کد خبر 1234139
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۲
چگونه از گرمازدگی فرار کنیم/علائم سکته گرمایی را بشناسیم

متخصص طب اورژانس، با توجه به گرم شدن هوا، توصیه هایی برای جلوگیری از گرمازدگی مطرح کرد.

به گزارش مشرق، مجید شجاعی، با عنوان این مطلب که گرمازدگی دارای ۴ مرحله است، گفت: مراحل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی، سکته گرمایی از مراحل گرمازدگی هستند که هر کدام علائم خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های تغذیه سالم در تابستان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می کند، در مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمزشدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است.

وی خاطرنشان کرد: مرحله گرمازدگی با علائمی نظیر رنگ پریدگی، عرق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، جوش های ریز گرمازدگی، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست دادن تمرکز، ادم یا تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری مشخص می شود.

شجاعی گفت: گاهی سلول های سطحی پوست آسیب دیده، عرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیر پوستی یا به اصطلاح عرق سوز می شود.

به گفته این متخصص طب اورژانس، مرحله سکته گرمایی نیز با ضربان ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک پذیری و یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست دادن هوشیاری همراه است که اگر این مرحله شدید باشد می تواند به نارسایی ارگان های بدن، کما و مرگ منجر شود. وضعیت دیگری که ممکن است با سکته گرمایی شدید رخ دهد، رابدومیولیز است، این بیماری باعث تخریب سلول های عضلانی و در نتیجه نارسایی کلیه می شود.

شجاعی برای پیشگیری از بروز گرمازدگی در ایام گرم تابستان به هموطنان توصیه کرد: نوشیدن مقدار زیاد مایعات، حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید، بدن شما به ازای هر کیلوگرم وزن ۳۰ میلی‌لیتر آب در روزنیازمند است ولی مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد.

وی گفت: اگر نمی‌توانید مقدار زیادی آب بنوشید یک نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه یا دوغ جانشین مناسبی است همچنین از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، قهوه و چای اجتناب کنید، زیرا کافئین ادرارآور است و باعث دفع آب از بدن می شود.

بیشتر بخوانید:

نوشیدنی‌های مخصوص تابستان را بشناسید

شجاعی افزود: از مصرف غذاهای چرب و داغ اجتناب کرده و بهتر است غذایتان کمی نمک داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه محافظت از آفتاب و نور مستقیم خورشید یک ضرورت است، توصیه کرد: از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل ۱۵ استفاده کنید، اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد، فوراً از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید.

شجاعی افزود: لباس‌های سبک و گشاد از جنس کتان و نخ بپوشید، لباس های تیره و سنگین گرما را جذب می‌کنند و به یاد داشته باشید برخی از پارچه‌های نازک، حفاظ کافی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید ایجاد نمی‌کنند، همچنین از کلاه‌های لبه‌دار و ترجیحاً منفذدارو عینک آفتابی برای محافظت از چشم استفاده کنید.

وی ادامه داد: از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و از رفتن به جاهایی که سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست، حتی المقدور خودداری کنید. زیر آفتاب جای مناسبی برای ماشین‌های پارک شده نیستند و اگر چاره‌ای جز سفر در هوای گرم ندارید، یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

عضو هیئات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کودکان و سالمندان مستعد گرمازدگی هستند، ادامه داد: از افراد آسیب‌پذیر در گرمای تابستان مراقبت مخصوص کنید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    2 0
    مشرق خواهشن در مورد استرس و اضطراب مطلب بیشتر بگذارید.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 7
    لعنت به تابستان و گرما ... من موندم خدا برای چی فصل تابستان را خلق کرده
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      7 1
      همون خدا عقلت بده اگه تابستان نبود هزاران نعمت که میخوری واستفاده میکنی نبود.فقط گرما را میبینی که همان هم نعمته اگر بفهمیم.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      6 2
      شاید آفریده که آفتاب به مخت بخورد به عقل بیایی.منجمد شده عقلت
  • مهدی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    سلام اقایان محترم دانشگاه اخه این چه مطلب سوسولی است که در موردش تحقیق می کنید بدن انسان به نور مستقیم خورشید نیاز دارد که اگه این رو از مردم بگیرید باعث صعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشه تا حالا کسی از گرما نمرده مگر در شرایط استسنایی تمام گذشتگان ما همه زیر نور خورشید کار می کردند همه شون هم بالای 80 سال عمر می کردند و اینم بدونید که بدن انسان به هر شرایطی عادت می کند چه گرمای زیاد چه سرما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس