کد خبر 1236474
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
هدایت آقایی

هدایت‌الله آقایی گفت: شکاف میان قدرت‌طلبان به ظاهر اصلاح‌طلب و آنها که در اندیشه اصلاح‌اند تشدید می‌شود و شاهد نوعی واگرایی و حتی انشعاب خواهیم بود.

به گزارش مشرق، اصلاح‌طلبان از یک سو سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر اختلافات درونی آنها چنان بالا گرفته است که برخی احتمال ایجاد یک انشعاب مهم در این مجموعه سیاسی را می‌دهند. حالا و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری باید بررسی کرد که آینده اصلاحات و البته اصلاح‌طلبان در پرتوی سیاسی ایران چه می‌شود؟ آیا آنها باز هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند یا باید انتخابات ۱۴۰۰ را خط پایانی بر جریان ۲۴ ساله اصلاحات دانست؟

هدایت‌الله آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل آنچه بر سر جبهه اصلاحات آمده است، به وب سایت فردا گفت: «من در اسفند سال گذشته در مصاحبه‌های متعدد پیش‌بینی کردم که یک دوگانگی عظیم در جبهه اصلاحات به وجود می‌آید که همین هم شد و دیدیم که از یک سو نهاد اجماع‌ساز اعلام کرد از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند اما ۱۴ حزب از آقای همتی حمایت کردند. از طرفی مردم هم دیگر به نیروهای اصلاح‌طلب اعتماد لازم را ندارند. مردم نسبت به ساختارهای موجود اعتراض دارند و در قالب‌های مختلف اعم از آراء باطله یا رأی‌ندادن اعتراض خود را نشان دادند. حالا در این بین اصلاح‌طلبان با یک چالش مهم روبه‌رو هستند. ذات اصلاح‌طلبی، انتقاد به وضع موجود است و رفتن به سمت اصلاح‌ است اما در سال‌های اخیر برخی احزاب و افراد اصلاح‌طلب، اصلاح‌طلبی را به روی کار آمدن فردی مناسب‌تر که قدری مدیریت بهتری داشته باشد، تقلیل داده‌اند».

او ادامه داد: «در مقابل مردم به این شیوه اصلاح‌طلبی قانع نیستند و اصلاحات را عمیق‌تر می‌خواهند. حالا در این شرایط وقتی هر رئیس‌جمهوری روی کار بیاید ولو با حمایت صددرصدی اصلاح‌طلبان و در نهایت بگوید اختیار نداشتم، یک تدارکاتچی بیشتر نبودم یا بگوید صبح جمعه فهمیدم که بنزین گران شده است، مردم می‌پرسند این چه‌طور اصلاحاتی است که به سمت رفع مشکل اصلی یعنی اختیارات رئیس‌جمهور نمی‌رود و صرفا خود را درگیر افراد کرده است؟»

این فعال سیاسی درباره طیفی از اصلاح‌طلبان که در اختیار گرفتن قدرت سیاسی اصل می‌دانند، بیان کرد: «بخشی از اصلاح‌طلبان به قدرت اعتیاد پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهند به سمت مردم و راه‌کاریافتن برای حل مشکلات اساسی بروند. تردید نکنید اگر اصلاح‌طلبان نتوانند به یک نتیجه راهبردی مشترک برسند، شکاف میان قدرت‌طلبانِ به ظاهر اصلاح‌طلب و آنها که در اندیشه اصلاح‌اند تشدید می‌شود و شاهد نوعی واگرایی و حتی انشعاب خواهیم بود».
کلیک کنید

   و افزود: «اما اگر اصلاح‌طلبان که حالا دیگر درگیر مدیریت شهری، دولت و مجلس نیستند، جبهه‌ای فراگیر تشکیل دهند و هدفشان درک عمیق مطالبات واقعی مردم باشد، در آن صورت می‌توان امید داشت که جبهه اصلاحات به مسیر اصلی خود بازگردد و توسط اصلاح‌طلبانی اصیل و واقعی راهبری شود».

آقایی درباره اینکه اگر شرایطی که گفتید محقق شود، بازهم سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به آنها اعتماد می‌کند یا خیر، اظهار کرد: «مردم اصل انتخابات را دوست دارند و به هیچ‌وجه در پی طغیان نیستند و می‌خواهند مشکلات با آرامش حل شود اما در عین حال از فریب بدشان می‌آید. اگر اصلاح‌طلبان با مردم صادقانه رفتار کنند و برای مردم و نه منافع خودشان کار کنند، این سرمایه اجتماعی احیاء می‌شود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 1
    مامنتظریم مرگ اصلاح طلبان بدست خودشون رقم خورده باشه شمادنبال چگونگی احیای آنید؟انشاءالله اگه قرارباشه احیابشه توپادگان اشرف یاآلبانی باشه
    • ماندانا IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      2 0
      الهی آمین
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      ان شالله اصلاح طلبان به راه حق هدایت شوند...
  • DE ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    احتمال انشعاب در اصلاحات وجود دارد.
    • DE ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      حیف که رعایت شئونات و مرزداری ادب و اخلاق دست ما را بسته است
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 0
    بسه دیگه از کل اصلاحات خسته شدیم. برید دیگه .. مردم با چه زبونی بگن اصلاحطلب نمیخوان؟
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      گل گفتی
  • ماندانا IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    ان شالله هر کسی که میخواد مردم ایران رو فریب بده به درک واصل بشه از آمریکاییها و منافقین خارجی تا منافقین داخلی
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      آمین
  • سوسن IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    3 0
    ان شالله
  • ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلاح طلبان ۱۴۰۰ شبیه سازمان مجاهدین ۱۳۵۴ است. که بنظر میرسد تغییر ایدئولوژی در آنها اتفاق خواهد افتاد هرچند اعلام رسمی صورت نگیرد. این امر البته در سخنان اخیر سعید حجاریان مستتر بود. آنجا که میگوید آرمان اصلاح طلبی از طریق صندوق رای مرده است. این مفهوم مطلقا به معنی مردن اصلاحات نیست. بلکه حجاریان با این جمله تغییر فاز و تغییر ایدئولوژی از مباحث فرهنگی اجتماعی و سیاسی بصورت دموکراتیک را به فاز سخت و حتی نظامی اعلام میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس