کد خبر 1240413
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
بیت کوین

طبق طرح جدید نمایندگان مجلس، بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در کشور شناخته شده و استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع خواهد بود.

به گزارش مشرق، جذابیت بازار رمزارزها در دنیا و بویژه در بین ایرانیان باعث توجه ویژه مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها به این حوزه دیجیتال بوده است. علاقه چشمگیر ایرانی‌ها به مبادلات رمزارها منجر به طراحی طرحی با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» در مجلس، با نظارت کمیسیون اقتصادی تهیه اعلام شده است.

در ۴ ماده تنظیم شده در این طرح بیشتر به بحث استخراج رمزارزها پرداخته شده است.

طبق ماده اول طرح ذکر شده، بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور بوده و مکلف است ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند. همچنین رمزارزها، غیر از رمز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از سوی مجلس شورای اسلامی به عنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارزها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین کرده‌اند. در ادامه این وزارت‌خانه مکلف شده است تا با همکاری وزارت اقتصاد، نفت، نیرو وارتباطات و فناوری اطلاعات پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور را به سوی تولید درآمد ناخالص سالانه پانصد میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ ببرد و سپس رشد ۱۰ درصدی سالانه را به همراه داشته باشد.

موظف کردن مزارع استخراج رمزارز به اعلام و گزارش میزان رمزارز تولیدی خود به بانک مرکزی در تبصره-۱ ماده اول این طرح، شاید یکی از بحث برانگیزترین بخش‌های طرح مجلس برای ساماندهی در این حوزه باشد. دستورالعمل نحوه این نظارت نیز ظرف دو ماه به تصویب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم با نظارت وزارت صمت و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌رسد.

در تبصره-۲ ماده اول این طرح نیز اشاره به این دارد که پروژه‌های احداث و توسعه رمز ارزها و صنایع وابسته مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی هستند.

همچنین طبق این طرح نیروی انتظامی نسبت به مهر و موم (پلمپ) واحدهای غیرمجازی استخراج رمزارز و معرفی ذی‌نفع این واحدها به مراجع قضائی مکلف شده تا با همکاری اعلام وزارت صمت یا سازمان نصر اقدام لازم را در این خصوص به عمل آورد.

ماده آخر طرح جدید مجلس، مجوز مصرف انرژی از بورس انرژی به صورت عقد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی را به مزارع استخراج رمزارز داده است. همچنین این مزارع استخراج مجاز به ترانزیت برق مورد نیاز یا مازاد مصرف هر دو سقف نیاز مزرعه، از طریق شبکه سراسری برق هستند.

در تبصره-۱ ماده آخر این طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین برق مزارع استخراج رمزارز، وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو را مکلف به تامین برق و گاز مورد نیاز برای برق مصرفی مزارع استخراج کردند؛ و از آن‌سو مزارع هم وظیفه دارند تا برق و گاز مصرفی خود را با رمزارز تولید شده تهاتر کنند که نرخ ارز تهاتری رمزارزها براساس بالاترین نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی سه ماهه، مشخص می‌شود. موضوعی که احتمالا مورد تبرای فعالان این حوزه دیجیتال دوست‌داشتنی نباشد.

در تبصره-۲ ماده آخر این طرح نیز، فعالین در زمینه استخراج رمزارزها می‌توانند با اخذ مجوز از وزارت نیرو نسبت به احداث یا مشارکت در نیروگاه برق اقدام کنند و برق تولیدی مازاد بر مصرف خود را به وزارت نیرو یا متقاضیان به فروش رسانند.

مزارع رمزارز به میزان مشارکت خود در احداث نیروگاه‌های احداثی در مناطق محروم، از پرداخت هزینه حمل و نقل برق و پنجاه درصد تعهد ارزی این ماده مستثنی و مشمول یارانه گاز مصرفی بخش کشاورزی هستند.

همچنین با توجه به تبصره-۳ ماده آخر این طرح، اجرای ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه، نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداثی با مشارکت مزارع استخراج رمزارز مشمول دریافت صرفه‌جویی مصرف سوخت، موضوع ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    31 12
    رمز ارزمون هم مثه ریالمون بی ارزشه
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    54 12
    ریالتون چیه آخه رمز ارزتون چی باشه...تو کل دنیا بی ارزش هستین از هر لحاظ...
    • امیر IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      16 37
      گفتی ریالتون!!!! اگر ایرانی هستی پس خود تحقیری در ذات شما نهفته ونهادینه شده اگر هم جزو کینه توزان غرب نشین وغرب زده هستی پس فقط فارسی زبانی نه اثرانی وطن پرست
    • مهدی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      9 3
      امیر اقا سلام.. چرا عصبانی می شی?! باشه,ریالتون و ریالمون بهترین و با ارزشترین ارز دنیا هست. خوبه ؟" عصبانی نشو. برای سلامتیت ضرر داره تو این گرونی و هوای الوده و بی اعصابی مردم و کم ابی و.....
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 3
      دنیایی که اربابش ترامپ و بایدن باشه و نوچه اش تو باشی برام یه بال مگس نمیارزه که بخوام براش ارزش داشته باشم یا نباشم خدای مهربانم خلقم کرده روزیم را داده تن سالم دارم یه دونه چشم سالمم را به 100000000000 میلیارد دلار نمیدم روز مرگم هم میرم پیش خودش ریال ایران را هم همون کنسرتی های کدخداپرست کم ارزش کردند یکیش خودت نوکر کمترین یانکی
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      2 2
      تو مزدوریت را کن پولت را بگیر شکمت را سیر کن چیکار به ارزش و ریال ما داری فعلا که اربابت نعش 160 تبعه اش را بعد از 10 روز از زیر یه ساختمون نتونسته بکشه بیرون خوبه یه دسته 10 تایی بسیجی بفرستیم تا فردا اجسادشون را در بیارن تحویلشون بدن گناه داره بخدا بو گرفتن خدا را خوش نمیاد خدا اونها را هم اگر جنایتکار نبودند رحمت کنه
  • ایران IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    26 8
    خدامیدونه چه خوابی دیدین برای ملت مظلوم ایران،قبل از رمز ارز هزاران مشکل تو کشور داریم برین سراغ حل کردن اونا، نه اینکه نقشه بکشین برای زدن جیب مردم
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      3 9
      واقعا نمی دانید که رمز ارزها درحال خارج کردن بی قانون مقدار زیادی ارز از کشور و بی ارزش کردن هرروزه پول ملی است یا چی؟؟!!
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      3 0
      اجب! بی ارش شدن پول ملی به خاطر خارج شدن ارز از کشوره یا خارج شدن ارز از کشور به خاطر بی ارزش شدن پول ملیه؟
    • Mehran IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      دوستان استخراج ارز توی شرایط تحریم که نمی تونیم نفت و کالاهامون رو صادر کنیم بهترین راهه و از این صنعت باید به بهترین شکل حمایت بشه نه اینکه سنگ جلوی پای ماینرها بندازیم دوست عزیزی هم که میگی باعث خروج ارز میشه اتفاقا این صنعت شدیدا ارز آوره و توی این شرایط بهترین راه مقابله با تحریم لطفا بدون آگاهی اظهار نظر نکنید
  • وطن پرست DE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 1
    اینترنت ملی بده ولی رمزارز ملی خوبه؟ فرداهم حتما صحبت از دلار ملی می کنید. اساسا جایی که باید ملی بشه میلی می شه و جایی که بین المللی هست ملی می شه. رمزارز ایجاد شد تا پولی باشه برای پرداخت اینترنتی بدون قابلیت رهگیری پرداخت کننده. با این اوصاف رمزارز ملی یعنی چی دقیقا؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    8 0
    خدا به دادمون برسه شما باید تو.مجلس جلوی افزایش کرونا بگیری جلدی مرگ. و میر جوان ها بگیرین واکسینه عمومی تصویب کنید اقتصاد حل کنید ارزش پول ببرین بالا جلوی خشکسالی و بی ابی، تورم، گرونی، بیکاری، گرونی مسکن بگیرین رفتین سراغ چیزای بی ارزش، کاش امثال شهید رجایی و بهشتی میومدن
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 0
    خدا به دادمون برسه شما باید تو.مجلس جلوی افزایش کرونا بگیری جلوی مرگ. و میر جوان ها بگیرین واکسینه عمومی تصویب کنید اقتصاد حل کنید ارزش پول ببرین بالا جلوی خشکسالی و بی ابی، تورم، گرونی، بیکاری، گرونی مسکن بگیرین رفتین سراغ چیزای بی ارزش، کاش امثال شهید رجایی و بهشتی میومدن، ی کاری انجام بدین مردم راضی باشن
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 7
    از نظر کلیه مراجع عظام استخراج و مبادله با رمز ارز حرام است! این یک بام و دو هوا یعنی چه؟
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 3
      میشه نظر آقا رو بخونید
    • سهند NL ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      8 0
      در طول تاریخ خیلی چیز ها حرام بوده و حلال شده نگران نباشین !
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 12
    کار بسیار درستی هست تمام کشورها دارند به این سمت حرکت می کنند که ارز دیجیتال خودشونو داشته باشند و روی این ارز دیجیتال نظارت کنند چرا که اگر روی این رمزارزها نظارتی نکنند امکان خروج سرمایه های هنگفت از کشور هست و رهگیری اونها شدنی نیست و این میتونه کشور رو در آینده نه خیلی دور دچار بحران های بزرگ مالی بکنه بهترین کار همینه که ما هم رمز ارز خودمونو داشته باشیم البته رمزارز با پشتوانه وگرنه رمزارز ها هم به سرنوشت پول های کاغذی بی پشتوانه دچار می شوند.
    • ایرانیم IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      4 0
      شما نگران رمز ارز نباش اگر مسئولان عرضه داشتند و به فکر مردم بودند باید بورس را کاری می کردند که همه ی سرمایه مردم را بالا کشیدند، نه اینکه با درست کردن ارز نگذارند پول بره خارج از کشور، اینها فقط بهانست
  • TR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    17 2
    نوكران كمونيست چيشون ملي هست كه اين يكي باشه ،، بيكفايت ترينهاي تاريخ ايران
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    10 0
    اینم مثل قضیه بورسه که خواب اشفته برای مردم دیدن
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 1
    فقط از این نظر که الکی دلمون خوش باشه که مثلا اگه پولمون رو خوردند میتونیم یه نق و نوقی کنیم که به جایی نرسه، خوبه.
  • Peyman IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 0
    هرجا سخن از بی اعتمادی هست نام کشور ایران میدرخشد
  • ابراهیم IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 0
    ما پارسال دلار نخریدیم و گفتیم در بورس سرمایه گذاری کنیم تا به کشورمون رونق ببخشیم اما مسئولین لیاقت نداشتند و اشتباه کردیم . دیگر نباید دلسوزی کرد
  • علی خان IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    پشتوانه تمام رمز ارزهای بیت کوین است ، اگر می‌خواهیم در زمینه رمز ارزها حرفی برا زدن داشته باشیم باید بیت کوین های زیادی ذخیره کنیم ، به علت ارزان بودن قیمت برق نسبت به دیگر کشورها و داشتن سوخت فسیلی ارزان نسبت به استخراج کننده های دیگر ، اگر دراین مسیر درست برنامه ریزی کنیم می‌توانیم با ارزشترین رمز ارز را به خودمان اختصاص بدیم .
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    دوباره واسه جیب ملت نقشه کشیدین؟
  • جلال IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    شماها همینجورین هم جکین دیگه بیشترازاین ابرو مردمو نبرین ریالمون چیه که دیگه ارز ملیمون چی ازاب درمیاد کاش این عقل کلا رو یبار نشون میداد.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    بعضی ها بدبخت شدن خودشون بودن و چندر غاز اونم گذاشتن تو رمز وارز خواهش میکنم دست از سرشون بردارید
  • رضا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 1
    سفره پهن میشه!!! سهم دوستان رو بدید
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    رمز ارز ملی با ارزشی کمتر از ریال
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 1
    درسته چرا باید ارز کشور خارج شود.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام رمز ارزهایی که قبللخریدم چی میشه؟
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      4 0
      رمز ارز ملیتون هیچ ارزشی نداره شما پول واقعیتون ارزش نداره چه برسه به پول مجازیتون وقتی ارزش نداره چرا مردم باید بیان رمز ارز شما رو بخرن؟ میشه مثل ماجرای فیلتر کردن تلگرام و تبلیغ سروش و صرف میلیلاردها تومن برای سروش که اخرش باز همتون برگشتید به همون تلگرام.
  • Ahmad IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    رمز ارز ایرانی عجب جک باحالی خیلی خندیدیم
  • DE ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 0
    دنیای کریپتو مرزهای تجارت رو شکسته است یک شبکه ملی و جهانی است که دولتها و مردم می تونن با هم تجارت کنن رمز ارز ملی خودم معنایی ندارد یک مسخره است تازمانی که دارای یک شبکه جهانی نباشه
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 0
    دو ماه دیگر مدرسه و دانشگاه‌ها باز می شوند این نابغه های مجلس بایستی پی گیر شوند واکسن همه زده شود تا دانش آموزان به مدرسه بروند و چی یاد بگیرند از چیزی که نمی فهمند دخالت نکنند
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    یکی از کاربرا گفته ارز دیجیتال ریال مارو بی ارزش کرده انصافا خودتم میفهمی چی میگی الان ریال جز بی ارزش ترین واحد پول در جهانه نکنه اینم زیر سر آمریکا و اسراییله؟؟؟؟ خدا بدون نوبت بهتون شفا بده تا مردم ایران هم یه نفسی بکشن
  • کاظم IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    چه وطنی برامون مونده این همه اختلاص و پول به جیب زدن از کجا به رمز ارز ایرانی اعتماد کنیم ارزی که هیچ کس حاضر به خریدش نمیشه جز خود آقازاده ها هیچ نفعی برای ما نداره
  • خودتحقیر خودتی CA ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    کشور امریکایی نمیخواهیم گمشید از ایران اشغال شده
  • علیرضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    من با استخراج مزارع مخالفم به خاطر مصرف بالای انرژی ولی مشکلی با کار صرافی های ارز دیجیتال ندارم ...تنها راه درآمده فعلا
  • مونا IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    پول مردم بیچاره رو که تو بورس بالا کشیدید کم نبود حالا با پررویی تمام اومدید خودتون رو توی بازار ارز دیجیتال موجه جلوه بدید و بازهم چول مردم رو چپاول کنید ننگ بر شما
  • محمد GB ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    تا میبینن ملت دستشون به جایی میرسه فورا دست به کار می شن که نکنه مردم دستشون به دهنشون برسه شدیم کره شمالی دوم لعنت به باعث و بانیش دیگه خستمون کردند... حالا حالا ها صبر کنید رئیسی با پنبه سرتون رو خواهد برید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس