کد خبر 123842
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰

به مناسبت اتمام اردیبهشت تئاتر ایران، مراسمی برای سپاسگزاری از پیشکسوتان، مدیران و هنرمندان تئاتر برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از قانون، مراسم پایانی پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران با حضور «حمید شاه‌آبادی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «قادر آشنا»، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مدیران مراکز استان‌ها و جمعی از هنرمندان در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در این مراسم برای سومین بار متوالی در ماه جاری از حمید سمندریان از سوی دو هنرمند هم‌نسل ایشان، یعنی جمشید مشایخی و داوود رشیدی تقدیر شد.

بر اساس این خبر در این مراسم هنرمندانی چون جمشید مشایخی، هما روستا، پری صابری، مریم معترف، داود رشیدی، هادی مرزبان و دیگر هنرمندان عرصه تئاتر حضور داشتند. همچنین علاوه بر حمید سمندریان، از هنرمندانی چون قطب‌الدین صادقی، محمود استاد محمد، سعدی افشار، رضا حداد و جمعی از مدیران کل استان‌ها، اصحاب رسانه و خادمان تئاتر نیز قدردانی شد.

حاشیه‌های مراسم



در این مراسم جمشید مشایخی، هنگام سپاسگزاری از سمندریان میکروفون را به دست گرفت و گفت: همیشه تئاتر در این ملک مورد بی‌مهری قرار گرفته است و باز هم قرار خواهد گرفت.
وی نقبی زد به خاطراتی که با سمندریان سر برخی اجراها داشت و یادآور شد: استاد عزیزم، حمید سمندریان نمایش «مرده‌های بی‌کفن و دفن» را به مدت 13 شب روی صحنه برده بود. برخی از مسئولان تعدادی از دیالوگ‌های این نمایش را حذف کردند. شب آخر که نمایش را اجرا می‌کردیم به او گفتم، حمید خان! اجازه می‌دی دیالوگ‌هایی را که حذف کردند، بگویم؟ او هم موافقت کرد و من هم گفتم و لذتش را بردم.

سخنران ویژه آیین پایانی، دکتر قطب‌الدین صادقی بود که وظیفه معرفی بخش تقدیر از پیشکسوت را بر عهده داشت. صادقی با اشاره به برگزاری بزرگداشت روز جهانی تئاتر در استان‌های مختلف ایران اضافه کرد: باید خانواده تئاتر همدیگر را بازیابند؛ در سراسر کشور پراکنده‌ایم. این خانواده پراکنده باید دوباره یکدیگر را پیدا کنند؛ همه باید مانند یک خانواده واحد از حال و روز هم باخبر باشیم.

کارگردان «سحوری» در عین حال از مساله بودجه به عنوان نکته‌ای بسیار مهم یاد کرد و افزود: آزادی فکر و خلاقیت وجه تمایز هنر از دیگر مقوله‌هاست. این بحث در تئاتر شکل جدی‌تری نیز به خود می‌گیرد. مدیران باید متوجه آن باشند.

صادقی با تاکید بر ضرورت بالا‌بردن کیفیت آثار نمایشی و خلق کار ارزشمند گفت: اگرمی‌خواهیم مطالباتمان از مسئولین به نتیجه برسد باید به آن‌ها ثابت کنیم که کاری که می‌سازیم ارزشمند و باکیفیت است. در این شرایط است که سرانجام مسئولان درمی‌یابند که نمی‌توانند نسبت به مطالبات هنرمندان بی‌توجه باشند، اما متاسفانه امکانات کم و گروه‌ها بسیارند و به همین دلیل اغلب شاهد جدل و بی‌احترامی میان آن‌ها هستیم.

کارگردان «یادگار زریران» خاطرنشان کرد: باید در کار ما همواره احترام به یکدیگر مورد توجه قرار بگیرد. هیچ کس جای دیگری را نگرفته است. هیچ کس بودجه کس دیگر را نخورده است. باید باور کنیم که بودجه‌ای که سالانه به ما می‌دهند، اندازه ساخت یک سریال شبکه اول سیما هم نیست. گروه‌های شهرستانی ما اکنون با حداقل‌ها می‌سازند؛ آن‌ها در گاراژها و در تعویض روغنی‌ها کار می‌کنند.

صادقی گفت: هیچ یک از کارهای سمندریان جدا از یک تحلیل اجتماعی نیرومند نبوده و او همواره بهترین آثار را در عرق‌ریزان روح و به دور از شتابزدگی‌های عوامانه خلق کرده است.
صادقی خاطرنشان کرد که یک ویژگی‌ را در سمندریان بیش از بقیه ستایش می‌کنم و آن گزیده‌کاربودن اوست. وی ادامه داد: تا به حال نشنیده‌ام که او برای پست و مقام، یا پول کار کند و هرگز کار تجاری و عوامانه نکرده است. تعریفش از هنر یک اتفاق بزرگ هنری است که جامعه به آن نیاز دارد.



این کارگردان در پایان گفت: سمندریان هرگز شخصیت دم دستی و ارزانی نبوده است. ما به آدم‌هایی این چنین که الگوهایی برای جوانانمان باشند نیاز داریم و بر ایشان سر تعظیم فرود می‌آوریم.

از دیگر حاشیه‌های این مراسم، حضورنداشتن سعدی افشار و محمود استادمحمد، محمد چرمشیر و جمشید خانیان در مراسم تقدیر خودشان بود. به همین دلیل هنگام تقدیر از محمود استاد محمد، اصغر دشتی، کارگردان جوان و نام‌آشنای تئاتر، به نمایندگی از استاد جایزه او را گرفت.

دشتی خطاب به معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای شاه‌آبادی خیلی خوب است که از هنرمندان بیمار عیادت می‌کنید، اما بعد از عیادت هم مهم است! تنها گذاشتن هنرمند بیمار بعد از این عیادت‌ها بسیار دردناک است. تامین هزینه‌های بیماری برای خانواده‌های آن‌ها بسیار دشوار است. هر بار هنرمندی بیمار می‌شود همه جامعه تئاتری به تکاپو می‌افتد که چگونه این هزینه‌ها را تامین کند و به او یاری رساند.

سرپرست گروه دن‌کیشوت در پایان رو به ایرج راد و اصغر همت دو تن از اعضای خانه تئاتر کرد و گفت: امیدوارم تدبیری بیندیشید که هنرمندان بیمار در دوره درمانشان فضای امنی داشته باشند که تامین این فضا، بسیار مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس