لاوروف: ادعای غربی‌ها درباره آمادگی بهبود روابط "بی‌معنا" شده است

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در برخورد با مسکو از آمریکا پیروی کرده و به‌رغم ادعای آمادگی برای گفت‌وگو، شروط غیرقابل قبول خود را تکرار می‌کنند، در حالی‌که نتیجه باید دوطرفه باشد.

به گزارش مشرق، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای درباره اصول پایداری جهانی و غیرقابل قبول بودن جایگزینی حقوق بین الملل که صبح امروز در روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، منتشر شده، با انتقاد از سیاست آمریکا و دیگر کشورهای غربی در برخورد با روسیه، ادعای آنها در خصوص آمادگی برای عادی سازی روابط با مسکو را بی‌معنا خواند.

لاوروف توضیح داد: «در ملاقات اخیر ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو، بطور واضح مشخص گردید که دستیابی به نتیجه مثبت در هر جهت‌گیری تنها در صورت وجود توازن بین منافع طرفین امکان پذیر خواهد بود. با وجود عدم اعتراض مستقیم از سوی بایدن درباره لزوم توازن منافع، ما شاهد بودیم که بلافاصله پس از نشست سران ژنو، مقامات رسمی واشنگتن، از جمله کسانی که در مذاکرات حضور داشتند، شروطقبلی آمریکا برای بهبود روابط دو کشور را دوباره تکرار کردند.»

بیشتر بخوانید:

لاوروف: موضوعاتی در برجام باقی مانده‌اند که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند

وی با اشاره به دنباله‌روی طرف‌های اروپایی از سیاست‌های آمریکا در قبال روسیه افزود: چنین دستورالعمل‌هایی با این تهدید شروع می‌شود که "اگر روسیه ظرف چند ماه آینده قوانین بازی مورد نظر ایالات متحده را رعایت نکند، اعمال فشارهای جدید از سر گرفته خواهد شد". بدین ترتیب، مواضع غرب درباره آمادگی برای عادی سازی روابط با مسکو تنها در صورت تغییر رویکرد از جانب روسیه است. جالب اینکه مواضع سرسختانه قبلی که بلافاصله پس از نشست سران ژنو دوباره شنیده شد، در پایتخت‌های اروپایی نیز تکرار شد و آنها نیز در این برخورد از طرف آمریکایی دنباله روی کرده و بهبود روابط دوجانبه را به تغییر رفتار روسیه مشروط می‌کنند.»

به گفته وی، واضح است که "همصدایی با واشنگتن" در اظهارات اتحادیه اروپا، از قبل و پیش از نشست سران ژنو و در جریان مذاکرات رهبران آمریکا و اروپا در گروه۷ و ناتو مورد توافق آنها قرار گرفته شده بود.

غرب خوشش نمی‌آید روسیه از حقوق سایر کشورها دربرابر تهاجمات آنها دفاع می‌کند

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، کشورهای غربی از این مسئله بسیار ناراضی است که مقامات مسکو از کشورهایی که قربانی ماجراجویی‌های نظامی آنها و حمله تروریسم بین المللی و از دست دادن حاکمیت و استقلال خود قرار گرفته‌اند، حمایت می‌کنند که نمونه بارز آن اتفاقاتی است که در سوریه رخ داده است.

لاوروف نوشته است: «روسیه به داشتن "سیاست تهاجمی" در برخی مناطق متهم می‌شود که عملاً در خصوص خط‌مشی مسکو در مقابله با تمایلات ملی‌گرایانه تند و نئونازیستی برخی کشورهای همسایه مطرح می‌شود که حقوق شهروندان روس زبان و اقلیت‌های ملی را نادیده می‌گیرند.»

وی تأکید کرد، در این راستا روسیه و چین بعنوان حامیان استبداد، اصلی‌ترین مانع برای تحقق سیاست‌های اعلام شده در نشست‌های رهبران گروه۷، ناتو و اتحادیه اروپا-آمریکا معرفی و ادعاهای داخلی و خارجی نسبت به جهت گیری‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی آنها مطرح شده است که تنها به دلیل عدم تطابق این خط‌مشی‌ها با الگوهای تعیین شده از سوی واشنگتن و بروکسل است. 

وی افزود: «غربی‌ها سعی دارند سایر کشورهای جهان را متقاعد کنند که می‌توانند روسیه و چین را به دنباله روی از سیاست‌های خود وادار کنند، هرچند تاکنون در اجرای این خواسته ناموفق بوده‌اند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد، غربی‌ها مایل نیستند که مسائل در عرصه‌های بین المللی در جوی برابر و دموکراتیک انجام شده و از گفتگوهای آزاد با کسانی که ارزش‌ها و اعتقادات دیگری دارند، می‌ترسند. در حالی‌که چنین برخوردی، آشکارا مغایر با نطریات آزادی‌خواهانه و دموکراتیک است. ولی تنها دست یابی به توافق در عرصه‌های جهانی ضامن ایجاد جهانی قابل اعتمادتر، باثبات و مطابق با واقعیات عینی در عرصه روابط بین الملل است.

سرگئی لاوروف تأکید کرد که طرف روسی دستورکار واقع بینانه‌ای در عرصه جهانی داشته و همواره برای مذاکرات صادقانه با هر کشوری که خواستار یافتن توازن منافع و احترام به حقوق بین المللی است، آمادگی دارد و سیاست خارجی روسیه مبتنی بر این اصول است که بارها توسط مقامات مسکو بیان شده و اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس