کد خبر 1237929
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کاشکی بد نشود آخر این قصه بد/ چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

تیم ملی والیبال کشورمان در شرایطی خود را برای حضور در المپیک آماده می‌کند که اتفاقات خوبی را در لیگ ملت تجربه نکرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های 2021، پس از شکست 3 بر یک مقابل آرژانتین در آخرین بازی، کار خود را با 5 پیروزی متوالی، 10 شکست، 25 ست برده و 32 ست باخته و 18 امتیاز به پایان برد. شاگردان ولادیمیر آلکنو در نهایت در مکان دوازدهم جدول لیگ ملت‌ها قرار گرفتند.

* از صفر تا بالای صد، در اختیار آلکنو

در همان روزهای ابتدایی حضور آلکنو در ایران اعلام شد اختیار تام دارد و می‌تواند با خیال راحت برای موفقیت تیم ملی در المپیک برنامه‌ریزی کند. در این مسیر فدراسیون از هیچ تلاشی دریغ نکرد؛ حتی در اقدامی شاید عجیب، فدراسیون روز ملی روسیه را که خود آلکنو هم چندان در جریانش نبود را به وی تبریک گفت و برایش جشن گرفت. برخی از اقدامات مدیریت فدراسیون موجب شد تا آلکنو بداند که می‌تواند در بهترین شرایط تصمیماتش را اجرایی کند.

چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

با این حال، از گوشه و کنار خبرهایی به گوش رسید که چندان خوشایند اهالی والیبال نبود؛ خبرهایی مبنی بر انتخاب بازیکنان تیم ملی توسط افرادی غیر از سرمربی. تیم ملی با پشت سر گذاشتن این حواشی راهی لیگ ملت‌ها شد و بدترین نتیجه را کسب کرد تا فرکانس‌های فنی، اهالی این رشته را نگران کند. در روزهای اخیر برخی‌ها حتی چهره ملی‌پوشان در جریان مسابقات را هم آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند مشکلاتی در تیم وجود دارد که شاید این روزها کسی از بیرون متوجه آن نشود.

والیبال ایران در شرایطی هدایت تیم ملی را به آلکنو سپرد که می‌دانست او برای نخستین‌بار است (غیر از مدت کوتاهی که در فرانسه کار کرد) که می‌خواهد در کشوری غیر از روسیه کار حرفه‌ای کند. شاید برای این کار نیاز بود وقت بیشتری را صرف کند. مثالی فوتبالی از گواردیولا می‌زنیم تا شاید لمس این موضوع راحت‌تر شود. از پپ پرسیدند آیا نمی‌خواهید مربی ملی شوید؟ او پاسخ داد که برای مربی ملی شدن باید چند سال در آن کشور زندگی کنم. موضوعی که درمورد آلکنو وجود دارد این است که او نه تنها زمان زیادی در ایران نبود، حتی مشاوره‌های درستی هم به او داده نشد.

بیشتر بخوانید:

مشخص نشد آلکنو چه کار می‌کند

* کاشکی بد نشود آخر این قصه بد!

پرونده والیبال با کسب بدترین نتیجه در طول تاریخ لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها بسته شد و حالا موجی از نگرانی و ناامیدی در بین مردم و اهالی والیبال ایجاد شده و همه با دلشوره منتظر آغاز المپیک هستند. تیم ملی در دو هفته پایانی فقط باخت و به نوعی بازیکنان و کادر فنی به شکست عادت کردند.

چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

دست آلکنو برای این مسابقات کامل باز بود و فدراسیون به وی اختیار تام داده بود، اما باید دید سرمربی باتجربه توانست از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته بود، به خوبی استفاده کند یا خیر؟ آلکنو قرار بود در این مسابقات به ترکیب ایده‌آلش برای المپیک برسد، اما شواهد نشان می‌دهد اوضاع چندان هم خوب نیست، چراکه برخی بازیکنانی که باید بار تیم را در المپیک به دوش بکشند نتوانستند توان واقعی خود را به کادر فنی تیم ملی نشان دهند. 

در کنار تمام مسائل فنی، ریکاوری روحی بازیکنان کار بسیار سختی است که کادر فنی در مدت کوتاهی که تا المپیک مانده باید انجام دهد. با وجود اینکه بازیکنان خودشان علاقه‌ای به پذیرفتن این موضوع ندارند، اما واقعیت این است که تیم ملی به شکست عادت کرده و حالا همه نگران هستند که این شرایط در المپیک تکرار نشود. قصه والیبال ایران در لیگ ملت‌ها بد تمام شد و حالا همه باید کمک کنند تا بد نشود آخر این قصه بد!

* چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

سوالی که این روزها ذهن اهالی والیبال را به خود درگیر کرده، این است که چه ایده‌ای در سر آلکنو است. اگر هدف او از حضور در لیگ ملت‌ها شناسایی بازیکنان بود و قصد داشت تا ظرفیت بازیکنان را ارزیابی کند، چرا فرصت برابر در اختیار تمام بازیکنان قرار نگرفت؟ چرا پوریا فیاضی فقط در دو بازی اول در ترکیب قرار گرفت و پس از آن یا در لیست نفرات نهایی حضور نداشت یا به عنوان لیبروی دوم قرار گرفت؟ چرا به علی شفیعی که 3 سال در ترکیب اصلی تیم ملی حضور داشت، زمان زیادی داده نشد و در نهایت هم اواسط مسابقات به تهران برگشت؟

چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

آلکنو مدعی شده بود به بازیکنان جوان میدان داده اما سوال اساسی این است که آیا چند ماه مانده به المپیک زمان مناسبی برای میدان دادن به جوانان است یا خیر؟ نه تنها کمتر تیمی در میدان بزرگی همچون المپیک به بازیکنان جوانش بازی می‌دهد، بلکه به یاد داریم تیم‌هایی همچون برزیل و روسیه برای المپیک از بازیکنان 36 ساله و 37 ساله و حتی 41 ساله استفاده کردند.

جیبای 36 ساله در المپیک 2012 یا سرجیو سانتوس 41 ساله در المپیک 2016 برای برزیل و سرگئی تتیوخین 37 ساله در 2012 لندن برای روسیه و لویی بال 36 ساله در 2008 پکن و …. نفراتی بودند که با کوله‌باری از تجربه برای کمک به تیم ملی کشور خود در المپیک حاضر بودند. این موضوع نشان می دهد که المپیک میدانی برای استفاده از باتجربه‌ها است، نه تغییر نسل و جوانگرایی؛ تجربه نشان داده بعد از هر المپیک بهترین زمان برای میدان دادن به جوانان است تا بتوانند برای دوره بعدی به اوج پختگی برسند. این در حالی است که ترکیب تیم ملی در آستانه المپیک با 7 تغییر ناگهانی روبرو شد که باید منتظر ماند و دید حاصل این تغییرات چه خواهد بود.

* رفع مشکلات فنی و روحی در کمتر از یک ماه

تمامی اهالی والیبال اذعان دارند که آلکنو مربی بزرگ و با رزومه‌ای است. او دانش بالایی دارد و سیستم توپ‌گیری و دفاع را خوب بلد است اما باید دید می توان در مدت کوتاهی که در اختیار دارد، تفکراتش را در تیم ملی پیاده کند یا خیر؟ به گفته اکثر کارشناسان، سیستم دریافت و توپ‌گیری تیم ملی که سال‌ها با مشکل روبرو بود، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالیست که تیم ملی در برخی دنده‌ها در دفاع روی تور هم مشکل دارد.

آلکنو مدت زمان زیادی نیست که آمده و هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفته و نمی‌توان در مدت یک ماه کوچینگ او را قضاوت کرد، اما واضح است که در این مدت نتوانسته توقعات را برآورده کند. به نظر می‌رسد در کمتر از یک ماه مانده تا المپیک چاره‌ای جز حمایت وجود ندارد. اهالی والیبال توقع دارند آلکنو و دستیارانش در این مدت بتوانند از نظر روانی به خوبی روی بازیکنان کار کنند. 

چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

تیم ملی والیبال مردان با پایان یافتن مسابقاتش در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها، صبح جمعه به تهران می‌رسد و پس از استراحتی چند روزه، تمرینات خود را جهت اعزام به المپیک آغاز می‌کند. امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی ضمن بیان مطلب فوق، زمان آغاز اردو را شنبه دوازدهم تیر ماه، و تعداد بازیکنان مد نظر سرمربی تیم ملی برای حضور در اردو را 16 نفر اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    12 42
    باید بریم دست و پای کواچ خوش تیپ و زبده و باهوش رو ببوسیم و به پایش بیفتیم و خاضعانه از او بخواهیم که سرمربی تیم والیبال ایران شود تنها اوست که می تواند ایران را قهرمان المپیک کند یا باید یک مربی ایرانی را جایگزین آلکنو کنند در غیر این صورت والیبال ایران در المپیک قطع به یقین له و لورده می شود و والیبال ایران برای همیشه به بایگانی تاریخ می رود
    • حمید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      3 2
      قهرمان المپیک خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      12 1
      خخخ جالبه بدونی تیمی که کواچ سرمربیش هست به المپیک راه پیدا نکرد.خخخخخخخخ
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 1
      اگه دست و پا بوسیدنه فقط ولاسکو. اون بود که تیم ایران رو تبدیل به تیمی دیگه کرد و کواچ از دستاوردهای خوشه چینی کرد
  • بابا IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 4
    دلال ها فکر میکنم نونشون آجر شده اینها می خوان کارخانه تیم خراب کنن بیارن و کنار را همین معرف وداردسته اش فراری دادن رفت که رفت اگه معرف دوردستها این آقا بیژن شاید بجایی برسیم
  • صادق IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    3 4
    متاسفانه درتمام این مسابقات یک حرکت تاثیر گذار ازاین مربی به اصطلاح بزرگ دیده نشد، بازیکنها هم عین خیالشان نبود .
  • رضا چوبتاشانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 5
    این مربی الکن و باید فورا اخراج شود و یک مربی ایرانی جایش بگذارند اگر با آکلنو به المپیک بریم آبرویمان میرود
    • ... IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      3 0
      تو اول اسم مربی رو درست بنویس بعد بیا اظهار نظر کن .
  • مردیکه مشنگ IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    5 5
    آلکنو را باید اخراج کنند اگر اخراج نکنن برن المپیک آبرو ایران را برده با اون بازیکنانش مثل عبادی پور که یار تیم حریف هست اگر المپیک آلکنو باشه باید بریم فدراسیون فوتبال را با خاک یکسان کرد
    • مهیار IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      7 3
      با حرفت موافقم ولی چرا فدراسیون فوتبال؟
  • محمدرضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    3 0
    دوستان زود قضاوت نکنید بهترین مربی رو داریم فقط کافی زمان بهش بدید تا المپیک ببنید چه طوفانی ب پا خواهد کرد. بازی های لیگ ملت ها برای اقای آلکنو فقط جنبه بازی دوستانه و شناخت بچه ها رو داشت تا یه مسابقه جدی ب امید خدا المپیک جز چهار تیم هستیم
    • پیروز DE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 5
      بروباباخداپدرتوبیامرزه،کدوم طوفان؟؟؟ فکرمیکنی الکیه؟ مادرمقابل غولهای والیبال دنیانسیم هم نیستیم!
    • امیر US ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      1 0
      خطاب به 17:00، انگار جنابعالی یادت رفته که ما سابقه برد در مقابل غول های دنیا را هم داریم و حتی تیم های جوانان و نوجوانان والیبال ایران هم سابقه قهرمانی جهان را دارند. پس به خاطر نتایج بد تیم ملی والیبال در لیگ جهانی خودتحقیری نکن.تیم ملی والیبال پتانسیل بالایی داره، فقط باید به خوبی از این پتانسیل بهره برد.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    3 4
    النکو اصلا مربی خوبی برای تیم والیبال نبود باید هرچه زودتر یک مربی دیگر که غیرت ایرانی برایش ارزش باشد مربی تیم را بر عهده بگیره ...لطفا آبروریزی بسه با این مربی ناکارامد .
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 8
    در سر الکنو این میگذرد که چگونه با علم نداشته اش ، جیب ملت را خالی کند
  • فاطمه میکاییل IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 1
    به نظر من باید به آقای الکنو فرست داد مربی خوبیه اما باید از ترکیب اصلی استفاده کنه ما تا ابد پشت سروقامتانمان هستیم و حمایت می‌کنیم اصلأ نتیجه‌ای لیگ ملت ها مهم نیست انشاالله المپیک میترکونیم
  • طبا IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    11 0
    از نظر برخی کاربران شگفت زده شدم!!! مشکلات فراوان تکنیکی بازیکنان اعم از با تجربه و جوانترها چه ربطی به سرمربی حرفه ایی تیم دارد؟ زمانیکه بازیکن اصول صحیح سرویس پرشی را شامل تایمینگ پرش و ضربه به توپ و یا میزان پرتاب پوپ ببالا را نمیداند و یا جاگیری صحیح در زمین برای دریافت اول و یا جمع کردن توپهای پشت دفاع را انجام نمیدهد گناه مربی چیست؟ بازیکن حرفه ایی که اصرار به دفاع توپهای مرده حریف و زخمی کردن توپ های بعضا ساده را دارد و یا اکثر نفرات علیرغم داشتن قدهای بلند، با چشمان بسته و با کمترین میزان پرش و صرف انرژی کمتر می خواهد دفاع روی تور انجام دهد، تقصیر مربی چیست؟ خلاصه اینکه اگر بازیکنان نخواهند با تعصب و تمرین و ممارست بیشتری به میدان مسابقات بزرگ وارد شوند، اگر حتی رزنده بزیلی و یا هینن بلژیکی را هم بیاوریم، در بر همین پاشنه می چرخد.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 1
    همه ما چشم انتظاریم آقای الکنو
  • اکبر IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    با این بازی کن ها هیچ فکری نمیشه کرد بدن سازی صفر
  • Russia IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    هیچ وقت یه روسی رو کم نگیرید،یادآوری بسکتبال فینال المپیک روسیه و آمریکا،روس ها بیشتر از همه غیر قابل پیش بینی اند،به امید قهرمانی المپیک و یه طلا تو این مسابقات.
  • Russia IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    همه ی تیم های المپیکی با تمام توان و قدرت اومدن و هر آنچه د داشتن رو رو کردن ولی آلکنو داشت به دقت تمام بازیکنان رو آنالیز می کرد.ببینیم چه شگفتی در المپیک رخ خواهد داد
  • saeed IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    دوستان اظهار نظرات جالبی بود همتون یه پا مربی تیم ملی هستید دمتون گرم فقط کاری نکنید فرناز مجیدی باز قهر کنه از استقلال بره ههههههه
  • محسن IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    تعجب میکنم از حرف بعضی از دوستان که میگن کواچ یه وقت استراحت عرضه نداشت بگیره اگه قرار به انتخاب بهترین مربی چند سال اخیر باشه فقط خولیو ولاسکو عزیز و بزرگ والیبال ایران رو زیرو رو کرد البته این نظر منه و نظر بقیه دوستان محترم
  • طاها IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 0
    آقا این قدر زود قضاوت نکنید مشکل روحیه بازیکنان است همین و بس
  • پویا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 1
    بابا باید از بازیکنان قدیمی بیشتر استفاده کنیم با جوانان نمی تونیم تو المپیک حضور پیدا کنیم چرا چون کم تجربه هستن ابروی بردن تو ملتها همه خندیدن جوانان باشن برای سالهای بعد المپیگ بعدی فقط تجربه به خدا آلکنو مربی بزرگی هست نگران نباشید اگه باز یکنان خوبه با تجربه دعوت بشن عالی میشه با این جوانان نه امیدی نیست
    • محمدرضا IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      0 0
      استفاده از قدیمی های آماده بهترین کار ممکن است با جوانان که همگی هم عزیز هستند حریف هیچکدام از تیم های گروه غیر از ونزوئلا نمی‌شویم. لهستان. ایتالیا. کانادا ژاپن میزبان بازیکنان کهنه کار میخواهند.
  • مهرداد SE ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    درود به عزیزان.. زود نتیجه گیری نکنید و خگم‌‌مرگ‌ننویسید .. ازتون خواهش میکنم یکبار دیگه بازی ایران با لهستان رو‌تماشا کنید .. همه چیز رو درک میکنید ... هر وقت‌که اشکمو دلش میخواست از لهستان امتیاز می گرفت .. واقعا این‌مربی شگفتی می آفریند در المپیک شک نکنید
  • محمدرضا IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    جای شهرام محمودی میرزا جان پور و ازهمه مهمتر معنوی نژاد شدیداً در المپیک خالیست. اینها کجا هستند؟ اگر محمودی خداحافظی کرده که خداپشت وپناهش. ولی میرزا جان پور و معنوی نژاد فوق العاده هستند.خصوصا معنوی نژاد که موزاروفسکی ایران است.
  • علیرضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    من اگه سرمربی تیم بودم موسوی رو اصلا نمیذاشتم که سرویس پرشی بزنه بابا از ده تا سرویسش مثلا ۹تاشو بتور و به بیرون میزنه .بابا جهشی موجی بزن حداقل شانس داریم که یا دفاع کنیم یا تیم حریف خودشون توپو خراب کنن.دیگه خودمون بهشون امتیاز سرویس ندیم.
  • امیدرضایی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    سلام خدمت علاقه مندان والیبال یاکسایی که فقط داستان میگن لنگش کن.اول ازاینکه بازیکن های حاکم تجربه بودن مثل گل بردیاسعادت یاکاظمی و۰۰۰۰۰۰تیم مانه دریافت کننده داره ن دفاع روی تور که اینابایدبررسی بشه ک ناگفته نمونه تیم های برزیل لهستان یافرانسه تیمهای بزرگ بودن توقعی نبایدداشت
  • ابراهیم رضایی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    ۱۴ بازی را دیدم. آلکنو حتی برای تغییر روند بازی برنامه ریزی برای یک سرویس هم نداشت.نمیدانم چرا اینقدر از این مربی تمام شده دفاع میشه. قدیمیها گفته اند" مشت نمونه خروار است" یا "سالی که نکوست از بهارش پیداست" آلکنو همان کاری را با والیبال خواهد کرد که ویلموتس با فوتبالملن کرد( ۲ بازی ۲ باخت و ۳۰۰ میایارد دستمزد!!!).
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    بهتره بده با یک تیم باشگاهی روسیه قرارداد ببنده لطفا برای تملق گویی دوباره اینو بر نگردانید از تعویض ها و خستگی این مشخص بود چقدر تبحر داره
  • رضا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    بنظرم بازیکنامون افت بسیار شدیدی داشتن و الکنو زیاد مقصر نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس