تنش کم آبی سد اکباتان

داستان بی آبی در سیستان و بلوچستان ید طولایی دارد؛ بیش از نیمی از جمعیت این استان پهناور با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش مشرق، شاید کسی از شرقی‌ترین استان ایران که با قدمت دیرینه اش مدت هاست که از آب بی بهره است، خبری نداشته باشد. سیستان سرزمین رستم دستان، سال هاست که عطای خوب زندگی کردن را به لقایش بخشیده است.

بیشتر بخوانید:

۳۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی

سیستان و بلوچستان با ۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه همچنان در ردیف نخست بحران کم آبی در کشور قرار دارد. منطقه‌ای که مردمان صبور آن امسال نیز با وجود گرمای طاقت فرسا همچنان به زندگی امیدوارند.

تداوم خشکسالی‌های ۲ دهه در سیستان و بلوچستان سبب افت آب‌های زیر زمینی و خشک شدن قنات‌های متعدد و در نتیجه از بین رفتن زیر ساخت‌های بخش کشاورزی و نابودی اکوسیستم طبیعی در سطح وسیعی از اراضی و مراتع این استان شده است.

این خشکسالی ها و به موازات آن سوءمدیریت ها در توزیع آب به گونه ای پیشترفت داشته که گویا مدیریت آن از دست مسئولین نیز خارج شده است! به صورتی که اگر کسی که ساکن یکی از شهرهای مرفه و با امکانات بیشتر کشور است، تصاویری را از مردمان این منطقه شاهد باشد، شاید سخت باور کند که این مردم همین کشور و از هموطنان ما هستند که با سختی ها، کمبودها و نبود امکانات، دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 0
    مسوولین تو رو بخدا به فکر استان‌های مرزی و محروم کشور باشید خدا رو خوش نمیاد در هنگام مشکل و جنگ این مناطق میشن مرزداران غیور و..... . ... ولی در زمانی که کشور به سوی آبادانی گام برمیداره این استانها کمترین بهره رو از امکانات نمیبرند
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 1
      در کشور فقط یک استان وجود دارد آن هم تهران چون سرمایه های آقایان در آنجا انباشت شده است
  • رضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    انتقال آب سیستان از زابل به زاهدان کار غیر علمی و عوام فریبانه بود مسولین برای اینکه طرح خودشان را توجیه کنند در مسیرجاده زابل به زاهدان دریک تابلوی بزرگ نوشته بودند به شهرپر آب سیستان خوش آمدید وبعد ازپایان انتقال طرح نوشته نوشته را پاک کرده اند قوه‌قضاییه عاملان را شناسایی و مجازات کندو....
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    1 0
    حالا که ترسو بودن مسئولین در گرفتن حقابه ایران از هیرمند مشخص شده زودتر خط آبرسانی عمان را به سیستان شروع کنید
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    در جوار دریا باشی و بی آبی را هم تحمل کنی اینهم از تحریم‌ها ست ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس