تزریق دوز دوم واکسن کرونا سالمندان بالای۷۵ سال

با افزایش روند واکسیناسیون در کشور گزارش ها و انتشار فیلم و تصاویر در فضای مجازی حکایت از ازدحام جمعیت و تجمع سالمندان و خانواده های آنها و تشکیل صف های طولانی در مراکز واکسیناسیون دارد.

به گزارش مشرق، با گذشت چند ماه از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور و واکسیناسیون گروه های پرخطر، حالا نوبت به گروه های ۷۰سال به بالا رسیده است. با افزایش روند واکسیناسیون در کشور گزارش ها و انتشار فیلم و تصاویر در فضای مجازی حکایت از ازدحام جمعیت و تجمع سالمندان و خانواده های آنها و تشکیل صف های طولانی در مراکز واکسیناسیون دارد. وقفه ایجاد شده در روند واکسیناسیون باعث شد تا مردم نگران کمبود واکسن باشند، هرچند که پس از این اتفاق وزارت بهداشت اعلام کرد که با ورود محموله جدید واکسن، کار تزریق برای افرادی که در انتظار تزریق واکسن هستند از سر گرفته شده و برای تزریق دوم نیز به هموطنان اطلاع رسانی می شود.

ببینید:

عکس/ تزریق دوز دوم واکسن کرونا سالمندان

وقفه ایجاد شده در روند واکسیناسیون و عدم اطلاع رسانی صحیح در این زمینه باعث شد به یکباره شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون در برخی کلانشهرها باشیم. آنطور که گفته می شود این وضعیت در تهران به مراتب نگران کننده تر بوده و تا حدودی مشکل ساز شده است. باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به گرمای هوا ایستادن در صف طولانی برای سالمندان دشوارتر است و بر اساس اظهارات برخی از افراد تعدادی از آنها گرمازده شده اند.

نگرانی از کمبود واکسن سالمندان را به صف کرد!

*نگرانی از کمبود واکسن

اظهارات این افراد نشان می دهد مهمترین دغدغه و نگرانی آنها کمبود واکسن است و حتی برخی افراد که برای آنها پیامکی از سوی وزارت بهداشت ارسال نشده است به دلیل این نگرانی در صف دریافت واکسن حاضر شده اند که همین اتفاق کار را برای نیروهای بهداشت و درمان دشوارتر کرده است.

ببینید:

عکس/ صف سالمندان برای تزریق واکسن

اما در این بین اطلاع رسانی نادرست در زمینه تزریق واکسن و عدم هماهنگی بخش های مختلف باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است هرچند طی ماه های گذشته به دلیل همین عدم هماهنگی و برنامه ریزی صحیح شاهد بروز تخلفاتی در روند واکسیناسیون بودیم و حالا به نوعی دیگر نیز این مشکل برای سالمندان ایجاد شده است، این موضوع درحالی رخ می دهد که چندی پیش سعید نمکی وزیر بهداشت با کنایه از تشکیل صف های مرغ انتقاد کرده و گفته بود که آیا شما یک مورد صف مرغ را در حوزه دارو دیدید؟ اصلا کسی پرسید، وزیر فلک‌زده بهداشت، تو چطور ۴۷۵۰ قلم دارو را مدیریت کردی؟ چطور یک روز کارخانه‌های داروسازی مملکت به دلیل کمبود ماده اولیه تعطیل نشد.

نگرانی از کمبود واکسن سالمندان را به صف کرد!

*نگذاشتیم صف مرغ ایجاد شود!

همچنین وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان خود، بی‌توجهی‌های پیش از تعطیلات نوروز به ویژه بازارهای شلوغ، و صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ، را دلایل عمده افزایش ابتلا به کووید-۱۹ در کشور و موارد بستری ناشی از آن دانسته بود.

اما علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اینباره می گوید: از دو روز قبل کار توزیع واکسن در بین سه دانشــگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در استان تهران آغاز شده است. به طوری که ۱۵ هزار دوز واکسن به دانشگاه شهید بهشتی و ۱۱ هزار دوز نیز به هر کدام از دانشگاههای تهران و ایران تحویل شده است.

در همین راستا، مرکز روابــط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشـت، با صدور اطلاعیه ای از مردم درخواست کرده بود بدون دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشــت، در این اطالعیه اعلام کرد که زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکســن کووید ۱۹ از طریق پایگاه اطلاع  رسانی وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی behdasht.gov.ir و همچنین پیامک،اطلاع رسانی میشود.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید شده است افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند، تا قبل از دریافت پیامک و یا اطالعیه رســمی وزارت بهداشــت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری نمایند.همچنین، در ایــن اطلاعیه با اشاره به تأمین و توزیع واکسن مورد نیاز در روزهای اخیر، خاطرنشان شده است که تأخیر چند روزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسنها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.

نگرانی از کمبود واکسن سالمندان را به صف کرد!

*افزایش مراکز واکسیناسیون

پس از افزایش انتقادها به دلیل تجمع مردم در صف های واکسن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا راه حل این مشکل را افزایش مراکز تجمیعی توزیع واکسن دانست و گفت: باید مراکز تجمیعــی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع میشود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیا.

رئیسی افــزود: اکنون دو موضوع اصلی واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروههای آسیب پذیر را پیش رو داریم. وی با عنوان این مطلب که برای افراد ۶۵ سال به بالا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود، گفت: جمعیت ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال فاصله سنی، دو سال به دو سال فراخوان داده شود.

اما علیرضا رئیسی صبح امروز، در اظهاراتی دیگر مدعی شد که مشکلات واکسیناسیون رفع شده است درباره وضعیت واکسن کرونا در کشور، گفت: اولا مردم عزیزمان به هیچ وجه در زمینه تزریق دوز دوم واکسن نگرانی نداشته باشند، به اندازه کافی واکسن برای تزریق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع هم شده است. امروز هم تعدادی از واکسن‌ها را مجددا توزیع می‌کنیم برای کسانی که دوز دوم‌شان را دریافت نکردند. بر این اساس در افراد ۷۰ سال به بالا کسانی که دوز دوم را تزریق نکردند، قطعا همه را واکسینه می‌کنیم و افراد جا مانده از گروه ۷۰ ساله به بالا هم واکسینه می‌شوند.

نگرانی از کمبود واکسن سالمندان را به صف کرد!

*مشکلات رفع شده است

رییسی گفت: چند روز گذشته در سطح شهر تهران مشکلاتی در زمینه برخی تجمعات برای واکسن وجود داشت که با راه‌اندازی ۷۵ مرکز تجمیعی در سطح استان، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه در همین ایام هم واکسیناسیون در تمام استان‌های کشور انجام شد و مشکل خاصی وجود نداشت.

وی درباره نگرانی مردم در زمینه تاخیر در تزریق واکسن، گفت: واکسن‌هایی که در کشور تزریق شده مانند آسترازنکا و اسپوتنیک تا ۱۲ هفته فاصله اشکالی ایجاد نمی‌کند، واکسن سینوفارم هم تا هشت هفته موردی ندارد، ضمن اینکه ما دوز دوم را قطعا خواهیم زد.

به گفته رئیسی، رییسی همچنین اظهار کرد: ان‌شاءالله در ماه‌های آینده بیش از هفت تا هشت میلیون دوز ماهیانه فقط از واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت و واکسن‌هایی هم که از خارج از کشور خریداری کردیم، به دستمان می‌رسد و فرآیند واکسیناسیون تسریع خواهد شد. از آنجایی که این فرآیند تولید پیوسته و پایدار است، دیگر دچار کمبود نخواهیم بود و قولی که از طرف دولت به مردم داده شده مبنی بر اینکه ما تا پایان سال برای تمام گروه‌های هدف حداقل یک دوز واکسن تزریق می‌کنیم، مطمئن باشید که محقق می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 1
    چی شد پس؟مگه برکت و میلاد و نورا و پاستور و اسپوتنیک و ... نیستن؟معلوم شد همه اینایی که رونمایی میکنید الکی هست.البته برکت رو چون رهبر عزیز زده من قبول دارم.ولی بازم میگم که همه اینا به جایی نمیرسه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 0
      روند واکسیناسیون این دولت کنده، ورداشتن مراکز رو تجمیع کردن، این دولت از صف خوشش میاد
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 3
      عزیز منافق! لطفا یه جمله ای بنویس که سر و تهش متناقض نباشه بالاخره قبول داری یا الکیه؟!!! نفاق مغزتون رو پوک کرده
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      5 0
      اولا که من منافق نیستنم.و شما ارزشی های مثلا انقلابی فقط بلدید تهمت بزنید.حرف من انتقاد از وزارت بهداشته که صد تا واکسن رونمایی کرد ولی هیچ کدوم تولید انبوه نشد.برکت رو هم قبول دارم چون رهبر زد وگرنه اینا هیچ کدومش به تولید انبوه نمیرسه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    مخاطب ۱۳:۲۶ . ببند دروازه غار رو! نویسنده 14.15 من از شما معذرت میخوام اینجا برخی افراد نادان هم یه چیزی مینویسن، بعد الان چون نرخ روز عوض شده ، خودشون رو به انقلاب میچسبونن ، شما باور نکن! طرف حالیش نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس