جنیفر ساکی نمایه جن ساکی نمایه سخنگوی کاخ سفید نمایه

سخنگوی کاخ سفید به سئوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور منتخب ایران مبنی بر اینکه قصد دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا ندارد با فرار رو به جلو پاسخ داد.

به گزارش مشرق، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید به سئوالی درباره اظهارات امروز آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران درباره قصد دیدار با همتای آمریکایی با فرار رو به جلو پاسخ داد.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرنگار شبکه «راپتلی» روسیه مبنی بر اینکه آیا در صورت لغو تحریم‌های آمریکا حاضر به دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور آمریکا هست گفت: «خیر.»

این کوتاه‌ترین پاسخ رئیسی به سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب ایران همه سوالات را به تفصیل پاسخ می‌داد پاسخ کوتاه او به خبرنگار راپتلی نشان‌دهنده جهت سیاست خارجی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در چهار سال آینده خواهد بود.

ظاهراً این موضع‌گیری رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران به مذاق کاخ سفید خوش نیامد و جن ساکی سعی کرد با فرار رو به جلو به آن پاسخ دهد.

در حالی که مقام‌های دولت‌های مختلف آمریکا بارها برای دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری شامگاه دوشنبه گفت: «ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و قصدی هم برای دیدار با آنها در سطح سران نداریم.»

جان ساکی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت تقویم زمانی خاصی برای مذاکرات وین جهت توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد. او گفت زمان دور هفتم مذاکرات وین هنوز اعلام نشده و واشنگتن منتظر است ببینید چه پیش خواهد آمد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز در همین راستا گفته بود بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین آخرین دور این گفت‌وگوها باشد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

جن ساکی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری  به اختلافات واشنگتن با ایران در زمینه‌ مسائل غیرهسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: «ایران در زمینه مسائل گوناگونی در دنیا، بازیگر خوبی۳ نیست.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد واشنگتن، صرفنظر از اینکه چه کسی در ایران در قدرت باشد، «مسائل حقوق بشری» را در دستور کار سیاست خود قرار خواهد داد. جن ساکی گفت: «ما قویاً از دولت ایران، فارغ از اینکه چه کسی در قدرت است، می‌خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کند، به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی برای همه ایرانی‌ها احترام بگذارد و آن را بهبود ببخشید.»

ادعاهای جن ساکی در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان مستقل حقوق بشری می‌گویند دولت آمریکا به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در اقصی نقاط دنیا در جایگاهی نیست که از موضع طلبکارانه در این حوزه دیگران را امر و نهی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • امیر IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    59 5
    خیلی دلتونم بخواد
    • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      19 1
      به قول صائب: اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلحی است/ اشک کباب باعث طغیان آتش است
    • DE ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      22 1
      ظریف وعراقچی در مذاکرات برجام خسارت بار بمردم و کشور خدمتی نکردند و باید محاکمه و مجازات شوند. مذاکره مخفی ظریف با کری در واتیکان خیانت جدید ظریف است.
  • DE ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    44 2
    «ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و قصدی هم برای دیدار با آنها در سطح سران نداریم.»ما فکر میکردیم فردی غربگدا و وابسته به خودمون و کدخداپرست باز میاد سر کار داشتیم دست دست میکردیم با لق کردن تعدادی تحریم الکی , شب انتخابات که به همین منظورچند سال جمع کرده بودیم ستون پنجم بریزه تو خیابونها بترکونه که دیدیم غربگداها و اصلاح طلبکارها حتی به خودشون هم دیگه حاضر نیستند رای بدهند. لذا گذاشتیم ببینیم دولت جدید هم زندگی و سرنوشت خودش و مردم را میبنده به برجام یانه.فعلا قصد نداریم وین فیل هوا کنیم. پاک دمقیم . خواستیم با لغو چندتا تحریم دنیا را بریزیم رو سر ایران نشد.
  • علی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    60 3
    إن شاء الله که برجام به زباله دان تاریخ انداخته شود و کمیته مرگ برای کسانی که هشت سال ملت ایران را سرگردان کردند تشکیل شود
    • DE ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      24 1
      تیم مذاکره کننده ظریف و عراقچی دارای تعداد زیادی جاسوس رژیم صهیونیستی (دری اصفهانی، شعبانی، موسویان، ...) بوده ، این تیم مذاکره کننده خدمت کننده به نظام نیستند. مجلس باید برای جلوگیری از ایجاد خسارات بیشتر اجازه سفرهای خارجی و مذاکره را از ظریف و عراقچی سلب کند تا ظریف و عراقچی بیشتر از این با برجام خسارت بار و مذاکرات خسارت بار و سفرهای خارجی مشکوک با دیدارهای غیر رسمی با دشمن خیانت نکنند ، و به مردم و کشور خسارت نزنند.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    44 2
    درود بر ابراهیم
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    55 2
    دیپلماسی اقتدار و تبعات عزتمندانه آنرا بزودی مشاهده خواهیم کرد
    • ایرانی GB ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 1
      ببینم ابراهیم تان چند مرده حلاجه
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    51 3
    مرگ بر آمریکای تروریست و تروریست پرور
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    11 9
    یک فقط یک دونه سلاح هسته ای را بسازید . یکی جلوی رجز خوانی نتانیاهو و دهان باز او گرفته میشه . بعد . خواهید دید که چگونه این گربه رقصانی غربی ها بپایان میرسد و به تعهدات برجامی عمل میکنند و دیگر صحبتی از خروج و خواسته های اضافی نخواهد بود .
  • ریحانه IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    8 52
    اما مسئله اساسی تر اینجاست که اونا از عدم رابطه با ما شکست نمیخورن ولی ما از نداشتن رابطه باهاشون متحمل آسیب میشیم. ارتباط داشتن لزوما ب معنای رفتن زیر یوغ آمریکا نیست. ما میگیم آمریکا را زیر پا میگذاریم ما پرچمشونو آتیش میزنیمو مرگ ب این و اون میگیم ما گفتیم میخوایم کاخ سفیدشونو حسینیه کنیم قطعا اونا هم گستاخی های فراوان داشتن ولی اونا بارها خواستن از مواضعشون کوتاه بیان ک ما نخواستیم. در هر صورت آمریکا ستیزی صرف هم دردی از جامعه غبار گرفته ما نمی کاهد.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      34 4
      این ۸ سال ویرانی و ضعف کشور نتیجه همین تفکر امثال شما ست پس بهتره برای حفظ آبروی خودتان سکوت کنید و در باره این مسائل نظر ندهید
    • ریحانه IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      5 25
      من کارم آزاد هست دوست عزیز. یک کارگر و یک مادر که با دسترنج خودم در بدترین شرایط ممکن زندگی میکنم. لطفا انگ بی خودی ب من نزنید ک باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشید.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      8 2
      این یعنی عذر بدتر از گناه شما وقتی در مورد چیزی اطلاع ندارید پس لطفاً نظر ندهید و در این شرایط بد اقتصادی پول خود را برای نت هدر ندهید ، ایران آمریکا ستیز نیست با دخالتهای استکباری و غارتگری دولت آمریکا در کشورهای مستقل و آزاد دیگر مثل ایران که همیشه شروع کننده آمریکا بوده مخالف است ، در ضمن ابتدا سرنوشت خسارت بار مردم و دولت کشورهایی مثل مصر و لیبی که همه چیز خود را با بستن به هرقیمت با آمریکا گره زدند و تمام خواسته‌های آنها را اجرا کردند مطالعه کنید بعد در مورد استکبار ستیزی جمهوری اسلامی ایران و مخالفتش با تسلیم شدن در برابر آمریکا نظر بدهید
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      12 2
      جنگ، جنگ اراده هاست. هرچقدر ایران با چالش هایی روبرو شده اون طرف هم مسائل خودش رو داشته و داره و این مقاومت ان شاءالله روزبه‌روز اون ها رو ضعیف تر خواهد کرد تا بالاخره یک طرف به پیروزی برسه.
    • مدقق IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 10
      درود بر شما خانم ریحانه عزیز که البته نظر شما باعث سوزش انحصارطلبها شد.
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 3
      ببند
    • FR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      11 1
      خسته نشدید از این حرفهای تاریخ گذشته ... اینهمه بلا سر مردم و کشور اوردند نگران پرچم امریکا هستی که دیگه خودشون هم آن را آتش میزنند
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 4
      خاک تو سرت
    • ریحانه IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 8
      من برا تک تک حرفها و واژه ب واژه ی کلامتان جواب روشن دارم. اما وقتی توهین دو نفر از شما را دیدم بهتر دانستم سکوت کنم. اما از حق خودم نمی گذرم و عده ای که به من بی احترامی کردند را به پروردگار بزرگ می سپارم. خدانگهدار.
    • امیر IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      6 1
      اتفاقا عدم رابطه اونها با ما بسیار دردسر سازه واسشون غرب آسیا منبع نفتی کشور های غربی و حالا سوال جدی اینجاست کی الان داره تمام نقشه های آمریکا رو خنثی میکنه در غرب آسیا؟ ایران!!!!! ثانیا این حرفی که شما میزنی که آمریکا بارها خواسته از مواضعش کوتاه بیاد یک حرف ساده لوحانه ای بیش نیست.... هرکس با مافیای پسا جنگ جهانی دوم آشنا باشه میدونه تحریم هار رفع نمیشه.... اتفاقا اونا تحریم کردن که ما بیایم باهاشون مذاکره کنیم شما باید بگید به مسئولان بگین که تحریم ها رو خنثی کنن
    • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 0
      خانم ریحانه کل وجود و هستی امریکا با تجاوز به حقوق میلیونها سرخ پوست امریکایی و نسل کشی آنها که به گواه تاریخ اروپا جمعیت آنروز سرخپوستان از جمعیت کل اروپای آنروز بیشتر بود آغز شد و تمام اراذل و اوباش اروپایی افتادند به غارت و جان و مال مردم تا آنها را قلع و قمع کردند برای هیمن است که تجربه خود را در فلسطین پیاده کردند و رژیم آپارتاید را با کشتن و آواره کردن میلیونها فلسطینی سر کار آوردند . ماهیت و وجود و ذات امریکا 250 سال تجربه بشریت از امریکا را فقط وفقط تجاوز کشت و کشتار دخالت غارت جاسوسی و زیاده خواهیست گول آنها را نخورید .ایران بایسی روی پای خود بایستد تا آنها گور خود را گم کنند
    • علیرضا US ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      جنایت آمریکا در تمام نقاط جهان با اون خوی استعماریش بر کسی پوشیده نیست اگه یه نیم نگاهی به دور کشور ایران کنی دور تا دور ایران پایگاه دارن برای چی اینجان مگه کلانتر جهانند کشوری که با بیرون کردن و کشتن مردمان بومی آن شده آمریکا تا زمانی که زمام دارانش دنباله رو چنین فکری هستند باید لعن و نفرین گفت و مرگ کمترین چیزی که باید نثارشان کرد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    31 4
    سلام خدا بر ابراهیم جگرم حال اومد دیگه دوران ذلت دولت تذویر و پلید تموم شده
    • سلام IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      تو یاد بگیر تزویر رو درست بنویسی بقیه اش پیشکش بیسواد.
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    39 2
    خدایا ممنونیم که زنده ماندیم و این روزها رو دیدیم. و این تازه اول دوران ذلت آمریکاست
    • DE ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      7 1
      مجلس جلوی مذاکرات مخفی و غیر رسمی اوراقچی و ظریف رو بگیره - قبلاً با مذاکره با همین جان کری مملکت را با برجام خسارت بار و خیانت بارش به چاه مشکلات اقتصادی انداختند و معلوم نیست ایندفعه چه گندی میخواهند تو وین بزنند
  • علی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    8 2
    اولین سیلی محکم سید رئیسی به آمریکای تروریست
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    8 0
    فان العزه للله و لرسوله و للمومنین....
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    9 1
    دوران غربگدایی و دیپلماسی التماسی و ذلت و حقارت تمام شد ۱۱ مردادم آرزوست
  • ایران قوی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    8 2
    انسانهای ذلیل که دوست دارید همیشه نوکر آمریکا باشید تا جلوی روتون یه تیکه استخون بندازه نگران نباشید از این بدتر نمیشه دیگه تحریمی نمونده که اعمال نکرده باشه پس سکوت کنید و هی غر نزنید بزارید از موضع عزت با حکومت و دولت آمریکا صحبت کنیم و نتیجه عزت رو ببینید
  • FR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 2
    امریکا اول به پلیس ش بگوید سیاه پوستان را در خیابان ها نکشد !
  • امیری IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    5 1
    تا کنون کسی نگفته که ایران مخالف رابطه است. این چه فرمایشی است که برخی عزیزان می کنند. چند سال است ایران چه مستقیم و چه غیر مستقیم با امریکا در موضوع برجام مذاکره کرده است و همگی نتیجه را دیدیم. آمریکا رابطه واقعی نمی خواهد، بلکه رابطه ذلت بار را با ایران طلب می کند همانند آنچه درقبل از انقلاب داشت. هیهات من ذلت
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    6 3
    روحانی است که از التماس کردن به امریکا دست بر نمی دارد. امریکا خودش می گوید ادامه مذاکره به نفع امریکا است. چون در هر روز و ساعت مذاکره نکته ای به ضرر ایران می کنجانند.
  • محمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 12
    اخه رییس حمهور امریکا کجا و ما کجا بایدن دوست داریم.
    • مرگ بر آمریکا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 0
      بله واقعا بایدن قاتل مردم یمن و افغانستان و که تروریست و طرفدار صهیونیست هم هست کجا و آقای رئیسی عزیز که خادم حضرت رضا علیه السلام بودن و طرفدار مظلوم کجا فاصله از فرش تا عرش است
  • حسین IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 0
    چه قیافه نحسی داره!! کثیف والا ننه فولاد زره رو رو سفید کرده
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    هیچ کسی از ما راضی نمیشه زیر یوق آمریکایی جماعت بره که اگه بخاد لعنت خدا بر او .اما هرچیزی حساب و کتاب میخاد و صرفا با فحش دادن و چنگ نشون دادن کاری پیش نمیره. تمام راه های دیپلماسی رو باید طی کرد و دست آخر اگه نشه باید برای مقابله آماده بود هر چه میخاد بشه بشه.اما از اول کار باید کمی زیرکی به خرج داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس