کد خبر 1236269
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
رییسی

بورس با اینکه در ماه‌های گذشته حال و روز خوبی نداشته است، اما با مشخص شدن نتایج انتخابات، سهامداران به روزهای آینده و وعده‌های رئیس جمهور منتخب امیدوار شده‌اند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس اوراق بهادار تهران در سال گذشته و بهار سال ۱۴۰۰ روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است. البته باید سال ۹۹ را به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم کرد. در چند ماه گذشته بخش زیادی از سرمایه سهامداران خرد آب شده و آنها هر روز در صف‌های فروشی قرار می‌گرفتند که خریداری برای سهام آنها وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:

استقبال بورسی‌ها از برنامه‌های دولت سیزدهم

اما با آغاز رقابت انتخاباتی برای مسند ریاست جمهوری سیزدهم در هفته دوم خردادماه، ناگهان بازار سرمایه با یک چرخش کاملا محسوس به یک تعادل نسبی دست یافت.

با مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری که بانیان وضع موجود در آن کمترین نماینده را داشتند، برخی از افراد که سرمایه خود را راکد نگه داشته بودند، وارد بورس شدند و معاملات تا حدودی جان تازه گرفت.

رشد شاخص کل با برگزاری اولین نشست مطبوعاتی رئیس جمهور منتخب

اما با مشخص شدن هشتمین رئیس جمهور کشور در انتخابات روز ۲۸ خرداد، بسیاری از فعالین بازار سرمایه امیدوار به آینده این بازار شدند. آیت الله رئیسی در اولین نشست خبری خود در مورد بورس گفت: «ما درباره بازار سرمایه اعتماد را به مردم بر می‌گردانیم. ️دولت بورس را به عنوان قلک برای خود نخواهد دید و کسری بودجه را از این محل تامین نمی‌کنیم. ️نسبت به سهام خرد تضمین‌هایی برای جبران خسارت‌ها ایجاد می‌کنیم. ️ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد. ️اقدامات دیگری از جمله عمق ‌دادن به بورس در دست بررسی است. ️کار را برای شرکت‌هایی که آماده ورود به بورس هستند، تسهیل می‌کنیم».

همه این گفته همان مواردی است که ماه‌هاست کارشناسان بازار سرمایه و سهامداران در بورس هر روز تکرار کرده‌اند و امید داشته‌اند دولت، نیز این موضوعات را اجرایی کند.

اما دولت دوازدهم که به دنبال قرض گرفتن از مردم برای جبران کسری بودجه خود بود، نتوانست هیچ یک از این موارد را اجرایی کند و اعتماد به بازار سرمایه هر روز وضعیت بدتری به خود گرفت. دولت دوازدهم با تصمیمات اشتباه خود در ماه های گذشته وضعیت بازار سرمایه را به وضعیتی رساند که در ۴ ماه گذشته تنها ۵ روز ورود پول حقیقی به بازار رخ داده است و اکثر سهامداران از هر فرصتی برای خروج استفاده کرده و عطای بورس را به لقای آن بخشیده‌اند.

اتفاقات مهم  بورس در اولین روز تابستان ۱۴۰۰

در اولین روز معاملاتی تیر ماه شاخص کل بورس ۱۸ هزار واحد رشد کرد که بیشترین میزان رشد شاخص کل در ۱۷ روز کاری گذشته از ۸ خرداد تا به امروز بوده است. صعود ۳ هزار و ۱۵۵ واحدی شاخص کل هم وزن نیز بیشترین رشد این شاخص در ۸۸ روز کاری گذشته از ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۹ به این سو بوده است.

نقشه بازار پس از معاملات ۱ تیر ۱۴۰۰

همچنین امروز قیمت ۲۸۲ نماد معادل ۶۰ درصد بازار افزایش یافت و برای اولین بار در ۴ ماه گذشته سمت سبزپوش بازار پرتعدادتر از سمت قرمزپوش شد. در ۸۴ روز کاری گذشته، از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹، به این سو همواره تعداد نمادهایی که کاهش قیمت داشتند از نمادهای سبز بازار بیشتر بودند.

علاوه بر این پس از ۱۰ روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۲۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

این موارد نشان می‌دهد بازار سرمایه به صحبت‌های رئیس جمهور منتخب واکنش مثبتی داشته است که این مساله می تواند در صورتی که در روزهای آینده نیز اتفاق بیفتد، شاهد بازار متعادل تری در روزهای آینده و ماه های آینده باشیم. بازگشت اعتماد به بازار سرمایه باید نخستین اقدام رئیس جمهور منتخب در دولت سیزدهم باشد تا هم تولیدکنندگان و هم سهامداران خرد از رونق دوباره بورس منتفع شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    22 3
    ان شاء الله،
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    2 2
    چرا سیمان دورود افتضاح شده بقیه دارند اوج میگیرند بررسی بشه زدو بندی در کار نباشه
  • حسین IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    12 2
    خدا به خیر کنه دولت تدبیر 45 روز دیگه تشریف دارد اگه پاتک نزنه چون هنوز کلید مشکلات دستشه
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    نمادشبندرچرابازگشایی نمیشه ۷۸ درصد منفی برای بازگشایی چرااینقدرمنفی آخه؟؟؟!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    9 3
    قبلا رئیس جمهور حرف که میزد 30 درصد 40 درصد بورس افت میکرد امروز با سخنان امید وار کننده واقعی 20 تا 30 درصد رشد می کنه
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    معلوم میشود...مشکل بورس.....ریسی و.... قالیباف بوده.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس