کد خبر 1238141
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
ویروس هندی مسری تر از نوع انگلیسی/ردپای «دلتا» در ۸۰ کشور دنیا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شیوع گسترده واریانت دلتا در بیش از ۸۰ کشور دنیا، از افزایش سرایت پذیری ویروس کرونا در جریان این جهش نسبت به واریانت انگلیسی خبر داد.

به گزارش مشرق، عاطفه عابدینی در خصوص واریانت دلتا، هندی یا B,۱.۶۱۷ کروناویروس که این اواخر خبرهایی از شیوع آن در کشور به گوش می‌رسد، عنوان کرد: مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع از کروناویروس ها قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می‌دهد، اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت های پیشین در دست نیست.

بیشتر بخوانید:

فاویپیراویر در ایران بی رویه استفاده می‌شود

وی ادامه داد: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

عابدینی از شیوع واریانت هندی در ۸۰ کشور دنیا خبر داد و افزود: در برخی کشورها این واریانت به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا، علی رغم پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

تاکنون چه تعداد از ایرانی‌ها واکسن کرونا زده‌اند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه، آبریزش بینی و مشکلات گوارشی را از علائم اصلی واریانت هندی دانست و تصریح کرد: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علائم ابتلاء محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در واریانت دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به آمار دقیق میزان گسترش بیماری در ایران، نیاز به توالی یابی ژنتیکی ویروس است، عنوان کرد: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع واریانت هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.

عابدینی اظهار کرد: برخی در ابتدای شیوع ویروس هندی، میزان سرایت پذیری آن را ۶۰ درصد بیشتر از واریانت انگلیسی اعلام کردند، اما اکنون مستندات نشان می‌دهد این نوع جهش، ۴۰ درصد مسری تر از واریانت آلفا یا نوع انگلیسی است.

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: در کشور هند داده‌هایی ارائه شد که نشان از افزایش میکروترومبوزها (لخته‌های خونی کوچک) در جریان ابتلاء به واریانت دلتا نسبت به کرونای ووهان داشت، اما به علت نبود مستندات کافی از میزان این عارضه در نوع چینی، این مطالعات قابل تاکید نیست.

عابدینی در پایان بیان کرد: شیوع قارچ سیاه یا ساده که پس از گسترش واریانت دلتا در هند گزارش شد، در زمان همه گیری کروناویروس ووهان در کشور وجود داشت، بنابراین عارضه جدیدی نیست و به نظر نمی‌رسد با شیوع کرونای هندی، این مشکل نیز شایع شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 1
    لا اله الا جن . باید مقابل خدایان زانو بزنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس