استان وردک.jpg

مناطق شرقی افغانستان هم مانند سایر نقاط زیر حملات نیروهای طالبان هستند و در این میان اگر استان «میدان وردک» از کنترل نیروهای دولتی خارج شود، خطری بزرگ پایتخت را تهدید خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق؛ عملیات شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان فقط به استان های شمالی این کشور خلاصه نشده و در روزهای گذشته مناطق شرقی هم از موج حملات سنگین این گروه در امان نمانده اند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای طالبان حملات کم سابقه ای را در استان های شرقی از جمله «میدان وردک» علیه نیروهای دولتی ترتیب دادند و توانستند در این محورهای مهم و حساس پیشروی قابل توجه داشته باشند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات پیشروی نیروهای طالبان در جنوب استان «میدان وردک» اشاره کرد و گفت: شبه نظامیان طالبان با انجام حملات گسترده شهرستان «چک» را به تصرف درآوردند.

این شهرستان (چک) محل اتصال شهرستان های «مرکزبهسود و جغتو» است و همچنین شهرستان «میدان شهر» را به شهرستان جغتو و شهرستان های شمالی استان غزنی متصل می کند و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های غربی «کابل» + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر بیشتر مناطق جنوبی استان «میدان وردک» از جمله شهرستان های «دایمیرداد، چک، جغتو، سیدآباد» که با استان های «غزنی و لوگر» هم مرز هستند در تصرف و سیطره نیروهای شبه نظامی طالبان هستند.

از سویی دیگر، بخش های وسیعی از شهرستان «نرخ» در شرق این استان از کنترل نیروهای ارتش و گروهای مردمی خارج است و به همراه عمده مناطق «شهرستان جلریز» در محور شمالی استان «میدان وردک» در تصرف شبه نظامیان طالبان است.

نیروهای ارتش و گروه های مردمی هم شهرستان دولت آباد (مرکز استان) هم مرز با استان کابل (پایتخت) را در کنترل دارند؛ شهرستان های غربی حصه اول بهسود، مرکز بهسود نیز در تسلط نیروهای دولتی افغانستان هستند.

استان «میدان وردک» حدود ۹هزار و ۲۳ کیلومتر مساحت دارد که حدود ۵۰ درصد (نزدیک به ۴ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع) در تصرف شبه نظامیان طالبان و سایر نقاط این استان در کنترل نیروهای دولتی افغانستان است.

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های غربی «کابل» + نقشه میدانی و عکس

میدان وردک با استان های «کابل، پروان، بامیان، غزنی و لوگر» هم مرز و در ۱۰ شهرستان بنام های «مرکز بهسود (پرجمعیت ترین شهرستان)، حصه اول بهسود، دایمیرداد، جلریز، میدان شهر، نرخ، چک، سیدآباد، جغتو و دولت آباد» تقسیم شده است.

شهرستان «مرکز بهسود» استان بامیان را به شهر کابل متصل می کند اما با توجه به این که نیروهای طالبان شهرستان های «جلریز و نرخ» را در تصرف دارند (نقاط اتصال استان بامیان و شهرستان بهسود در غرب استان میدان وردک به کابل) این مسیر مسدود شده است.

به گزارش مشرق، شهرستان میدان شهر هم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که دروازه غربی شهر کابل محسوب می شود و اگر از کنترل نیروهای دولتی خارج شود و سقوط کند خطر بزرگ پایتخت را تهدید خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 53
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    3 13
    مثال اگر افغانستان به جای 34ولایت80تا85تا ولایت داشت اگه میتونستن بگیرن بیچاره این کشور مظلوم
    • RO ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      14 5
      حرف مفت نزن
    • نصر IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      2 3
      آقای فلانی الان افغاستان34تا استان داره البته افغانستان قبلا20تا استان داشت به مرور زمان شد 34تا
    • پوریا IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      2 6
      با تحلیل تو تا حدودی موافقم آره درسته
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      6 0
      آخه مگه الان 200 سال پیش که دور هر شهری دیوار داشته باشه یا مثلا بازی کامپیوتری هس که تا یه مرحله رو تموم نکردی نشه به مرحله بعد رفت.
    • سعید IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      2 3
      حرف از تقسیمات کشوری شد الان هند28ایالت و 8قلمرو اتحادیه ای داره یا ترکیه81استان در7ناحیه یا رومانی41شهرستان در8ناحیه ایران استان هاش افزایش پیدا کنه و نام اقلیت روی استان حذف بشه یا نباشه درسته توی هند الان تامیل بنگال کشمیر و...هست اما نباید باشه
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    7 8
    اگر در شرق افغانستان باشند ولایت بدخشان یکی از بزرگترین ولایت ها که مرزی هم است با تاجیکستان و مردمش هم تاجیک هستند در خطره
    • SE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      9 22
      قبلا هم 20 سال قب طالبان مناطق تاجیک نشین را گرفتند و هیچ آزاری هم به آنها نرساندند
    • یک افغانستانی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      7 1
      مشزق نیوز لطفا چاپ کن.سانسور نکن. عزیزان ما منکر طالبان نیستیم. طالبان بخشی از افغانستان است.ولی تمام ان نیست.این را رسما سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفت. طالبان اصالتا از قوم پشتون هست. همان قومی که با شورش خود امپراطوری صفوی را منقرض کرد. کاری گه عثمانی هیچگاه نتوانست بکند.من خود شاهد هستم تمامی پشتون ها چه پشتو های طرفدار طالبان و چه شهرنشینان و نسل جدید با افتخار میگویند ما قومی هستیم که بزرگترین امپراطوری یعی یعنی صفوی را منقرض کردیم.حالا اینها به کنار تمامی قدرت نباید دست طالبان بیفتد این خطر بزرگی در دراز مدت برای ایران خواهد بود.برای اینکه طالبان مجبور بشوند شیعیان و البته تاجیک های متحد ایران را در قدرت سهم بدهند.راه حل تسلیم شدن نیست.راه حل این است که طالبان به نتیجه برسد که از راه نظامی نمی تواند حریف شیعیان و تاجیکهای آریایی بشود. طالبان الان فکر میکند پس از خروج آمریکا با راه نظامی 100 درصد قدرت را قبضه میکند.ولی صلاح ایران در این است تا مخفیانه بطوری که حساسیت طالبان هم برانگیخته نشود شیعیان و تاجیکها را مسلح و یا قدرت مند کنند تا طالبان نتواند از راه نظامی بر آنها غلبه کند.در این صورت در نهایت طالبان پس از یکی دو سال و نا امید شدن از پیروزی بر اقوام مخالف از طریق نظامی ناچارا تن به مذاکره و دادن امتیاز خواهد شد. این کم خطر ترین راه برای ایران است تا هم منافع اش از طریق شیعیان و اقوام فارسی زبان حفظ شود و هم صد در صد قدرت توسط طالبان تصاحب نشود.
    • به یک افغانستانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      0 4
      شاید شما یک انگلیسی هستید نه یک افغانستانی. طالبان هم جنبش اسلامی است و قومیتی نیست و افرادش هم صرفا پشتون نیستند و هیچ مشکلی هم با فارسی ندارد. کسی هم که کلمه آریایی را دهان شما گذاشت همان انگلیسی های خبیث بودند که هدفشان ایجاد تفرقه بود. اما اگر دلت به این حرفها خوش اس باید بدانی که اتفاقا پشتونها از اصیلترین اقوام آریایی و از دست نخورده ترین آنها در آسیا هستند. هر چند بعد 1400 سال اخوت اسلامی حتی حرف این چیزها زدن هم تهوع آور است.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 11
    ببنید دوستانی که میگن تقسیمات کشوری مهم نیست الان افغانستان34ولایت داره افغانستان باید90تا ولایت داشته باشه1.کشور توسعه پیدا می کنه2.در نام ولایت نباید نام نژادی بذاره که هیچ کدام نژادی نیست به امید موفقیت افغانستان
    • US ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      14 2
      در کشور ما هم بجز اسم کردستان لرستان مازندران گیلان و بلوچستان همه نام ها اسم مکان هستند. تغییر دادن اسم 5 تا استان که کاری نداره خیلی هم خوبه.
    • مجتبی از زنجان IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 3
      ای کاش استان های ایران80تا 90تا و اینکه پسوند نژادی حذف بشه البته تقسیمات کشوری در دنیا متفاوت هستش
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    8 3
    کابل رو هم از این روزها میگیرن . تموم شده ست
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    12 1
    اینا سلاح و نقشه نبرد از کجا میارن؟
    • متین IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      34 9
      ایران و روسیه
    • بابک IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      11 4
      فکر نکنم روسیه کمکی بکنه به طالبان چون روسیه و طالبان هیچ ربطی به همدیگه ندارن و افغانستان برای روسیه مهم نیست و حضور آمریکا در افغانستان تهدیدی برای روسیه نیست..... اما ایران گزینه معقولیه چون افغانستان همسایه ایرانه و طالبان هم دشمن آمریکا و ایران برای اینکه آمریکا رو از افغانستان خارج کنه به این گروه کمک میکنه
  • NL ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    9 41
    زنده باد طالبان خوب
    • RO ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      7 1
      حالت خوب نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    18 45
    مرگ بر دولت دست نشانده افغانستان، درود بر نیروهای دولت اسلامی طالبان، زنده باد طالبان. به امید پیروزی ارتش آزادیبخش طالبان.
  • پوریا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 5
    چه فرقی داره آخه 34تا استان داشته باشه یا 100تا هر چند موافقم استان زیاده باشه توسعه کشوره البته باید روی نام استان منطقی گذاشت چون بعدا سخته تغییرش بدی با وسواس
  • SE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    12 30
    چرا می نویسید خطر؟ منجی افغانستان آمده و حکومت فاسد و ضد اسلامی اشرف غنی دارد می رود. مردم دارند استقبال می کنند. ارتشیان بدون مقاومت سلاح خود را تحویل می دهند و پی زندگی خود می روند. چه جیزی بهتر از این؟ البته داعش بسیار نگران موفقیت طالبان است.
  • مراد IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    5 2
    الان لتونی115استان داره اما حوزه تقسیمات اداری باید منطقی عمل بشه
  • اهرم IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    2 2
    تقسیمات کشوری خیلی مهمه در جهان خیلی
  • نوروز IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    18 7
    افغانستان در خطره والله در خطر
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    4 9
    طالبان چنانچه بر ادعاها از دگمماتیسم سابق که هم اکنون غالبا کابلیون هنوز از تجربه دولت طالبان هنوز هراس دارند و این گروه را دست نشاندگان استخبارات پاکستان میدانند . دست شسته و خواستار رهائی افغانستان از بیگانگان سخن میرانند . بهتر است در برخورد با شهروندان مهربانانه رفتار کنند و اعلام واضح نسبت به وابستگی که دولت و مردم به کشورهای خارجی نظر دارند . داشته باشند . اکنون با اقدامات جدید طالبان . نیروهای خارجی منجمله انگلستان و حتی آمریکا و. یا ناتو . بهانه برای ماندن در افغانستان و تحت پوشش حفاظت باز به کارهای سودجویانه مثل تولید مواد مخدر و بردن منابع غنی از جمله لیتیوم و غیره. اقدام و ادامه بدهند . خواهند داشت . بهترین راه صلح بین طالبان و نظام حاکم بر افغانستان است . با بحث و صحبت به توافق برسند . شاید به نظر خود که کنار رفتن غنی ( بقول طالب دست نشانده آمریکا) دست پیدا کنند و افغانستان به آرامش و صلح که آرزوی همگانی هست و غربی ها بهانه نداشته باشند برسد . اگر طالب بر کابل و کل افغانستان با جنگ تسلط هم پیدا کنند .. از مسیر صلح آنهم با افرادی که در حکومت هستند و در مفاسد و سر در گریبان غربی ها گرفتار نیستند . نتیجه بهتر میگیرند .
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    11 32
    طالبان به هیچ عنوان گروه تروریستی نیست و با هدف قطع کردن دست اجانب و استعمارگران وارد عرصه نبرد شده اما متاسفانه ما به علت سواد رسانه ای خیلی پایین اسیر جوسازی های رسانه ای شده ایم و تصوری وحشتناک از طالبان داریم
    • GB ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      13 4
      واقعا درسته طالبان یکی از آزاد اندیش ترین احزاب جهان هست و اعتقاد به صلح و دوستی احترام به همه عقاید را دارد حیفه با چنین گروهی دوست نباشیم و همسایگی این افراد بهشتی را از دست بدهیم به نظر من به جای ارتباط با کشورهای قدرتمند جهان باید با این گروه پیشرفته دوست باشیم.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 4
      در جواب اونی که با پرچم انگلیس کامنت گذاشته و به خیال خودش حرف کنایه آمیز زده: داداش منظور از بی سواد رسانه ای دقیقا امثال تو هستین
    • GB ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      3 1
      خوب پرفسور رسانه ای بگو ببینم قضیه مزار شریف را می دونی.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      0 2
      بی سواد رسانه ای کسی است که باورش شده طالبان دیپلماتهای ایرانی را کشته اند! و می داند کار سرویس اطلاعات پاکستان بود به دستور آمریکا.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 3
    نصفش رو گرفته
  • رضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    12 15
    ما باید گروه های شیعه و وفادار به ایران را تقویت کنیم تا روابط تجاریمون با افغانستان افزایش پیدا کند
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      17 5
      از دین نون نمیخوریم تو هم نقابتو بنداز
    • رضا IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      3 3
      چه ربطی داشت استاد؟
  • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    16 11
    ما باید گروه های شیعه و وفادار به ایران را تقویت کنیم تا روابط تجاریمون با افغانستان افزایش پیدا کند
  • mojtaba SE ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    11 14
    تنها راه نجات این ملت محروم که اسیر یک مشت دله دزد شده ,و همیشه در رعب و کشتار بسر میکنه,پیوستن به ایران است .چون نه فرهنگ رشد رو میدونه و نه شرایط مالی (پول و صنعت)رو داره..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      4 0
      درود
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      4 3
      انگلیس و نوکراش از این جور حرفها ناراحت میشن.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    14 8
    از اعتصابات چه خبر
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      6 4
      از شیخ حسن و تورم ۵۰ درصدی و پراید ۱۰۰ میلیونی و بورس قرمز چه خبر با اون معاون اولش؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    11 11
    ایران از بیطرفی که عملا طرفداری طالبان است حتما لطمه خواهد خورد نیروهای شمال با هماهنگی امریکا وطالبان از بین خواهد رقت ما دلمان خوش است امریکا از افغانستان می‌رود اما واقعیت این است که امریکا منافعی در منطقه ندارد ومیخواهد هزینه آش را کم کند
    • SE ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 1
      از اتحاد شما چه خیری دیدید جز فساد و تفرقه و بدبختی برای افغانستان؟ همینها از روز اول جنگ افغانستان را شروع کردند.
    • CA ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      3 1
      آمریکا عامل اصلی مشکلات و ذینفع اصلی هست. هر جا که آمریکا بره به جز ویرانی و بدبختی کشتار و آوارگی و فقر چیزی بر جای نگذاشته. به طالبان حق بدیم که تا خروج آمریکایی های اشغالگر دست به اسلحه باشند
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    1 0
    جناب اشرف غنی با نزدیک به نهصد هزار رای رئیس جمهور افغانستان شد . اکنون اگر باز رای گیری شود بیشتر که نه بلکه کمتر رای میاورد . و ایشان اکنون مسئله و قفل اساسی آنکشور است و حاضر نیست بنفع صلح کنار رود . دولت او شاهد مفاسد افسار گسیخته و تعیینات بقول خودشان سمتی و گروهی منجمله تکیه زدن افراد غیر متخصص و کارآزموده بر وزارتخانه ها و ارتش و نهادهای امیتی که منجر به مشکلات عدیده اقتصادی اجتماعی سیاسی و اکنون امنیتی و از دست دادن جغرافیا شده که اکنون بعضا مردم آرزوی طالبان را دارند . علیرغم اینکه نگران دستاوردهای موثر دولتداری در برخی از امور مثل پارلمان و فعالیت زنان و رسانه ها و کارهائی که در جهت ساختن کشور انجام گرفته هستند . در حالیکه بگفته برخی از شهروندان طالبان در شهرها و قصبات که در اختیار گرفتند به اموال عام المنفعه لطمه نمیرسانند . جز محل و پست های امنیتی در برخی از مسیرها و جاها که لازم نمیبینند تخریب میکنند و با مزدم عادی کاری ندارند .
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    دولت افغانستان با تاکتیک های مختلف و در برخی امور بی عملی و کندی در عمل و سیاست های گنگ و متضاد و هرزگاه ساختن شورای جدید که جز چند نفر کم یا زیاد . فرصت ها را میسوزاند و سیاسیون صاحب نظر و نام را از خود دور میراند و پراکنده و بخود آسیب وارد میسازد .
  • Nima IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 2
    طالبان در گذشته اشتباهاتی کرد بعد در این چند سال جبران و ثابت کرد دیگه گذشته رو تکرار نکنه اتفاقا طالبان هم ضد استکبار هست هم ضد گروهای تروریستی داعش و... ما قبلا هم از طالبان بدلیل اسلام سنی سخت گیر به مردمان افغانی و شیعیان بدمان می اومد این طالبان رو سرداران مخصوصا سردار سلیمانی تقویت کرد تا آمریکا رو یکی پس از دیگری از کشور های آسیا خارج کند . طالبان قدرت ایران را خوب میفهمد کار اشتباهی نمیکند تا ایران به تحت حمایت خود در افغانستان و منطقه دستور دهد کار طالبان را یکسره کند اینو به یاد داشته باشید طالبان هم در آینده به مقاومت میپوندد از هم اکنون هم پیوسته فقط کمی خطا داره کمی ادب میخواد
  • US ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    بهتر امیدوارم طالبان هر چه زودتر افغانستان روبگیره هر چی نباشه ازنظامیان افغان که برای ایران خط و نشان میکشیدند بهترند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 1
    خیانت بزرگ اشرف خنیث به افغانستان، حالا که از ارتش ملی افغانستان کاری بر نمیاد ما باید دست به کار شیم، احتمالا اگه مثل روسیه قدرتمند بودیم باید افغانستان رو مثل کریمه راحت برگردونیم به سرزمین مادری
  • ناصر US ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    1 1
    وقتی دولتی زیر سلطه ی اربابش آمریکا باشد از این بهتر نمیشود
  • محمد MD ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    1 1
    امیدوارم طالبان زودتر تمام افغانستان رو بگیره.... این برای ایران و منطقه و مردم افغانستان بهتره... دولت ایران باید با طالبان دوستی کنن و بخشی از منطقه را از شر سعودی و اسرادیل و امریکا پاک سازی کنن تا جای که میشه... هر دولتی در افغانستان سر کار میاد سریع میره امریکا و اونارو میار تو کشور و در نتیجه همه جا نا امنی میشه... ریگی را طالبان نساخت امریکا و دولت افغانستان ساخته بود... شیعیان افغانستان نباید با طلبان وارد جنگ بشن باید با هم مشارکت سیاسی کنن در اداره کشور. ایران باید با طلبان همکاری کنه و شر امریکا و اسرائیل را از شرق کشور بکنه. قطعا طالبان هم فهمید که هرگز نه از سعودی نه از امریکا چیزی بهم نمیماسه و الانم که خطر از دست دادن جایگاهشو با قدرت گرفتن و پیداش داعش در افغانستان حس میکنه و نگران اونجا داعش قدرت بگیره و اینا برای همیشه محو بشن. پس با ایران همکاری میکنه... دولت و ملت ایران و افغانستان باید بدونن طالبان زمانی شرارت میکنه که یک گروهک باشه فرقه باشه جنبش باشه اقلیت شورشی باشه اما اگر یک دولت شد هیچ دولتی در دنیا جز امریکا و اسرائیل دنبال لات بازی نیست. طالبان که دولت شد که نمیاد سر ببره چون میدونه در دنیا به رسمت شناخته نخواهد شد. طالبان از یک گروه تروریستی تبدیل میبشه به یه دولت متشخص که میخواد با دنیا تعامل کنه و شرق کشور هم از این نا امنی ها پاک میشه و مردم افغانستان هم رنگ ارامش رو خواهند دید
  • ناشناس US ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    1 0
    این عقده ای بازیا چیه روی تصویر نقشه ها همچین واترمارک زدین انگار نقشه گنج رو منتشر کردین متاسفم براتون ...
  • اسلام واقعی DE ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 1
    به امید احیای صدر اسلام و قدرت گرفتن گروه های جهادی در کل جهان اسلام.من شیعه هستم ولی در درجه اول مسلمانم و اگر جریانی چه شیعه و سنی بخواد اسلام ناب محمدی در کشورهای اسلامی حاکم کنه ازش حمایت میکنم.شیعه و سنی اهمیتی نداره ملاک اجرای قوانین و حدود الهی و اسلام ناب شیعه و سنی لائیک به درد جرز لای دیوار میخوره .ما دولت اسلامی میخواهیم که دست دزد قطع کنه حجاب اجباری اجرا کنه شرب خمر شلاق بزنه و سنگسار کنه و ربا رو حذف کنه و با کفار و دشمنان اسلام جهاد کنه و از مسلمین و مظلومین حمایت کنه هر جریانی که این مسائل و به طور کلی قوانین فقه و شریعت اسلامی درست و محکم اجرا کرد اسلام واقعی و ما باید ازش حمایت کنیم حالا از هر فرقه و جریانی میخواد باشه مهم محتوا و عمل نه لقب و اسم
  • محمد IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 4
    در جواب دوستی که حکومت اسلامی تبلیغ میکرد کسی را زورکی نمیشه به بهشت فرستاد دوم اونایی که در یک کَشور آزاد زتدگی میکنن همه کار حرام انجام میدن اگه خدا در آخرت اعمال اونا را با اعمال کسی که در یک حکومت اسلامی زندگی کرده و کار خلاف انجام نداده چون موقعیتشو نداشته با هم مقایسه کنه و فرد اولی رو بفرسته جهنم اونوقت عدل خدا مَشکل داره
    • به محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      0 0
      تو خیلی دلت می خواهد جهنم بروی برو در خانه خودت گناه بکن. اما حق نداری در جامعه علنا گناه گنی و بقیه را هم با خودت جهنم ببری. خدا هم می توانست به پیغمبر بگوید در همان مکه بمانید برای خودتان دین فردی داشته باشید و ثواب بیشتر ببرید! اما گفت هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی و اجرای حدود و ممنوع کردن کفر واجب است.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 2
    به امید سقوط هر چه زودتر نیروهای خود فروخته آمریکایی افغان به دست طالبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس