کد خبر 1234900
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
مذاکرات وین

پیام‌های دوستانه همسایگان از مرزهای شمالی تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از پیروزی رئیسی در انتخابات یک معنای روشن دارد: ایران بار دیگر نقطه اتکا همسایگان و کشورهای مسلمان شده است.

سرویس سیاست مشرق- در همان ساعات اولیه اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، کشورهای منطقه در واکنش‌های متفاوت و نیز پیام‌های جداگانه انتخاب ایشان را تبریک گفته و به استقبال رئیس‌جمهور جدید کشورمان رفتند.

سید حسن نصرالله دبیر کل نهضت مردمی و اسلامی حزب‌الله لبنان در پیامی قابل‌تأمل و پر بازخورد انتخاب سید ابراهیم رئیسی را امیدبخش و با افزایش تعامل در جهت مقابله با چالش‌های منطقه‌ای خواند. این پیام های کوتاه از سوی همراهان جمهوری اسلامی در مقاومت منطقه ونیز متحدان استراتژیک بین‌المللی نشانی از تغییر در ادبیات دیپلماتیک ایران در آینده‌ای نزدیک است.

هرقدر که در میان دوستداران انقلاب اسلامی به صحنه آمدن رئیسی با واکنش‌های مثبت و شورانگیز روبه‌رو بوده است در آن‌سو آمریکایی‌ها از انتخاب مردم ایران عصبی بوده و یکی از سخنگویان کاخ سفید با استفاده از جملات غیرحرفه‌ای و ضد دیپلماسی سعی کرد اصل انتخابات در کشورمان را زیر سؤال ببرد.

کشورهای اروپایی نیز که پیش‌ازاین در صف اول تبریک قرار داشتند، این بار موضع انفعال در پیش‌گرفته‌اند.   البته سران این مستعمرات آمریکایی از مردمشان سیلی خورده و به‌زودی ضربه‌های سختی‌تری نیز خواهند خورد.

رای به تغییر و تحولات اساسی در سیاست خارجه کشورمان از سوی مردم برای غربی‌ها چند پیام مهم دارد:

۱- به‌زودی جهانیان شاهد خواهند بود که دیپلماسی از نفس افتاده در مذاکرات سریالی وین جای خود را به دیپلماسی اقتدارآمیز داده؛ صدای رسا و بدون لکنت مردم ما، غرب را وادار می‌کند تحریم‌ها را به‌سرعت برداشته و هر توافقی در آینده تنها با، راست آزمایی دقیق و گرفتن ضمانت اجرایی می شود؛ زیرا دیگر در تهران کسی برای غربی‌ها چک سفید امضاء نمی‌کند.

۲-در دوران فشار حداکثری برخی از طریق کانال موگرینی برای ترامپ پیغام فرستادند که ایران تحت هر شرایطی از تعهدات برجامی خود خارج نمی‌شود؛ نتیجه این اقدام آن بود که واشنگتن فشارها را بیشتر و میزان تحریم‌ها را تا ۱۵۰۰ مورد افزایش داد. آمریکا از حالا می‌داند که تحریم‌ها برای غرب دیگر فرصت محسوب نمی‌شود. غربی ها باید به شکل مودبانه تخطی های قبلی خود از تعهداتشان را گردن گرفته و هزینه آن را بپردازند.

 ۳- از حالا به بعد ایران میان جنتلمن‌های کرواتی پای میز مذاکره و تروریست‌های زندان ابوغریب تمایزی قائل نشده و هر دو را از یک مانیتور رصد می‌کند. همین امروز که در وین تیم مذاکره‌کننده ما مشغول کار است و طرف غربی به آن‌ها وعده‌های دل‌فریب می‌دهند، هم‌زمان امریکایی ها سرگرم تجهیز بقایای داعش در عراق و افغانستان هستند. تا زمانی که پس‌مانده‌های داعش و تروریست‌های تکفیری از سوی غرب حمایت لجستیکی می‌شوند؛ ایران وظیفه انسانی دارد که از موصل تا کابل از محرومان و مستضعفان حمایت کند.

۴-سفیر فرانسه پیش از انتخابات با شارژ سیاسی یک جناح خاص از به ثمر نشستن ثمرات برجام گفته بود، در آن روزها به نظر می‌رسید غرب با یک تحلیل امنیتی مشخص تمایل به ادامه حرکت قهقرایی موجود داشت، نتیجه‌ای که مردم عزیز کشورمان در انتخابات رقم زدند را باید «عملیات نجات گروگان» نامید: زیرا انتخابات گفتمان اقتدار؛ عزت و استقلال را به صحنه آورده و زیر میز بازی غربی ها زد.

برای درک بهتر این اقدام بزرگ مردمی در انتخابات لازم است؛ آدرس‌های دقیق‌تری داد:معدوم نیما زم، سال ۹۷ در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های ضدانقلاب، تحلیل ضد امنیتی کارفرمایان خود درباره انتخابات سال ۹۶ را این‌گونه بازگو می‌کند: ما در انتخابات تحلیل داشتیم. این‌جوری نبود که راه بیفتیم و بگوییم اصلاح‌طلبیم، یا عاشق روحانی هستیم. مجموعه ما، تحلیل امنیتی داشت. می‌خواهم بازش نکنم تا قضایای دیگر اتفاق بیفتد تا بنشینیم و مفصل‌تر باهم صحبت بکنیم.

زم ادامه داد: من همین‌الان هم از کاری که آمد نیوز در انتخابات ۹۶ کرد، دفاع می‌کنم. چون ما با تحلیل این کار را کردیم. کشور باید به نقطه‌جوش می‌رسید و اگر آدمی مثل رئیسی یا قالیباف سرکار می‌آمد، کار به نقطه‌جوش نمی‌رسید. آن‌وقت روند چهل سال ادامه پیدا می‌کرد».

آیا صدای انتخابات ایران به وین می‌رسد؟

آیا صدای انتخابات ایران به وین می‌رسد؟

پس از انقلاب اسلامی ایران، کشورهای مرتجع منطقه از صدور گفتمان اسلامی و انقلابی به کشورهای خود و تسری در جامعه و متعاقب آن خیزش‌های انقلابی علیه رژیم‌های خودکامه، به‌شدت نگران بودند و ازاین‌جهت احساس تهدید جدی داشتند و همین امر موجب وابستگی بیشتر این کشورها به بلوک غرب و به‌ویژه آمریکا شد و ایالات‌متحده به بهانه تأمین امنیت متحدان و همچنین تأمین حداکثری منافع خود در منطقه، حضور نظامی خود و فروش تسلیحات به این کشورها را افزایش داد.

پیام‌های دوستانه  همسایگان از مرزهای شمالی تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از پیروزی رئیسی در انتخابات یک معنای روشن دارد: ایران بار دیگر نقطه اتکا همسایگان و کشورهای مسلمان بوده و آمریکایی‌ها در این وضعیت تنها یک‌راه حل در برابر رویارویی احتمالی دارند:آمریکایی ها باید از منطقه ما بروند؛ غربی ها پیام انتخابات در ایران را شنیده اند؛ آیا مذاکره کنندگان وین نیز آن را می شنوند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • AE ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    10 0
    اقای رئیسی من و خانواده برای بهبود وضع اقتصاد به شما رای ندادیم، ما میخواییم خائن هایی که تا یک ماه دیگه هم مثلا مسئول هستن رو تو لباس راه راه ببینیم. محاکمه ی یقه سفیدها دلیل رای ما به شما بود و بس.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      این بود بهبود وضع اقتصادی ومعیشت هم بود البته لطفا هردو رو پیگیری بفرمایید
  • امیرو IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    7 0
    بله درست است آمریکائیهای تروریست که قاتل سردار دلها هستند باید از منطفه بروند اما این نکته فراموش نشود اگر عمودی بروند دوباره عمودی بازخواهند گشت پس تنها راهش فرستان این جنایتکاران فقط بصورت افقی ست.
  • بهنام FR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    چی خاصی نیست فقط موقع پیروزی در انتخابات یا اعیاد و روزهای ملی یا همچین قبیل مسائلی ما به همسایگان پیام میدیم،اونا هم به ما پیام می فرستند،
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مواظب باشین تند نرین پیچ تند رسیده مملکت رو درست کنید
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 1
    رئیسی باید هر چه زودتر به عراقچی بگوید برگردد تا حساب دست غربی ها بیاید!!
  • اسفندیاری برگه ای IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    اقای رییسی ما برای جلوگیری از انحرافی که در اهداف انقلاب پدید امد بشما رای دادیم.انقلابی که هدفش خدمت به خالق(خدمت به محرومان)بود.من مطمئن و امیدوارم این امر الهی بدست شما تحقق میابد.
  • سارا۳۵ IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    امید همه ی مردم مستضعف، آیت الله رئیسی است. ما تنها با امید ریشه کنی فساد به ایشان رای دادیم و تا حصول نتیجه پای آرمان ها هستیم.
  • یکی از همه SG ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    تجربه نشان داده اصلاحات اگر بر سر کار نباشد، با روشهای مختلف و به صورت زیر زمینی در روند امور کارشکنی میکند. حواس جبهه انقلاب و آقای رییسی باید به این مسئله باشد.
  • US ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    چهل روز دیگر، اعضای این دولت بالمره از قدرت ساقط میشوند و انشالله راه نفوذ بالمره بسته خواهد شد
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا رحم کنه دوباره میخوان چی رو یواشکی امضا کنن و به کشور خسارت بزنن؟
  • یاور IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    خیر اونها مشغول تفریح و امضای قراردادهای ننگین هستن
  • یکی از همه MX ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    از اعلام احتضار ظاهری اصلاحات به وسیله خودشان باید احتیاط کرد. قومی که به این راحتی دست از قدرت نمی کشند. جبهه ی انقلاب حواسها لطفا جمع باشد.
  • سرافراز GB ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    نباید خام کسانی شد که میگویند دولت باید شامل ظریف و از این دست آدمها باشد. دولت برای اینکه بتواند چهار سال دیگر پاسخگو باشد بایستی از نفرات سازشکار دوری کند تا کارها به یک نتیجه ی مشخص برسد.
  • صمصام CA ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    دولت روحانی نمیزاره صدای مردم ایران به جایی برسه. اصلا براش مهم نیست. قدرت مهمه. کدخدا مهمه
  • صمصام CA ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • US ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت تدبیر، قاتل امید مردم بود که ۸ سال ذره ذره ی امید مردم را از آنها گرفت. جوانی جوانان را سوزاند و کشور را به حالت احتضار رساند. حالا دولت جهادی در آخرین نفسهای جامعه، از راه رسیده است. امیدوارم این دولت بتواند جامعه ی در حال مرگ را اندکی احیا کند.
  • CA ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلاحطلبان اختاپوس صفت در این چهل روز باقیمانده بارها رنگ عوض خواهند کرد. یک روز تخریب میکنند،روز دیگر دم از انتقال تجربه میزنند ، یک روز میگویند رییس جمهور حد اقلی و روز دیگر ادعا و تمنای تشکیل دولت وفاق ملی دارند.دولت انقلابی باید بی توجه به این حرفها تیمی قوی بچیند تا مملکت را از پرتگاهی که اصلاحات تدارک دیده اند نجات دهد.
  • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    جواب تیتر: خیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس