کد خبر 1237522
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
طالبان: آمریکا توافقنامه قطر را نقض کرده است؛ حق واکنش داریم

طالبان با اشاره به گزارش‌ رسانه‌ها درباره حفظ ۶۵۰ نظامی آمریکایی در افغانستان تاکید کرد که آمریکا توافقنامه قطر را نقض کرده است و این گروه حق واکنش را دارد.

به گزارش مشرق، «سهیل شاهین» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده طالبان گفت که اگر نظامیان آمریکایی پس از ۱۱ سپتامبر به حضور در افغانستان ادامه دهند این گروه «حق واکنش» را برای خود محفوظ می‌داند.

بیشتر بخوانید:

عمران‌خان: برای صلح افغانستان همه کار می‌کنیم

این درحالی است که مقامات آمریکایی به «آسوشیتدپرس» گفتند که انتظار می‌رود پس از خروج کامل نیروها نیز ۶۵۰ نظامی آمریکایی برای تامین امنیت دیپلمات‌ها و فرودگاه کابل به حضورشان در افغانستان ادامه دهند.

شاهین با اشاره به عدم خروج کامل نظامیان آمریکایی افزود که اگر آمریکا چنین اقدامی کند، این نقض آشکار توافقنامه قطر است که فوریه سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) بین آمریکا و طالبان در دوحه به امضا رسید.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده طالبان به «الجزیره» گفت: ما توافقنامه قطر را پس از ۱۸ ماه مذاکره با طرف آمریکایی امضا کردیم. آن‌ها توافق کردند و خود را متعهد نمودند که همه نیروهای نظامی، مشاور و نیروهای قراردادی خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در افغانستان چه خبر است؟

وی تصریح کرد که ادامه حضور نظامیان آمریکایی «نقض آشکار» توافقنامه قطر است.

شاهین ادامه داد: اگر آن‌‎ها اینجا بمانند، فکر می‌کنم این نوعی از تداوم اشغال است، آن‌ها توافقنامه را نقض کرده‌اند و و ما کاملاً حق واکنش را داریم.

وی با اظهار اینکه آمریکا پیش از این نیز ضرب‌الاجل خروج کامل نیروها تا ۱ می (۱۱ اردیبهشت) را نقض کرده، افزود که طالبان با این وجود به آن‌ها حمله نکرد، درحالی که کاملاً قادر به انجام این کار بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس