مدیر رسانه

یکی از پیشکسوتان رادیو گفت: دکتر حسن خجسته در زمان حضورش در رادیو همواره منشاءنوآوری و خلاقیت بود و مدت زمان حضور او در صداوسیما بخشی از تاریخ انکارناپذیر این رسانه است.

به گزارش مشرق، به دنبال اظهارنظر حسن خجسته(معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران) در انتقاد از کسانی که انتخابات را تحریم کردند، احمدی‌نژاد در ادعای عجیبی او را متهم کرد قصد سفر به سرزمین‌های اشغالی را داشته و به همین دلیل از صداوسیما برکنار شده است.

پس از این ادعا، سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس وقت صداوسیما به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن ابراز تعجب، این موضوع را تکذیب کرد.

در همین رابطه دکتر اکبر نصرالهی نیز گفت: بعضی‌چیزها هرگز به برخی افراد نمی‌چسبد؛ ادعای احمدی‌نژاد در مورد دکتر حسن خجسته از همین حرف‌های‌ نچسب است. اما چرا رئیس جمهور اسبق همیشه‌ حاشیه‌ساز، دروغ به این بزرگی را گفت؟ از جمله دلایلش بیماری شخصیت نمایشی‌اش است؛ مدام دروغ‌هایی می‌گوید و هر کاری می‌کند که به او توجه شود.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است/ گیل‌آبادی: این مدیر تمام زندگی‌اش شرافت مبارزه است

«حسن خجسته» نامی آشنا برای اهالی رادیو و رسانه و ارتباطات است و علی رغم اینکه سالهاست از رادیو رفته، اما همچنان به عنوان «پدر رادیو» شناخته می شود.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است

در همین رابطه «علی دارابی» که از مدیران هم دوره خجسته در سازمان صداوسیما به شمار می رود، گفت: حسن خجسته از مدیران خوش‌نام، کار بلد، با سواد، مردمی و متواضع سازمان صدا و سیما بوده و هستند. ایشان که در معرض استاد تمامی هستند، کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته اند و کار در صدا و سیما را از مراحل پایین آن آغاز کردند و بعد از آن به معاونت صدا و همچنین معاونت برنامه ریزی رفتند. ایشان در مسئولیت‌هایشان همواره منشاء دگرگونی و نوآوری بودند و یکی از ویژگی‌های ایشان نوآوری و خلاقیت بوده و مشهور به این است که مدیری کاربلد و به معنای واقعی نظریه پرداز و دانشمند است.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است/ گیل‌آبادی: این مدیر تمام زندگی‌اش شرافت مبارزه است

وی ادامه داد: من به لحاظ کاری با ایشان ماموریت های بسیاری رفته ام و از نزدیک سلامت اخلاق و رفتارشان را دیده ام. در زمانی هم که نایب رئیس انجمن اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه بودند نیز می دیدم که با چه غیرتی از انقلاب و نظام سخن می گفتند. ایشان همواره بسیار محبوب و مقبول کارکنان سازمان صدا و سیما بودند و هم اکنون هم مشغول تدریس در دانشگاه سازمان صدا و سیما هستند.

ایشان در ادوار مختلف منشاء خدمات و تلاش بودند و در تاریخ صدا و سیما اگر بخواهیم درباره تاریخچه و عملکرد صدا و سیما بنویسیم بخشی از آن مربوط به حسن خجسته است.

گیل آبادی: تمام زندگی «خجسته» شرافت مبارزه است

یکی دیگر از کسانی که با حسن خجسته همکاری مستقیم و نزدیکی داشته، «شهرام گیل آبادی» است که در زمان حضور خجسته در معاونت صدا، مدیر شبکه رادیوی جوان بود. او نیز اظهارداشت: بعضی ها تمام زندگی شان شرافت مبارزه است و بعضی ها نشانه گیری شان نابودی جهل است و تمام لحظه لحظه پربرکت زندگی شان پر از دغدغه های دردمندانه است برای توسعه فکری جامعه شان. برخی اگر نقد می کنند، مطلبی می نویسند، تحلیل می کنند، مدیریت می کنند، برنامه ای می سازند و شرافتمندانه سر کلاس درس می دهند و نفس می کشند با یاد کسانی که در کنارشان هستند، یاد گرفته اند که بزرگی کنند چون تمام حرکاتشان با قصد قربت و رنگ مایه الهی است.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است/ گیل‌آبادی: این مدیر تمام زندگی‌اش شرافت مبارزه است

وی تصریح کرد: بعضی ها معلم الهی هستند که حرم نفسان روی صورت هر گمراهی می نشیند، زنده اش می کند و دکتر حسن خجسته معلمی شرافتمند است که رسانه فهم و رسانه دان و مدیر رسانه بی بدیلی در جمهوری اسلامی و کشور است که قدرش به اندازه بزرگی و دانش و معرفت و قلبش هیچ موقع شناخته نشده است.

گیل آبادی اظهارداشت: این دانشمند بزرگ یکی از مفاخر ملی ماست که هرچه در زندگی ایشان ژرف می شویم، می بینیم هیچ وقت دچار ژاژخایی و ژاژ بودن نشده است و دکتر حسن خجسته یک مبارز و رزمنده رسانه ای است که همیشه در هر جایی که بوده برای مردم کشورش خدمت کرده و به عشق وطنش تمام هستی و وجود خود را خرج کرده است و خداوند هم رزق فکری به ایشان عطا کرده است. خود من افتخار شاگردی ایشان را داشته ام و همین یکی از صفحات زرین تاریخ و زندگی من است.

وی گفت: دکتر حسن خجسته در سازمان صداوسیما با نگاه تحول خواهانه خود توانست یک چیزهای را پایدار کند و آینده پژوهی که نسبت به مسائل در برنامه سازی و نگاه اداره رسانه ملی داشت، اگر بر اساسش عمل می شد و با روشن بینی مطئمنا امروز تنگناهایی که رسانه ها با آنها مواجه هستند، روبرو نمی شدند. ایشان یکی از سرمایه های ملی هستند که به وجودشان افتخار می کنیم.

خزائی: خجسته مدیری خلاق و منشاء اثر است

«حمیدرضا خزائی» نامی آشنا برای اهالی رادیوست. او از پیشکسوتان رادیو به شمار می رود و در دوران جنگ تحمیلی مدیریت رادیو جبهه را برعهده داشته است. او درباره حسن خجسته گفت: دکتر خجسته از همکاران آموزش و پرورش بود که در مهرماه سال ۷۰ به دعوت آقای علی‌اصغر پورمحمدی وارد رادیو شد و در گروه اجتماعی میدان ارگ کارش را آغاز کرد بعد از آن آهسته با شم برنامه‌سازی که داشت برنامه سلام صبح بخیر را روانه آنتن کرد و در ادامه تجربیاتش رادیو تهران را در کنار رادیو سراسری راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: هدف این شبکه رادیویی پرداختن به تهران بود و تمام قشرهای مردم که در این شهر بزرگ و فعالیت می‌کردند در برنامه حضور داشتند. او طرح رادیو تهران را در سال ۷۳ داد و با این شروع خیلی خوب توانست مدیر رادیو تهران شود. در رزومه کاری اش برنامه سلام صبح بخیر و سلام تهران را دارد که در ادامه آن هم برنامه پرمخاطب تابستان ۷۳ را برای عصر تدارک دید. او در زمان حضورش در رادیو از تمام ظرفیت‌های رسانه استفاده کرد و توانست بین مردم و برنامه‌ها ارتباط دوسویه برقرار کند.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است/ گیل‌آبادی: این مدیر تمام زندگی‌اش شرافت مبارزه است

خزائی تاکید کرد: خجسته تمام نیازهای شهری را در برنامه تابستان ۷۳ گنجانده بود و در مقطعی که مدیریت رادیو تهران و رادیو پیام را برعهده داشت، با برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی و توجه به هنر و ادبیات و استفاده از ظرفیت های انسانی و بهره گیری از کارشناسان هنرمندان توانست مردم را با رادیو آشتی دهد. او در این برنامه های شبانه از آقای صالح علا، مرحوم آهی، کاکاوند و... بهره گیری می‌کرد و از ساعت ۱۰ تا ۲۲ شب این عزیزان در رادیو حضور داشتند.

وی اظهارداشت: همچنین او در آن زمان شورای موسیقی رادیو را تشکیل داد که منجر به احیای بسیاری از موسیقی هایی شد که پیش از این از آنها استفاده نمی شد یک بخش از این برنامه‌ها متعلق به گل‌های رادیو بود که اهالی این شورا با یک بررسی کارشناسانه موسیقی های بسیاری از آنها را که آهنگسازان خوب کشور تهیه کرده بودند، وارد رادیو پیام کردند. استقبال از این برنامه‌ها به جایی رسید که آهنگسازان خوب کشورمان آلبوم های خود را برای رادیو می‌فرستادند تا بعد از ارزیابی و بررسی از رادیو پخش شود. این موسیقی‌های فاخر نیز تاثیر بسیاری در جذب مخاطب داشت و مردم بهره بسیاری می بردند.

مدیر رادیو جبهه توضیح داد: همچنین با درایت حسن خجسته کانون ادبیات ایران نیز در رادیو راه اندازی شد و نقشه آن این بود که نویسندگان و هنرمندان را جذب کند که بعد از مدتی وارد بازار کار رادیو بشوند. خیلی از کسانی که در که در رسانه‌ها و روزنامه‌ها کار می‌کردند نیز به رادیو آمدند و همچنین جشنواره بیدل را برگزار کرد. دکتر خجسته همواره به پژوهش خیلی توجه دارد و دوست داشت که رادیو در جایگاه واقعی و حقیقی خودش باشد و در مدت زمان ۱۰ سالی که در معاونت صدا بود همین کار را کرد و موفق شد رادیو را به عنوان رسانه‌ای گرم در خانواده‌ها جا بیاندازد.

وی تصریح کرد: او همچنین چند شبکه رادیویی تخصصی دیگر نیز راه اندازی کرد که از جمله آنها می‌توان به رادیو ورزش و رادیو گفت‌وگو اشاره کرد. رادیو گفت و گو یکی از محفل هایی بود که توانستیم خیلی از کسانی که در رادیوهای سراسری جایی نداشتند را به آنجا بیاوریم و به معنای واقعی کرسی آزاد اندیشی بود و از ساعت ۱۸ تا ۱۲ شب کارشناسان مخالف و موافق در آن به بحث می پرداختند و همچنین در رادیو گفتگو از مجریان و کارشناسان دانشگاهی استفاده شد که جزو اقدامات ارزشمند بود.

دارابی: «خجسته» مدیری دانشمند است/ گیل‌آبادی: این مدیر تمام زندگی‌اش شرافت مبارزه است

خزائی ادامه داد: وی همچنین وقتی که از رادیو به معاونت برنامه ریزی سازمان نیز رفت آنجا هم توانست منشاء اثرات بسیاری باشد و پس از رفتن او در دانشگاه صدا و سیما هم به کارهای پژوهشی و علمی پرداخت و بعدها جزو هیئت امنای ریاست دانشگاه و رئیس دانشکده فرهنگ و هنر ارشاد شد و در حوزه رسانه فعالیت های بسیاری کرده است و خیلی از رسانه هایی که در این زمینه دفاع شده حاصل تلاش ایشان بوده است. آقای خجسته مدیری اخلاق مدار بی ادعا  است که به مدیریت انسانی اهمیت بسیاری می‌دهد. و زمانی که در رادیو بود جایگاه رادیو را ارتقاء داد و به عوامل رادیو نیز اهمیت بسیاری می داد تا جایی که بسیاری از آنها را با نام کوچک می‌شناخت.

وی تاکید کرد: حسن خجسته بسیار اهل ریسک بود و در این زمینه می‌توان به پخش بسیاری از دادگاه های مهم آن زمان از جمله دادگاه خفاش شب اشاره کرد. او جایگاه سازمان را در بین الملل جا انداخت و راه‌اندازی جشنواره رادیو و همچنین جذب اساتید دانشگاه نیز گام‌های دیگری بود که او برداشته است. آقای خجسته یکی از مدیران و اساتید بارز و همسو در جهت جمهوری اسلامی است که خیلی خوب توانست بدون حاشیه و با برنامه‌ریزی‌های دقیق به جایگاه رادیو ارتقا بدهد.

وی اظهارداشت: او توانست بودجه رادیو را بالا ببرد و این رسانه را بسیار تقویت کرد و همچنین سعی کرد از کاربرد و ویژگی های سرعتی رادیو بهره زیادی ببرد. به مدیران خود اختیار می داد و همین باعث شده بود تا با عشق و علاقه برای رادیو کار کنند. خجسته در زمان حضورش در رادیو توانست تمام پرسنل رادیو را بیمه کند و این کار را در معاونت برنامه‌ریزی هم انجام داد. او زمانی که در رادیو بود، همواره موج ایجاد می‌کرد و رسانه‌ها را به واکنش وا می داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • بیسیمچی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    5 18
    دیروز خدمت پدرم که از مدیران سال های دور صدا و سیما بودند درباره حاج آقا خجسته پرسیدم و نظرشون رو راجع به این اتهام جرثومه فساد و تباهی و بد عاقبتی یعنی احمدی نژاد درباره ایشون پرسیدم. ایشون گفتن حسن خجسته کسی هستند که وقتی آقای خامنه ای ریاست جمهوری بودن ایشون وارد صدا و سیما شدن. از ابتدا هم با اینکه برادر خانم شخص دوم مملکت بودن اما کاملا از کارهای پست مانند جابجا کردن نوارها و نامه ها شروع کرده بودند و واقعا جایگاهی نداشتن. تا اینکه به مرور و با نشون دادن توانمندی هاشون ارتقا پیدا کردن. دوستان پدر من الان سال هاست بازنشسته هستن و کلا دل خوشی از سیستم ندارن. ولی فرمودن که حاج حسنی که سال ها باهاشون رفاقت داشتن اصلا کسی نیستن که این اتهامات بهشون بچسبه. از احمدی نژاد و اطرافیانش هر اتهام و فساد و فتنه ای بعید نیست. پناه بر خدا از شر احمدی دنژاد
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      2 1
      پدر را سلام برسانید. شاید یک سری اسناد هم هست که بعدا در این خصوص ارائه میشه. خیلی در ستایش و تقدیس آقای خجسته عجله نکنید.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    20 3
    پس چرا عزل شد؟ یک کلمه نه مورد سفر هندوستانش می گویید نه ادعای احمدی نژاد! فقط می گویید این طرف آدم خوبی بوده! عین حرفهایی که برای کاووس سید امامی می زدند.
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      7 1
      دقیقا چرا؟
    • مجید IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      اون احمقی که این اتهام رو زده باید سند رو کنه نه کسی که بهش اتهام زده شده.حالتم انگار خوب نیس داداش.احمدی نژاد اگه راست میگه سند رو کنه.حرف که باده هواس
    • کارنشناس( میدونم سانسور میکنی مشرق) IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      احمق تویی که هنوز کله ات را در برف نگه میداری ! هر کس میتواند در هر موردی ابراز نظر کند وگر اتهامی زد وظیفه مقامات است که رسیدگی کنند نه خود فرد ؛در مواردی هم که متهم مغایرتی بین اتهام و واقعیت ببیند میتواند برود مراجع صالحاه شکایت و رسیدگی کند که چون دوستان میدانند حرف آقای احمدی نژاد سند دارد فلذا شکایتی نمیکنند ! من پیشنهاد میدهم دوستان کله ها را از برف در آورده و به آقای خجسته بفرماییند برود از احمدی نژاد شکایت کند وگرنه اتهام بر پس کله ایشان نشسته است . در ضمن پسر قذافی خرابکاری برای دستگاه پدرش درست میکرد دیگر برادر زن که جای خود دارد! ماست مالی های برادران جان برکف هملقمه ایشان هم درست اما اگر اخمدی نژاد دروغ گفته بروند شکایت کنند و اینگونه چرند نبافند!
  • FR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    5 9
    عجیبه که چطور صحبت های احمدی نژاد با این مواضع و شرایط اسفباری که پیدا کرده اینقدر اهمیت داره و بازتاب رسانه ای به آن داده میشود
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 2
      واقعاً چرا؟ چون بر اساس شواهد و مدارک و اطلاعات حرف میزنه و اونهایی که باید بفهمن، می فهمند.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    11 5
    نمي‌دانم چرا همه اين علاقمندان و ارادتمندان يك جمله كليدي را جا انداختند: اين استاد برجسته و عارف والامقام، برادر همسر رهبر معظم انقلاب هستند
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    7 1
    شما هم مثل ایشون خیییییلی خوبید!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس