کد خبر 1236068
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵

در ابتدای این مقاله می خواهم خیلی رک و پوست کنده به شما بگویم که اگر خلاق هستید و به عنوان کسی که عاشق مد است شناخته می شوید، حرفه طراحی مد و لباس مناسب شماست. زمانی بتوانید هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی را در تولید پوشاک، کیف، کفش و زیورآلات داشته باشید در حقیقت یک طراح مد خواهید بود. طراحی مد از ملاک های بسیار تاثیر می گیرد. از جمله این ملاک ها و عوامل می توان به فرهنگ ها و آداب و رسوم جومع مختلف اشاره کرد. همانطور که می دانید در سرتاسر دنیا می شود میلیون ها رسم و رسوم مختلف را پیدا کرد و با الهام گرفتن از آن ها طراحی های خلاقانه ی خود را ایجاد کرد.

اما تاریخچه طراحی مد و لباس به چه زمانی باز می گردد ؟ در حقیقت در اوایل قرن نوزدهم طراحی لباس به شکل حرفه ای امروزه درآمد. آن هم در زمانی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند. طراحان مد و لباس نیز به هنرمندانی گفته می شود که در عرصه های گوناگونی چون پوشاک، کیف، کفش و ... فعالیت می کنند و با طرح های بدیع و خلاقانه ی خود توانسته اند تاثیر زیادی در صنعت مد در یک دوره خاص زمانی داشته باشند.طراحان مد  لباس به طراحی انواع مدل های لباس، کفش ها و کیف ها می پردازند و طرح های آن ها یا تغییرات طرح های موجود در بازار است و یا به خلق طرحی نو و تازه پرداخته اند. تمامی طراحان مد به طور ملی در بخش های خاصی، تخصص داشته و در آن زمینه مشغول به فعالیت می شوند.

این بخش ها شامل موارد زیادی چون لباس های مردانه، لباس های زنانه، لباس های ورزشی، لباس های عروسی و ... می شود. فراموش نکنید که اگر می خواهید به عنوان یک طراح لباس شروع به فعالیت کنید باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته باشید و همچنین از تبحر خوبی نیز در هنر دوخت و برش برخوردار باشید. باید از تمامی تحولات و تغییرات دنیای مد باخبر باشید و جامعه خود را به خوبی بشناسید. با شناخت کافی از نیاز ها و علایق جامعه خود می توانید طرح هایی مورد پسند و زیبا را خلق کنید.ممکن است برخی از طراحان لباس تصمیم به کار گروهی و تیمی بگیرند. برخی دیگر هم به طراحی لباس به صورت فردی علاقه مندند. مشتریان طراحان لباس نیز گروه های مختلفی را تکشیل داده و با یک دیگر متفاوت اند. برای مثال ممکن است مشتری یک طراح حرفه ای، یک بازیگر و یا یک ورزشکار معروف باشد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35485161/image_9bc5d5a13d4c0d1dc7c41f583dea4d864bb2c08a.jpg

خوب است بدانید به عنوان یک طراح لباس در آینده با چه مشاغل و افرادی سروکار دارید. طراحان مد و لباس به طور معمول در حرفه خود با کارشناسان فنی مربوطه و تولیدکنندگان ارتباط نزدیکی داشته و برخی از طراحان لباس وارد حوزه سینما و تلویزیون شده و برای بازیگران طراحی لباس انجام می دهند.

چنانچه در جایی به عنوان یک طراح لباس استخدام شدید باید مطابق با ساعت کاری معمول فعالیت کنید اما اگر به عنوان طراح لباس مستقل هستید ساعت کاری معین و منظمی نداشته و خود مدیریت زمان و کار خود را به عهده خواهید گرفت. گاهی ممکن است نیاز باشد ساعت ها و به صورت فشرده کار کنید تا بتوانید طبق زمانبندی سفارشات مشتری یا مشتریان خود را تحویل دهید. گاهی نیز ممکن است پروژه ای در دست طراحی نداشته باشید.

محل کار طراحان لباس به طور معمول در دفتر های کاری یا کارگاه ها می باشد. البته گاهی نیز باید به ملاقات تولیدکنندگان و یا مشتریان خود نیز بروند. شاید برایتان هیجان انگیز باشد ه برای آگاهی از علایق افراد و جدید ترین مد ها نیازمند بازدید از گالری های هنری، نمایشگاه های مد و لباس و سایر مکان های مرتبط در کشور و یا حتی سایر کشور ها هستید. اینگونه علاوه بر کسب خلاقیت و ایده های نو، تجربه های تازه و جذابی را کسب خواهید کرد. همه ی این موارد باعث شده است تا حرفه طراحی مد و لباس به یکی از جذاب ترین حرفه های هنری تبدیل شود.

آشنایی با حرفه طراحی مد و لباس

متاسفانه در کشور ما هنوز این حرفه به درستی تعریف نشده است و تولیدکنندگان پوشاک و مسئولین دولتی به اندازه کافی به طراحان لباس بها نمی دهند. اما حرفه طراحی مد و لباس در کشور های غربی به یکی از مهم ترین و پردرآمد ترین مشاغل تبدیل شده است و صنعت مختص به خود را ایجاد کرده است. به دلیل برخی از محدودیت های دینی در بحث پوشش، در ایران نیازمند طراحان مد و لباس توانمندی می باشیم که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند.

در سال های گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه های مختلف مد و لباس در کشورمان بوده ایم که متاسفانه باید گفت با نیاز های موجود در بازار مد فاصله ی زیادی وجود دارد. تقریبا بسیاری از بخش های بزرگ دنیای مد و لباس همچون پوشاک مردانه، کودکانه، کیف و کفش و زیورآلات و ... به طور کلی نادیده گرفته شده اند.

از جمله مسائل و مشکلاتی که طراحان ایرانی با آن مواجه هستند می توان به نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس، نبود ارتباط  مناسب بین طراحان و تولید کنندگان، نبود قانون کپی رایت برای طراحان، عدم حمایت کافی طراحان از سوی مسئولان و نبود امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته طراحی لباس اشاره کرد. همچنین وضعیت بازار کار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران هم قابل قبول نمی باشد. اما به طور کلی در سرتاسر جهان برای طراحان مد و لباس حداقل، حداکثر و متوسطی از درآمد ماهیانه تخمین زده شده است. در کشور آمریکا متوسط درآمد سالیانه در سال 2013، 66  هزار دلار بوده است. این عدد در کشور استرالیا 58 هزار دلار و در انگلستان تا 91 هزار دلار نیز می باشد.

https://tarhestan.org/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3/


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس