کد خبر 1236625
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
ناو

مقام‌های نظامی ترکیه گفتند که با توجه به عدم پایبندی یونان به مقررات بین‌المللی، هشدار دریانوردی برای یونان در دریای اژه صادر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، در ادامه تقابل ترکیه و یونان در دریای اژه، ترکیه چهارشنبه از اعلام هشدار تردد دریانوردی جدید برای همسایه خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اعلام کرد که در واکنش به نقض معاهده قدیمی بین دو کشور، از روز چهارشنبه هشدار دریانوردی جدید برای تردد در آب‌های بین‌المللی دریای اژه صادر کرده است.

بر اساس توافق بین دو کشور، آب‌های بین‌المللی دریای اژه از ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر  تنها برای تردد گردشگران بوده و هر دو کشور حق برگزاری هیچ رزمایشی را ندارند. مقام‌های نظامی ترکیه اما مدعی هستند که یونان این معاهده را نقض کرده است.

مقام‌های نظامی ترکیه که به دلیل حساس بودن موضوع مایل به افشای هویت خود نبودند، گفتند با توجه به عدم پایبندی یونان به این معاهده، اینک ترکیه نیز محدودیتی برای برگزاری رزمایش در دریای اژه  در نظر نمی‌گیرد.

ترکیه اعلام کرده که یونان در ماه مه یک رزمایش دریایی را در دریای اژه درست در روز ملی ترکیه برگزار کرد.

در آستانه دیدار سران ترکیه و یونان در روزهای اخیر،   گارد ساحلی یونان از اقدام خطرناک و مزاحمت یکی از قایق‌های نظامی ارتش ترکیه در شرق دریای اژه خبر داد.

گارد ساحلی یونان مدعی اقدام خطرناک یکی از قایق‌های نظامی ترکیه علیه یک شناور یونان در شرق دریای اژه  و نزدیک جزایر «لسباس» شد. گارد ساحلی یونان گفت که در این حادثه گشت ساحلی یونان آسیب جزیی دید، اما هیچکدام از پرسنل نظامی آسیب ندیدند.

 تابستان سال گذشته  پس از اعزام کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه به آبهای ادعایی یونان، درگیری بین دو طرف ایجاد شد. در آن برهه پر تنش  آتن از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های گسترده‌ای علیه ترکیه اعمال کند.   در حالیکه اتحادیه اروپا از این کار امتناع ورزید، اما ترکیه را برای انجام دیپلماسی با یونان تحت فشار قرار داد.

وزیر خاجه ترکیه اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو کشور را بیان کرد. «مولود چاووش اوغلو» در مصاحبه با روزنامه «ویما» از یونان خواست که از استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده علیه ترکیه اجتناب کند.   وزیر خارجه ترکیه همچنین از یونان درخواست کرد از که فضای مثبت کنونی در روابط دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس