کد خبر 1237222
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
ماکرون: تنش میان اروپا و ترکیه کاهش یافته است - کراپ‌شده

رئیس جمهور فرانسه گفت، تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و ترکیه کاهش یافته‌ اما بروکسل همچنان به حفظ هشیاری خود ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفت، تنش‌ها میان اروپا و ترکیه کاهش یافته است.

به نوشته پایگاه خبری «مترو»، ماکرون پس از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا گفت: «تنش‌ها ظرف هفته‌های گذشته کاهش یافته‌اند. ما در کل تابستان به حفظ هشیاری ادامه می‌دهیم اما به همکاری نیز بازمی‌گردیم».

رئیس جمهور فرانسه درباره حمایت کشورش از دیدار سران اتحادیه اروپا و روسیه گفت، مطرح شدن این مسئله در نشست بروکسل، بحثی طولانی و دشوار را در پی داشت اما به هر حال اولویت این نشست نبود.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته با همتای فرانسوی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل دیدار کرد.

ماکرون در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران بعد از این دیدار گفت: «صحبت‌های من با رئیس‌جمهور اردوغان منجر به تمایل مشترک برای همکاری در سوریه و لیبی شد. من به او (اردوغان) گفتم که اعضای ناتو باید اهداف مشترک استراتژیک خود را روشن کنند».

طی سال‌های اخیر، اختلافات بر سر استحصال نفت و گاز از دریای مدیترانه، بحران پناهجویان، مسائل سوریه و لیبی و خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسی توسط ترکیه به محور مناقشات بروکسل و آنکارا تبدیل شده‌اند.

این اختلافات به جایی رسید که «کلمنت بون» معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپایی اواخر فروردین ماه گفت در صورتی که ترکیه دست از «موضع ستیزه‌جویانه» در عرصه‌های مختلف بین‌المللی نکشد، اتحادیه اروپا نیز اقدامات تنبیهی علیه این کشور را در دستور کار قرار می‌دهد.

از سوی دیگر یونان که درخصوص مرزهای آبی و استحصال نفت و گاز در دریای مدیترانه با ترکیه دچار اخلاف است، سال گذشته یک برنامه بزرگ نوین سازی نظامی را آغاز کرد که شامل به‌روزرسانی ناوگان قدیمی جنگنده ‌های «اف-۱۶»  و همچنین خرید هواپیماهای نسل جدید «رافال» ساخت فرانسه است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیرا با تکرار دیدگاه کشورش مبنی بر اینکه یونان نمی‌تواند فلات قاره داشته باشد، همسایه خود را به «تنش زایی» متهم کرد.  وی با بیان اینکه یونان برای رسیدن به برخی اهداف خود قوانین بین‌المللی را نقض و از زبان تهدیدآمیز استفاده می‌کند، تاکید کرد: «این اقدام‌ها بی معنی است و هیچ تهدیدی تاثیری بر کشور ما ندارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 3
    اروپا بخصوص فرانسه در حال حاضر آنقدر ضعیف شده که نمیتواند تنش داشته باشد
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 9
    صهیونیستها پشت سر ترکیه هستند ، همه باهاشون راه میان
  • بابک آزری 2 IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    6 3
    فرانسه دیگه قدرت قبل رو نداره، ترکیه هم باید بعد از گسترش نفوذ تو منقطه روی افزایش قدرت داخلی متمرکز بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس