سرنوشت تلخ فینالیست‌های جام ملت‌های اروپا/ طلسم تکرار موفقیت

پرتغال و فرانسه، قهرمان و نایب‌قهرمان یورو ۲۰۱۶ هم با حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خیلی زود به جمع فینالیست‌های ناکام جام ملت‌های اروپا پیوستند.

به گزارش مشرق، در این که همیشه در تورنمنت‌های مهم ملی شاهد شگفتی و اتفاقات عجیبی هستیم، شکی نیست. ولی هیچ‌وقت انتظار نداریم فینالیست‌های دوره قبل و به‌خصوص تیم قهرمان خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار برود. پرتغال و فرانسه به فاصله یک شب با یورو ۲۰۲۰ وداع کردند و حتی به جمع ۸ تیم هم نرسیدند. خبر ورزشی در گزارشی سرنوشت فینالیست‌های دوره‌های قبل یورو در دوره بعد از آن را مرور کرده است:

یورو ۱۹۶۴
فینالیست‌های دوره قبل: شوروی و یوگسلاوی

شوروی آن سال‌ها یکی از قدرت‌های اروپا بود. بعد از قهرمانی در اولین دوره یورو در سال ۱۹۶۰، دوره بعدی هم فینالیست شد، اما به اسپانیا باخت و دستش به جام نرسید. اما یوگسلاوی حتی به جمع ۴ تیم برتر و دور نهایی مسابقات هم نرسید. این تیم در مرحله یک‌هشتم نهاییِ رقابت‌های انتخابی به سوئد باخت و حذف شد.

یورو ۱۹۶۸
فینالیست‌های دوره قبل: اسپانیا و شوروی

یورو در آن زمان با ۴ تیم برگزار می‌شد و برخی تیم‌های موفق دوره‌های قبل حتی به دور نهایی هم نمی‌رسیدند. اسپانیا در مرحله یک‌چهارم نهایی به انگلیس باخت و حذف شد. اما شوروی پای فینال به ایتالیا باخت؛ البته باختی با قرعه سکه! با این حال شوروی در نهایت پس از شکست مقابل انگلیس در رده‌بندی چهارم شد. 

یورو ۱۹۷۲
فینالیست‌های دوره قبل: ایتالیا و یوگسلاوی

در این دوره هردو فینالیست دوره قبل در مرحله انتخابی حذف شدند. ایتالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی به بلژیک باخت تا به جمع ۴ تیم برتر نرسد. یوگسلاوی هم شکست سنگینی با ۳ گل از شوروی خورد تا نتواند حتی به موفقیت دوره قبل نزدیک هم بشود.

یورو ۱۹۷۶
فینالیست‌های دوره قبل: آلمان و شوروی

آلمانی‌ها در این دوره هم فینالیست شدند، اما در فینال مقابل چکسلواکی در ضربات پنالتی شکست خوردند و دست‌شان از جام کوتاه ماند. شوروی که دوره قبل فینالیست شده بود به دست فینالیست این دوره در مرحله یک‌چهارم نهایی در رقابت‌های انتخابی باخت و با مسابقات وداع کرد.

یورو ۱۹۸۰
فینالیست‌های دوره قبل: چکسلواکی و آلمان

تعداد تیم‌های یورو در این دوره بیشتر شده بود و هردو تیم چکسلواکی و آلمان نه تنها به مرحله نهایی رسیدند، بلکه همگروه هم شدند. نبرد رودرروی‌شان را هم آلمان برد تا با توجه به فینالیست شدن تیم اول، رقابت برای حضور در فینال را از چکسلواکی ببرد. آلمان در فینال بلژیک را برد و قهرمان شد، در حالی که چکسلواکی با شکست ایتالیا به عنوان سوم رسید.

فینالیست‌های ناکام یورو (ـآلمان 1984)

یورو ۱۹۸۴
فینالیست‌های دوره قبل: آلمان و بلژیک

ناکامی مطلق هردو فینالیست دوره قبل. آلمان در گروهی که اسپانیا، پرتغال و رومانی حضور داشتند سوم شد و از رقابت‌ها کنار رفت. بلژیک هم در گروهی با حضور فرانسه، دانمارک و یوگسلاوی ناکام بود و با حضور در رده سوم، حذف شد. فرانسه و اسپانیا فینالیست شدند و خروس‌ها قهرمانی را جشن گرفتند.

یورو ۱۹۸۸
فینالیست‌های دوره قبل: فرانسه و اسپانیا

فرانسه که دوره قبل عملکردی فوق‌العاده داشت افت کرد و حتی به این دوره هم نرسید. در مرحله انتخابی همگروه شوروی، آلمان شرقی، ایسلند و نروژ بودند و در میان ناباوری فقط یک برد کسب کردند تا سوم و حذف شوند. اسپانیا هم که با آلمان، ایتالیا و دانمارک در مرحله نهایی همگروه بود، سوم شد تا خیلی زود کنار برود.

یورو ۱۹۹۲
فینالیست‌های دوره قبل: هلند و شوروی

هلند پس از آن قهرمانی خاطره‌انگیز در این دوره هم در گروهش صدرنشین شد، اما به دانمارک شگفتی‌ساز و قهرمان این دوره در ضربات پنالتی باخت تا به فینال نرسد. شوروی هم که فروپاشید و دیگر خبری از این تیم نبود. به جای آن‌ها تیم CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) حضور پیدا کرد که در گروهش پایین‌تر از هلند، آلمان و اسکاتلند قرار گرفت و حذف شد.

یورو ۱۹۹۶
فینالیست‌های دوره قبل: دانمارک و آلمان

دانمارک در گروهی سخت کنار پرتغال، کرواسی و ترکیه قرار گرفت و با ۴ امتیاز سوم شد تا به مرحله حذفی هم نرسد. اما آلمان ناکامی قبلی را جبران کرد و به اولین قهرمانی‌اش بعد از اتحاد آلمان‌های غربی و شرقی رسید. در گروهش بالاتر از جمهوری‌چک، ایتالیا و روسیه اول شد، سپس کرواسی را کنار زد و در نیمه‌نهایی در ضربات‌پنالتی انگلیسِ میزبان را برد. در فینال هم با گل‌طلایی اولین حریف‌شان در این دوره یعنی چک را بردند و قهرمان شدند.

فینالیست‌های ناکام یورو (ـآلمان 2000)

یورو ۲۰۰۰
فینالیست‌های دوره قبل: آلمان و جمهوری‌چک

این ضعیف‌ترین دوره حضور آلمان در جام ملت‌ های اروپا بود. در گروه مرگ با فقط یک امتیاز پایین‌تر از پرتغال، رومانی و انگلیس جای گرفتند و کنار رفتند. جمهوری‌چک هم سرنوشت بهتری پیدا نکرد. آن‌ها هم در گروهی سخت کنار هلند، فرانسه و دانمارک بودند و با تنها ۳ امتیاز در رده سومی جای گرفتند تا وداعی زودهنگام با یورو داشته باشند.

یورو ۲۰۰۴
فینالیست‌های دوره قبل: فرانسه و ایتالیا

فرانسه شروع خوبی داشت و در گروهش بالاتر از انگلیس، کرواسی و سوئیس صدرنشین شد. اما در مرحله یک‌چهارم نهایی به یونانِ شگفتی‌ساز برخورد کرد و با یک گل شکست خورد تا از دور رقابت‌ها کنار برود. ایتالیا در رقابتی تنگاتنگ با سوئد و دانمارک در گروهش به دلیل تفاضل گل کمتر سوم شد. هرسه تیم ۵ امتیاز داشتند. آتزوری با بدشانسی در همان مرحله گروهی کنار رفت.

فینالیست‌های ناکام یورو (فرانسه 2004)

یورو ۲۰۰۸
فینالیست‌های دوره قبل: یونان و پرتغال

یونان که دوره قبل چشم‌ها را خیره کرده بود و یکی از عجیب‌ترین قهرمان‌های تاریخ شد، در این دوره حتی یک امتیاز هم نگرفت. این تیم در گروهی که اسپانیا، روسیه و سوئد حضور داشتند، آخر شد. پرتغال در گروهش صدرنشین شد و بالای ترکیه، جمهوری‌چک و سوئیس جای گرفت. با این حال سلسائوی اروپا در مرحله یک‌چهارم ۳ بر ۲ به آلمان باخت و کنار رفت.

یورو ۲۰۱۲
فینالیست‌های دوره قبل: اسپانیا و آلمان

اولین و تنها مدافع قهرمانی یورو که از قهرمانی‌اش دفاع کرد، اسپانیا بود. ماتادورها که دوره قبل با هدایت لوئیس آراگونس قهرمان شده بودند، این مرتبه بعد از قهرمانی جام‌جهانی ۲۰۱۰، قهرمانی جدیدی در یورو تحت هدایت ویسنته دل‌بوسکه کسب کردند. در مرحله گروهی بالاتر از ایتالیا، کرواسی و ایرلند صدرنشین شدند، سپس فرانسه و پرتغال را کنار زدند و با شکست ایتالیا با نتیجه قاطع ۴ بر صفر جام را به خانه بردند. آلمان در گروهش بالاتر از پرتغال، دانمارک و هلند صدرنشین شد و سپس با شکست یونان به نیمه‌نهایی رسید، اما به ایتالیا باخت و نتوانست فینالیست شود.

فینالیست‌های ناکام یورو (اسپانیا 2016)

یورو ۲۰۱۶
فینالیست‌های دوره قبل: اسپانیا و ایتالیا

اسپانیا به افتخارات دو دوره گذشته‌اش نزدیک هم نشد. در گروهش پایین‌تر از کرواسی و بالاتر از ترکیه و جمهوری‌چک در رده دوم قرار گرفت و صعود کرد، ولی در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل ایتالیا با ۲ گل شکست خورد و حذف شد. ایتالیا هم خیلی نتایج بهتری نسبت به اسپانیا نگرفت. بعد از صدرنشینی در گروه‌شان بالاتر از بلژیک، جمهوری‌ایرلند و سوئد، اسپانیا را حذف کردند، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی به آلمان باختند و کنار رفتند.

یورو ۲۰۲۰
فینالیست‌های دوره قبل: پرتغال و فرانسه

اما این دوره گروه مرگ، گروهی بود که فینالیست‌های دوره قبل در آن قرار داشتند. فرانسه گروه F اول شد، آلمان دوم شد و پرتغال قهرمان دوره گذشته در رده سوم جای گرفت. شاید قابل حدس بود که پرتغال که قدرت سابق را نداشت از بلژیک ببازد و در مرحله یک‌هشتم نهایی کنار برود، اما تصور این که فرانسه به‌عنوان مدعی اول قهرمانی در ضربات‌پنالتی مقابل سوئیس مغلوب شود و تنها کسی که پنالتی‌اش را گل نکند امباپه باشد، دشوار بود. حالا دیگر در یورو ۲۰۲۰ هیچ‌کدام از فینالیست‌های دوره قبل حاضر نیستند.

فینالیست‌های ناکام یورو (فرانسه 2020)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    من حتم دارم که تیم بلژیک قهرمان میشه
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    چون قهرمان ها بعد قهرمانی به طرز عجیبی انگیزه شون برای دور بعد از دست میره و یا احتمالا به خاطر قهرمانی آنالیز ها روی آن تیم ها بیشتر میشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس