موج بی‌سابقه گرما در جهان و افزایش تقاضای آب و انرژی

موج بی‌سابقه گرما و افزایش تقاضای آب و انرژی در دنیا باعث نگرانی کارشناسان و صاحب نظران در خصوص آینده تامین این ضرورت‌های زندگی در جهان شده است.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نیرو، طی روزهای گذشته اخباری مربوط به تشدید گرما در اروپا و آمریکای شمالی به گوش می‌رسد اما این خبرها طی روزهای اخیر بیشتر شده تا آنجایی که قربانیان افزایش بی‌سابقه دما هوای در کانادا به ۲۳۳ نفر رسیده است.

این در حالی که موج گرمایی خطرناک، حتی با توجه به استانداردهای نیمه جنوبی کره زمین که اغلب سوزان است اندازه‌گیری می‌شود، اکنون در مرحله تشدید بوده و در هفته‌جاری نیز رشد چشمگیری خواهد داشت. به گفته کارشناسان اقلیم شناسی در اقصی نقاط دنیا، این شدیدترین خشکسالی در غرب اروپا و ایالات متحده در تاریخ معاصر است. باید در میان تمامی این اخبار به نکته توجه داشته باشیم که گرما نه تنها خطر سلامتی را تهدید می‌کند، بلکه گرمای هوا و خشکسالی به این معنی است که زمین فقط خشک می‌شود و شرایط آتش سوزی گلدان را ایجاد می‌کند. با این حال آتش سوزی جنگل‌ها و خطر جدی برای محیط زیست در این مناطق بیشتر از پیش احساس می‌شود.

به گزارش CBS، اگر بخواهیم تنها در خصوص افزایش دمای بی‌سابقه مثال‌هایی را بیاوریم باید به کالیفرنیا اشاره داشت که دمای هوا در مناطق بیابانی این نقطه به بیش از ۱۲۰ درجه فارنهایت رسیده است. حتی پیش‌بینی می‌شود که دره مرگ طی این هفته به بیش از حد شدید ۱۲۷ درجه فارنهایت معادل ۵۳ درجه سانتی‌گراد باشد.

در این بین با افزایش بی‌سابقه دمای هوا چالش پاسخگویی به تقاضای انرژی در این شرایط آب و هوایی، افزایش شدیدی پیدا کرده زیرا مردم تلاش می‌کند بیشتر و بیشتر به برق در تلاش برای حل تغییرات آب و هوایی متکی باشد.
درجه حرارت سوزان و خشکسالی که در غرب به وجود می‌آید طوفانی کامل برای شبکه برق در منطقه ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه حوادث شدید آب و هوایی به‌طور فزاینده‌ای یک سیستم قدرت عظیم و ظریف را به لبه پرتگاه می‌کشاند.

این گزارش می‌افزاید، در حالی که اورگان، کالیفرنیا، نیومکزیکو و سایر ایالت‌ها با گرمای رکورددار و کاهش منابع آب دست و پنجه نرم می‌کنند، آمریکایی‌ها بیشتر به سیستم‌های برق و آب اعتماد می‌کنند. با این حال همان عواملی که تقاضای انرژی را افزایش می‌دهند نیز می‌توانند توانایی تولید آن را محدود کنند.

همچنین بر اساس گزارش گاردین، در آمریکا ذخیره آب سد هوور (Hoover) (بزرگترین ذخیره آب پشت سد این کشور) به تنها ۳۵ درصد حداکثر ظرفیت رسیده است. دریاچه مید که بعد از ساخت سد هوور بر رودخانه کلورادو به‌وجود آمده بود، اکنون روستاهای متروک و قایق‌های مغروق، یکی یکی سر بیرون می‌آورند.

در پایین دست این سد، آب مصرفی ۴۰ میلیون نفر در آمریکا و مکزیک و الکتریسیته ۸ میلیون نفر آمریکایی تحت تأثیر قرار گرفته و شرایط اضطراری اعلام و دستور صرفه جویی صادر شده است. از تولید نیروگاه‌ها گرفته تا خطوط انتقال که برق را به خانه‌ها و مشاغل منتقل می‌کنند، تقریباً هر قسمت از سیستم برق در شرایطی که به شدت گرم و خشک است، عملکرد بدتری دارد. با شنیدن این تفاسیر و صحبت‌ها این سوالات قابل توجه را در مورد آمادگی کشور برای آینده ایجاد می‌کند که در آن به گفته دانشمندان آب و هوا، با گرم شدن کره زمین ممکن است رویدادهای شدید آب و هوایی حتی بیشتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    1 1
    خدا در حال عذاب انسانها است اما انسانها خیرسرانه هنوز دنبال جنگ با خدا هستند
  • مهدی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 1
    از یه منظر بلایا بخاطر گناهان است اما یه حکمتِ شدید و بیرحمانه بودن بلایای الهی اینست که مردم جهان بدانند خداوند با کسی شوخی ندارد و روز حسابی بعد از مرگ و بهشت و جهنم هست! و این حرفهای پاپ و... که میگویند همه بهشتی اند و... دروغی بیش نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس