کد خبر 1235056
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
بازار

بازار سرمایه این روزها درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و واکنش مثبت این بازار به انتخاب رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشور، می‌تواند روزهای امیدوار کننده‌ای را برای بازار سهام به ارمغان بیاورد.

به گزارش مشرق، طی هفته‌های گذشته بازار سرمایه یک روند تقریبا متعادلی به خود گرفته بود. بازار سهام بخشی از اقتصاد کشور است، با این‌حال مانند همه بخش‌های اقتصاد تاثیرپذیری بازار سرمایه نیز از تحولات سیاسی امری مشهود و عیان است. بسیاری از کارشناسان معتقدند تفکر کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و نگاه ویژه آنها به مساله بازار سرمایه دلیل دلگرمی اهالی بازار سرمایه بعد از مدت‌ها سقوط بوده است.

با مشخص شدن فرد منتخب به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشور در انتخابات روز جمعه، بورس طی روز کاری گذشته و امروز رشد کرده است و شاخص کل روند مثبتی به خود گرفته است. البته نباید از فصل مجامع شرکت‌ها نیز به راحتی عبور کنیم.

معمولا در خرداد و تیرماه اکثر شرکت‌های حاضر در بورس برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده آماده می‌شوند و اخبار خوب این شرکت‌ها در جهت سودسازی در مثبت شدن بازار سرمایه در روزهای گذشته بی تاثیر نبوده است. به عبارت دیگر، همزمانی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری با برخی خبرهای اثرگذار بر روند سوددهی شرکت‌ها سبب شد تا شاهد رشد شاخص کل و شاخص کل هموزن باشیم.

بررسی انتخابات گذشته نیز نشان می‌دهد، پس از برگزاری انتخابات مخصوصا ریاست جمهوری و مطابق با سنتی دیرینه و نانوشته، این بار نیز روزهای بعد از مهم ‌ترین رویداد سیاسی کشور، بورس سبزپوش بوده است.

بورس به ساحل آرامش می‌رسد؟

یکی از نکاتی که فعالان بازار سرمایه در سال های گذشته مخصوصا سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، تصمیمات خلق الساعه‌ای بوده است که نفس سهامداران را به شماره انداخته بود. حالا فعالان بازار که از دست تغییرات پی ‌در پی در قوانین و محدودیت‌های معاملاتی خسته شده‌اند، منتظرند تا ببینند با روی کار آمدن دولت جدید آرامش به بازار سرمایه باز می‌گردد یا پاشنه در بر همان روال قبلی می‌چرخد.

روز شنبه شاخص کل به محدوده ۱ ‌میلیون و ۱۶۱هزار واحدی رسید و توانست رشد ۱.۲۵ درصدی را تجربه کند. روز یک شنبه نیز شاخص کل در ابتدای معاملات ۷ هزار واحد رشد داشت، اما با برخی اخبار در حوزه ارزهای خارجی در بازار تهران، میزان عرضه بیشتر شد و در نهایت روز یک شنبه شاخص حدود ۱۶۰۰ واحد یعنی ۰.۱۴ درصد رشد را تجربه کرد.

رویکرد دولت به بازار سرمایه نیاز به تغییر دارد

در دولت دوازدهم، بورس به عنوان یکی از ابزارهای تامین منابع مالی برای دولت انتخاب شده بود که همین مساله سبب ضرر و زیان زیادی برای سهامداران خرد شد. اما آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب در زمان تبلیغات انتخابات در دیداری که از شرکت بورس تهران داشت، با غلط دانستن این مساله می‌گوید: «دولت من از بورس برای جبران کسری بودجه استفاده نمی‌کند».

همین مساله منجر به رضایت‌مندی بسیاری از سهامداران خرد از رویه دولت آینده خواهد شد. یعنی دولت آینده نگاهش به بورس را تغییر می‌دهد و همین موضوع سبب خواهد شد دوباره اعتماد از دست رفته به بورس بازگردد.

به عبارت دیگر، بر این اساس اگر سیاست خارجی، سیاست‌های ارزی، سیاست حمایت از تولید و... در دولت بعدی به‌ گونه‌ای باشد که کشور در مسیر رشد اقتصادی گام بردارد، می ‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه نیز به‌ عنوان تابعی از اقتصاد رشد غیرتورمی را شاهد باشد. البته دولت آینده باید از قیمت ‌گذاری دستوری، چاپ پول و استفاده از منابع بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه خودداری کند.

دلالان بازار ارز به دنبال ایجاد ترس در بورس

روز گذشته قیمت دلار از کانال ۲۴ هزار تومان پایین آمد  تا واکنش انتخاباتی بازار ارز به ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در قوه مجریه مثبت باشد. اما امروز دلالان در چهارراه استانبول با انتشار این شایعه که دولت آینده مخالف برجام و مذاکره است، دوباره روند بازار سرمایه را به حالت قبل برگرداندند و دوباره دلار وارد کانتال ۲۴ هزار تومان شد.

همین مساله کافی بود تا فشار فروش در بازار سرمایه نیز افزایش یابد و رشد شاخص کل از ۷ هزار واحد به ۱۶۰۰ واحد برسد. بازار سرمایه دوباره وارد فاز واکنش به اخبار خوب و بد شده است و همین مساله موجب کاهش رشد شاخص در روز یکشنبه شد.

به عبارت دیگر، دلالان در سایر بازارها مانند ارز، خودرو، مسکن و... از رونق گرفتن دوباره معاملات در بازار سهام به شدت واهمه دارند و همین مساله سبب شده است تا بازدهی آن بازارها را بر خلاف بورس بالا ببرند تا نقدینگی کمتری دوباره وارد بازار سرمایه شود.

در صورتی که عکس‌العمل مثبت مانند انچه دیروز رخ داد، در این بازار تداوم یابد و کاهش قیمت ارز نیز متناسب با شرایط اقتصاد کشور تدام یابد، می‌توان امید داشت که در بلندمدت زمینه برای رونق اقتصادی نیز فراهم شود.

شنیده ‌ها حاکی از آن است که سیاست میانه‌ روی و تعامل با قدرت‌ های اقتصادی در دولت بعدی احتمالا دنبال خواهد شد. تحقق این امر اگر با برداشته شدن تحریم‌های داخلی و اصلاح ناکامی‌ها در بحث ساختارها و مدیریت کلان دنبال شود می‌توان امید بیشتری به رونق غیرتورمی بورس داشت.

حال باید دید روزهای آینده شرایط بازارهای موازی بازار سرمایه چگونه خواهد بود. واکنش بورس به اخبار سیاسی طی روزهای آینده مشخص خواهد کرد، وعده های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب در حوزه بازار سرمایه مورد اقبال سهامداران قرار گرفته است یا خیر؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    خدا کنه از افراد علمی استفاده کند تا کمسوادیشان در امور علمی منجر به نابودی اقتصاد و تولید داخلی و خشکسالی و خروج اموال مردم از بورس توسط حقوقی ها و سازمان خصوصیسازی و ... نشود و کل اصلاحطلبها و زن و بچه و اقوامشان در وضع موجود را بریزد بیرون از نظام مقدس اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس