کد خبر 1235548
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
رئیسی نمایه

جشن‌های شب و روز میلاد امام رضا (ع) از ساعت 19 امروز آغاز می‌شود و تعویض پرچم گنبد و سخنرانی رئیس جمهور منتخب از جمله این برنامه‌ است.

به گزارش مشرق، برنامه‌های جشن میلاد امام رضا (ع) در شب و روز میلاد آن حضرت از ساعت ۱۹ امشب آغاز می‌شود و تعویض پرچم گنبد با حضور تولیت آستان قدس رضوی در شب میلاد و سخنرانی رئیس جمهور منتخب در روز میلاد بخشی از این مراسم است.

این برنامه‌ها از ساعت ۱۹ امشب همزمان با شب میلاد حضرت رضا (ع) با همخوانی قرآن کریم آغاز می‌شود و در ادامه گروه همخوانی «گلدسته‌های حرم» همنوا با زائران، صلوات خاصه حضرت رضا (ع) را قرائت می‌کنند. پخش کلیپ کتاب‌خوانی، مشاعره با اجرای سعید بیابانکی، شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی، مسابقه کتابخوانی، اجرای نمایش آئینی گروه جلوه هشتم، مداحی و دکلمه خوانی، از ویژه برنامه‌هایی است که به همین مناسبت قبل از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

نماز جماعت مغرب و عشاء نیز به امامت حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی اقامه خواهد شد و پس از آن زائران حاضر در حرم مطهر رضوی، زیارت امین الله را به نیابت از مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت خواهند کرد. پخش کلیپ، گفت‌وگو با خانواده شهید سردار سلیمانی و مدیحه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سیدمهدی میرداماد و حاج احمد واعظی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم است.

سخنرانی تولیت حرم حضرت معصومه (س)

در ادامه این مراسم آیت الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه (س) به ایراد سخن می پردازد و برنامه‌های شب ولادت امام رضا (ع) با مدیحه‌سرایی حاج محمود واعظی و اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم در ساعت ۲۲:۱۰ به پایان می‌رسد.

آیین تعویض پرچم گنبد با حضور تولیت آستان قدس رضوی

برنامه های سالروز ولادت حضرت رضا(ع) نیز از ساعت ۵ بامداد فردا و با برگزاری آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر آغاز خواهد شد. در این برنامه که حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در آن حضور خواهد داشت، خادمان رضوی آیین دیرینه تعویض پرچم را اجرا خواهند کرد.

سخنرانی رئیس جمهور منتخب در جشن روز ولادت

فردا همزمان با سالروز ولادت امام مهربانی ها برنامه های متعدد دیگری نیز در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. جشن محوری این روز، از ساعت ۱۸ در صحن پیامبر اعظم(ص) آغاز می شود و سخنران آن آیت الله رئیسی، رئیس جمهوی منتخب مردم خواهد بود.

شایان ذکر است پس از اعلام نتایج سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تولیت آستان قدس رضوی ضمن تبریک به منتخب مردم، از ایشان برای حضور در جشن میلاد امام هشتم(ع) دعوت کرده بود.

نورافشانی مشهد در شب میلاد

حرم مطهر رضوی که همواره مأمن دل‌های خسته است همزمان با دهه کرامت با اجرای برنامه‌های مختلف به استقبال سالروز میلاد هشتمین پیشوای شیعیان می‌رود. امشب و همزمان با شب میلاد هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت، صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر با ۲۰۰ هزار مترمربع فرش مفروش می‌شود. همچنین با همکاری شهرداری مشهد و معاونت اماکن متبرکه نیز در شب میلاد امام رئوف و از ساعت ۲۲ خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نورافشانی می‌شود تا فضایی شاد و دل انگیز را برای زائران و مجاوران به ارمغان آورند.

پذیرایی خادمان از زائران

در این ایام فرخنده صحن و سرای رضوی، ورودی‌های حرم مطهر، رواق‌ها، روضه منوره، آب نماها، سقاخانه و پنجره فولاد نیز با ۲۵۰ هزار گل شاخه بریده و صد هزار بوته گل که توسط واقفان و خیران شهرهای مختلف ایران به مشهد ارسال شده، گل آرایی شده تا جلوه‌ای فراموش‌نشدنی از حرم، در خاطر زائران و مجاوران ثبت شود. علاوه بر آن، در ایام دهه کرامت، خادمان بارگاه منور رضوی با با اهدای۴۰۰ هزار بسته نبات، ۵۰ هزار بسته صبحانه و ۲۰۰ هزار میان وعده شیرینی، شربت و بستنی از زائران امام رضا(ع) پذیرایی می‌کنند.

شمیم عطر رضوی در صحن‌ها و رواق‌ها

به مناسبت این ایام فرخنده و طبق رسمی دیرینه دهه کرامت، صحن ها و رواق های حرم مطهر نیز با گلاب ناب عطرآگین می‌شود. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، گلاب‌پاشی صحن‌های اماکن متبرکه به صورت ویژه و محدود انجام می‌شود و ۳۰ نفر از خدام بارگاه منور رضوی روزانه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در میان زائران حضور یافته و حضور آنان را معطر به شمیم رضوی می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • % IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    نیازی به دعوت نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس