کد خبر 1235695
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
نماینده روسیه

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی امروز اعلام کرد: وقفه در مذاکرات وین برای کسب دستورالعمل سیاسی و حل مسائل باقیمانده است.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز دوشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد: هدف از وقفه در مذاکرات برجام کسب دستورالعمل سیاسی برای حل مسائل باقیمانده است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در این ارتباط نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام وقفه‌ای در مذکرات وین ایجاد کرد. برای چه مدتی؟ برای یک‌ هفته و شاید ۱۰ تا ۱۲ روز. مهم نیست.

میخاییل اولیانوف در ادامه اضافه کرد: هدف این است که از این زمان به‌خوبی استفاده شود تا همه طرف‌های مذاکره کننده دستورالعمل‌های سیاسی نهایی را برای مسائل بحث برانگیز باقیمانده دریافت کنند.

وی دیروز یکشنبه پس از پایان ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود: پس از آغاز دور هفتم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، حل مسائل فنی مربوط به ویرایش توافق نهایی ۲ هفته طول خواهد کشید. پس از شروع دور هفتم، برای حل آخرین مسائل فنی مربوط به ویرایش سند نهایی، مدتی طول می‌کشد - احتمالاً نمی دانم شاید ۲ هفته- این نیز یک فرایند دشوار است؛ اما موضوعی است که می‌تواند حل شود. به طور کلی برداشت‌ها مثبت هستند؛ حرکتِ رو به جلو کاملاً مطمئن است، اما روند کار بسیار پیچیده‌تر از انتظار همه بود. من در مورد بهترین گزینه صحبت می‌کنم، اگر البته چیز غیرمنتظره ای پیش نیاید. آغاز دور هفتم به این بستگی دارد که هر طرف (تهران و واشنگتن) دستورات سیاسی لازم را برای آخرین دور مذاکرات در پایتخت خود دریافت کند. ظاهراً دور هفتم آخرین مرحله خواهد بود. دیگر نیازی به تمدید توافق (تفاهم) فنی در خصوص بازرسی‌های آژانس انرژی هسته‌ای در ایران که در ۲۴ ژوئن منقضی می‌شود نیست. من فکر می‌کنم این توافقنامه تمدید نخواهد شد، زیرا نیازی نیست. تصمیمات قبلی لازم الاجرا هستند. اگر همه آنها به قوت خود باقی بمانند، تصمیم رسمی در مورد تمدید لازم نیست.

این در حالیست که ششمین دور مذاکرات در مورد احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته‌ای ایران (برجام) دیروز در شهر وین پایان یافت. ایران تا کنون بارها تأکید کرده است که لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا و نیز راستی آزمایی آنها برای بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود ضروری است.

توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید. طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق ماده‌های ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

بر این اساس، تفاهم موقت و ۳ ماهه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید؛ اما برای یک ماه دیگر تمدید شد.

طبق این تفاهم، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های تهران ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان را به سایت‌های مهم هسته‌ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    10 9
    عزیزان دل . ساخت سلاح هسته ای لازم است . پایان بسیاری از این بازی و رفتارهای باج خواهانه و گستاخی هاست. . علجزانه تقاضا داریم و لطفا حداقل دو سه عدد فراهم کنید . خواهید دید . چه میزان بر قدرت ایران حداقل در بحث سیاسی اثرگذار و مثبت خواهد بود . تمام تلاش دشمنان در مانع ایجاد کردن در این دستیابی به این قدرت است . حتما هزینه اش کمتر از اینی هست که آمریکا اکنون و طی سالها بر ما تحمیل کرده . حداقل دیگر از این بدتر نمیشویم . بلکه درهای بسیاری گشوده خواهد شد . بامید خدا
    • مسعود IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 5
      دوست عزیز الان کره شمالی داره مثلا دست بالارو تو مذاکره داره ؟ ی ذره به فکر مردم باشید تا قدرت طلبی مردم چیزی از انرژی هسته ای ندیدن نه برقشو نه آبشو نه گازشو نه داروهاشو هیچ چیزشو ندیدن
    • فرشاد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 6
      در کره شمالی چندتا کاخ داری ؟ اگر بمب اتم بیل بود کره شمالی واسه خودش و مردمش یه بیلی میزد.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      از کجای متن مشخص شد که روسیه عامل تعویق توافقه؟! اصلا خود شما علامه پندار هایی که برای اجرای برجام دوباره دارید تندروی میکنید ، هیچ اطلاعی از مفاد قرارداد جدید دارید؟!! مشرق لطفا انتشار
  • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    8 5
    حالا معلوم شد روس ها از تحریم ایران سود می برند
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      از کجای متن فهمیدی؟! از فایل صوتی ظریف مخلض سینه چاک آمریکا اینو فهمیدی نه از این متن. نه شرقی نه غربی
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 6
    متاسفانه بازم پوتین و بایدن با هم به توافق رسیدند که برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای با هم همکاری کنند . تقریباً این به یک رسم در سیاست خارجی روسیه و یکی از رؤس تدریس در دانشکده های علوم سیاسی آن کشور بدل شده که برای تنش زدایی با آمریکا و یا امتیاز گرفتن از این کشور می توان ایران را به آنها عرضه کرد . ظاهراً روس‌ها ما را شبیه کالایی می بینند که آمریکایی ها همیشه به بهای خوب خریدارش هستند و اگر هم در جاهایی روس ها کمکی به ما می کنند برای این است که با تقویت محدود ما ، بتوانند بهای پیشتری برای فروختن ایران طلب کنند . برای مثال بیش از ۹ ماه از اتمام تحریم تسلیحاتی ما می گذرد ، پس چه شد جنگنده های سوخو ؟ چرا جنگنده های که روسیه برای فروششان به مصر و الجزایر و ... التماسشان می کند را به ایران نمی دهد ؟ این چطور شراکت راهبردی است. ؟
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 6
    روسیه اصلا قابل اعتماد نیست صرفا برای منافع خودش با کارت ایران بازی می کند
  • mojtaba SE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    مشکل خود ما هستیم که هنوز نمیدونیم چه رولی میخواهیم در دنیا داشته باشیم؟؟میخواهیم رهبری منطقه رو داشته باشیم ؟بدون سلاح اتمی میتوانیم قدرت تهدید و جنگ با دشمنانمون رو متعادل نگه داریم.؟یا میخواهیم تو همین مرحله بلا تکلیف باقی بمانیم و تصمیمی برای سرنوشت خود نگیریم..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    1 1
    اون کودنایی که میگفتن انرژی هسته ای نمیخوایم از قطعی برق لذت ببرید . بودا هم همین ریاضتا رو کشید شد بودا شما هم یکم گرما بکشید .
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 2
      یابو قطعی برق به خاطر خواستن هسته ایه. کلی ماینر دارن کار میکننکه بتونن تحریمهایی که به خاطر هسته ای تصویب شدنو دور بزنن. قبل از هسته ای نه تحریم داشتیم نه قطعی برق.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 0
      اولا کلمه یابو که فرمودید شایسته شخص شخیصتان با این سطح از تحلیل هست. دوما علت قطعی برق به اعتراف مهندس خوش گفتار رئیس سندیکای صنعت برق ایران ، جلوگیری وزیر نیرو از سرمایه گذاری در حوضه تولید برق فسیلی هست و ظرف این ۴ سال نع دولت سرمایه گذاری کرده و نه به بخش خصوصی اجازه سرمایه گذاری داده. سوما علت اینا امضای معاهده پاریس توسط ظریف و به اصرار معصومه ابتکار هست. چهارما شما چجو هسته ای رو به قطعی برق و تحریم دور زدن ربط دادی؟!!! پنجما بهتره کلا ببندی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس