شیعه بودن آنها نداشت. الان هم در مناطق خود که نزدیک 70 درصد خاک افغانستان است کاری با شیعه ندارند.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    طالبان برای پایداری افغانستان نباید تمام خواهی کند زیرا جریان تمام خواه بویژه اگر ظلم کند باقی نخواهد ماند. آنها یکبار تجربه کرده اند. شیعیان باید در حاکمیت و اداره افغانستان شرکت داده شوند زیرا تنها با وحدت وهمدلی میتوان بر مشکلات تفوق یافت. و الا دور تخریب و خرابی تسلسل می یابد که بازنده آن ملت مظلوم افغان است.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    22 3
    ایا در امارت اسلامی طالبان انتخابات وجود دارد ؟ حقوق شیعیان در اداره امور جامعه در چه حد است ؟طرفداران طالبان توضیح بدهند .
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 16
      تمام ترس شما از همین است که طالبان ثابت کنند بدون انتخابات بهتر می شود کشورداری کرد.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      10 5
      ۱۰:۵۶ دیکتاتوری میخوای جمع کن برو عربستان هری...
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 2
    الان شیعیان در هندوستان و بنگلادش و پاکستان و افغانستان زندگی می کنند و تا حالا توانسته انداز خودشان دفاع کنند .و کسی نتوانسته انها را ریشه کن کند بعد از این هم می توانند . ضمنا شیعیان افغانستان از شیعیان ایران اعتقادات قوتری دارند .
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    14 3
    حملات به دسته مردم مثل انفجارها در بازارها و یا انفجار مقابل مدرسه دخترانه در مرام طالبان نیست/جواب / اگر نیست چرا با انها نمی جنگند ؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      5 10
      تنها نیرویی که در افغانستان دارد با داعش می جنگد همین طالبان است و اگر طالبان نبود الان داعش تمام افغانستان را گرفته بود آنهم با حمایتهای بی دریغ آمریکا از داعش
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      11 3
      مگه فرقی هم می کنه داعش مردم افغانستان رو بکشه یا طالبان
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 1
      دشمن تراشها
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 11
    این دوره و زمانه یعنی چه؟ یعنی دوره ای که شما سکولاریسم را پذیرفته اید و تحمل حاکمیت اسلامی را ندارید؟ / جواب / ایا جمهوری اسلامی ایران سکولاریسم است ؟؟/
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 5
      تنها نیرویی که در افغانستان دارد با داعش می جنگد همین طالبان است و اگر طالبان نبود الان داعش تمام افغانستان را گرفته بود آنهم با حمایتهای بی دریغ آمریکا از داعش
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 4
      هر حکومتی که اجازه دهد گناه در کشورش آزاد باشد سکولار است. والسلام.
  • صالح MD ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    12 16
    احمد شاه مسعود خودش سنی بود نه شیعه... طالبان تغییر کرده نباید حالا گذشته را مطرح کرد..امنیت افغانستان امنیت همسایگانش هم هست.... بهتره حرفهای تفرقه انگیز نزنیم...باید دست صلح به سمت طالبان داد چون انها دست صلح را دراز کردند پس بایددستشنان را گرفت
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      چرا دست ترامپ رو نگرفتید؟ لطفا نگید که الکی گفته چون روی قول یه عده متحجر خوارج صفت هم نمیشه حساب کرد
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      روی عمروعاص رو با این حرفت سفید کردی که قرآن بر سر نیزه زد
  • احمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 1
    جو مثبتی بود اما مظلومیت شیعه دلم را سوزاند چراکه آنها قربانی تندروهای آمریکا همزمان بودند . آرزوی من برای افغانستان اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز است و اگر طالبها جدی بمانند ایران وحکومت آینده افغانستان می‌توانند روی مشترکاتی چون دین و فرهنگ اسلامی و استکبارستیزی متحدینی مهم باشند چراکه جهان اسلام درغزه و فلسطین به این اتحاد نیاز دارند . آقا رسول‌الله بدون شک از اتحاد امتش خوشحال است و حالا ایران مثل برادران اهل سنت در فلسطین وعراق سوریه باحسن نیت واسلامگرایی واقعی امارت اسلامی افغانستان یک الگوی جدید اتحاد در منطقه باشند . طالبان باید بداند هرکشوردیگری ازآنهابخواهد باایران بدباشند درواقع به اسلام ومردم سنی و شیعه افغان خیانت کرده است . امیدهای برای پایان غم افغانستان و برادری واقعی دوماد زیادشدن است امااگرطالبان حماس و جهاد اسلامی فلسطین راناامید کند وفریب دلارهای خونین را بخورد به همه این امیدها و فلسطین دربندخیانت کرده است . درواقع اتحاد یک اصل کلی است که پاکستان و همسایگان را دروحله اول وبعداسلام ضداستکباری راهمزمان شامل میشود . ازخدای منان برای امت اسلام بخصوص ایران و افغانستان طلب عافیت ونصر دارم . شمشیرهای ماهمیشه باید صهیونیستهاوخائنین به اسلام را هدف گیرد . انشاالله
  • BE ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 3
    یاد سخنان امام (رض) افتادم که میگفت همه در ابراز عقیده ازاد هستند حتی کمونیست ها‌.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      5 2
      طعنه زشتی بود. کمونیستها هم بعد از انقلاب آزاد بودند و نشریه و روزنامه داشتند اما بزودی سلاح به دست گرفتند و راه تجزیه طلبی را پیش گرفتند. تمام گروههای تجزیه طلب همین کمونیستها بودند. بنابراین فهمیدیم آزادی دادن به آنها چه خطای بزرگی بود.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 1
      زمان حضرت رضا س کمونیست نبود زندیق بود
    • انرژی هسته ای IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 0
      نه جناب امام ره فرمودند در صورت توطئه نکردن آزاد هستند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 3
    واقعیت اینه که برخورد ما در همه امور باید مثل نگاهمان به طالبان بر اساس منافع ملی و استراتژیک باشه . خوشمون بیاد یا نیاد قانون دنیا به ما میگه اول خودت و بعد دیگری . این نگاه باید به همه ارکان حکومت در ایران توسعه پیدا کنه . مثلا اگه اعتراض به کشتار ایغورها به ارتباطمون با چین لطمه میزنه ازش دوری کنیم و یا حتی اگه فکر میکنیم لازمه با اسرائیل به عنوان یه دستگاه کشتار جمعی ارتباط داشته باشیم تا تو فرصت مناسب لهش کنیم این کار رو بکنیم. متاسفانه پافشاری بر مسائل ایدئولوژیک در دنیای زور و زر در هیچ دوره ای از تاریخ جواب نداده و باید منافع ملی در اولویت هر نوع تصمیمی باشه
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      5 2
      همان آمریکایی که این قانون دنیا را دهان شما گذاشت الان در تمام دنیا دارد دخالت می کند با آنکه جز ضرر برایش به ظاهر چیزی ندارد و این همه خرج را می توانست برای چهل میلیون گرسنه و بی خانمان خودش بکند. اما می فهمد کسی که بگوید من با دیگری کار ندارم یک مرده است. تازه این در حالی است که ما مسلمانیم و دفاع از مظلوم هر جا باشد برایمان واجب است. ای کاش به جای پول به خدا اعتقاد داشتید.
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    17 4
    آزموده را آزمودن خطاست هیچ اعتباری به طالبان نیست این تاکتیک طالبان است برای خام کردن شیعیان و سایر اقوام
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 13
      دقیقا طالبان امتحانش را پس داده و نشان داده واقعا دشمنی با شیعه بودن شیعیان ندارد.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    10 0
    همچین میگه انگار دارند تو یک فرایند صلح امیز و از راه صندوق رای به قدرت می رسند شما همین حالا که قدرتی ندارید بااسلحه و تهدید و ارعاب و ادمکشبی دارید می ایید خدا به داد بعدش برسه
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 4
    خوبه بالاخره ما یه دوست یدا می کنیم.
  • FR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 8
    فقط کافیه به قیافه ها یه نگاه بندازی سکته رو زدی افراط گرایی و مخالفت با زنان و مدرنیسم به هیچ جا نمی‌رسه
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 1
    طالبان مطمئن باشه آمریکا و انگلیس و غرب همون‌طور که پشت افغانستان و مردمش رو خالی کردن به اونا هم رحم نخواهند کرد پس از همین حالا همه پل های پشت سرشون رو خراب نکنندبه خودشونو مغرور نشن که بعدا راه بازگشتی نباشه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 0
    خود طالبان از سرعت پیشرفت هاش ابراز شگفتی کرده خیلیا باید خیلی چیزا رو فهمیده باشن
  • ت IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 7
    به نظر طالبان بهتر از اشرف غنی هست ولی تورو خدا جلوی ورود مواد مخدر به ایران گرفته بشه.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    9 0
    ایران به چه دلیل به سمت طالبان چرخش پیدا کرده و از انها حمایت میکند
  • SE ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 3
    با ائتلاف ایران روسیه و هندوستان طالبان اگر هم بخواهد دست از پا خطا کند نابود خواهد شد. پاکستان هم ظاهرا خود را به بی تفاوتی زده است و باید منتظر بود روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد.حتما استراتژیست های نظامی ما برای مهار انها راهکارهایی اندیشیده اند. امریکا بیست سال در افعانستان جولان داد تا آخرش طالبان دوباره جولان بدهد! غربگداهای وطنی بروند و بازم به امریکایی های تروریست اعتماد کنند!
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 3
    بارک الله. چی از این بهتر. خدا کنه حرف دلشون هم باشه. والله بسه دیگه. این ملت چه گناهی کرده این همه سال نتونسته روی آرامش ببینه. اگر طالبان بتونه وحدت سیاسی ایجاد کنه چرا دولت تشکیل نده.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 2
    انشاا... تفکر بنیان گذار انقلاب اسلامی در منطقه وحدت شیعه و سنی به کوری چشم استکبار جهانی آمریکا و به کوری چشم نوکرانش در منطقه رژیم سعودی و اسرائیل شکل بگیرد و شاهد آزادی قبله گاه اول مسلمین قدس شریف و دوم مسلمان و مسجدالنبی از دست نوکران استکبار جهانی باشیم
  • GB ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    وعده و وعید در حد حرف. به عمل که پاش بیوفته کم میارن.
  • دانیال IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 5
    درود بر برادران مجاهد امارت اسلامی طالبان خداوند وعده نصرت خود را برای آن ها محقق کرد که آن ها اهل ایمان و صبر و مقومت اند.
  • ارش IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    گروه فرهنگی هنری طالبان
    • ماجد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      درود بر برادری و اتحاد امت محمدی و مرگ بر آمریکا و مزدورانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس