کد خبر 1236380
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
مهار تورم با اجرای قانون جدید مالیاتی

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که می تواند به تنظیم درآمدها و هزینه های دولت کمک کند، تا پایان سال باید اجرایی شود.

به گزارش مشرق، حسن روحانی در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ "قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان" را پس از تصویب در جلسه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و تایید از سوی شورای نگهبان در تاریخ یکم آبان، برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

در این راستا، بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور، ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کرده و با ایجاد تناظر بین آن‌ها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص این شناسه، تمامی تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی مکلف است اطلاعات این تراکنش‌ها شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان به صورت بر خط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

مودیانی که ثبت اطلاعات را تکمیل کرده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنند، از تسهیلات و مشوق‌های مالی تعیین شده در قوانین بهره‌مند خواهند شد. ثبت نام مودیان از ابتدای اردیبهشت صورت گرفته و قرار بود که اجرای این قانون از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ آغاز شود.

در این راستا، افرادی که اطلاعات شان ناقص باشد، باید برای تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند. زیرا در غیر اینصورت، نسبت به مسدودسازی کارتخوان یا درگاه آن‌ها اقدام خواهد شد و یا براساس قانون، مشمول جریمه خواهند شد.

تسهیلات و مشوق‌های مالی مودیان و مصرف کنندگان

سازمان امور مالیاتی موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم که فروش‌های خود را با استفاده از پایانه‌های فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، معادل ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند یا یک درصد فروش وی (هرکدام کمتر باشد)، حداکثر تا ۶۰ میلیون ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره‌های بعد از آن) کسر کند.

سازمان امور مالیاتی موظف است به منظور تشویق مصرف کنندگان نهایی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه‌های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی بر خط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است، به حساب بانکی وی مسترد کند.

جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، پرداخت می‌شود.

ثبت نام مودیان از ابتدای اردیبهشت صورت گرفته و قرار بود که اجرای این قانون از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ آغاز شود. با توجه به آخرین شنیده ها از سوی سازمان مالیاتی تا پایان سال این قانون به صورت تدریجی پیاده سازی و اجرا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    این قانون با این اطلاعات در کسبه جز و نیمه جز ابدا قابلیت اجرا ندارد چون تا دارایی میزان سود هر کالای فروشنده را متوجه نشود و صرفا به حجم تراکنش بنگرد به هیچ عنوان شدنی نیست مثلا چند همسایه کنار ما موکت فروشی دارند گاها موکت بیست هزار تومانی را با سود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان میفروشند یعنی ۳ تا ۵ درصد سود/ خرده فروش هم هستند ولی دارایی در تراکنش آنها دستکم ۲۰ درصد سود حساب خواهد کرد چون خرده فروشی است اینکار یعنی واحد صنفی باید تعطیل شود یا یعنی سوپر مارکت ها گاها شکر را بشکل گونی هم میفروشند با سود ۳ درصد سود در حالیکه خرده فروش هستند و هزاران نکته دیگر از انطرف اندک مشاغل هستند کالا با قیمت خرید ۱۰۰۰ را تا ۳۰۰۰ تومان میفر وشند خلاصه کلام تا دارایی راهی برای میانگین واقعی سود هر واحد صنفی وتناسب با مکان آن پیدا نکند این طرح قابلیت اجر ا ندارد
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 0
    بر فرضی که همه فروش ها و درآمدها همه شفاف شد،هزینه ها چی؟مگر مالیات بر سود نیست؟ خیلی مواقع بنگاه اقتصادی علی رغم فروش و یا درآمدی که داشته آخرش بعد از کسر هزینه ها میبینی که ضرر هم کرده ولی چون دارایی به هزینه ها کاری نداره برای همین هم صاحبان کسب و کار میروند دنبال فرار مالیاتی که حق هم دارند
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 0
    مهار تورم از بانکها خلق کننده نقدینگی شروع بشه بهتر نیست!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس