کد خبر 1234878
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
نگرانی اصلاح‌طلبان از تک‌روی کارگزاران/ پازوکی: نباید دوباره یکی مثل روحانی را به ما تحمیل کنند

شرق نوشت:در انتخابات اخیر، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان راضی به حضور در انتخابات نشدند و حتی آرای باطله از رأی همتی فزونی یافت.

به گزارش مشرق، شرق نوشت:در انتخابات اخیر، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان راضی به حضور در انتخابات نشدند و حتی آرای باطله از رأی همتی فزونی یافت تا اصلاح‌طلبانِ قدرت‌محور بار دیگر زخمی عمیق بر پیکره جریان اصلاحات وارد کرده باشند. حالا اما راحت‌تر می‌شود سخن گفت. جبهه اصلاحات در تمام این‌سال‌ها از سرمایه اجتماعی خود غافل ماند و نسبتش با مخاطبانش پادگانی شده بود؛ به این معنی که طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند سرمایه اجتماعی‌شان سربازهایی گوش به فرمان‌اند که هر زمان پدرخوانده‌ها اراده کنند بی‌هیچ چون و چرایی رأی خود را به نفع اصلاحات به صندوق می‌اندازند و فراموش شده بود که اینها مردم‌اند؛ همان مردمی که روزگاری به دلیل گفتمان اجتماعی اصلاحات، به خاتمی رأی داده بودند، نه به درخواست، بیانیه یا سفارش بزرگان اصلاحات و اگر روزگاری تکرارهای خاتمی مؤثر واقع می‌شد، پیوندی قلبی میان او و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان برقرار بود.

حالا می‌توان گفت که جریان اصلاحات در بدترین شرایط خودش از سال 76 تا کنون قرار دارد؛ حتی شرایطی بدتر از اوضاع بعد از انتخابات 88، زیرا اگر در آن زمان اصلاح‌طلبان ازسوی سیستم سیاسی طرد شده بودند، اکنون از جانب حامیانشان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند و شاید حالا که دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری هم به پایان رسیده است و بحث حضور اصلاحات در قدرت سالبه به انتفاع موضوع است، می‌توان به همان ایده بازگشت اصلاحات به جامعه رجوع کرد؛ ایده‌ای که البته سال‌هاست ازسوی دلسوزان جریان اصلاحات مطرح می‌شود، اما برخی با شیوه‌ای پراگماتیستی حضور در سیاستِ رسمی را ارجح بر همه‌چیز می‌دانستند؛ غافل از آنکه حضور در قدرت نیز با میل مردم محقق می‌شود.

حالا می‌توان با آسودگی بیشتر اصلاحات را بازهم در دانشگاه‌ها، بازار، کوچه‌ و خیابان‌ها و صدالبته در دل مردم بُرد و بعد از این، از سر یک توفیق اجباری در تحلیل‌ها از عنصر مردم غافل نشد. حالا وقت تغییر است اما این‌بار تغییر اصلاح‌طلبیِ قدرت‌محور به اصلاح‌طلبیِ جامعه‌محور. حالا می‌شود بازهم از مردم سخن گفت و بر تقویت بنیان مردم تکیه کرد. امروز وقت اصلاح است؛ اصلاحِ اصلاحات و شاید در این اصلاح لزوما نیروهای مرسوم و تکراری اصلاح‌طلب نتوانند نمایندگی مردم و خاصه طبقه متوسط را بر عهده بگیرند اما حتما بازهم «اصلاحات» می‌تواند جای خود را در اندیشه مردم باز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 0
    یک کشور، یک ایران بیشتر نداریم، یک حزب هم بیشتر نمیخواییم. خط خط انقلابه، یا با ایرانی یا دشمن ایران. تمام. ضمنا، دم مردم گرم که زدن تو دهن اصلاحات
    • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      اصلاح طلبان از این به بعد به همان وطن فروشی و جاسوسی و نفوذ در دولت و رانت و اختلاس و سخنرانی در خارج علیه ایران خواهند پرداخت. همان کاری که همیشه میکنند. واقعا عجب سوالی تیتر کردید مشرق عزیز.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 0
    بدجنسی علیه دولت رئیسی. کار بلد نیستند ولی تخریب خیلی بلدند!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    4 0
    مگه کار دیگه ای جز سنگ اندازی و زیر آب زنی و خیانت و از پشت خنجر زدن هم بلدن ؟ خدا ریششونو برداره از رو زمین .
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      4 0
      توطئه پس از دسیسه و دسیسه بعد از توطئه!!!!!!
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    همیشه یه کار میکنن چه رای بیارن چه نیارن فتنه گری!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    4 0
    بدبختانه در ادبیات امروز ایران کلمه اصلاحات با اشرافی گری فساد و اختلاس و رشوه و غارت و چپاول و حقوق های نجومی عجین شده است . و این همان چیزی است که دولت روحانی در حد اعلای خود در گسترش فساد و تباهی و غارت و چپاول نقش پررنگی داشت و با چنین عملکردی فاتحه اصلاحات خوانده شد.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    دو نفر آدم محکوم به مجازات نجفی و کرباسچی مشخص است در جلگه آنها مشت نمونه خروار از مجرمین است
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    مهم نیست اصلاحطلبها میخوان چه خاکی بر سرشون کنن مهم اینه رییسی چجوری میخواد یک میلیون واحد مسکونی در سال برای جوانان بسازه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 0
    کار براشون زیاد هست، یکیش مثلا با پولهای بادآورده خودشونو باد بزنن، یا با پولهای رانتی برن در شانزه لیزه راه برن، یا با پولهای اختلاس شده ...، ول کن بابا حال داریا؟ مارو گذاشتی سر کار!!! تا الان چکار می کردن مگه ما خبر داشتیم، برن استخر فرح، وزیر خارجه که تو ایام انتخابات آنتالیا بود بقیه هم برن اونجا.... هرچه سؤال سختِ از ما میپرسی!؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    مشرق این عکس پهلو جهانگیری.عکس نجفی قاتل!؟ مگرآزادشده!؟.چیری دیگه به اسم اصلاح طلبان نداریم ومردم ازجمله بنده متنفرم ازشون..اینا همانند مجاهدین (منافقین)هستند که آیه های قران را برعکس تفسیر می کنند به نفع ومنفعت خودشون..ماپیرو خط امام خمینی(ره)ورهبرعزیزمان هستیم وهیچ کس قبول نداریم..اینا دیگه منحله شدند وتموم..یه دوره دیگه بودند یکی همانند دختررفسنجانی میگفت به مردم روسریتون هم بردارید خدای ناکرده برن به درک ---
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    4 0
    بهترین کار برای این اصلاح طلبان ها پس سالها کشور داری برای رفع خستگی هم که شده میتوانند تیمهای سه یا چهار نفره تشکیل دهند و در پارکها بنشینند و با هم " گل بازی " بازی کنند.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    14:16آلاهی آمین خداآززبونت بشنود
  • US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    وقتی هیچ کاری نمیکنید میخورید میخابید توقع رای نداشته باشید
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    اصلاحات مرد. چرا قبول نمیکنید؟ تموم شد. ما داریم برای ظهور آقا خودمونو آماده میکنیم. شما اصلاحاتیها هم که حتی واسه نبیره ندیده هاتون پول بالا کشیدید. خوب بشینید بخورید دیگه. از جون مردم چی میخواهید؟؟؟؟؟؟؟ لعنت به همتون
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    باید محاکمه شوند اصلاح طلبان خائن بخاطر خیانت هاشون و برای همیشه به زباله دان بروند
  • یکی از همه SG ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    تجربه نشان داده اصلاحات اگر بر سر کار نباشد، با روشهای مختلف و به صورت زیر زمینی در روند امور کارشکنی میکند. حواس جبهه انقلاب و آقای رییسی باید به این مسئله باشد.
  • یکی از همه MX ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    از اعلام احتضار ظاهری اصلاحات به وسیله خودشان باید احتیاط کرد. قومی که به این راحتی دست از قدرت نمی کشند. جبهه ی انقلاب حواسها لطفا جمع باشد.
  • صمصام CA ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • US ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت تدبیر، قاتل امید مردم بود که ۸ سال ذره ذره ی امید مردم را از آنها گرفت. جوانی جوانان را سوزاند و کشور را به حالت احتضار رساند. حالا دولت جهادی در آخرین نفسهای جامعه، از راه رسیده است. امیدوارم این دولت بتواند جامعه ی در حال مرگ را اندکی احیا کند.
  • CA ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    اصلاحطلبان اختاپوس صفت در این چهل روز باقیمانده بارها رنگ عوض خواهند کرد. یک روز تخریب میکنند،روز دیگر دم از انتقال تجربه میزنند ، یک روز میگویند رییس جمهور حد اقلی و روز دیگر ادعا و تمنای تشکیل دولت وفاق ملی دارند.دولت انقلابی باید بی توجه به این حرفها تیمی قوی بچیند تا مملکت را از پرتگاهی که اصلاحات تدارک دیده اند نجات دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس